Miten lääke voi auttaa masennukseen?
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska loppujen lopuksi kaikki ajatukset ja tunteet ovat vain eri välittäjäaineiden avulla toimivia impulsseja aivoissa, ja lääkkeet manipuloivat näiden välittäjäaineiden toimintaa.
Lääkkeillä tylsä elämä saadaan tuntumaan hyvältä.
Ne on ns. Onnellisuuspillereitä. Voi kun ihmiset ymmärtäisivät ettei kaikki päivät ole sunnuntaipäiviä. Pitäisi opetella hyväksymään kaikki tunteet ja huonot päivät. Ihmiset on niin pilalle hemmoteltuja.
Masennuslääkkeet ei ole mitään onnellisuuspillereitä (sellaisia toki on). Ne on enemmänkin jaksan-nousta-sängystä-ylös -pillereitä.
Vierailija kirjoitti:
Serotoniini
Miten tämä liittyy mihinkään. Masennuksen syy EI ole serotoniinivaje. Ei sinne päinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska loppujen lopuksi kaikki ajatukset ja tunteet ovat vain eri välittäjäaineiden avulla toimivia impulsseja aivoissa, ja lääkkeet manipuloivat näiden välittäjäaineiden toimintaa.
Lääkkeillä tylsä elämä saadaan tuntumaan hyvältä.
Ne on ns. Onnellisuuspillereitä. Voi kun ihmiset ymmärtäisivät ettei kaikki päivät ole sunnuntaipäiviä. Pitäisi opetella hyväksymään kaikki tunteet ja huonot päivät. Ihmiset on niin pilalle hemmoteltuja.
Masennuslääkkeet ei ole mitään onnellisuuspillereitä (sellaisia toki on). Ne on enemmänkin jaksan-nousta-sängystä-ylös -pillereitä.
Ennen vanhaan käytettiin kyllä melkoisia onnellisuuspillereitä. Oli barbituraatteja ja amfetamiinia samassa napissa masennuslääkkeenä. Nykyään ne ei kyllä ole enää sellaisia, ei ne tee edes hetkeksi onnelliseksi. Kurjuuden kokemusta voivat keventää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Serotoniini
Miten tämä liittyy mihinkään. Masennuksen syy EI ole serotoniinivaje. Ei sinne päinkään.
Eikä kukaan sitä ole väittänyt. Liittyy siten, että "miten lääke voi auttaa masennukseen"?
Lukuisat lääkkeet toimivat mm. serotoniinin avulla, osa vaikuttaa muihinkin välittäjäaineisiin.
Masennuksen syy ei ole serotoniinivaje mutta mm. serotoniinilla siihen voidaan vaikuttaa. Useimmat psykedeelit ovat ainoastaan serotonergisiä, mm MDMA on voimakkaan serotonerginen, monet masennuslääkkeet vaikuttavat serotoniiniin.
Masennus on moninainen asia mutta serotoniini on keskeinen mekanismi, minkä kautta lääkkeet siihen vaikuttavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Serotoniini
Jos luet AP:n kysymyksen uudestaan niin liittyy kyllä aika vahvasti.
Vierailija kirjoitti:
Masennusoireita syntyy mm. serotoniini, noradrenaliini ja dopamiini -nimisten välittäjäaineiden epätasapainotiloista. Masennuslääkkeet korjaavat aivojen välittäjäainetasapainoa ja vähentävät masennusoireita.
Lääkkeet eivät muuta masennusta aiheuttaneita stressitekijöitä elämäntilanteessa, eivätkä myöskään ihmisen luonnetta. Masennuslääkkeet eivät myöskään turruta millään tavalla. Ne normalisoivat olon. Ihan kuten insuliini normalisoi diabeetikon olon korjaamalla insuliinin puutetta ihmisen kehossa, ei sen kummempaa.
Tämä ei pidä lainkaan paikkaansa. Älä levitä valheellista tietoa! Masennus ei KOSKAAN johdu välittäjäaineiden epätasapainosta vaan kyvyttömyydestä hyväksyä ja käsitellä tunteita, johtuivat ne sitten nykyhetken tai sitten menneisyyden vaikeista, käsittelemättömistä asioista. Lääkkeet auttavat palauttamaan toimintakyvyn, auttavat nukkumiseen, palauttavat ruokahalun jne. Muut asiat kuten ahdistus, paniikki, suru, viha pitää käsitellä terapiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Masennusoireita syntyy mm. serotoniini, noradrenaliini ja dopamiini -nimisten välittäjäaineiden epätasapainotiloista. Masennuslääkkeet korjaavat aivojen välittäjäainetasapainoa ja vähentävät masennusoireita.
Lääkkeet eivät muuta masennusta aiheuttaneita stressitekijöitä elämäntilanteessa, eivätkä myöskään ihmisen luonnetta. Masennuslääkkeet eivät myöskään turruta millään tavalla. Ne normalisoivat olon. Ihan kuten insuliini normalisoi diabeetikon olon korjaamalla insuliinin puutetta ihmisen kehossa, ei sen kummempaa.Tämä ei pidä lainkaan paikkaansa. Älä levitä valheellista tietoa! Masennus ei KOSKAAN johdu välittäjäaineiden epätasapainosta vaan kyvyttömyydestä hyväksyä ja käsitellä tunteita, johtuivat ne sitten nykyhetken tai sitten menneisyyden vaikeista, käsittelemättömistä asioista. Lääkkeet auttavat palauttamaan toimintakyvyn, auttavat nukkumiseen, palauttavat ruokahalun jne. Muut asiat kuten ahdistus, paniikki, suru, viha pitää käsitellä terapiassa.
Ai eikö koskaan.
Älä itse levitä valheita.
Miksi masennuslääkkeiltä aina odotetaan ihmeitä? Eihän verenpainelääkettäkään oteta sillä mielellä, että ottamalla lääkkeen minä parannun. Lääke ainoastaan poistaa fyysisen ongelman, eli alentaa verenpainetta, ei syytä mistä se paine sai alkunsa. Masennuskin on pitkälti vain pitkä lista monenkirjavia fyysisiä oireita, joihin tarvitaan apua. Masennuskaan ei poistu lääkkeillä. Voi hyvällä tuurilla tulla helpompi olo.
Itselläni on paljon hyviä ja huonoja kokemuksia masennuslääkkeistä. En kuitenkaan olisi enää tässä ilman niitä, sen voin sanoa. Ja kun ihminen on siinä tilanteessa, ei siinä kohtaa kiinnosta pätkääkään mikään: "yyhyy, mä lihoan näistä, en mä nyt voi syödä näitä sitten".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä yksinkertaistaisi tätä asiaa noin helpoksi. Tuntuu, että lääkärit/psykiatritkin ajattelee tuolla tavalla hyvin lääkekeskeisesti; ikäänkuin traumatisoitunut elämän kolhima ihminen vaan pim! muuttuu normaaliksi iloiseksi veroja maksavavaksi työläiseksi kunhan löytyy oikea lääke tai lääkeyhdistelmä.
Olen parantunut masennuksesta ja vähiten siinä auttoi mikään lääke tai psykiatri. Eniten auttoi ymmärtäväinen ja minusta oikeasti välittävä nuorisotyöntekijä sekä myös terapeuttini, jolla oli koulutus taustanaan "vain" sairaanhoitajan koulutus terapeutin koulutuksen lisäksi.
Masentunut elämän päähänpotkima ihminen tarvitsee ihmisiä ympärilleen, jotka oikeasti jaksavat ja haluavat auttaa ja kuunnella. Ja siis auttaa niissä asioissa, missä masentunut kokee tarvitsevansa apua. Liikaa tuli vastaan ihmisiä, jotka tuputtivat jotain tiettyä muottia ja elämäntapaa, johon minun pitää pyrkiä ja jonka saavutettuani parantuisin heidän mielestään.
Mutta oikeasti ihminen vain sairastuu tuollaisesta lisää, kun häntä painostetaan elämään elämää, jonka joku muu on hänen puolestaan päättänyt. Paraneminen alkoi kunnolla vasta sitten kun opin oikeasti tuntemaan itseäni ja omia halujani ja kun sain kannustusta ja rohkaisua tehdä elämässäni niitä asioita mitä minä itse koin mielekkääksi.
Empatiaa, ymmärrystä ja ihan vain se, että minulle sanottiin, että minulla on nyt lupa elää niin monta vuotta toimeentulotuella kuin haluan (kuntoutustukea minulle ei kela myöntänyt ja sairaslomalla ei ikuisesti voi olla), on täysin ymmärrettävää että en siinä hetkessä pystynyt tai jaksanut mitään.
Psykiatrit ja pari muutakin terveydenhuollon ammattilaista olivat vain minua koko ajan puskemassa töihin ja opiskelemaan, eivätkä millään ymmärtäneet että nuo asiat eivät todellakaan olleet minulle sillä hetkellä hyviä asioita.
Minun tuli parantuakseni välttää kaikkea suorittamista, mutta psykiatrit vain hokivat kuinka opiskelu ja työkin voi olla kuntouttavaa. Oikeastaan asiakkuus psykiatrian polille oli täysin turha, oikeastaan vain haittasi parantumistani, siellä olleet ammattilaiset eivät ainakaan minua osanneet auttaa. Psykiatrit olivat vain turhien pillerireseptien kirjoittajia ja tietenkin sitten B-lausuntoja kirjoittelivat minulle Kelaan eli byrokratia asioissa lähinnä auttoivat. Tyhmää, että psykiatriaa opiskellut ihminen sitten todellisuudessa on vain jokin turhien paperien pyörittelijä, tuossa systeemissä on vikaa, paremminkin voisi asiat varmaankin hoitaa.
Tosi hyvä ja kuvaava kirjoitus. Voimia ja valoa jatkoon!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkkeet eivät muuta masennusta aiheuttaneita stressitekijöitä elämäntilanteessa, eivätkä myöskään ihmisen luonnetta. Masennuslääkkeet eivät myöskään turruta millään tavalla. Ne normalisoivat olon. Ihan kuten insuliini normalisoi diabeetikon olon korjaamalla insuliinin puutetta ihmisen kehossa, ei sen kummempaa.Tämä ei pidä lainkaan paikkaansa. Älä levitä valheellista tietoa! Masennus ei KOSKAAN johdu välittäjäaineiden epätasapainosta vaan kyvyttömyydestä hyväksyä ja käsitellä tunteita, johtuivat ne sitten nykyhetken tai sitten menneisyyden vaikeista, käsittelemättömistä asioista. Lääkkeet auttavat palauttamaan toimintakyvyn, auttavat nukkumiseen, palauttavat ruokahalun jne. Muut asiat kuten ahdistus, paniikki, suru, viha pitää käsitellä terapiassa.
Tämä.
Ihan varmasti pääsee Suomessakin, jos on motivaatiota ja halua maksaa siitä.