Onko henkilökohtaisen avustajan työ helpompaa/kevyempää kuin lähihoitajan työ?
Olen valmistunut lähihoitajaksi, mutta nyt jo tuntuu etten jaksa tehdä tätä työtä. Pidän kyllä ihmisten auttamisesta, mutta lähihoitajana tehtäviä ja vastuuta on aivan liikaa: olet tarjoilija, siivooja, palvelija, vaipanvaihtaja, suihkuttaja, lääkitsijä, haavanhoitaja, jumppaaja, pyykkääjä, sängyn petaaja, jne. useammalle ihmiselle saman työvuoron aikana. Olen miettinyt vaihtoa henkilökohtaiseksi avustajaksi niin, että olisi vain yksi avustettava kerralla. Olisiko se leppoisampaa? Palkka tietysti huonompi, mutta se nyt ei ole niin tärkeää.
Kommentit (24)
On se minusta molempia tehneenä. Riippuu työpaikoista ja asiakkaista.
Riippuu varmasti asiakkaasta. Mun isällä palvelutalossa kävi henk.koht avustaja.
Oli tarkoitettu talon ulkopuolella tapahtuvaan toimintaan eli kävivät kirjastossa, kaupassa, kahvilla tai muuten vaan asioilla/kävelyllä.
Pyörätuolissa oli eli fyysisiä voimia toki vaati lykkiä pitkin kyliä.
Samaa mietin kuin ap. Tuntuu tämä lähärin hommaolevan ihan hullun hommia. En tule jaksamaan, ja olenkin katsellut juuri noita henkilökohtaisen avustajan pakkoja ja vastaavia.
Henkilökohtainen avustaja tai hoiva-avustaja tai tukipalvelutyöntekijä.
Ovat kaikki samalta alalta, mutta työnkuva huomattavasti kevyemmän oloinen.
Nyt kaikki hakemaan henkilökohtaisen avustajan töitä. Avustajista on huutava pula ja töitä löytyy varmasti kaikille halukkaille.
OK palkka .Kiva työ vaikka vastuunalainen. Jotenkin ihana olla yhdessä paikassa kerrala koko päivä. Ja kun rutiinit oppii on ihan kuin olisi kotona.
Jos sattuu avustettava from Hell, niin ei ole kovin leppoisaa.
Vierailija kirjoitti:
Ovat kaikki samalta alalta, mutta työnkuva huomattavasti kevyemmän oloinen.
Hoiva-avustajan työ ei ole kyllä kevyttä. Ne tekee täsmälleen samaa mitä lähihoitajatkin, paitsi eivät koske lääkkeisiin.
Onko tämä ketju sarkasmia? Olen kuullut lähinnä kauhutarinoita hlökohtaisen avustajan työstä. Fyysisestä väkivallasta lähtien.
Kevyempää ehkä on keskimäärin, mutta palkkakehitys on huomattavasti heikompaa. Vuosia olen tehnyt päätoimisesti kyseistä hommaa.
Henkilökohtaisena avustajana sinulta poistuu kaikki hoidollinen vastuu eli lääkkeet, haavan hoito ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovat kaikki samalta alalta, mutta työnkuva huomattavasti kevyemmän oloinen.Hoiva-avustajan työ ei ole kyllä kevyttä. Ne tekee täsmälleen samaa mitä lähihoitajatkin, paitsi eivät koske lääkkeisiin.
Ei taatusti hoiva-avustaja katetroi, vaihda avannepusseja, hoida haavoja, laita peg ruokia, mittaa verenpainetta, mittaa verensokeria ym.
Häh? Hoiva-avustaja voi muka noita tehdä? Katedrointia lukuunottamatta olen tehnyt kaikkea noista henkilökohtaisena avustajana ilman minkäänlaista terveydenhuoltoalan koulutusta, paitsi laittanut peg-ruokia, mutta niitä taas vammautunut ystäväni on laittanut itse itselleen nähteni, joten uskoisin pystyväni siihen kyllä.
Käyn lähihoitajana asiakkaan luona iltakäynnillä. Hänellä on myös hlökohtainen avustaja, joka kyllä myös katetroi.
Eli riippuu sopimuksesta
Vierailija kirjoitti:
Häh? Hoiva-avustaja voi muka noita tehdä? Katedrointia lukuunottamatta olen tehnyt kaikkea noista henkilökohtaisena avustajana ilman minkäänlaista terveydenhuoltoalan koulutusta, paitsi laittanut peg-ruokia, mutta niitä taas vammautunut ystäväni on laittanut itse itselleen nähteni, joten uskoisin pystyväni siihen kyllä.
Kuka ottaa vastuun?
Monta kertaa olen onnellinen, etten ole se avustaja, joka on v##tumaisen asiakkaan luona tuntikaupalla. Ja joka joutuu sietämään todella huonoa kohtelua. Näen noita tilanteita päivittäin.
Voi olla tai voi olla olematta. Ota huomioon, että avustajana teet kaiken yksin. Tämä voi tarkoittaa esimerkiksi sitä, että nostelet aikuista, liikuntakyvytöntä ihmistä yksin ilman kunnollisia nostamisen apuvälineitä, kaikki kun eivät sellaisia saa kaupungilta kotiinsa vaikka tarvitsisivat (olen nähnyt tämän avustajana työskennellessäni).
Ja palkkauksesta: vaikka olet valmistautunut palkkatason laskuun, niin sekin kannattaa ottaa huomioon, että monet alan työpaikat ovat osa-aikaisia ja monen eri osa-aikaisen työn yhteensovittaminen voi olla mahdotonta. En myöskään ole ihan varma siitä, oletko todella sisäistänyt sen kuinka pieni palkka avustajan työssä on vaikka tekisit täysiä tunteja. Esimerkiksi minulle jää käteen alle kaksi tonnia kuukaudessa. Tämä on se palkkataso jolla on tultava toimeen. Sanomattakin on selvää, että matkustelun ja muut huvitukset saa unohtaa ja säästöön ei jää mitään.
Työterveyshuoltoa ei ole. Lakisääteinen minimi kun kattaa vain työhöntulotarkastuksen ja löpinän nimeltä työtapaturmien ehkäisy, eli mitään sairaanhoitoa et sieltä saa.
Huono tai olematon sijaissysteemi. Työnantajamallissa kaupunki ei tarjoa sijaisia siltä varalta, että avustaja sairastuu. Tämän vuoksi avustajan sairastuminen voi saattaa avustettavan todelliseen pulaan.
Summa summarum: tämä on tärkeä työ jota itsekin tekevänä arvostan kovasti, mutta alalla on monia ongelmia joiden korjaamisesta ei olla kovin kiinnostuneita.
Itse olin kokopäiväisessä avustajan työssä kaksivuorossa. Työ oli fyysisesti kevyttä, mutta henkinen puoli alkoi olla koko ajan kovemmalla ja kovemmalla. Avustettava saattoi olla hyvin vittumainen ja koko ajan sai stressata tekeekö jotakin muka taas väärin vaikka ei oikeasti tehnyt. Myös omaiset alkoi painostaa koko ajan enemmän. Lopulta soitin itkien itselleni lääkäriajan ja sain sairauslomaa ensin kaksi viikkoa. En halunnut enää palata työhön ja lääkäri laittoi kaksi viikkoa lisää sairauslomaa. Lääkäri kirjoitti myös lausunnon työkkäriä varten, että ei suosittele palaamaan työhön. Irtisanouduin, mutta löysin pian töitä onneksi. Työkkäristä tuli päätös, että ei tule karenssia, mutta sillä ei nyt enää ollut merkitystä tuossa kohtaa.
En ollut ensimmäinen joka sieltä työpaikasta lähti noin. Teen paljon mielummin nykyistä fyysisesti raskasta työtä, mutta en ole yksin vaan mulla on työkaverit ja esimies tukena jos tulee ongelmia asukkaiden tai heidän omaisten kanssa.
Riippuu tietysti avustettavasta ja mitä sovitaan tehtäväksi, mutta on varmasti.