Oletteko nähneet lasta, josta ajattelitte, että miten vanhemmat jaksavat hoitaa?
Minä näin kerran pojan, joka sananmukaisesti kiipeili joka paikkaan ja karkaili, ihan oikeasti, vaikka oli noin kymmenen.Mitä te olette nähneet?
Kommentit (56)
Omani. Enkä aina jaksanutkaan mutta ihan kelpo aikuinen siitä kasvoi.
Kyllä, marketeissa näitä näkee usein. Kiljuvat, juoksentelevat pitkin kauppaa, makaavat pitkin lattioita, repivät tavarat hyllyistä ja rikkovat ja pyörittävät niitä lattialla, kiusaavat muita asiakkaita ja vanhemmat ovat aivan kädettömiä näiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Montakin. En tiedä miltä heillä kotona näyttää, mutta varmasti aivan hirveältä, ja yhden vanhemmilla on aivan varmasti joku kuulovaurio.
Tai sitten niillä on korvatulpat.
Se varmaan mutta muilla särkyy korvat jo ulkona siitä. Miksei sitä voi vaan opettaa olemaan vaikka hiljaa.
Vierailija kirjoitti:
Enemmän ihmettelen miksi vanhemmat eivät osaa kasvattaa lapsiaan. No sitä saa mitä tilaa.
Kai nykyvanhemmat osaisivat siinä missä entisetkin sukupolvet. Mutta eivät uskalla, koska heidät on peloteltu sillä, että kurinpidosta tulee traumat ja lasu. Kun julkista keskustelua tai ns. kasvatusasiantuntijoiden lausuntoja seuraa, niin lähinnä siellä vaan käsitellään kurinpitoa negatiivisesta näkökulmasta ja positiiviset puolet jäävät lähes huomiotta.
Vierailija kirjoitti:
Jatkuvasti alaasteet on nykyään pullollaan sellasia
Totta. Olen muutaman vuoden toiminut koulunkäyntiavustajana ala-asteelka ja voin kertoa, että valehtelematta joka toinen lapsi riehuu ja mekastaa miten haluaa. Jos/kun sana ei tehoa niin aikuisilla ei ole sen jälkeen mitään keinoja kurinpitoon. Tällaisten kakaroiden vanhemmillekin on periaatteessa turha edes kertoa mitään koska he eivät yleensä välitä ja osa alkaa syyttelemään, jopa uhkailemaan, koulun henkilökuntaa. Kasvatuksessa on nykyään vakavia puutteita.
No juu, eräs avustettavani. Kävi kyllä lastakin niin sääliksi kun selkeästi oli paha olla, mutta ei keinoja. En tiedä mikä hänen tilanne nykyään on. Toivottavasti parempi.
Vanhassa naapurustossa asui yksi nepsylapsi joka oli aina yksin ulkona (äiti ei jaksanut) tuppautui aina muiden seuraan ja jatkuva kysely. Kaiken joutui toistamaan kahdesti, kun eka vastaus oli aina "Mitä?"
Joka kerta sanoi, että äiti käski olla ulkona ainakin 2 tuntia. :(
Mutta kun kaikki lapset ei anna hoitaa itseään liikaa, ovat itsenäisempiä ja haluavat touhuta omasta uteliaisuudesta. Kaikkihan emme mahdu samaan muottiin, olemme ihmisiä.
Naapurin keskimmäinen. Tsiisus! En tiedä mikään diagnoosi, on noin 5 v.
Vievät sen usein hoitoon isovanhemmalle. Huutaa, riehuu, energiaa riittää. EI ole sellanen kiva ulospäin suuntautunut joka juttelee naapureille mukavia. Päin vastoin pelottava. Välttää katsekontaktia riehuu rapussa. Äänekäs, kolistelee, leikkii hissillä, paiskoo ovia, tönii, juoksee.
Vaatekaupassa noin. 6-7v. lapsi, veti vaatteita hengareista lattialle, niisti nenänsä johonkin kolttuun.. Äidin reaktio tuohon käytökseen oli lässyttäminen lapselle: "rakas rakkauteni, tule maman luokse" .. itse olisin ainakin mielessäni vetänyt ympäri korvia omaani ja tehnyt erittäin selväksi ettei moinen käytös ole sallittua.
Olen nähnyt ja hoitanut useita tällaisia lapsia. Vaikeasti autistisia, kehitysvammaisia useimmat. Jatkuvaa valvontaa yötä päivää. Rajattomia lapsia ilman omaa syytään. Vanhemmille äärettömän raskasta. Jokaisella sellainen vamma tai sairaus, joka ei missään raskausseulonnassa näy.
Olen vammaistenhoitaja
3-6 v on pahin ikä. Mä ajattelin, ettei esikoisesta ole kouluun menijäksi, kun oli niin hirveä 4-vuotiaana. Ei uskoisi enää samaksi lapseksi, kun on niin kiltti ja hyväkäytöksinen koululainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. Olen muutaman vuoden toiminut koulunkäyntiavustajana ala-asteelka ja voin kertoa, että valehtelematta joka toinen lapsi riehuu ja mekastaa miten haluaa. Jos/kun sana ei tehoa niin aikuisilla ei ole sen jälkeen mitään keinoja kurinpitoon. Tällaisten kakaroiden vanhemmillekin on periaatteessa turha edes kertoa mitään koska he eivät yleensä välitä ja osa alkaa syyttelemään, jopa uhkailemaan, koulun henkilökuntaa. Kasvatuksessa on nykyään vakavia puutteita.
Vanhemmille pitää kertoa. Itse ainakin toivoisin, että kerrottaisiin. Ja mulla äitinä on takataskussa arsenaalia, jota opettajalla ei ole, nimittäin kiristys, uhkailu ja lahjonta. Ei opettaja voi uhkailla lempilelun heittämisellä roskiin tai puhelimen takavarikoimisella kuukaudeksi. Eikä ope pysty oikein lahjomaankaan. Eli kannattaa kertoa. Kasvatus on yhteistyötä, jossa päävastuu on kuitenkin vanhemmalla, eli hänelle vain heti tieto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmille pitää kertoa. Itse ainakin toivoisin, että kerrottaisiin. Ja mulla äitinä on takataskussa arsenaalia, jota opettajalla ei ole, nimittäin kiristys, uhkailu ja lahjonta. Ei opettaja voi uhkailla lempilelun heittämisellä roskiin tai puhelimen takavarikoimisella kuukaudeksi. Eikä ope pysty oikein lahjomaankaan. Eli kannattaa kertoa. Kasvatus on yhteistyötä, jossa päävastuu on kuitenkin vanhemmalla, eli hänelle vain heti tieto.
Ei siitä ole kauaa, kun opettaja vielä saattoi määrätä oppilaan käytävään tai laittaa jälki-istuntoon. Ja kun mennään enemmän aikaa taaksepäin, niin oppilaan saattoi vaikkapa laittaa nurkkaan seisomaan tai antaa karttakepistä näpeille.
Kyllä olen monesti ajatellut että miten jotkut jaksavat...
Itse olisin vienyt mokomat jo useamman kerran palolaitoksen portaille.
Ai että olenko nähnyt :D olen olluy Ruotsin-laivalla lasten leikittäjänä monta vuotta, ja on kyllä ihan karmeita kersoja ja mennyt ihan muutamassa vuodessa hurjempaan suuntaan! Toki on niitä ihaniakin tapauksia ja silloin työ onkin mukavaa. Ikävä tuomita ketään, mutta kyllä ne etelä-ruotsalaiset aiheuttaa pääsääntöisesti ongelmia ja käytöstavat hukassa. Suomalaiset muksut on kuitenkin paremmin käyttäytyviä kuin länsinaapurit.