Koiran sisäsiisteys
Tarvitsisin apua joltain vähän kokeneemmalta. Minulla on 12viikkoinen kääpiökoira. Tiedän, että pentu on vielä nuori. Tosiaan pentu on ollut minulla jo 5vkoa, eikä se ole kertaakaan tehnyt tarpeita ulos. Ei minkäänlaista. Sisällä ollessaan kyllä tekee tarkasti tarpeensa omalle alustalle. Jos näen, että on tekemässä jotain paperille niin lähden heti kiikuttamaan sitä ulos. Jostain kumman syystä sen pidätyskyky on aivan uskomaton, vaikka sillä olisi millainen hätä. Olin siellä ulkona joko tunnin tai kolme niin mitään ei tule. Ei mitään! Samantien kun päästään sisälle niin menee juosten hihna perässä omalle alustalle. Joskus ennen kun ehtii tarpeensa tehdä sisälle tullessa, vien sen takaisin ulos. Mutta ei, sama pidätys jatkuu. Olen koittanut ottaa alustan pois, silloin tekee lattialle. Olen ottanut alustan myös ulos, ei vaikutusta. Olen jopa torunut..Mulla alkaa keinot olemaan loppu ja tekisi mieli viedä koko koira takaisin kasvattajalle. Mitä tässä enää voi tehdä?
Kommentit (21)
Minkä ajan kuluttua ruokailusta ja veden juomisesta viet pennun ulos?
Vie vaan sitkeästi ulos. Oma chihu on nyt 5 kk ja n. kuukausi sitten alkoi vasta tekemään tarpeitaan ulos. Alussa se oli juuri tuota.
Koira vasta 12 viikkoinen, niin on vielä vauva. Täytyy vain olla kärsivällinen ja kehua, kun tekee pissat alustalle ja kehua heti ulkona, kun joku päivä tulee se hetki. Lopettaa automaattisesti pissaamisen kotona, kun tulee ikää enemmän. Itsellä oli labbis, mutta en muista milloin oppi sisäsiistiksi. Monta kertaa sai kyllä korjailla, mutta sen tiesi jo etukäteen, että nyt tätä, kun lapsuuden perheessä ollut koiria.
Meidän koirasta tuli sisäsiisti vasta n. 6 kk vanhana. Sitten olikin ihan täysvarma vanhuuteen asti ripulitauteja lukuun ottamatta.
Heitäpä pissa-alusta pihalle, suostuisiko siihen tarpeilleen. Jos on oma piha siis. Pitää vaan saada se koira tajuamaan. Ennen pitkää onnistuu kyllä.
Sama, chihu nyt jo vanhempi, mutta pentuna hetken tuntui, ettei opi ollenkaan. Varsinkin kakalle tuli erikseen ulkoa sisälle ja päälle söi kakkansa tai kuljetti pökäleitä mukanaan. Siis hirveää. Oppi kuitenkin ja alle 5-kuisena oli täysin sisäsiisti, eikä enää syö kakkojaankaan. On muutenkin tosi ihana :)
Kesä auttaa kovasti ja se, että aivan heti herättyä tai syötyä viet sen ulos. Torua ei kannata, vaan olla iloinen ja palkita oikeasta toiminnasta.
Luultavasti villiksesi on fiksu ja toimii juuri talvella oppimansa käytännön mukaan tehden kaiken sisällä alustalle. Ehkä kesän tullen voit ruokkia sen ulkona ja ainakin aamulla ja pidemmältä unilta herättyänsä viet sen sylissä heti ulos ja sanot pissa. Ko sanan olet opettanut sille sisällä jo sanoen sen aina kun se pissaa alustalle.
Tarkoitan siis ihan tarpeille tarkoitetusta alustasta. Onneksi tekee sisällä ollessaan kaikki siihen. Kiitos paljon kaikille vastauksista, mieli keveni huomattavasti! Odotan ruokailun jälkeen 10min ja vien ulos. Pissa-alustan olen vienyt ulos, mutta ei ymmärrä sitä.
Tilanne on vieläpä sillä tavalla ongelmallinen, että tarpeita tehdessäni olen vauhdissa nostanut sen. Se pelästyy tätä aivan hirveästi joka kerta. Siihen vielä lisänä nuo torumiset niin aivan varmasti jo ylipäätään tuo ulos tai sisälle tekeminen on vaikeaa. :( Ehkä pidemmän hihnan tai flexin hankkiminen voisi auttaa. Pentuajaksi hankin sille tuollaisen perus hihnan.
-ap
Voi herranjestas, koiran pennun elimistö ei ole kehittynyt että pystyy pidättämään, vertaa vauvaan. Ja erityisesti pienillä roduilla voi mennä kauemminkin, jopa 2v asti. Anna pissata rauhassa, kehu "hieno pissa", se oppii sen pissa sanan. Ja anna olla sama alusta koska siinä on se pissan tuoksu, kun vaihdat niin hieraise pissakohtaa uuteen alustaan, Sitten kun pentu näyttää että pystyy jo pidättämään vähän niin siirrä alustaa lähelle ovea, ja sitten ulos, niin se oppii sen. Ja ihan vinkkinä, muu opetus menee samaan malliin, kun pentu istuu sano "istu", kun se menee makuulleen sano "maate".. Kaikki teon sanat oppii itsekseen, helpottaa varsinaista koulutusta myöhemmin. Muista kehut ja iloinen ääni.
Pidä ensin se fleksi ja myöhemmin oikea hihna!! Noin pieni rotu musertuu normi hihnan painosta, pentuhihna on hyvä ja kevyt.
Noin pientä pentua ei toruta jos tulee pissa tai kakka. Menee varmasti paniikkiin, kun hyökkäät sitä kesken kaiken nostamaan. Se pieni pentu muistaa kaikki epämiellyttävät asiat omistajan suunnalta, kannattaa kunnioittaa koiraa ja ansaita sen luottamus.
Osaa kyllä jo istua, antaa tassua ja haukkua käskystä. Hyvin oppivainen koira, mutta tosiaan tuo alusta ollut sillä käytössä kasvattajalta asti niin ei ymmärrä muuta kuin sen käytön.
Ja virheen kyllä tein kun toruin, voi olla vielä vaikeampaa tämä sisäsiisteys. Eniten kyllä pelästynyt sitä että vauhdilla lähdetään ulos. Ehkä se ei ole paras tapa, vaikka kaikkialla niin neuvotaan.
Vierailija kirjoitti:
Osaa kyllä jo istua, antaa tassua ja haukkua käskystä. Hyvin oppivainen koira, mutta tosiaan tuo alusta ollut sillä käytössä kasvattajalta asti niin ei ymmärrä muuta kuin sen käytön.
Ja virheen kyllä tein kun toruin, voi olla vielä vaikeampaa tämä sisäsiisteys. Eniten kyllä pelästynyt sitä että vauhdilla lähdetään ulos. Ehkä se ei ole paras tapa, vaikka kaikkialla niin neuvotaan.
Puhuin tuossa aiemmin, että ulos heti herättyä ja syötyä (ei kannata odottaa 10 min). En tarkoita tietenkään, että hyökkäisit sen kimppuun vauhdilla, vaan kaikki käsittely kannattaa tehdä rauhallisesti, vakaasti ja turvallisesti, samalla mukavia puhuen, aina tyynen iloisena. Koira oppii todella nopeasti sanojen ja eleiden merkityksen ja ihan jokainen normaali koira oppii siistiksi. Niin kuin ihmisvauvakin. Sillä ei ole väliä, onko koira silloin 4, 5 vai 6 kk vanha. Koiralle pitää aina puhua ystävällisesti ja rauhallisesti sekä käsitellä hyvin. Sillä tavoin se luottaa omistajaansa.
Pienet rodut yleensä on hitaita oppii sisäsiistiksi.
Ja tuo pentu on vielä hyvin hyvin pieni.
Käytä joka päivä haistelemassa samaa paikkaa, sisältä voi tuoda siihen vaikka muutomia koiranpissaisia papereita tuomaan tuttua hajua.
Onko teillä oma piha tai parveke? Tein oman pennun kanssa niin, että siirsin alustaa pikku hiljaa lähemmäksi parveketta. Lämpiminä päivinä voit jättää parvekkeen oven auki ja alusta parvekkeelle. Kehu kun tekee tarpeet parvekkeen alustalle. Sitten pikku hiljaa parvekkeen ovi kiinni. Kun pentu alkaa kinuu parvekkeelle niin tiedät, että on hätä niin viet suoraan ulos.
Pentu pitäå viedä aina ulos heti sen herättyä ja heti sen syötyä. Väittääkö ap.ettei pentu sillnjaan tee mitään. Jos 5 viikkkoa on kulunut ja on vienyt pentua vääriin aikoihin ulos nin einole ehkä pässyt palkkaamaan sitä juurikaan oikeaan paikkaan tehdyistä tarpeista, siten se sisäsiisteyden oppiminen hidastuu, nyt koira on oppinut että paperi sisällä on ikea paikka. Meillä on toki okt ja itse etätyössä joten pääsin reagoimaan aina koiran herättyä ja syötyä, siten se oppi tekemään ulos n kuukaudessa.
Älä ikinä toru pentua sisälle pissaamisesta. Pentue ei ymmärrä tekevänsä väärin, ja pahimmassa tapauksessa alkaa pissaamaan piiloon.
Jos pentu pissaa sisälle (edes alustalle), älä huomioi sitä mitenkään. Siivoa pissa vain neutraalisti pois.
Pentu ulos heti jokaisen syömisen, leikin ja nukkumisen jälkeen. Kun tarpeet tulevat pihalle, anna pennulle paljon kehuja ja huomiota. Ajoitus on tärkeä, anna kehut vasta, ja välittömäsri, kun pentu on lopettanut tarpeensa.
Vierailija kirjoitti:
Älä ikinä toru pentua sisälle pissaamisesta. Pentue ei ymmärrä tekevänsä väärin, ja pahimmassa tapauksessa alkaa pissaamaan piiloon.
Jos pentu pissaa sisälle (edes alustalle), älä huomioi sitä mitenkään. Siivoa pissa vain neutraalisti pois.
Pentu ulos heti jokaisen syömisen, leikin ja nukkumisen jälkeen. Kun tarpeet tulevat pihalle, anna pennulle paljon kehuja ja huomiota. Ajoitus on tärkeä, anna kehut vasta, ja välittömäsri, kun pentu on lopettanut tarpeensa.
Kirjoitusvirheet mahdollisia ennakoivan tekstinsyötön ja hutiloinnin vuoksi :)
T. Edellinen
Vuh kirjoitti:
Voi herranjestas, koiran pennun elimistö ei ole kehittynyt että pystyy pidättämään, vertaa vauvaan. Ja erityisesti pienillä roduilla voi mennä kauemminkin, jopa 2v asti. Anna pissata rauhassa, kehu "hieno pissa", se oppii sen pissa sanan. Ja anna olla sama alusta koska siinä on se pissan tuoksu, kun vaihdat niin hieraise pissakohtaa uuteen alustaan, Sitten kun pentu näyttää että pystyy jo pidättämään vähän niin siirrä alustaa lähelle ovea, ja sitten ulos, niin se oppii sen. Ja ihan vinkkinä, muu opetus menee samaan malliin, kun pentu istuu sano "istu", kun se menee makuulleen sano "maate".. Kaikki teon sanat oppii itsekseen, helpottaa varsinaista koulutusta myöhemmin. Muista kehut ja iloinen ääni.
Höpö höpö. Jos koiran pennulla ei olisi pidätyskykyä, niin ei se pystyisi ulkonakaan pidättelemään tuntikausia.
Itsekin uskoin tuohon soopaan kunnes tajusin oman koiran kohdalla, että miten se aamulla herättyään laskee välittömästi alleen sisällä, mutta ulkona jaksoi kyllä vaikka kuinka kauan olla pissaamatta.
Ap, mun koira kans yritti vaan sitkeästi sisälle tehdä. Heti, kun sen saat ekan kerran tekee ulos, alat edistyä vauhdilla! Nyt, kun kelit paranee, menet joku vapaa aamu heti ulos koiran kanssa, pukeudut niin että voit istua siellä vaikka kaksi tuntia, mutta sisälle et mene ennenkuin on tehnyt tarpeensa. Itse tein näin, ja ai että sitä riemua kun pennun pidätyskyky tuli tiensä päähän liki 2h odottelun jälkeen - viimeiset puoli tuntia vinkui ja yritti sisälle päästä vessaan, en päästänyt :D lopulta luovutti ja siitä edistyminen alkoi.
Kiitos kaikille hyvistä vinkeistä! :) Tosiaan uskomaton pidätyskyky tällä pennulla. Vaikutti asiaan varmasti se kun oli vielä talvi, kun se minulle tuli, joten pihalla seisoskelu ei ollut kovin mukavaa. Edellispäivänä lähdettiin ulos heti syömisen jälkeen ja päätin ettei sisälle mennä ennen kuin se pissa sieltä tulee. Yli kolme tuntia seistiin pihalla. Pentu vinkui kyllä sisälle ja hyppi minua kohti kovan hädän takia, mutta en luovuttanut! Se pissa tuli sieltä lopultakin. Tästä on hyvä jatkaa eteenpäin kun on edes yksi onnistunut kokemus :)
Ap
Palaan tähän ja kysyn, milloin sun koirasta tuli sisäsiisti? :)
Mistä alustasta puhut? Nukkuma-alusta vai tarpeille tarkoitettu alusta?