427 työhakemusta 3 haastattelua
Ja Suomi täynnä projekteja, joilla työllistetään ulkomaalaisia...
Kommentit (43)
Jätä sitten cv:stä jotain tutkintoja pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä surkea onnistumisprosentti sun hakemuksilla, pakko myöntää. Oisko niissä parantamisen varaa? Tiedän kyllä että kunnollisia työpaikkoja on vähän ja niitä on vaikea saada, mutta eihän tuollaisen vaivan näkemisessä ole mitään järkeä kun sillä ei saavuta mitään.
Hakemuksiani ovat kehuneet sekä työnantajat, että opettajat. Useampi tutkinto löytyy myös. Haastattelut tulleet duunaritasolta, jossa kuitenkin todettu, etteivät uskalla palkata kun olen ylikoulutettu. Oman koulutuksen tasoisia haastatteluja ei ole tullut.
Kuhunkin paikkaa kannattaa hakea sillä tasolla mitä vaaditaan, ei kaikki koulutuksia tarvitse kertoa.
Haastattelussa tulee viimeistään ilmi. Siellä pitää kuitenkin kertoa esimerkkejä työtehtävistä ja opinnoista ja muutoinkin keskustellessa selviää. Aika hankalaa on vastailla kysymyksiin niin, että ei selviäisi.
Työhakemuksen tarkoitus on päästä haastatteluun, ei mikään muu.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa jännä ilmiö tämä: ei palkata ylikoulutettua...
Miksi ei?
Olisi kiva kuulla perustelut tuolle syrjimiselle...
Ihmettelen samaa. Ehkä se on tuo, että pelätään tylsistymistä tai työpaikan vaihtamista. Ihan kuin perustutkinnon suorittanut ei voisi kyllästyä välillä työhönsä tai vaihtaa työpaikkaa.
Tästä tuli jotenkin mieleen, että joitakin vuosia sitten jossakin keski-ikäisille naisille suunnatussa lehdessä, ehkä Kodin kuvalehti oli juttusarja viisikymppisistä työttömistä naisista, joita yritettiin auttaa työllistymään. Juttusarja oli kamalaa luettavaa, koska se loi noille naisille turhia toiveita ja siinä keskityttiin kaikkeen epäolennaiseen mm. naisten ulkonäköä parannettiin esim. leikkaamalla hiukset, opettamalla meikkaamista jne.,cv:tä parannettiin, opetettiin, miten toimia työhaastattelussa. Samalla luotiin käsitystä, että vika olisi naisissa. Koko ajan kuitenkin unohdettiin tosiasia, että työtä ei vaan ole kaikille. Kuten arvata saattoi lopulta kukaan ei saanut oikeaa työtä, vaan yksi joutui johonkin tempputyöllistämisjuttuun ja toinenkin ilmeisesti palkkatuella johonkin lyhyeen projektiin. Kolmas ei saanut mitään. Käytännössä tästä juttusarjasta ei siis ollut mitään apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä surkea onnistumisprosentti sun hakemuksilla, pakko myöntää. Oisko niissä parantamisen varaa? Tiedän kyllä että kunnollisia työpaikkoja on vähän ja niitä on vaikea saada, mutta eihän tuollaisen vaivan näkemisessä ole mitään järkeä kun sillä ei saavuta mitään.
Hakemuksiani ovat kehuneet sekä työnantajat, että opettajat. Useampi tutkinto löytyy myös. Haastattelut tulleet duunaritasolta, jossa kuitenkin todettu, etteivät uskalla palkata kun olen ylikoulutettu. Oman koulutuksen tasoisia haastatteluja ei ole tullut.
Kuhunkin paikkaa kannattaa hakea sillä tasolla mitä vaaditaan, ei kaikki koulutuksia tarvitse kertoa.
Haastattelussa tulee viimeistään ilmi. Siellä pitää kuitenkin kertoa esimerkkejä työtehtävistä ja opinnoista ja muutoinkin keskustellessa selviää. Aika hankalaa on vastailla kysymyksiin niin, että ei selviäisi.
Työhakemuksen tarkoitus on päästä haastatteluun, ei mikään muu.
Jos se on ongelma CV:ssä, niin kyllä se on ongelma myös haastattelussa ja sen jälkeen.
Miltä alalta/aloilta koulutuksesi on? Jonkin verran hr-hommia tehneenä sanoisin, että jos hakemuksesta näkyy, että se on pakon edessä kyhätty, ei kyseinen hakija ole oikeasti haettavasta työstä kiinnostunut ja täten ei myöskään motivoitunut ja pitkäaikainen työntekijä.
Sinuna panostaisin mielummin täsmähakemaan paikkoihin, joissa oikeasti mieluusti työskentelisit ja jotka ovat omaa koulutustasi vastaavia. Jos ei ole, niin Linkedin kuntoon ja myös sitä kautta seuraamaan aktiivisesti kiinnostavia yrityksiä ja avoimia paikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Tästä tuli jotenkin mieleen, että joitakin vuosia sitten jossakin keski-ikäisille naisille suunnatussa lehdessä, ehkä Kodin kuvalehti oli juttusarja viisikymppisistä työttömistä naisista, joita yritettiin auttaa työllistymään. Juttusarja oli kamalaa luettavaa, koska se loi noille naisille turhia toiveita ja siinä keskityttiin kaikkeen epäolennaiseen mm. naisten ulkonäköä parannettiin esim. leikkaamalla hiukset, opettamalla meikkaamista jne.,cv:tä parannettiin, opetettiin, miten toimia työhaastattelussa. Samalla luotiin käsitystä, että vika olisi naisissa. Koko ajan kuitenkin unohdettiin tosiasia, että työtä ei vaan ole kaikille. Kuten arvata saattoi lopulta kukaan ei saanut oikeaa työtä, vaan yksi joutui johonkin tempputyöllistämisjuttuun ja toinenkin ilmeisesti palkkatuella johonkin lyhyeen projektiin. Kolmas ei saanut mitään. Käytännössä tästä juttusarjasta ei siis ollut mitään apua.
Olikin vanhempi juttu kun muistin, mutta jotain tästä löytyi netistäkin. Tästä siis oli kyse.
https://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli/lue/ilmiot/uusi_juttusarja_uusi…
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei?
Olisi kiva kuulla perustelut tuolle syrjimiselle...
Syrjimiselle? Terve järki on syynä.
Jos korkeasti koulutettu jolla on myös pitkä työhistoria koulutustaan vastaavista tehtävistä hakee radikaalisti heikommin palkattuihin "hanttihommiin" niin rekrytoiva esimies päättelee - aivan oikein muuten - että se lähtee kävelemään samalla hetkellä kun löytää oman alansa tehtäviä.
Lisäksi siltä puuttuu osaaminen kyseisestä käytännön työstä ja koko alasta mikä on yllättävän tärkeää myös vähemmän koulutusta vaativista tehtävistä. Eikä ole mitään taetta siitä että se viihtyisi/kestäisi montaakaan päivää tässä hommassa jota se ei ole koskaan kokeillut.
Monella on sama juttu, hakemuksia lähetetään paljon, mikään ei johda mihinkään. Ihan sama miten sen hakemuksen taiteilee.
Suomessa on yksinkertaisesti enemmän työttömiä kuin avoimia työpaikkoja. Yhteen työpaikkaan valitaan vain yksi henkilö, paras. Ne muut 500 hakijaa jää nuolemaan näppejään. Normaalit ihmiset, jotka olisi ihan hyviä työntekijöitä, osaajia ja tyyppejä.
Mutta tietty ihmisryhmä ei tätä totuutta missään nimessä halua keskusteluun vaan jatkuvasti halutaan vahvistaa väärää stereotypiaa kotona makaavasta työnvälttelijästä. Mikä tekee työn saamisen jatkuvasti vaikeammaksi niille tavallisille ihmisille jotka töitä haluaa.
On yleinen virhe hakea töitä väärältä alalta. Nyt tarvittaisiin oikeasti esimerkiksi torimyyjiä kesäksi.
Mulla on päinvastainen kokemus ja olen yli 50v nainen. Tosin en laittanut noin valtavasti hakemuksia, ehkä 15 ja haastttelussa kävin 8 paikassa. Olisin lopulta saanut useammankin paikan, mutta yhden valitsin fiiliksen perusteella ja tämä onkin ollut hyvä, muitakin hyviä olisi ollut.
Minä pääsin vuokratyöfilman kautta eri alalle ja sitä kautta vakkariksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei?
Olisi kiva kuulla perustelut tuolle syrjimiselle...Syrjimiselle? Terve järki on syynä.
Jos korkeasti koulutettu jolla on myös pitkä työhistoria koulutustaan vastaavista tehtävistä hakee radikaalisti heikommin palkattuihin "hanttihommiin" niin rekrytoiva esimies päättelee - aivan oikein muuten - että se lähtee kävelemään samalla hetkellä kun löytää oman alansa tehtäviä.
Lisäksi siltä puuttuu osaaminen kyseisestä käytännön työstä ja koko alasta mikä on yllättävän tärkeää myös vähemmän koulutusta vaativista tehtävistä. Eikä ole mitään taetta siitä että se viihtyisi/kestäisi montaakaan päivää tässä hommassa jota se ei ole koskaan kokeillut.
Jos muutan hanttihommiin vaikka Nilsiään, niin mihin ihmeeseen luulet minun vaihtavan työpaikkaa? Saati millä rahalla luulet minun muuttavan Nilsiästä pois?
Millä perusteella pidät eri alan alemmin koulutettua, työkokemusta omaamatonta sopivampana työntekijänä kuin korkeakoulutettua? Vain omien ajatusvääristymiesi takia.
Joka kerta, kun olen ollut työttömänä, olen päässyt töihin alle viikossa. Tää on ihan paskanjaujantaa, että töitä ei olisi.
Se, että maksetaanko niistä töistä asianmukainen korvaus on sitten ihan toinen juttu.
Rakennus ja huoltoalalla kannattaa ottaa lähes mikä tahansa työ vastaan ja lähteä sinne työmaalle pyörimään ja kyselemään hommia sitten muista firmoista. Kyllä ne kiinnostuu siellä jos olet ahkera ja osaamista muuhunkin, kuin hiekkasäkkien kantoon.
Ymmärrän, että työnantajaa huolettaa ottaa insinööri töihin jos kyseessä on työ, johon täytyy perehdyttää 6kk ja on pelko, että työntekijä lähtee, kun saa oman alan töitä, mutta firmalle on kyllä ihan hailee kuka siivoaa tai kantaa niitä hiekkasäkkejä vaikka olis lääkäri. Olisko sulla palkkatoiveet liian korkealla?
Vierailija kirjoitti:
Vähän samaa mieltä. Mulla hakemuksia 4, haastatteluja 2.
Jossain mättää nyt. Mieti ihan alkuun sitä sun hakemusta, onko siinä nyt kaikki ihan kunnossa ja saisitko työkkäristä apuja sen viilaamiseen? Sitten tsekkaat missä kuosissa sun linkedin oikein on. Jommassa kummassa on pakko olla pahasti vikaa kun haastattelukutsuja ei tule.
Ahkeralle löytyy töitä, laiskalle ei. Se on fakta.
Turha selitellä mistään 500 hakemuksen lähettämisestä, jos sillä määrällä ei pääse töihin tai haastatteluihin, syy on kyllä siinä hakemuksessa tai hakijassa.
Otan haasteen vastaan.
Laitetaan molemmat 10 hakemusta, niin voin sulle viikon päästä tulla sanomaan, että mulla on työpaikka. Lähdetkö mukaan?
Hakemuksessasi on jotain vikaa. Oisko cv.ssä jotain ylimääräistä mielipide asiaa tms, joka ei liity työhön?
Ja minä pidin omaa saldoani huonona. Tänä vuonna 4 hakemusta ja 2 haastattelua. Jostain syystä pääsen rekryfirmojen kautta haastatteluihin paremmin. Ja töihinkin olen sitä kautta päässyt kahteen viimeisimpään työpaikkaan.
Hakemus tyyliin:
Jotain minusta:
No olen tämmöinen mukava 33v, ei työkokemusta vielä, mutta innokas oppimaan uutta. Olen myös vauvafoorumi influensseri ja kovan luokan feministi, sekä aktivisti!
Otan vastaan töitä, joista maksetaan xxxxxx summa vuodessa ja en voi tehdä töitä miehen alaisena, koska patriarkaali järjestelmä jne.
Olen myös iltavirkku, joten töiden tulis alkaa kello 12 jälkeen ja mieluusti loppua ennen salkkareita.
Minulle on 5 nepsy lasta, joten joudun välillä olemaan poissa töistä lyhyellä varoitusajalla, kun lapseni saa tantrumin päiväkodissa.
Ei narsisti työnantajia kiitos!