Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lohifileen viimeinen käyttöpv eilen, voiko viel huoletta käyttää?

Vierailija
27.04.2022 |

Minusta voi jos näyttää tavalliselta ja tuoksuu tavalliselta.Mitä mieltä te ootte?Itse en niin noihin viimeisiin päiviin niin yleensä tuijottele vaan käytän aistejani, mutta täytyskö kalan kanssa olla jämpti? Ei kai jos vasta eilen ollu se viim. käyttöpv. ?Sanokaa te viisaammat nyt, pitäs tietää mitä teen ruuaksi.

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi.

Vierailija
2/32 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en käytä viimeisen käyttöpäivän jälkeen. Turha riski, kala pilaantuu niin helposti. Yleensä jo viimeisen käyttöpäivän tienoilla makukaan ei ole enää paras.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä varmaan käyttäisin, jos aistinvaraisten havaintojen perusteella ok.

Vierailija
4/32 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en käytä viimeisen käyttöpäivän jälkeen. Turha riski, kala pilaantuu niin helposti. Yleensä jo viimeisen käyttöpäivän tienoilla makukaan ei ole enää paras.

Ok. Mutta kai sen jotenkin hajusta tuntee jos pilaantunut?

Vierailija
5/32 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso ensin miltä näyttää, sitten haju, sen jälkeen maku. Jos kaikki nämä ovat ok, voi syödä.
Joskus olen paistanut jauhelihaa, jossa päiväystä vielä pari päivää jäljellä, mutta paistaessa haistaa pilaantuneen. Haisee oudolle, eikä uskalla syödä. Onneksi on aina jotain muuta hätävaraa.
Joskus tein makaroonilaatikkoa flunssassa, enkä haistanut mitään. Juuri kun olin uuniin laittamassa, tuli puoliso kotiin ja sanoi, et haisee pilalle mennyt jauheliha. No roskiin sit.

Vierailija
6/32 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se on koko ajan ollut alle +5 asteessa eikä ole selvää pahaa hajua, niin kyllä voi. Kunhan kypsentää hyvin. En ole ikinä sairastunut yli päivän menneistä ruokatarvikkeista, mutta se on yksilöllistä, toisilla voi olla herkempi vatsa.

Vierailija
7/32 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on hyvää jos on kylmässä ollut. 

Vierailija
8/32 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katso ensin miltä näyttää, sitten haju, sen jälkeen maku. Jos kaikki nämä ovat ok, voi syödä.
Joskus olen paistanut jauhelihaa, jossa päiväystä vielä pari päivää jäljellä, mutta paistaessa haistaa pilaantuneen. Haisee oudolle, eikä uskalla syödä. Onneksi on aina jotain muuta hätävaraa.
Joskus tein makaroonilaatikkoa flunssassa, enkä haistanut mitään. Juuri kun olin uuniin laittamassa, tuli puoliso kotiin ja sanoi, et haisee pilalle mennyt jauheliha. No roskiin sit.

Näin teen, en halua heittää turhaan pois.
Piti jo eilen siitä ruokaa tehdä mutta söin vanhan keiton pois ja en jaksanutkaan tehdä sitten turhanpäiten mitään ruokaa jääkaappiin laitettavaksi.

Joo nuhasena voi saada ruokamyrkytyksen jos huonosti käy. 😬 Ilman aisteja on elämä vaarallista.

Vierailija
9/32 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on hyvää jos on kylmässä ollut. 

On ollut jääkaapissa kokoajan. 🙂

Vierailija
10/32 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä testaan aina, että syökö kissa jauhelihaa. Se ei syö pilaantunutta.

Vierailija
11/32 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok. Mutta kai sen jotenkin hajusta tuntee jos pilaantunut?

Botuliinia ei tunnista hajusta tai mausta. Kypsentämätöntä kalaa ei kannata ylipäiväisenä käyttää muuhun kuin kukkapenkin lannokkeeksi.

Vierailija
12/32 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

lihatja kalat kannattaa panna hetikaupasta tuluta pakasteeseen ellei aio niita just paikalla käyttää, silloin ei ole huolta vaikka päiväykset menee miten menee ja punaleimaisia alennusjuttujakin voi huoleta käyttää. sama juttu leipien kanssa,

Vierailija
13/32 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalaa en käyttäisi ylipäiväisenä edes siinä tapauksessa, että tuoksu ja ulkonäkö ok. En ole asiantuntija, mutta sellainen käsitys on, että kalan kanssa pitää olla eniten tarkkana ja kaikki ongelmat eivät välttämättä aiheuta huomattavissa olevia merkkejä. Lihaa sen sijaan olen käyttänyt.

Vierailija
14/32 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käyttäisi mitään enää viimeisen käyttöpäivän jälkeen. Pilaantumista ei välttämättä huomaa, koska kala voi silti haista normaalilta.

Pilaantuneen ruoan syöminen lisää esimerkiksi suolistosyövän riskiä enkä näe mitään syytä miksi haluaisin altistaa itseäni turhanpäiten.

Vierailija
15/32 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käyttäisi.  Jopa viikon vanhaa kalaa myydään kaupoissa tuoreena, joissakin kalatiskeillä on seinällä taulu jossa tulopäivät. Primassa kysyin myyjältä ja hän lueskeli jostain taulusta,  eikä osannut sanoa milloin kala on tullut myyntiin.  Voi vain miettiä kun lohifileitäkin kiikutetaan seitsemän päivää tiskille ja takahuoneeseen, onko kala tuoretta.

Tiedän suunnilleen milloin kauppaani tulee kala ja ostan vain silloin, pistän vaikka pakasteeseen, vaikka kala ei siitä tykkääkään.  En nyt vaadi, että kala suoraan järvestä minulle kiikutetaan ja tiskillä nuijitaan, mutta viikon myyntiaika on liikaa. 

Vierailija
16/32 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

PIlaajabakteerien vaikutuksen voi haistaa, mutta taudinaiheuttajia ei. Taudinaiheuttajien suhteen raaka kala on kaikkein suurin riski. Älä käytä.

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2013/03/27/vanhaakin-ruokaa-voi-syoda

Vierailija
17/32 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se näyttää tuoreelta ja haisee tuoreelta, se on, oho, tuore! Ja varmaankin kypsennät sen vielä vai vedätkö raakana?

Vierailija
18/32 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä testaan aina, että syökö kissa jauhelihaa. Se ei syö pilaantunutta.

Voi kamala, olin aikanaan kaupassa töissä ja kauppiasherra määräsi jauhelihamyllyyn kaikki vanhentuneet ja lihankieatleet jänteineen, sinne vaan ja myyntiin.  Joskus lisättiin verta, että näytti herkullisemmalta lihatiskillä. Onneksi rikos on vanhentunut.

Vierailija
19/32 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En käyttäisi.  Jopa viikon vanhaa kalaa myydään kaupoissa tuoreena, joissakin kalatiskeillä on seinällä taulu jossa tulopäivät. Primassa kysyin myyjältä ja hän lueskeli jostain taulusta,  eikä osannut sanoa milloin kala on tullut myyntiin.  Voi vain miettiä kun lohifileitäkin kiikutetaan seitsemän päivää tiskille ja takahuoneeseen, onko kala tuoretta.
  Tiedän suunnilleen milloin kauppaani tulee kala ja ostan vain silloin, pistän vaikka pakasteeseen, vaikka kala ei siitä tykkääkään.  En nyt vaadi, että kala suoraan järvestä minulle kiikutetaan ja tiskillä nuijitaan, mutta viikon myyntiaika on liikaa. 

Voi näitä virheitä Prima taitaa olla lautakauppa, Prisma oli se kalakauppa, kas kun kukaan ei hyökännyt.

Vierailija
20/32 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voi ja monta kertaa näin tehty. Eikä maku muutu. Ihan puppua täällä puhutaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yksi