Miten karkoittaa flirttaileva esimies korrektisti?
Olen vähän yli 30v nainen. Oma esimieheni (nainen) on nyt pitkällä sairauslomalla ja minut määrättiin esimieheni oman esimiehen (.55v mies) alaisuuteen. Tämä esimies on naimisissa/kihloissa ja edellesestä liitosta on 2 lähes aikuista lasta. Minä olen kihloissa ja 2 pienemmän lapsen äiti.
Tämä väliaikainen esimies on vitsaillut välillä hiuksn kaksimielisesti, muttei mitenkään räikeästi. Lähdin siihen välillä mukaan tai laitoin esimerkiksi nauruhymiön. Sitten mies alkoi kommentoida vaatteitani töissä muiden kuullen (pari kertaa imartelevaan sävyyn). En vastannut niihin mitään vaan hymyilin nolona. Nyt hän on alkanut kyselemään muka-viattomasti, että milloin minua pääsisi näkemään konttorilla. Teen enemmän etätöitä siis. Lisäksi on vihjailua siitä että viihtyy seurassani tai jotakin "toimiston miehet eivät kestäisi jos tulisit tiukoissa nahkahousuissa konttorille". Tuohon totesin että taidan käyttää sellaisia maksimissaan kotonani.
Eli ensin luin tilanteen ja miehen jotenkin humoristiseksi, mutta nyt olen huomannut että hän on todella päällekäyvä. Miten voisin selvitä tilanteesta niin että saisin pidettyä työpaikan ja suht hyvän hengen tämän väliaikaisen esimiehen kanssa?
Kommentit (294)
valehdellen, kieroillen, juonitellen miten tahansa mutta ei suoraan sanoen. se olisi epänaisellista,semmoinen.
En sinänsä käyttäytynyt törpösti. Sanoin vaan, että en pitänyt siitä, että eilen x... enkä hymyillyt. Se on kyllä totta, että sanominen on riski, koska etukäteen ei voi tietää miten toinen suhtautuu. Tosin, tilanteessa voi viitata siihenkin, että toivon, että luottamus säilyy ja ettei tätä käännetä minua vastaan. Jotenkin voi viitata tuohon mitä sanoit. Olen sanonut tämän toisessa tilanteessa eri henkilölle, joka veti oven kiinni ja alkoi rähjätä. "Teetkö tämän siksi suljetun oven takana, ettei kukaan kuule ja näe miten kohteet minua?"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi flirttaileva esimies pitäisi karkottaa KORREKTISTi? Eihän hänkään ole korrekti sinua kohtaan. Minäkään en ollut enää yhtään hienotunteinen siinä vaiheessa kun otin asian esimihen kanssa suoraan puheeksi, vaan selvästi vihainen. Jutulla oli kuitenkin hyvä päätös, koska esimies vaikutti olevan kuitenkin pohjimmiltaan fiksu. Olen se, joka puhutteli esimiehensä käytävässä.
Miksi pitäisi olla yhtä törppö,kuin toinen osapuoli? Lisäksi, esimies voi tehdä olon tosi tukalaksi töissä. Miksi siis ampua itseään jalkaan?
Otin lopputilin työpaikassani, koska pomoni oli juuri tollanen ja pahempikin. Jätti autooni kirjeitä ja ehdotteli kaikkia sopimattomia.
Hyvä kun otit esille tämän. Ovatko työpaikkamme ohjeet nuo mitä edellä kirjoitit? Tällaiset ohjeet pitäisi kyllä tehdä näkyviksi ja kaikkien helposti saataville.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on selvästi menossa seksuaalisen ahdistelun puolelle. Hän groomaa sua. Sanoisin suoraan hänelle, että
"odotan omalta esimieheltäni ammattimaista ja asiallista käytöstä ja keskittymistä työntekoon, ja jokainen varmaan pukee kotona ne vaatteet, mitkä pukee, ja jos vaatetus ei ole töihin sopimatonta epäasiallista vaatetusta, sitä tuskin tarvitsee kommentoida kenellekään mitenkään. Kiva paita on ok kehu, mutta kun se liitetään tyyliin "jos pukisit nahkahousut niin miehet sekoaisivat!", ei ole mikään ok kehu vaan ahdistelua. Tuollaiset kehut kuuluvat vaimollesi. Lopeta sellainen töissä. Muussa tapauksessa joudun valittamaan käytöksestäsi. Jos tämä tuli nyt selväksi, jatketaan ammattimaisesti töitä"
Vaihtoehtoisesti laita sähköpostilla. Jää kirjallinen todiste.
Jos ei siitä tajua, niin sitten niiden muiden paikalla olevien kuullen jo julkisesti....
Jos et reagoi, annat hänen epäsuorasti jatkaa, koska se tollohan ei tajua. Sitten seuraava vaihe on esimiehen pomo ja liiton luottamushenkilö.
Meillä on työpaikalla ohjeet näihin tilanteisiin ja myös henkilö, jonka tehtäviin kuuluu näihin puuttuminen.
Nauhoita sen juttuja pitkin päivää varmuuden vuoksi salaa, taskuun nauhuri tai kännykkä.
Ei niitä vihjailevia juttuja ym asiatonta tule pitkin päivää, vaan esim kerran viikossa tai kuukaudessa tai kahdessa ja täysin yllättäen.
Usein tällaisista selviää, että sama on häiriköinyt tai ehdotellut monille. Siinä vaiheessa häiriköidyt monesti tekevät valituksia. Tulee mieleen jonkun firman huulipuna- ja bikinikuvakommentoija, oli alkuvuodesta lööpeissä. Mies jolla oli useita naisalaisia.
Onko kellään tilanne muuttunut vai ehdotteleeko joku sama yhä?
Tyypillistä naista. Ensin lähdet leikkiin mukaan ja kun saat miehen innostumaan käännät kelkkasi.
Idiootti pitää olla kun vastailee hymiöillä jne. jos ei ole oikeasti kiinnostunut.
Se on kerrasta poikki, tai muuten tuo mies luulee, että olet kiinnostunut hänestä. Itse olen tehnyt pari kertaa radikaalin ratkaisun: kun äijä lähestyi pakkadin kamat ja lähdin! Siitti perään, pyysi anteeksi, sovimme että äijää ei enää näy työpisteelläni. Pysyi piilossa. Toisessa paikassa kun pomo lähestyi ja kosketti rääkäisin kaikkien kuullen: jumalauta! mä lyön. Tämä riitti-ei tullut enää lähellenikään.
Ota tulevaisuutta varten opiksi että älä lähde mukaan työpaikalla kyseiseen flirttiin äläkä vastaa viesteihin nauruhymiöillä , siitä saa nopeasti väärän kuvan että olet mukana flirteissä .. Kerro henkilölle että pysytäänpä asiallisella linjalla .
On se vaikeaa, jos esimies kehuu se on ahdistelua, jos moittii niin sekin on ahdistelua.
Vierailija kirjoitti:
On se vaikeaa, jos esimies kehuu se on ahdistelua, jos moittii niin sekin on ahdistelua.
On se vaikeaa, jos ei ymmärrä miten käyttäytyä työpaikalla. Normaali-ihmiset osaa sekä kehua että moittia ahdistelematta. Ilmeisesti joillain on sosiaaliset taidot niin vajaat, ettei sitten onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Tyypillistä naista. Ensin lähdet leikkiin mukaan ja kun saat miehen innostumaan käännät kelkkasi.
Idiootti pitää olla kun vastailee hymiöillä jne. jos ei ole oikeasti kiinnostunut.
Kukakohan tommosista on koskaan kiinnostunut?
Miten aloittaja ratkaisi tilanteen, oletko vielä samassa duunissa? Teitkö häirintäilmoituksen?
Mun entinen työkaveri flirttaili aina mestareille, että sai helpoimmat duunit. Oli nainen miesvaltaisella alalla. Ette usko, miten helppoon miehet menivät, enkä ymmärrä etteikö ne mestarit mitään tajunneet, kun sillä naisella oli jo maine sellaisena. Kuulemma jatkaa yhä samaa, vaikka on naimisissa ja niin on kuulemma se mestarikin, joka on tällä kertaa kierroksessa.
Sano että haluat kolmen kimpan, miehesi on on bi ja tykkää vähän rusauttaa miehiä papana-aukkoon silloin tällöin.
Miksi pitäisi olla yhtä törppö,kuin toinen osapuoli? Lisäksi, esimies voi tehdä olon tosi tukalaksi töissä. Miksi siis ampua itseään jalkaan?