Hintojen nousu, mistä voi säästää?
Kaikki hinnat nousee, mutta palkka ei. Jostain pitäisi kulutusta karsia.
Mistä säästätte?
Mille tuotteille löytyy edullinen korvaaja, mikä on "turhaa" ja voi jättää kokonaan pois?
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Mä lopetin työt. Ei tule auto kuluja eikä ole enää työstressiä. Toki kävisin työssä joshallitus olisi alentanu bensaveroja, mutta näköjään eivät halua tukea työssäkäyntiä.
Vika ei ole hallituksessa eikä polttoainekuluissa. Vika on sinussa. Nytkin valehtelet, koska et ole töissä käynytkään!
Jos olisit, olisit voinut säästää jo pitkään luopumalla autosta ja käyttämällä julkisia. Säästät nytkin työttömänä (ja oikeastaan siitä pitäisi tehdä laki, ettei sinulla saa olla autoa). Moni työtön ajelee omalla autolla, vaikka niillä olisi aikaa kulkea julkisilla ja suunnitella menonsa niiden julkisten liikkumisen mukaan.
Autosta luopumalla ei säästä vain bensarahoja vaan myös vakuutusmaksut, korjauskulut ja taajamissa pysäköintimaksut, talli/autokatospaikat.
Siirryin aamupuuron. Oston jokaista kenkäparia 2 kappaleet eli
2 vapaa-ajan kengät
2 lenkkikengät
2 juhlakengät. On tutkittu että vuorottelemalla kestää 2 kenkäparia samam kuin
3 paria peräkkäin käytettynä. Liittyy materiaalin väsymiseen/palautumiseen.
Ostin jo ennakkoon laadukkaan partakoneen sekä peruskännykän.
Komponenttipulan takia näissäkin vaan nousee hinnat.
En käy enää hesessä/mäkissä. Teen itse burgerit ja on parempaa/edullisempaa.
En enää päivitä autoa uuteen. Ajan nykyisen paaliin asti.
En käytä mitään palveluja. Kuihtukoon koko maa kun kerran hallitus niin tahtoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä lopetin työt. Ei tule auto kuluja eikä ole enää työstressiä. Toki kävisin työssä joshallitus olisi alentanu bensaveroja, mutta näköjään eivät halua tukea työssäkäyntiä.
Vika ei ole hallituksessa eikä polttoainekuluissa. Vika on sinussa. Nytkin valehtelet, koska et ole töissä käynytkään!
Jos olisit, olisit voinut säästää jo pitkään luopumalla autosta ja käyttämällä julkisia. Säästät nytkin työttömänä (ja oikeastaan siitä pitäisi tehdä laki, ettei sinulla saa olla autoa). Moni työtön ajelee omalla autolla, vaikka niillä olisi aikaa kulkea julkisilla ja suunnitella menonsa niiden julkisten liikkumisen mukaan.
Autosta luopumalla ei säästä vain bensarahoja vaan myös vakuutusmaksut, korjauskulut ja taajamissa pysäköintimaksut, talli/autokatospaikat.
Katos juntti kun mun työpaikalle ei kulje julkiset.
Ei ole minun vika että hallitus teki työstä käynnistä kannattamatonta kun
Olisivat voineet subventoida bensan hintaa mutta eivät halunneet!
Mut toisaalta ihan hyvä. Nyt on vapaa-aikaa ja kaikki tarvittava omaisuus hankittuna joten mikäs tässä ollessa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on työkavereita joilla töihin puolen tunnin ajomatka suuntaansa. Ovat siinä tilanteessa, että joutuvat vakavasti harkitsemaan lopputilin ottamista. Meillä on matalat palkat, eikä noissa työmatkoissa ole järkeä enää. Harmi vaan, kun ovat pieniltä paikkakunnilta josta ei työtä niin vaan löydy.
Omasta syömisestä voi aina säästää ja pelkkää plussaa kun vatsapalat näkyy 👍
M35
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäiset säästökohteet:
kahvi pois
talouspaperi pois
vessapaperia vieraiden käyttöön ja omaväki käyttää bideetä
leikkeleet pois, mutta juustoa enintään 7 €/kg (saa jo hyvänmakuisiakin)
tarjousten hyödyntäminen
kerran viikossa kauppaan
Hölmöjä neuvoja. Suuriosa ihmisistä jo tekee näin. No veskipaperista ei sentään vielä ole luovuttu
Muutenkin neuvot tässä ketjussa ovat tähän mennessä naurettavia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No vastaus riippuu täysin, missä kohdin se hintojen nousu kolahtaa sinun talouteesi.
Polttoaine: käytä julkisia liikennevälineitä. Muuta, jos työmatka liian pitkä ja siksi autolla ajataan paljon
Sähkö: kilpailuta sähköyhtiöt, käytä muita lämmitysmuotoja, vähennä sähkönkulutus.
Ruoka: ks. Marttojen sivuilta
Toi muuttaminen lähemmäs työpaikkaa on niin tyhmä neuvo. Siis ihanko totta mun pitäisi muuttaa yli 100 kilometriä toiseen suuntaan, kuin mun mies? Meillä on molemmilla olosuhteiden pakosta töihin melkein 60 kilsaa ja tietysti täysin eri suuntiin. Muuta siinä sitten lähemmäs työpaikkaa, kun perhe hajoaisi siinä samalla. Ja mitähän silläkin säästäis? Ei yhtään mitään.
Eihän kukaan voi keksiä jokaiselle toimivaa neuvoa. Mistä tuon yllä olevan vinkin kirjoittaja tiesi, että juuri sinulla on tollanen tilanne ettei muutto hyödytä ja että juuri sinä tulet lukemaan tätä ketjua.
Mä annan vinkin, että kyselkää lapsille vaatteita naapureilta, tutuilta ja tuntemattomilta, joilla näkyy olevan omia lapsia isommat lapset.
(joo, kaikilla ei ole lapsia, eikä edes naapureita, eikä edes tuttuja, mutta ne voi hyödyntää tätä vinkkiä, jotka edes pari kertaa vuodessa näkee jonkun lapsiperheellisen, jolta kysyä mihin he vaatteensa hävittää)
Kai ne jotka voi asuukin lähellä työpaikkaa. Eli yleensä toi neuvo on aikalailla typerä ja turha. Eikä sekään auta mitään, että muuttaa toisen työpaikan lähelle. Sitten toinen istuu autossa vielä pidempään joka työpäivä. Ei sekään nyt ihan järkevää ajallisesti ole. Myöskään työpaikkoja ei niin vaan löydetä, vaikka kuinka hakisi lähempää tai sieltä toisesta kaupugista.
Mä neuvoisin lopettamaan kaiken turhan mässyn ostamisen, ylipäänsä turhan shoppailun ja kuluttamisen. Valot pois aina huoneista joissa ei ole. Myöskään telkkarin tai tietokoneen ei tarvitse olla päällä aina. Huonelämpötilan laskeminen 19 tai 20, siihen tottuu nopeasti. Kuumat suihkut pois. Siellä voi käydä myös nopeesti ja sulkea hanan, kun pesee itseään saippualla mikäli ei ole itsestään selvyys. Töihin eväät kotoa. Lounasta ei tarvitse siellä maksaa silloin. On halvempaa tehdä kotona valmiiksi ruoka. Jne.
Leivo leivät itse, vaihda kahvi teehen, käy vähemmän ravintoloissa ja leffassa jne. Turhat huviajelut pois. Valmista itse ruuat ja juokse tarjousten perässä.
Itse en kyllä muuta mitään, elän kuten ennenkin. Ehkä kokkaan enemmän kotona ja syön halvempaa jauhelihaa yms.
Vierailija kirjoitti:
Siirryin aamupuuron. Oston jokaista kenkäparia 2 kappaleet eli
2 vapaa-ajan kengät
2 lenkkikengät
2 juhlakengät. On tutkittu että vuorottelemalla kestää 2 kenkäparia samam kuin
3 paria peräkkäin käytettynä. Liittyy materiaalin väsymiseen/palautumiseen.Ostin jo ennakkoon laadukkaan partakoneen sekä peruskännykän.
Komponenttipulan takia näissäkin vaan nousee hinnat.En käy enää hesessä/mäkissä. Teen itse burgerit ja on parempaa/edullisempaa.
En enää päivitä autoa uuteen. Ajan nykyisen paaliin asti.En käytä mitään palveluja. Kuihtukoon koko maa kun kerran hallitus niin tahtoo.
Oletko kova järjestämään juhlia, vai ovatko muut kutsumassa usein juhliin? Tuli vaan noista juhlakengistä mieleen, että juhlimisestahan on myös helppo säästää.
Itse olen jo 55-vuotias, joten lähipiirissä ei enää niin hirveästi ole häitä, kastetilaisuuksia, rippijuhlia, lakkiaisia tai muitakaan "pakollisia" juhlia (hautajaisia kyllä enenevässä määrin), joten olen pärjännyt samoilla juhlakengillä jo useamman vuoden.
No minä asun teini-ikäisten lasten kanssa
en juo alkoholia tai polta.
Olen jo kauan ostanut perusruokaa,tarjouksia ym
En shoppaile huvikseni
Käytän vaatteet ym loppuun
Ostetaan vain tarpeeseen, ja silloinkin käytettynä
Auto on pakko olla,vuorotyöhön ei pääse julkisilla, ja pyörämatka on liian pitkä (työaika 04-01 välillä, arkisin,viikonloppuisin kellon ympäri, eli työ voi alkaa tai loppua mihin vain aikaan tuolla aikavälillä)
Autoon teen kaiken mahdollisen itse, mitä osaan,ja loput huollot teetätän kaverilla, edullisesti. Auto on vanha ruppana.
Hiukset olen leikannut itse jo kauan
Polkupyörät ym on myös käytettyjä
Muutto ei ole vaihtoehtto, koska en saisi tästä talosta omiani pois.
Ajan autolla vain välttäättömän, käyn työmatkalla kaupassa ym,eli hupiajoa ei yhtään
Lämpö on talosta laskettu alas, 18 asteeseen
Lisäksi lämmitän puilla kovilla pakkasilla, purkulaudoilla ja sellaisilla.
Saunakin on puusauna, tosin saunotaan harvoin
Lapsilla ei ole kummoisia harrastuksia, eivät ole halunneet.
Vettä käytetään säästeliäästi
Töissä minulla on työvaatteet, ja koska en käy missään, niin pärjään yksillä farkuilla, takilla ja siistimmillä kengillä.Lisäksi on lenkkarit ja kumpparit.
Ja niin edelleen. Uskokaa pois, kaikki on jo nipistettu minimiin.
Ne 6e/kilo juustot on liian kakliita, ostan virolaista rainbown kermajuustoa, 3.95e/kilo. Se on ihan hyvää.
Extra tuotteet ja muut halpismerkit on jo käytössä
Mistä voisin säästää?
No, ehkä voisin sammuttaa lämminvesivaraajan, ja lämmittää pesuvedet puuhellalla kattilassa?
Alivuokralaista emme voi ottaa, sitäkin joku älykääpiö joskus jossain ehdotti. Lapsilla on jo nyt yhteiset huoneet
Viimevuonna ostin alesta kasvien siemeniä, jos perustaisi hyötypuutarhan.jonkun omenapuunkin hankin tarjouksesta. Tietenkin marjastamme syksyisin.
En siis edes pidä elämäämme niukkana tai ankeana, mutta kun näitä "säästövinkkejä" lukee, ehkä elämmekin ankeasti
Oikeasti meillä on nätti koti, lapsilla mieluisaa vaatetta, vaikkakin ostetaan uutta vaatetta vain tarvittaessa, ja silloin mietitään tarkkaan, millainen olisi kiva, ja sopisi budjettiin.
Harvoin olen pystynyt edes viikko/kuukausi rahaa lapsilleni maksamaan. Niin tiukkaa on. Se harmittaa eniten.
Nämä toimivat minulla, mutten yritäkään väittää että olisivat jokaiselle relevantteja:
- minulla on kauppa alle 2 km päässä kodista, ja ennen kuljin sinne 3-4 krt/vko autolla; nyt teen kauppareissut polkupyörällä, mikä saa miettimään ostoksia tarkemmin (jaksanko kantaa repussa) sekä kompensoi hiukan ruoan kallistumista
- jätän mehut, vissyt ja kaikki herkut kauppaan; leivon itse esim. pataleipää ja teen aiempaa edullisempia ruokia; emme juo janoon muuta kuin vettä
- kun lämmitän uunin, teen siinä useamman ison ruoan kerralla (esim. broilerikiusaus maanantaille ja kaalilaatikko tiistaille sekä pari leipää)
- ostan niitä raaka-aineita, jotka ovat tarjouksessa; käytän Lidlin kanta-asiakaskorttia ja seuraan alennuksia
- olen lopettanut vaatteiden ostamisen itselleni, koska kaapissa on jo riittämiin siistejä vaatteita; puhdistan ja korjaan sekä kengät että vaatteet entistä huolellisemmin, jotta ne kestävät ja pysyvät hyvännäköisenä kauemmin
- kasvatan hiuksia malliin, jota ei tarvitse siistiä kampaajalla kuin hyvin harvoin; siirryin omaan hiusväriin takaisin ettei tarvitse värjätä
- en osta mitään muutakaan sellaista, jota ilmankin tulen toimeen (sisustus, leikkokukat jne)
- korjaan ja huollan vanhaa hyvää autoani enkä vaihda sitä uuteen ennen kuin viimeisen pakon edessä
- otan vain lyhyitä ja nopeita suihkuja; treenipäivinä peseydyn treenipaikalla enkä säästä enää suihkussa käymistä kotiin; sauna lämpiää enää kerran viikossa entisen 4 kerran sijaan
Tämä on ehkä tärkein:
- lisäsin työntekoa (sivutoimi), jotta saan enemmän tuloja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkoholijuomat kannattaa tilata ulkomailta. Esim. Lapin Kulta 24 tölkin laatikko noin 10 euroa, samoin 3 litran viini. Siiderit ja lonkero alle euron tölkki.
Ennemmin kannattaa olla tilaamatta ulkomailtakaan :)
Ei päihteistä voi tinkiä. Tilaamalla säästää kun ei kotikasvatusta ole sallittu. Sillä säästäisi rahan lisäksi terveydessä.
Muistakaa kilpailuttaa vakuutukset! Yleensä vakuutusyhtiöt nostavat hintoja vuoden - kahden jälkeen reippaasti, jos ovat tehneet hyvin edullisen tarjouksen. Niinpä kannattaa ainakin parin vuoden välein uusia tarjousrumba.
Kuluja tulee äkkiä myös suoratoistopalveluista, Spotifysta jne. Miettikää paljonko oikeasti käytätte niitä, ja että onko tähdellistä maksaa niistä kaikista. Kuukausimaksu ei välttämättä ole paljoa, mutta kun kaikki ynnää yhteen, niin vuositasolla onkin aika paljon. Sanomalehdistä voi ottaa vain viikonloppuatilauksen.
Ruokakauppa on meidän isoin menoerä, olen alkanut kiinnittää hintoihin huomiota ja aika paljon voi valinnoillaan vaikuttaa. Esim olemme ostaneet aika usein vaasan ouhen ohuita ruispaloja. Viimeksi kaupassa käydessä hoksasin että niiden kilohinta oli yli kaksinkertainen verrattuna tavallisiin ruispaloihin. Mikä siis on epäloogista siinä mielessä, että ohuemmissa leipäpaloissa on vähemmän syötävää. Mutta kilohintoja kannattaa tarkkailla. Tietysti jos kukaan ei syö niitä tavallisia ruispaloja, ja ne jää syömättä, niin sitten tietysti ottaa niitä mitkä tulee syödyksi, mutta tuo nyt vain oli esimerkki että jos on ihan sama kumpaa tuotetta syö, niin kannattaa vertailla.
Ja ymmärrän toki että monet ovat tehneet tätä aina, ja itsekin nuorempana kun oltiin vähemmissä varoissa katsoin tarkemmin mihin rahat menee, mutta kun on suht hyvät tulot, niin äkkiä unohtuu ja tottuu siihen ettei tuijota hintoja.
Rainbow lager tai Lidl:n punainen on huokea vaihtoehto kalsarikännäilyyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No vastaus riippuu täysin, missä kohdin se hintojen nousu kolahtaa sinun talouteesi.
Polttoaine: käytä julkisia liikennevälineitä. Muuta, jos työmatka liian pitkä ja siksi autolla ajataan paljon
Sähkö: kilpailuta sähköyhtiöt, käytä muita lämmitysmuotoja, vähennä sähkönkulutus.
Ruoka: ks. Marttojen sivuilta
Toi muuttaminen lähemmäs työpaikkaa on niin tyhmä neuvo. Siis ihanko totta mun pitäisi muuttaa yli 100 kilometriä toiseen suuntaan, kuin mun mies? Meillä on molemmilla olosuhteiden pakosta töihin melkein 60 kilsaa ja tietysti täysin eri suuntiin. Muuta siinä sitten lähemmäs työpaikkaa, kun perhe hajoaisi siinä samalla. Ja mitähän silläkin säästäis? Ei yhtään mitään.
Jos muuttaa jomman kumman työpaikan viereen, niin silloin tarvitaan vain yksi auto, jonka seurauksena tulee säästöjä.
Mä asuin kauempana. Olin pitkään työtön ja sain työpaikan kauempana. Kävin paikkakunnalla ja vkonloput kotona.
Sitten vuokra-asunto myytiin, yhtäkkiä tuli fiilis pitäisikö sittenkin kokeilla.
Muutin pääsiäisenä takaisin kotiin, teen vain etätyötä ja on kyllä kiva.
Oli kiva asua maalla, mutta on oikeasti kivempi olla kotona.
Säästöä on se, jos toinen voi tehdä etänä ja muutetaan lähemmäksi kumpi ei voi.
Mun ystävät osti sähköauton.
Vuoronperään ovat töissö ja etänä
No pakastin vie sähköä sen voi poistaa.Viritys valo pois päältä.Kesä aika älä käytä turhaan valaistusta.Et tarvi kuumia juomia kesällä.Kylmiä kyllä.Teet kerralla enemmän ruokaa eli kahden päivän ja käytät ne vanhat vaatteet ennen kuin ostat uusia.Juot ja syöt ne entiset ensin pois et osta uutta.Ostat tarjouksesta leikkeet ja munat limsat kerralla enemmän.Tarjouspullat ja hedelmät.Bensaa säästyy kun käyt kaupassa työmatkalla.Etkä erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäiset säästökohteet:
kahvi pois
talouspaperi pois
vessapaperia vieraiden käyttöön ja omaväki käyttää bideetä
leikkeleet pois, mutta juustoa enintään 7 €/kg (saa jo hyvänmakuisiakin)
tarjousten hyödyntäminen
kerran viikossa kauppaan
Voi voi, monessa tapauksessa juuri pänvastoin. Bideen käytössä tuhlaat vettä liikaa, taitaa lopulta tulla vessapaperi edullisemmaksi. Se tärkein: Jos kauppa on kävelymatkan varrella, käy siellä joka päivä tai kahden -kolmen päivän välein. Käsissäsi kuljettaen et osta liikaa ja pystyt hyödyntämään paremmin punalapputarjouksetkin. Saat lisäksi tuoreempaa ruokaa muutenkin, ei tarvi särpiä viikon vanhaa maitoa jne. Arkiostoksiin riittää monelle se perusmarket, ei monikaan tarvitse hypermarkettien turhIa erikoistuotteita.
Huomioi ruuan hinnan suhde ravintoaineisiin ja energiaan. Eli jos rasvaton maito maksaa saman verran litralta kuin kevytmaito, niin osta mielummin se kevytmaito.
Tietenkin kaikki maksulliset janojuomat ja sellaiset ruuat pois, joiden syöminen ei edistä terveyttä.
Vaatteita voi tuulettaa. Esim vaikka yöksi ulos ja yökkärit päiväksi. Samoin petivaatteet.
Vaatteista voi pestä käsin vaikka vain tahrakohdan, jos se on muuten puhdas.
Ruuanlaitossa kannattaa käyttää esiliinaa, jos sellainen on tai voisi saada sen joltain, joka ei käytä omaansa.
Korjaa vaatteet heti kun niihin ilmestyy pienikin reikä tai lanka alkaa purkautua. Kelpuuta kotivaatteiksi vähän rönttösemmätkin rievut.
Pidä huolta henkisestä terveydestä ja ylläpidä fyysystäkin toimintakykyä. Media- ja sometauko tekee kaikille hyvää. Liiku luonnossa ja ihastele kevään etenemistä. Voimista lihaksia ja yleistä jaksamista. Jaksaa paremmin liikkua lihasvoimin jos ei ole joka paikkaan varaa mennä autolla tai bussilla.
Kannattaa jättää ne herkut ja valmisruoat kauppaan. Monella menee noihin useampi kymppi kuussa.
Lopeta shoppailu. Ihmisillä kaapit täynnä vaatteita ja silti on saatava uusia.
Itse vaihdoin just kampaamon shampoon kaupan shampooseen. En juurikaan huomaa eroa. Olisi pitänyt tehdä tuo muutos aikaisemmin, sillä hinnassa eroa noin 13 euroa!
Uusia meikkejä sitten vasta, kun edelliset on käytetty.
Hiusten värjäys itse, ei kampaamossa.
Ripsien pidennykset ym. tekokynnet on turhaa. Noihin saa kulumaan useita satasia vuodessa.