Miksi osa koiranomistajista käyttäytyy näin ja mitä tilanteelle voi tehdä?
Heti alkuun: kaikki koiranomistajat eivät ole tällaisia. Suurin osa osaa kasvattaa koiransa, pitää siitä hyvää huolta ja nämä ovat oikein mukavia koiria/omistajia. Valitettavasti joukkoon mahtuu myös toisenlaisia koiranomistajia.
Kyse on rauhallisesta keskiluokkaisesta omakotitaloalueesta pikkukaupungissa, jossa on ollut ongelmaa koiranomistajien kanssa. Jokaisessa omakotitalossa on suuri piha, mutta osa koiranulkoiluttajista tuo koiransa tekemään tarpeensa naapureiden pihoille. Lähtevät koiran kanssa lenkille ja siirtyvät heti naapurin nurmikolle pissattamaan/kakattamaan koiransa. Nämä omistajat eivät kerää jätöksiä. Jos asiasta sanoo jollekin näistä jätökset jättävistä koiranomistajista, katsovat he vain niskojaan nakellen ja lähtevät mitään sanomatta paikalta pois.
Monet alueella asuvista ovat laittaneet pihalle kyltin, joka muistuttaa, ettei koiraa saisi ulkoiluttaa heidän pihallaan. Näistä kylteistä ei välitetä, vaan kyltit on säännöllisesti käyty repimässä irti. Meidän pihalta revittiin kyltti ja kiinnitimme sen uudestaan piikkilangalla ja sekin käytiin repimässä eräänä yönä irti. Perheemme kotitaloa rajaavasta pensasaidasta on kuollut yksi suuri pensas, kun koirat käyvät juuri tuon pensaan kohdalla. Uusi pensas ei kasva enää tuossa kohdassa, koska virtsa on pilannut maaperän. Ongelmat ovat jatkuneet jo vuosia.
Onko muilla tällaista ongelmaa/miten tästä ongelmasta pääsee?
Kommentit (129)
Meillä on pensasaidan alla suklaata ja ksylitolkarkkeja, nehän on käsittääkseni vaarallisia koirille. Jos joku päästää koiransa meidän tontille karkkien kimppuun, niin minä en ole vastuussa eläinlääkärireissusta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on pensasaidan alla suklaata ja ksylitolkarkkeja, nehän on käsittääkseni vaarallisia koirille. Jos joku päästää koiransa meidän tontille karkkien kimppuun, niin minä en ole vastuussa eläinlääkärireissusta.
Itse jättäisin vain auenneen ksylitolipussin jonnekin mahdollisimman näkyvälle paikalle. Siinä toivossa, että koiranomistaja näkee vain sen ja on sillai OMG tuolla on purkkapussi huolimattomasti auki, enpä päästä koiraa tuonne.
En haluaisi sitä koiraa nimittäin vahingoittaa. Ei se sille tyhmälle omistajalleen mitään voi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse jättäisin vain auenneen ksylitolipussin jonnekin mahdollisimman näkyvälle paikalle. Siinä toivossa, että koiranomistaja näkee vain sen ja on sillai OMG tuolla on purkkapussi huolimattomasti auki, enpä päästä koiraa tuonne.
En haluaisi sitä koiraa nimittäin vahingoittaa. Ei se sille tyhmälle omistajalleen mitään voi...
Turha toivo, koiranulkoiluttajat ei roskia katsele. Sen sijaan tänä keväänä ainakin kolme koiraa on päätynyt eläinlääkäriin karkkien takia ja se on minusta aivan oikein. Jos ei pidä huolta koirastaan, niin sillä on ikäviä seurauksia. Koira ei nauti elämästä narun päässä, lemmikin pitäminen on eläinrääkkäystä.
"Ongelmat ovat jatkuneet jo vuosia"! Olen pöyristynyt ap!
Hitto miten urpoha ihmisiä siellä asuukaan!
Ja toi kylttien repiminen irti?!
Joo, tossa ei jää muuta vaihtoehtoa, kuin järeät keinot käyttöön. Nakkelette ne koirien pashat omistajien niskaan, mieluiten naamaan kuten joku täällä uhos.
Myrkkymakkaralinjalle en lähtis, koska tarkoitus antaa omistajille opetus, ei koirille.
Tai sitten tuokin oli hyvä veto viedä ne jätökset koiranomistajan postiluukusta sisään :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En haluaisi sitä koiraa nimittäin vahingoittaa. Ei se sille tyhmälle omistajalleen mitään voi...Turha toivo, koiranulkoiluttajat ei roskia katsele. Sen sijaan tänä keväänä ainakin kolme koiraa on päätynyt eläinlääkäriin karkkien takia ja se on minusta aivan oikein. Jos ei pidä huolta koirastaan, niin sillä on ikäviä seurauksia. Koira ei nauti elämästä narun päässä, lemmikin pitäminen on eläinrääkkäystä.
Totta, aika moni koiranulkoiluttaja näprää puhelintaan irrottamatta katsettaan siitä 🙈😂 ei tod katsota, mitä se fifi puuhaa.
Harvinaisen törkeetä porukkaa. Täällä on tullut hyviä vinkkejä chilin ripottelusta sähköaitaan.
Itsehän olen niin kostonhimoinen, että keräisi vaikka koko viikon paskat talteen, ja levittelisin sen naapurin oveen.
Vierailija kirjoitti:
Harvinaisen törkeetä porukkaa. Täällä on tullut hyviä vinkkejä chilin ripottelusta sähköaitaan.
Itsehän olen niin kostonhimoinen, että keräisi vaikka koko viikon paskat talteen, ja levittelisin sen naapurin oveen.
:D
Vierailija kirjoitti:
Jotain hajua levittää tontin rajalle, josta koiran nenä ei tykkää.
Tälläisiä tuotteita käyttää kiinteistöhuoltofirmat kivikaupungeissa ainakin. Saattaisi olla hyvä kysäistä vinkkiä...
Laitat seuraavaksi varoituskyltin, jossa lukee, että pihalle on kylvetty myrkyllistä ainetta tuhoeläinten takia. Luulisi kiinnostavan koirien omistajia...
Kysyjälle vastaus: Olen uusi koiranomistaja. Koirani ei halua ulostaa tai pissata omalle pihalle, koska se ilmeisesti haluaa jättää merkit muille. Ja ilmeisesti tarvitsee vähän liikuntaa ennenkuin pissa ja kakka tulee. Minulla on pieni koira, jolla on pienet kakat. Erittäin helppo kerätä. Ja kun siihen pussiin jää aina todella paljon tilaa, olen siivonnut muidenkin koirien kakkoja pois. Nyt kun lumi suli, niitä löytyi todella paljon. Meidän uuden alueen pyöräteillä on mahtavan tiheässä roskakoreja. Ja kun korona vei hajuaistin, en edes haista mitään! Olen joiltakin pätkiltä kerännyt jo kaikki pois. Nyt on helppo seurata, ilmestyykö kesällä uusia keräämättömiä.
Vierailija kirjoitti:
Kysyjälle vastaus: Olen uusi koiranomistaja. Koirani ei halua ulostaa tai pissata omalle pihalle, koska se ilmeisesti haluaa jättää merkit muille. Ja ilmeisesti tarvitsee vähän liikuntaa ennenkuin pissa ja kakka tulee. Minulla on pieni koira, jolla on pienet kakat. Erittäin helppo kerätä. Ja kun siihen pussiin jää aina todella paljon tilaa, olen siivonnut muidenkin koirien kakkoja pois. Nyt kun lumi suli, niitä löytyi todella paljon. Meidän uuden alueen pyöräteillä on mahtavan tiheässä roskakoreja. Ja kun korona vei hajuaistin, en edes haista mitään! Olen joiltakin pätkiltä kerännyt jo kaikki pois. Nyt on helppo seurata, ilmestyykö kesällä uusia keräämättömiä.
opeta käymään omalla pihallanne
Laita kyltti jossa lukee: "varoitus! alueelta löytynyt rotanmyrkkylihapullia"
Vierailija kirjoitti:
Ihanko todella on noin röyhkeitä ihmisiä olemassa, että vaan niskojaan nakellaan ja kävellään pois, kun heille huomauttaa ettei koiransa saa paskantaa muiden pihoille?!
Tuollaiseen toimintaan minä vastaisin yhtä röyhkeästi. Hanskat kädessä kerään pökäleen, ja työnnän sen koiran ulkoiluttaja naamaan. Luulis oppivan.
Osa koiranomistajista on todella röyhkeää ja piittaamatonta porukkaa. Olen lenkkeilijä ja todella moni pitää koiraansa irrallaan. Suuttuvat, kun asiasta huomauttaa. Jokin koirapassi pitäisi olla koiran omistamisen ehdoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En haluaisi sitä koiraa nimittäin vahingoittaa. Ei se sille tyhmälle omistajalleen mitään voi...Turha toivo, koiranulkoiluttajat ei roskia katsele. Sen sijaan tänä keväänä ainakin kolme koiraa on päätynyt eläinlääkäriin karkkien takia ja se on minusta aivan oikein. Jos ei pidä huolta koirastaan, niin sillä on ikäviä seurauksia. Koira ei nauti elämästä narun päässä, lemmikin pitäminen on eläinrääkkäystä.
Tää on kovin totta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
opeta käymään omalla pihallanne
Miksi? Hänhän toimii asiallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanko todella on noin röyhkeitä ihmisiä olemassa, että vaan niskojaan nakellaan ja kävellään pois, kun heille huomauttaa ettei koiransa saa paskantaa muiden pihoille?!
Tuollaiseen toimintaan minä vastaisin yhtä röyhkeästi. Hanskat kädessä kerään pökäleen, ja työnnän sen koiran ulkoiluttaja naamaan. Luulis oppivan.Osa koiranomistajista on todella röyhkeää ja piittaamatonta porukkaa. Olen lenkkeilijä ja todella moni pitää koiraansa irrallaan. Suuttuvat, kun asiasta huomauttaa. Jokin koirapassi pitäisi olla koiran omistamisen ehdoksi.
Saman olen havainnut. Asumme suht isossa kaupungissa sen laitamilla olevan metsän vieressä. Täällä on siis iso yleinen virkistysalue urheilukenttineen ja isoine parkkipaikkoineen, jengi tulee tänne kauempaakin autoillaan ulkoiluttamaan koiriaan. Koiranulkoiluttaja on siis todella paljon, ei pelkästään lähellä asuvat. Varmaan 50% pitää koiriaan vapaana!? Tämä ilmiö tuntuu lisääntyneen parin viime vuoden aikana. Olen kotona kahden alle kolmevuotiaan lapseni kanssa, ja ulkoilemme metsässä päivittäin. Ei ole yks tai kaks kertaa, kun irrallaan oleva koira on lähestynyt minua ja lapsiani muristen, haukkuen tai hyppien meitä vasten.!!!! Ohikulkijat on joskus tulleet avuksi, kun yritän suojata lapsiani, on meinaan tollanen iso koira melko vaarallinen holtittomasti hyppiessään taaperon päälle. Kerran joku soitti poliisitkin, kun näki sivusta koiran hyökkäävän päällemme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaiseen toimintaan minä vastaisin yhtä röyhkeästi. Hanskat kädessä kerään pökäleen, ja työnnän sen koiran ulkoiluttaja naamaan. Luulis oppivan.Osa koiranomistajista on todella röyhkeää ja piittaamatonta porukkaa. Olen lenkkeilijä ja todella moni pitää koiraansa irrallaan. Suuttuvat, kun asiasta huomauttaa. Jokin koirapassi pitäisi olla koiran omistamisen ehdoksi.
Saman olen havainnut. Asumme suht isossa kaupungissa sen laitamilla olevan metsän vieressä. Täällä on siis iso yleinen virkistysalue urheilukenttineen ja isoine parkkipaikkoineen, jengi tulee tänne kauempaakin autoillaan ulkoiluttamaan koiriaan. Koiranulkoiluttaja on siis todella paljon, ei pelkästään lähellä asuvat. Varmaan 50% pitää koiriaan vapaana!? Tämä ilmiö tuntuu lisääntyneen parin viime vuoden aikana. Olen kotona kahden alle kolmevuotiaan lapseni kanssa, ja ulkoilemme metsässä päivittäin. Ei ole yks tai kaks kertaa, kun irrallaan oleva koira on lähestynyt minua ja lapsiani muristen, haukkuen tai hyppien meitä vasten.!!!! Ohikulkijat on joskus tulleet avuksi, kun yritän suojata lapsiani, on meinaan tollanen iso koira melko vaarallinen holtittomasti hyppiessään taaperon päälle. Kerran joku soitti poliisitkin, kun näki sivusta koiran hyökkäävän päällemme.
Mitä näiden hyökköilevien koirien omistajat sanoo kun saapuu paikalle? Nakkelee niskojaan vai? Mun taaperon kimppuun jos koira hyökkäsi, omistaja ei pääsisi mitenkään helpolla!
En omista koiraa, mutta ymmärrän että koiria pidetään vapaana jossain erämaassa, tai maalla jossa lähimpään naapuriin on 50km. Mutta tuollaisen ulkoilualueen vieressä olevassa metsässä on oletettavasti muitakin, ja eikö teitä koiranomistajat pelota, että joku muu vapaana oleva koira hyökkää oman vapaana temmeltävän koiranne kimppuun?
Ai mikähän se syytenimike olisi? Koiranpaskan hierominen lapsen naamaan?
Ottaen huomioon, kuinka laki velvoittaa keräämään koirien jätökset. Ja se lapsihan ulkoilutti koiraa muiden tontilla.
Eri asia, jos hyökkäsi ihan muuten vaan työntämään paskaa lapsen naamaan, siitä varmaan tulis vähintään sakot.