Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi osa koiranomistajista käyttäytyy näin ja mitä tilanteelle voi tehdä?

Vierailija
26.04.2022 |

Heti alkuun: kaikki koiranomistajat eivät ole tällaisia. Suurin osa osaa kasvattaa koiransa, pitää siitä hyvää huolta ja nämä ovat oikein mukavia koiria/omistajia. Valitettavasti joukkoon mahtuu myös toisenlaisia koiranomistajia.

Kyse on rauhallisesta keskiluokkaisesta omakotitaloalueesta pikkukaupungissa, jossa on ollut ongelmaa koiranomistajien kanssa. Jokaisessa omakotitalossa on suuri piha, mutta osa koiranulkoiluttajista tuo koiransa tekemään tarpeensa naapureiden pihoille. Lähtevät koiran kanssa lenkille ja siirtyvät heti naapurin nurmikolle pissattamaan/kakattamaan koiransa. Nämä omistajat eivät kerää jätöksiä. Jos asiasta sanoo jollekin näistä jätökset jättävistä koiranomistajista, katsovat he vain niskojaan nakellen ja lähtevät mitään sanomatta paikalta pois.

Monet alueella asuvista ovat laittaneet pihalle kyltin, joka muistuttaa, ettei koiraa saisi ulkoiluttaa heidän pihallaan. Näistä kylteistä ei välitetä, vaan kyltit on säännöllisesti käyty repimässä irti. Meidän pihalta revittiin kyltti ja kiinnitimme sen uudestaan piikkilangalla ja sekin käytiin repimässä eräänä yönä irti. Perheemme kotitaloa rajaavasta pensasaidasta on kuollut yksi suuri pensas, kun koirat käyvät juuri tuon pensaan kohdalla. Uusi pensas ei kasva enää tuossa kohdassa, koska virtsa on pilannut maaperän. Ongelmat ovat jatkuneet jo vuosia.

Onko muilla tällaista ongelmaa/miten tästä ongelmasta pääsee?

Kommentit (129)

Vierailija
41/129 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten häiritsee, kun seudun koirat ovat valinneet yhden tietyn kohdan tonttimme reunasta pissapaikakseen. Useammat pensaat ovat menneet pilalle eikä uusia saa kasvamaan. Pensasaidassa on iso aukko tuon takia. Näyttää rumalta.

Vierailija
42/129 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Roskiksia tiheimmin ja niihin ilmaiset fifi-bagsit niinkuin Sveitsissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/129 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvaa ja laita kaupunkisi faceryhmään, pyydä, että po. tyyppi ilmoittautuu ja tulee keräämään koiransa paskat pois.

Minä itse otin lapion ja seurasin kotiin asti ja nakkelin paskat niitten nurmikolle, sanoin, että nämä unohtui.

Ja huusin kuin hullu jos sattuin paikalle, huusin koirallekin niin, että se jähmettyi paikalleen. Taluttajalle vielä enemmän.

Vierailija
44/129 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jätä pihalle näkyviin muutamia suklaakääreitä ja purkkapapereita. Eiköhän pihasi jatkossa kierretä kaukaa, kun pelätään hauvan syövän suklaata ja purkkaa pihaltasi.

No, tämä nyt on jo ihan sairasta.

Minä jättäisin myrkkylihapullia. Jos ei omistajalla ole sen vertaa kunnioitusta niin ei minullakaan.

Vierailija
45/129 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin niitä kieltokylttejä näkyy kaupungin puolella tietä. Se on voivoi, kun siihen on oikeus tarpeet tehdä vaikka olisi sinun piha n vieressä. Niin meidänkin takapihan aidan viereen kustaan kun siinä on kaupungin puisto. Toisen piha alueelle ei tietenkään saa tulla ihminenkään.

Vierailija
46/129 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttua. Olen itsekin koiranomistaja mutta ei tulisi mieleenkään jättää kakkoja toisten pihoille. Sen vielä ymmärrän jos johonkin ojan pohjalle jättää mistä kukaan ei kulje/minne ei näe mutta jotain rajaa. Jos pussi katoaa/unohtuu, mielestäni vähemmän noloa on jäädä odottamaan ja kysyä ohikulkijalta olisiko heillä lainata kakkapussia. Omalle pihalle kakatkoon miten lystää.

Kerran olen muuten saanut omalta pihaltani tällaisen ulkoiluttajan kiinni itse teossa. Menin viereen seisomaan sanomatta yhtään mitään ja tuijotin vain, olin siis omalla pihallani kokoajan. Omistaja oli selvästi nolona eikä sanonut myöskään mitään, mutta ei ole kyseistä tyyppiä hetkeen näillä nurkilla näkynyt. Vaihtoi varmaan reittiä jäätyään kiinni? Olen joskus miettinyt myös että laittaisi itse sellaisen kakkapussirullan oman tien varteen kyltillä ”Korjaathan koirasi jätökset pihasta, ota tästä kakkapussi tarvittaessa!” mutta joku varmaan varastaisi koko rullan kerralla piruuttaan kuitenkin... Todennäköisesti helpommalla pääsee kun käy suoraan henkilökohtaisesti pelottelemassa nämä ääliöt yksitellen pois tai vie vain pussin käteen sanomatta mitään. :D

Vierailija
47/129 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei oikein ole olemassa laillista tehokasta keinoa. Helpoimmalla pääsee, kun muuttaa pois.

On olemassa myös tehokkaita keinoja, mutta ne eivät ole laillisia.

Sähkölanka tontin ympärille? Tai roiskit reippaasti tosivahvaa chiliä tmv. pensaiden juureen?

Vierailija
48/129 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen nähnyt kuinka joku pikkukoiran omistaja antoi pikkuisensa pissata ja kakata mukulakivikadulla vanhan talon kupeeseen. Tämä tapahtui siis Vanhalla Raumalla, missä on turistejakin aika aktiivisesti. Miksi ei voinut edes yrittää mennä nurmikko alueelle???? On siellä sellaisiakin???

Vierailija
49/129 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

M32 kirjoitti:

No minä kannoin naapurin koiran jätökset pihaltani talouspaperilla naapurin postilaatikkoon, kaksi kertaa piti sekin tehdä ennenkuin loppu meidän pihalle paskominen, ennen tätä sanoin kyllä asiasta muutamaan otteeseen.

Ei tullut sitten mieleen viedä niitä jätöksiä suoraan roskiin eikä toisten postilaatikoihin?

Vierailija
50/129 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen nähnyt kuinka joku pikkukoiran omistaja antoi pikkuisensa pissata ja kakata mukulakivikadulla vanhan talon kupeeseen. Tämä tapahtui siis Vanhalla Raumalla, missä on turistejakin aika aktiivisesti. Miksi ei voinut edes yrittää mennä nurmikko alueelle???? On siellä sellaisiakin???

Jatkeeksi vielä, se pissa sitten levisi kivikadun reuansta sinne missä ihmiset kävelivät, kun ei se kivi sitä nestettä ime.

Vierailija
51/129 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täälläkin niitä kieltokylttejä näkyy kaupungin puolella tietä. Se on voivoi, kun siihen on oikeus tarpeet tehdä vaikka olisi sinun piha n vieressä. Niin meidänkin takapihan aidan viereen kustaan kun siinä on kaupungin puisto. Toisen piha alueelle ei tietenkään saa tulla ihminenkään.

Siis oikeasti mielestäsi on ok paskattaa koira siihen parin metrin levyiselle kaupungin omistamalle kaistaleelle tien ja tontinrajan välissä? Kun kuitenkin se on sen tontinomistajan vastuulla myös hoitaa tämä parin metrin kaistale.

Vierailija
52/129 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä. En ymmärrä. Aina koiria omistaneena yksikään koiranu ei ole paskonut kenenkään tontille ja olen aina kerännyt jätökset julkisilta paikoilta. Ojasta en kerää enkä keskellä metsää.

Lisään vielä, ettei koirani myöskään kuseksi kenenkään porteille tai poskilaatikoille.

Mulla kusee, meinaa niiden naapureiden, joiden koirat kusee mun tontille. Itse ulkoilutan muuten koiran metsässä ja mietinkin niitä koira raukkoja, joita kusetetaan vaan tossa oman talon lähipiirissä (ei toki omalla tontilla)

Vierailija
53/129 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

M32 kirjoitti:

No minä kannoin naapurin koiran jätökset pihaltani talouspaperilla naapurin postilaatikkoon, kaksi kertaa piti sekin tehdä ennenkuin loppu meidän pihalle paskominen, ennen tätä sanoin kyllä asiasta muutamaan otteeseen.

Ei tullut sitten mieleen viedä niitä jätöksiä suoraan roskiin eikä toisten postilaatikoihin?

Täytyy kyllä sanoa että ei, ei käynyt mielessäkään.

Vierailija
54/129 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

M32 kirjoitti:

Miten roskiin vieminen olisi korjannut ongelman? Puhe ei ollut auttanut. Ongelman juurisyy oli naapurin toiminta.

Vierailija
55/129 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kunnon aita tontin ympärille?

Meidän asuinalueellamme ei saa laittaa tontin ympärille kuin pensasaitoja. Eli vähän heikkoa siis tehdä asialle mitään, kun täälläkin osa koiranomistajista on sitä mieltä, että naapurin pensasaita on just hyvä paikka pissattaa se oma mussukka. Näin, vaikka toisella puolella ulkoilutietä olisi kaupungin niittyalue ja pusikko, jota kukaan ei ole vartavasten istuttanut, hoitanut ja leikannut. Meiltäkin yksi nurkkapensas juuri kuollut pensasaidasta näiden koiranomistajien takia. Vähän kalliiksi tulee toisten itsekkyys, jos saa koko ajan olla ostelemassa uusia taimia.

Vierailija
56/129 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se pensasaita, johon niitä koiria esim. täällä meilläkin päin kusetetaan, on kyllä ihan kokonaan aina asukkaan tontin puolella ja asukkaan omaisuutta, vaikka sen aidan toisella puolella alkaisikin kaupungin maa. Toki meillä vielä se tontin raja menee oikeasti niin, että pensasaidan ja ulkoilutien välinen ruohokaistalekin on vielä meidän yhtiön maata ja kaupungin maa alkaa vasta siitä kävelytiestä. Vielä vähemmän siis on asiaa siihen meidän nurmialueellekaan kenenkään koiralla pissata tai kakata. Eli ei, sinullakaan ei ole oikeutta pissattaa sitä koiraasi toisen ihmisen pensasaitaan vaikka sen pensasaidan toisella puolella olisi kaupungin maata. Ja kyllä, siitä kaupungin maaltakin olet taajama-alueella velvollinen ne höpönassusi kakat korjaamaan, etkä saa jättää niitä siihen odottamaan, että nurmikkoa leikatessa se tontin asukas sitten pääsee puhdistamaan leikkuriaan teidän Mustin kakoista.

Vierailija
57/129 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä yksi rouva laskee koiran pihalle ja odottaa itse tuulikaapissa. Kerrostalo siis kyseessä. Koira käy pyöräkatoksessa paskalla. Hyppii ihmisten päälle ja kusee jätekatoksen kupeeseen. Rouva kiljaisee muutaman minuutin päästä koiran sisälle. Koira kyllä hyvin tottelee häntä.

Vierailija
58/129 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kunnon aita tontin ympärille?

Meidän asuinalueellamme ei saa laittaa tontin ympärille kuin pensasaitoja. Eli vähän heikkoa siis tehdä asialle mitään, kun täälläkin osa koiranomistajista on sitä mieltä, että naapurin pensasaita on just hyvä paikka pissattaa se oma mussukka. Näin, vaikka toisella puolella ulkoilutietä olisi kaupungin niittyalue ja pusikko, jota kukaan ei ole vartavasten istuttanut, hoitanut ja leikannut. Meiltäkin yksi nurkkapensas juuri kuollut pensasaidasta näiden koiranomistajien takia. Vähän kalliiksi tulee toisten itsekkyys, jos saa koko ajan olla ostelemassa uusia taimia.

Tämä viesti voisi olla kirjoittamani! Meillä tosin oli vielä niin röyhkeä naapuri, että ehdotti, että olisimme maisemasyistä kaataneet pensasaidat. Ei todellakaan huvittanut, naapurin koirat ja seudun muut koirat olisivat juosseet pihallemme.

Vierailija
59/129 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita pihanlaidalle kyltti: Tältä tontilta on tänä keväänä myrkytetty tuholaisia aineella, joka voi olla koirille hengenvaarallinen.

Tai vaihtoehtoisesti: Tästä puskasta löydetty nakinpaloja, joissa sinisiä muruja. Varoitus koiranomistajille ja poliisille on ilmoitettu.

Vierailija
60/129 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää taitaa olla yleisintä juurikin pikkupaikkakunnilla, ja Helsingissä junantuomien keskuudessa.

Kaupungin lähiöissä on usein metsät vähissä, lapsia ei voi päästää mönkimään sinne ainoaan metsikköön, kun se on täynnä koiranpaskaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän viisi