Perityykö hyvä kielipää lapsille ja lapsenlapsille? Anoppi on kielten opettaja.
Kommentit (183)
Minunkin anoppini on kielten opettaja ja puhuu viittä eri kieltä. Poikansa vain äidinkieltään ja heikosti englantia.
Isälläni on hyvä kielipää ja mulla vanhimmalla tyttärellä myös. Äitini oli surkea koulussa ja kielissä ja kaksi siskoanikin. Mikä se periytyvyysprosentti sitten onkaan. Mulla ei ole lapsia eli jää ne geenit antamatta eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Voi se toki periytyäkin mutta suurempi selitys on se että kotona käytetään rikasta kieltä, luetaan paljon ja lapset opetetaan opiskelemaan kieliä kunnolla.
Meillä on kaikilla lapsilla minun hyvä kielipääni, mutta meillä onkin tehty aina nuo ylläolevat jutut.
Eipä opetettu kotona, silti monia kieliä lukivat menestyksekkäästi ja työkielenä vieraat kielet parilla lapsellani
Vierailija kirjoitti:
nosto
Mikä hemmetin nosto ?
Ihminen periyttää jopa hiihtotaitoa. Se on ihmeellistä, mutta tällainenkin periytyy.
Kenestä tahansa EI voi tulla mitä tahansa, biologia sanelee sen. Tiedoksi woke-nuorille. Mutta jos isovanhempasi ja vanhempasi ovat jonkun lajin tai taidon huipulla, sinä tulet pärjäämään pelkästään harjoittelemalla. Olet etuoikeutetussa asemassa. Jos siis osoitat itsekin lahjoja lajiin, sinun kannattaa ehdottomasti alkaa treenata.
Esimerkiksi afrikkalaistaustaisista suomalaisista ei tule akatemian huippuja eivätkä he pärjää talviurheilussa. Vielä, se muuttuu kun he kehittyvät.
Ei pelkillä geeneillä pärjää. Vaatii työtä. Periytynyt atleettinen kroppa ei takaa olympiavoittoa.
Vierailija kirjoitti:
Älykkyys periytyy äidin kautta. Toki ympäristö ja isän ja mummon hyvä esimerkki vaikuttavat. Mikään kieli ei siirry kenenkään päähän, jos ei oleile ko kieliympäristössä tai muuten opiskele kieltä. Ratkaisevaa lienee tapauksessanne, ottavatko lapsenne ylimääräisiä kieliä oppiaineekseen koulussa tai opiskellessaan.
Kyllä älykkyys periytyy myös isän kautta. On hyvin karkea yleistys, että älykkyys periytyisi vain äidin kautta, kerrassaan hassu ajatus. Ja olen hyvin tietoinen joistakin jutuista, joiden mukaan älykkyys periytyisi enemmän äidiltä.
Minulla on hyvä kielipää. Minulle ei kuitenkaan luettu lapsena mitään, vaan aloin lukea innokkaasti heti, kun opin ekaluokan alussa lukemaan.
nosto