Perityykö hyvä kielipää lapsille ja lapsenlapsille? Anoppi on kielten opettaja.
Kommentit (183)
Juu, periytyy. Ne lapset ja lapsenlapset osaa automaattisesti ilman opetusta heti synnyttyään ne kaikki kielet, mutä anoppi opettaa.
Ahkeruus ja määrätietoisuuskin ovat opittuja asioita. Niillä pärjää kaikissa aineissa.
Kaverin äiti kieltenopettaja, kaverilla kielipää.
Minä ja mies DI, lapsella surkea matikkapää. Mutta oppii kielet luonnonmenetelmällä helposti, kuten isänsä. (Itse opettelin tankaten ja kieliopin kautta.)
Lapsenlapset oppineet kieliä helposti. Uskon että on periytynyt. Meillä myös ruotsin ja saksan lehtori isoäitinä. Jo edesmennyt tosin.
Riippuu siitä, mitkä geenit sattuvat jälkeläisille periytymään. Ei se kielipää ole kaikissa geeneissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kielten opettajaksi voi kyllä päätyä myös olematta mitenkään poikkeuksellisen lahjakas kielissä. Opiskeluinto riittää.
Eikä ne kielen yliopisto-opinnot tähtää natiivin tasoiseksi puhujaksi siinä kielessä, vaan tuntemaan kielen rakennetta ja sanojen historiaa syvemmin kuin suurta osaa edes kiinnostaa.
no natiivin tasoiseksi ei tulla edes kymmenessä vuodessa, joten koulutus täytyy suhteuttaa opintojen normipituuteen.
Periytyy. Minä ja mieheni ollaan lapsuudessa ja nuoruudessa vieraat kielet hyvin, ja tyttäremme jo 10-vuotiaana samalla tasolla ja innokas oppimaan koko ajan enemmän (englanti, ruotsi).
Kyllä se kiinnostus ainakin säilyy opiskeluun, jos anoppi on yliopiston käynyt. Monesti tukevat lapsenlapsiaan rahallisesti.
Mun kielipää on periytynyt molemmille lapsille. Esikoinen on kielen opiskelija yliopistolla, kuopus vielä lukiossa, kirjoitti A englannista ällän juuri.
Yksilöllistä. Mulla ja puolisolla ei ole kielipäätä, mutta esikoisemme on lahjakas esim englannissa ja kokee kielen helppona.