Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko hyvän vanhemmuuden mitta itsenäiset aikuiset lapset?

Vierailija
25.04.2022 |

Mielipiteitä?

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveellä tavalla itseensä luottavat pärjäävät lapset.

Joihin vanhemmat ei ripustaudu.

Vierailija
2/36 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsella ei ole mitään erityishaasteita, niin kyllä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä

Vierailija
4/36 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, omillaan pärjäävät ja kuitenkin vanhempiaan kunnioittavat lapset.

Vierailija
5/36 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Molemmat lapseni ovat aikuisia ja asuneet jo vuosia poissa kotoa. Kävivät kyllä jo töissä silloinkin kun asuivat kotona.

Vierailija
6/36 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit olla hyvä vanhempi, mutta lapsella on vaikea sairaus.

Hyvän vanhemmuuden mitta on se, että ei traumatisoi tai vammauta omaa lastaan. Ei anna lastaan hyväksikäytettäväksi ja kidutettavaksi. Jokaiseen vastaantulijaan ei tarvitse luottaa. Lapsella on silloin edes mahdollisuus elää vapaana ja niin kuin itse haluaa. Omat vanhempani antoivat eristää minut todella pitkäksi ajaksi ja hyvä jos olen edes hengissä.

Vierailija
7/36 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ihan normaalia mielestäni on, ei mitään erityistaitavaa vanhemmuutta. Normaaleilla ihmisellä normaalit lapset.

Vierailija
8/36 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan ole automaattisesti mikään hyvän vanhemmuuden mitta. On paljon heitteille jätettyjä ja henkisesti kylmien vanhempien lapsia, jotka ovat joutuneet ihan itse opettelemaan elämään ja huolehtimaan asioistaan nuoresta saakka. Vai ottavatko itsekkäät vanhemmat tuonkin kunnian itselleen?

Vierailija
9/36 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kysymys, pohtinut asiaa viime aikoina.

Kolmesta lapsesta yksi löi hanskat tiskiin täytettyään 18 ja alkoi sossu pummiksi ja häröilee tarot korttien ja kristallien parissa unelmoiden pääsevänsä elokuvanäyttelijäksi.

Kahdella muulla elämä etenee mukavasti, yliopistossa.

Olen kyllä pohtinut, missä epäonnkstuin ja onnistuin. Alkanut ajattelemaan, että onnistuin kaikkien kanssa, sillä aikuinen ihminen on vastuussa omista ratkaisuistaan ja on onnellinen, niin en minä voi olla se joka määrittelee toisen onnen.

Vierailija
10/36 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan ole automaattisesti mikään hyvän vanhemmuuden mitta. On paljon heitteille jätettyjä ja henkisesti kylmien vanhempien lapsia, jotka ovat joutuneet ihan itse opettelemaan elämään ja huolehtimaan asioistaan nuoresta saakka. Vai ottavatko itsekkäät vanhemmat tuonkin kunnian itselleen?

Usein tällaiset päätyvät läheisriippuvaisiksi. Eivät ole itsenäisiä.

Vierailija
11/36 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, jos huomioidaan se, että kaikki ei riipu vain vanhemmista. Miljoona asiaa voi mennä lapsen elämässä pieleen ja johtaa siihen, ettei koskaan itsenäisty "kunnolla" tai elämä suistuu raiteiltaan. Esim. koulukiusaus. Lapsella voi myös olla synnynnäisiä vaikeuksia pärjätä maailmassa.

Eli tuota voi pitää onnistuneen vanhemmuuden tuloksena, mutta ei aina ja kaikissa tapauksissa.

Vierailija
12/36 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kysymys, pohtinut asiaa viime aikoina.

Kolmesta lapsesta yksi löi hanskat tiskiin täytettyään 18 ja alkoi sossu pummiksi ja häröilee tarot korttien ja kristallien parissa unelmoiden pääsevänsä elokuvanäyttelijäksi.

Kahdella muulla elämä etenee mukavasti, yliopistossa.

Olen kyllä pohtinut, missä epäonnkstuin ja onnistuin. Alkanut ajattelemaan, että onnistuin kaikkien kanssa, sillä aikuinen ihminen on vastuussa omista ratkaisuistaan ja on onnellinen, niin en minä voi olla se joka määrittelee toisen onnen.

Hän elää oman näköistä elämää. Rohkeutta vaatii ettei kulje samaa polkua kutrn muutkin.

Vierailija
13/36 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen itsenäinen aikuinen, mutta se ei tarkoita että olisin henkisesti terve. Ja nimenomaan siitä syystä, että mulla on kumpikin vanhempi tosi paskoja. Eli se ei takaa mitään.

Vierailija
14/36 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyväksi aikuiseksi voi kasvaa ilman hyviä vanhempia. Ja sitten toki itse haluaisin tehdä eroa hyvän vanhemmuuden ja ihan tavallisen vanhemmuuden välille. 

Vierailija
15/36 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi vanhempiaan pitäisi kunnioittaa? 

Vierailija
16/36 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei? Sehän kuuluu hyviin tapoihin ja niin Raamattukin opettaa. Eri asia tietysti, jos vanhemmat eivät ole välittäneet tai ovat kohdelleet kaltoin.

Vierailija
17/36 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen kuinka jotkut kuvittelee "kasvattaneensa" lapsensa. Jos nyt jätetään kaikenlaiset ääritapaukset sivuun, niin lapset vaan kasvaa sellaisiksi kuin kasvavat. Sama kuin väittäisi "kasvattaneensa" puun koska istutti sen.

Vierailija
18/36 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä tämä sitten tarkoittaakaan? Isoäidin pikkuapulaiset, joiden vapaa-aika täyttyy isoäidin ilmoittamista työtehtävistä?

Vierailija
19/36 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Voi olla itsenäinen, mutta silti omata esim. huumeongelman.

Vierailija
20/36 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei? Sehän kuuluu hyviin tapoihin ja niin Raamattukin opettaa. Eri asia tietysti, jos vanhemmat eivät ole välittäneet tai ovat kohdelleet kaltoin.

Mutta jos raamatussa lukisi että heitä isääsi kivellä päähän kerran päivässä niin tekisit niin?