Pitääkö sairaan vanhuksen ulkoilua rajoittaa?
Hei! Kyse on siis iäkkäästä n. 75v henkilöstä jolla on pitkälle edennyt syöpä, voiko ulkoilla voimien mukaan vaikka se hieman väsyttäisikin sen jälkeen.
Kyseinen henkilö kuitenkin nauttii kovasti ulkoilusta, mutta hänen miehensä on sitä mieltä että että liikuntaa tulisi jotenkin rajoittaa.
Jos täältä löytyy alan ammattilaisia olisin kiitollinen vastauksista.
Kommentit (8)
Vierailija kirjoitti:
Antakaa nauttia ulkoilmasta.Ei hän ainakaan enempää sairastu raittiista ilmasta.
Itse olen samaa mieltä!
Voi hyvää päivää, jos kerran nauttii ulkona olosta niin antaa nauttia niin paljon kuin haluaa.
Minusta 75v on vielä suht nuori, jolla on vielä sentään perustuslakiin perustuva itsemääräämisoikeus ulkoilla ihan niin paljon kun häntä sattuu huvittamaan. Sånkyynkö pitäisi jäädä itseään säälimään?
Saa ulkoilla voimien mukaan. Liikkumisen rajoittaminen voi johtaa siihen, että kunto romahtaa, jolloin ihmisestä tulee täysin autettava. Tavoitteena on kuitenkin pitää ikäihminen itsenäisenä niin pitkään kuin on mahdollista, tukia tarjoten.
Sitä mieltä minäkin olen ollut, toki liikkuu rollaattorilla ja pitää olla varjostaja jo mukana, niin mielestäni tässä ratkaisee se että hänen miehensä ei tykkää liikunnasta yhtään.
Minusta mieluummin pitäisi käydä ulkona, jos siitä nauttii vaikka tarvitsisikin sitten pidemmät päiväunet.
AP
Antakaa nauttia ulkoilmasta.Ei hän ainakaan enempää sairastu raittiista ilmasta.