Miksi kissa syö tikkaria, jos ne eivät maista makeaa?
Olin jättänyt sellaisen ison tikkarin puoliksi syötynä muovikääreen päälle pöydälle. Aamulla kissa lipoi sitä ihan innoissaan. Kun koitin työntää kattia pois pöydältä, se pisti tosissaan vastaan. Heitin karkin roskikseen, toivottavasti muusinuija ei kaiva sitä esiin. :D
Miltäköhän moinen teollinen sokerimönjä maistuu kissan suussa? Ilmeisesti tosi hyvältä.
Kyseinen kissa rakastaa myös kaurakeksejä, etenkin suklaalla kuorrutettuja. Annan välillä maistaa, toki hyvin pieniä määriä.
Kommentit (34)
Vaikka sitä sokeria ei maistais, niin kai se jonkunlaisen reaktion/tunteen kehossa ja aivoissa silti aiheuttaa.
Meillä oli synttärit, ja olin jo pöydälle ehtinyt laittaa marenkitikkarit.
Harvoin meillä kissa ehtii pöydälle tai on kiinnostunut oikein mistään, mutta kun selkäni käänsin, oli innolla nuolemassa marenkia.
Ihan älyttömän kranttu kissa tämä, useimmat kissojen makupalat ja ruoatkin on pitänyt lahjoittaa muille kissoille.
Meidän pentukissa pääsi syömään osan suklaalevystä. Kuulin asiasta puolisoltani juuri kun sattumalta olin juhlissa, joissa oli useita eläinlääkäreitä. Kyselin heiltä hädissäni mitä tehdä. Vastaus kaikilta oli, että seurailla tilannetta ja tuskin hätää.... mutta että eivät kissat syö suklaata!
Eipä siitä kisulle mitään koitunut onneksi, ja vuosien saatossa on yrittänyt syödä yhtä jos toista outoa asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Siinä on joku muu makuaromi, joka kiinnostaa kissaa.
Tämä. Meidän edesmennyt kissa oli hulluna päärynöihin. Varasti niitä eväskassistani ja pyöritteli pitkin lattiaa, sitten jostain nurkasta löytyi kissankuolan peitossa hampaanjälkiä täynnä oleva päärynä. Ehkä kissa olisi hullaantunut samalla tavalla päärynätikkaristakin, ei tullut koskaan mieleen kokeilla.
Minun kissani syö croissanttia ja sipsejä jos annan. Hiukan annan maistaa mutta varovasti suolan takia.
Sisareni kissa taas tykkää vesimelonista.
Mietityttää vaan että kukahan mahtaa olla syönyt kissan suulla jotta voi tietää mikä heille maistuu? Niinkuin esim. että kissa ei syö makeaa.
Vierailija kirjoitti:
Minun kissani syö croissanttia ja sipsejä jos annan. Hiukan annan maistaa mutta varovasti suolan takia.
Sisareni kissa taas tykkää vesimelonista.
Mietityttää vaan että kukahan mahtaa olla syönyt kissan suulla jotta voi tietää mikä heille maistuu? Niinkuin esim. että kissa ei syö makeaa.
Hyvä pointti. Jos ei maista makeaa juuri samoin kuin ihminen (ja miten tätä tutkitaan), maistaa kai jollain tavalla silti. Kuten joku jo sanoi.
Ap
Kissa syömässä tikkaria on jotenkin tosi suloinen mielikuva :D
Meidänkin kissa söi lapsen tikkaria ja yritti vielä tassulla vetää sitä itselleen lapsen kädestä. Sama kissa tykkää tosi paljon tomaateista.
Vierailija kirjoitti:
Meidän kissa tykkää kaikesta, mitä voi rouskuttaa. Rapeus on sen juttu.
Hammasongelmia? Mahtaakohan makea lisätä syljeneritystä kissoilla?
Vierailija kirjoitti:
En ole vielä tavannut kissaa, jole maistuisi makea kuin makea. Luultavasti siinä tikkarissa oli jotain muuta kuin pelkkä sokeri, mikä kiinnosti. Ethän sinäkään varmaan suoraan pussista sokeria naamaan vedä, vaan se täytyy valmistaa esim. tikkariksi, jotta kelpaa.
Minulla oli aikoinaan diabeetikkokissa, jota lääkittiin insuliinilla kuten ihmistä. Kerran se hamusi pullan päältä pudonnutta raesokeria ja siitä älysin, että sillä on verensokeri matalalla. Ei sitä normaaisti sokeri kiinostanut. Toinen kissa tykkäsi raastaa kielellään vesimelonia ja omenaa, mutta kurkku ei kiinnostanut.
Antaisin kissan nuolla tikkaria, jos se kerran on siitä niin kiva. Tuskin tuosta haittaa on.
Mielenkiintoinen juttu tuo että kissa hamuaa sokeria kun verensokeri on alhaalla.
Annoin kissan nuolla tikkaria hetken. En millään usko että pienestä määrästä sokeria (ja muita ainesosia) on haittaa. Heitin tikkarin pois jotten itse syö sitä kissan jälkeen epähuomiossa.
Tosin mitä sekään haittaisi.
Ap
Alkää antako koskaan kissalle edes vahingossa mitään sokerista, ettei kisuraukalta mene hampaat rikki ja tulee kauhea särky, jota kisu ei edes sanoa. Kissa on lihansyöjä.
Vierailija kirjoitti:
Alkää antako koskaan kissalle edes vahingossa mitään sokerista, ettei kisuraukalta mene hampaat rikki ja tulee kauhea särky, jota kisu ei edes sanoa. Kissa on lihansyöjä.
Eivät ne hampaat varmaankaan ihan muutamasta mikrogrammasta sentään hajoa.
Ap
Mun ensimmäinen kissa tykkäsi syödä suklaata, jäätelöä ja juustonaksuja! Eli todella vanhaksi 24 vuotiaaksi. Ja ei kyllä tarkotuksella niitä hälle annettu! Nää mun toiset taas eivät ole olleet kiinnostuneet makeasta tai naksuista laisinkaan.
Tämä on totta! Kyttäävät silmä kovana aina kun ihminen syö, kovasti tuntuu kiinnostavan vaikka ei tuoksuisikaan saaliselämeltä.
Anna kissojeni haistella kahvikuppeja ja viinilasejakin, kun niitä niin kovasti kiinnostaa, vaikka eivät oikeasti halua edes maistaa.