Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sinulla on vauva ja olet sukulaisten kesken juhlapöydässä. Imetätkö pöydässä vai menetkö sivuun?

Vierailija
25.04.2022 |

Siis joulupöytä, syntymäpäiväpöytä, pääsiäispöytä tms.

Kommentit (202)

Vierailija
101/202 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Imettämisen voi tehdä jossakin muualla; kaikkien ei tarvitse seurata tilannetta, kuunnella imettämisestä johtuvia ääniä ja hajuja.

Vastaavasti aikuiset voi syödä muualla. Kaikkien ei tarvitse kuunnella syömisestä aiheutuvia ääniä eikä haistella hajuja.

Ruokapöydän ääressä istutaan ja ruokaillaan. Emmehän käy kyykyllekään pöydän jalan viereen, kun hätä yllättää;: miksi meidän pitäisi seurata jonkun imettämistä, kun sen voi tehdä jossain vähän intiimimmin. Ei se julkinen imetys tee kenenstäkään sen “ parempaa, rakastavampaa äitiä”- ei edes muiden silmissä.

Onko sinulle syöminen ja paskominen sama asia? Vauva syö, aikuinen syö. Se on tapana kulttuurissamme tehdä vaikka julkisesti. Kusella käyminen ei.

Jos syöminen on vastenmielistä, aikuisetkaan ei sitten syö julkisesti.

Olen aikuinen; syön ruokani lautaselta, käyttäen haarukkaa ja veistä, toisinaan lusikkaa. En lutkuta ruokaani paljaasta tissistä. Kaikki ihmiset eivät vain halua nähdä paljaita tissejä ympärillään ruokaillessaan.

Imetys ei vaadi paljaiden tissien esittelyä.

Et ilmeisesti ole koskaan tavannut ketään julki-imettäjää. Se näyttää nimenomaan vaativan juuri sitä, ja mahdollisimman muun haloon ja huomion siihen kylkeen.

Olen imettänyt kahta lasta. Silloin kun ei ole ollut mahdollista mennä omaan rauhaan, olen imettänyt paikassa jossa on muita. Se ei ole koskaan vaatinut haloota.

Vierailija
102/202 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä siinä pöydässä imettäisi vaan tuolissa siinä pöydän vieressä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/202 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Imettämisen voi tehdä jossakin muualla; kaikkien ei tarvitse seurata tilannetta, kuunnella imettämisestä johtuvia ääniä ja hajuja.

Vastaavasti aikuiset voi syödä muualla. Kaikkien ei tarvitse kuunnella syömisestä aiheutuvia ääniä eikä haistella hajuja.

Ruokapöydän ääressä istutaan ja ruokaillaan. Emmehän käy kyykyllekään pöydän jalan viereen, kun hätä yllättää;: miksi meidän pitäisi seurata jonkun imettämistä, kun sen voi tehdä jossain vähän intiimimmin. Ei se julkinen imetys tee kenenstäkään sen “ parempaa, rakastavampaa äitiä”- ei edes muiden silmissä.

Onko sinulle syöminen ja paskominen sama asia? Vauva syö, aikuinen syö. Se on tapana kulttuurissamme tehdä vaikka julkisesti. Kusella käyminen ei.

Kulttuuriimme ei kuulu julkisesti imettäminen vaikka muutama minäminä nykyäiti niin väittäisi.

Muiden minäminä äitien luona voitte imettää vaikka kuinka paljon, mutta sukulaisten tai kahvila tai ravintola pöydässä se se ei sovi.

Vierailija
104/202 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menen lämmittämään tuttipullon tottakai. Toivoisin sukulaiselta, että siirtyisi imettämään muualle. En usko, että moni edes haluaisi siinä toisten ruokaillessa. On se aika tökeröä.

"Jäikö vauvasi ilman rintamaitoa" voi mikä kylmä äiti.

Ei jäänyt, sai myös rintamaitoa n. 3kk. Mutta ulkosalla sitten korviketta ja joskus kotosallakin. Oli kätevää.

Nimenomaan kätevää ja helppoa. Kauhuissani kuuntelin niitä, jotka imettivät suunnilleen kahden tunnin välein.

Mun kaksi ensimmäistä lasta oli käytännössä pullolla alusta lähtien, sitten kun kuopus olikin täysimetyksellä ekat 5kk, vasta tajusin kuinka oikeasti kätevä ruokauílumuoto imettäminen on. Pulloruokinta ja helppous ei kyllä kuulu samaan lauseeseen.

Minulla ainakin imetys oli niin haastavaa, yhtä pelleilyä rintakumien ja lypsämisen kanssa, ja kun maito ei siltikään kunnolla noussut, että jouduinkin lopettamaan imetyksen vauvan ollessa 4 kk, ja kyllä vain pulloruokinta oli yhtä juhlaa sen jälkeen. Korviketta vain pulloon, lämmitys mikrossa, vauvan syöttö ja vauva sai kerralla vatsansa kunnolla täyteen, pullon pesu astianpesukoneessa ja sitten pullon sterilointi mikrossa. Pulloruokintaa ei tietenkään saa kehua, mutta ihan sama, oli jo tarpeeksi paha mieli kun imetys ei onnistunut, joten kai sitä saa nyt edes noihin pulloruokinnan hyviinkin puoliin keskittyä.

Vierailija
105/202 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kulttuuriimme ei kuulu julkisesti imettäminen vaikka muutama minäminä nykyäiti niin väittäisi.

Muiden minäminä äitien luona voitte imettää vaikka kuinka paljon, mutta sukulaisten tai kahvila tai ravintola pöydässä se se ei sovi.

Sinun kulttuuri ei ole minun kulttuuri. Minun, suomalaisen äidin, kulttuurissa imettävä äiti voi käydä ravintolassa ja kahvilassa tai matkustaa junalla tai lentokoneella niin, että vauvakin saa syödä.

Vierailija
106/202 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hah, ihan kuin saisi imettää rauhassa menemällä syrjemmäksi. Yksi kerrallaan porukkaa tulee katsomaan, miten somasti se vauva imee. Pahimmat tulee ihan viereen tekemään imemisääniä ja lässyttämään "näin minä työn titumaitoa". Teki mieli lyödä.

Hyi yök! Millaisia tuttuja sinulla oikein on? Ei varmaan ihan terveimpiä.

Vierailija
107/202 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vauva voi syödä julkisesti. Pullosta.

Kaikki vauvat ei syö pullosta.

Varmasti syövät kun laittaa pullon suuhun.

Vierailija
108/202 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerran näin sukulaisnaisen imettävän ja kun vauvan ote heltisi tissistä ruiskusi maitoa kauas. Järkyttävää jos niin kävisi ruokapöydässä. Menkää naiset toiseen huoneeseen imettämään. Ettekö tajua että imettämisen näkeminen saattaa järkyttää joitakin.

Tämä oli paras! :D :D

Imettämisen näkeminen saattaa järkyttää joitakin herkkiä sieluja! :D :D 

Ei järkyttää, yököttää. Ja kyllä, imetin itsekin yli vuoden, eikä tullut mieleenkään tehdä sitä muiden syödessä/kahvitellessa saman pöydän äärellä. Mielummin en edes samassa huoneessa. Olkoon kuinka luonnollinen tapahtuma hyvänsä.

Vierailija
109/202 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun kulttuuri ei ole minun kulttuuri. Minun, suomalaisen äidin, kulttuurissa imettävä äiti voi käydä ravintolassa ja kahvilassa tai matkustaa junalla tai lentokoneella niin, että vauvakin saa syödä.

Niin voi. Sitä varten on keksitty tuttipullo.

Vierailija
110/202 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, gallup antaa täällä enemmistön, että sivuun. Entäs ravintolasssa tai kahvilassa?

Vierailija
111/202 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerran näin sukulaisnaisen imettävän ja kun vauvan ote heltisi tissistä ruiskusi maitoa kauas. Järkyttävää jos niin kävisi ruokapöydässä. Menkää naiset toiseen huoneeseen imettämään. Ettekö tajua että imettämisen näkeminen saattaa järkyttää joitakin.

Tämä oli paras! :D :D

Imettämisen näkeminen saattaa järkyttää joitakin herkkiä sieluja! :D :D 

Ei järkyttää, yököttää. Ja kyllä, imetin itsekin yli vuoden, eikä tullut mieleenkään tehdä sitä muiden syödessä/kahvitellessa saman pöydän äärellä. Mielummin en edes samassa huoneessa. Olkoon kuinka luonnollinen tapahtuma hyvänsä.

Mitä jos mitään eri huonetta tai tilaa ei ole?

Vierailija
112/202 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tissit tiskiin ja lettu levälleen

Vierailija
113/202 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MINÄ, minä olen ÄITYLIINI ja koko universumi pyörii minun ja MINUN VAUVANI ympärillä!

Kun MINUN VAUVANI haluaa imeä MINUN TISSEJÄNI, niin muu maailma pysähtyköön ihailemaan, kuinka hienosti ja luonnollisesti MINÄ IMETÄN!

Yököttävää suorastaan.

Vierailija
114/202 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hah, ihan kuin saisi imettää rauhassa menemällä syrjemmäksi. Yksi kerrallaan porukkaa tulee katsomaan, miten somasti se vauva imee. Pahimmat tulee ihan viereen tekemään imemisääniä ja lässyttämään "näin minä työn titumaitoa". Teki mieli lyödä.

Tuollaisille lässyttäjille pitäisi sanoa, että voi hiihtää kavioeläimen vaginaan.

Onneksi minulla ei ole noin röyhkeitä tuttuja/sukulaisia. Ihan rauhassa sain toisessa huoneessa imettää vaikka koko juhlien ajan, jos halusin. 

Vierailija
115/202 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin voi. Sitä varten on keksitty tuttipullo.

Tuttipullo ei ole imetystä. Kirjoitin imettävistä äideistä.

Vauvoille suositellaan imetystä, joka on terveellisin tapa ruokkia vauva. Omat lapseni ei edes huolineet pulloa. Jos joku ruokkii vauvaa pullosta, se on yhtä lailla oikein siellä missä imetyskin. Kaikkia vauvoja ei ruokita pullomaidolla.

Vierailija
116/202 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetin molempia lapsiani melkein kahden vuoden ikään asti, ja vastaukseni kysymykseen: oman mukavuuteni takia menisin sivuun. Vauvat saattaa varsinkin seurassa venkoilla ja kurkistella rinnalla, mussuttaa, lussuttaa, päästää nännistä irti isolla maiskahduksella, kurkkia, raivota selkä kaarella, turauttaa kuuluvasti vaipan täyteen jne...

Eli toimia tavalla mitä ei mielestäni tieten tahtoen tarvi tuoda juhlapöytään, rennompi olo siis kun voin rauhassa imettää sivummalla.

Vierailija
117/202 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen aina pyrkinyt pitämään vauvan ruokailun mahdollisimman rauhallisena hetkenä. Minusta siinä myös tankataan sitä vauvan ja vanhemman välistä läheisyyttä. Seurustelu muiden ihmisten kanssa on sitten erikseen. Ja itse en edes imettänyt, vaan pullon kanssa mentiin aina sivummalle hyvään paikkaan syömään.

Eli aihe ei edes koske sinua kun et imettänyt.

Itse imetin aina sivummalla, jos se oli mahdollista. Kahviloissa ja ravintoloissa se ei kuitenkaan ole, koska pöydän lisäksi ei ole muuta paikkaa. Ihmisten kotona on yleensä toinen huone.

Jos vauva on niin pieni, ettet pysty ennakoimaan syöttöjä ollenkaan, onko hänelle hyvä paikka notkua jossain kahviloissa?

Vierailija
118/202 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miespuolista ruokailijaa ehkä kiinnostaa katsoa, minkälainen rinta siltä veljen vaimolta puljahtaa ulos paidan kauluksesta; onko muhkeampi/ parempi kuin vaimolla. Sitten vaan mielikuvitus laukkaamaan. Olen ruokkinut kaksi lasta itsekin; tosin en koskaan yleisellä paikalla.

Vierailija
119/202 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ainoa vaihtoehto on ravintolan vessa, niin kyllä imetän pöydässä. Toki silloin valitsen paikkani niin, ettäpystyn kääntymään vähän sivummalle. Mutta jos muita tiloja on tarjolla, niin en ikinä imetä muiden nähden, pl. oma puoliso tai joku ystävä jolla on ehkä itselläänkin vauva mukana tia tiedän ettei häiriinny.

Vierailija
120/202 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllåpäs on taas kypsää kommentointia aiheesta...

Minä imetän aina niin, että nostan löysän paitani helmaa, sieltä ei todellakaan mitään vilahda, kanssaihmiset näkee ainoastaan vauvan takaraivon :D en kuitenkaan ole kertaakaan imettänyt esim joulupöydässä sukulaisten ympärillä. Syitä tähän on monia, yksi lapsistani oli silloin noin 4kk ja häiriintyi kovin äänistä, eli saattoi yks kaks yllättäen lopettaa imemisen, ja koska minulla oli ns suihkutissit, en todellakaan halunnut ottaa riskiä että maidot roiskuu ruokapöydässä minne sattuu :D

No, tuon ikäinen vauva nyt on vähän väliä tissillä. Vietin liki koko ruokailuajan toisessa huoneessa, olkkarissa, imettäen. Ensin 20min, sit palasimme vauvan kanssa pöytään, ehdin syödä ehkä vartin, kun taas mentiin parikskymmeneks minuutiksi olkkariin. Ihania noi tiheän imun kaudet. Sen koommin ei olla edes osallistuttu mihinkään sukujuhliin, kun vauvat on alle 6kk ja niiden ainoa ruoka ja juoma on äidinmaito. Tästä nyt joku vetää herneen nenään, että kyllä sitä nyt pitää saada mennä ja tehdä ja imettää missä vaan eikä lukkiutua kotiin... No ei me lukkiuduttu kotiin vauva vuodeksi, olen imettänyt mm. Jäähallin kahviossa, Prisman käytävällä ja bussipysäkillä. Koska on ollut pakko, sillä vanhempien lasten kanssa tulee liikuttua harrastuksessa yms, ja pakkohan se vauva on ottaa mukaan. Mutta tuollaiset juhlaillalliset voi ihan hyvin välttää vauvan kanssa.