Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hautajais pukeutuminen naisella

Vierailija
24.04.2022 |

No niin kertokaahan mitä laittaa päälle.Hautajaisissa viimeksi joskus 25-30vuotta sitten lapsena.Aikuisiällä en ole koskaan ollut.
Pitääkö olla mustaa? Käykö harmaa? Sukkisten väri jos mekko?
Vainaja ei ole minulle lähisukua mutta omalle sisurkselleni on.

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli taas kerran vain miesten pukeutuminen on tiukkaa ja säänneltyä.

Vierailija
42/61 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koruista olikin jo. Ei siis mitään pikkujoulu koruja. Naisilla pitää olla hiukset kiinni.

Saa olla auki. Ei mitään väliä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikuisella pitäisi olla vaatekaapissa ns. hautajaiskerta, eli mustat vaatteet hautajaisia varten, valkoinen paitapusero ja miehelle vielä musta solmio. Siellä ovat aina valmiina. Olen aikuisille lapsilleni sanonut saman, eipä tarvitse paniikissa mennä vaatekauppaan, tai kysellä täällä pukukoodia.

Olen 36, ja kohta on elämän toiset hautajaiset edessä. Näin harvinaisten tapahtumien takia on älytöntä hillota jotain hautajaisvaatteita pienessä kodissa. Siinä ehtii kymmenessä vuodessa lihoa ja laihtuakin. 

Vierailija
44/61 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olkapäät peitettynä ja hameen/mekon helma lähelle polvea

Olimme talvella hautajaisissa ja siellä yhdellä aikuisella naisella oli minihame ja koruja olisi ollut vaikka muille jakaa. Herätti kyllä huomion. Hautajaiset on sen verran arvokas tilaisuus, jossa kunnioitetaan vainajaa, että hautajaisvieraiden tulisi pukeutua tilaisuuteen sopivalla tavalla. Opastusta pukeutumiseen ja korujen käyttöön kyllä löytyy netistäkin.

Vierailija
45/61 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isommissa hautajaisissa tai no joo kaikissa juhlissa juntit erottuvat. Etiketti on etiketti, jota fiksut noudattavat, heikommalle ainekselle saattaapi olla sekin liian vaikeaa, kuten niin moni arkipäivän itsestäänselvä asia.

Vierailija
46/61 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

KunOnLusikallaAnnettu.... kirjoitti:

Isommissa hautajaisissa tai no joo kaikissa juhlissa juntit erottuvat. Etiketti on etiketti, jota fiksut noudattavat, heikommalle ainekselle saattaapi olla sekin liian vaikeaa, kuten niin moni arkipäivän itsestäänselvä asia.

Sinäkö muka sen etiketin sanelet?

Vierailija
47/61 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tummaa, hillittyä, mielellään yksiväristä. Hartiat, olkapäät, rintavako ja polvet peittoon. Muuten sillä ole mitään väliä, mitä on päällä. ne jotka oikeasti suree vainajaa, ei huomaa, mitä muilla on päällä ja muiden mielipiteet on toissijaisia.

Miesten pukukoodi hautajaisissa on tumma puku eli kyseessä on arvokas ja juhlava tilaisuus. Se antaa osviittaa myös naisen pukeutumiseen. Hautajaiset eivät ole mikään vapaa-ajan grillitilaisuus. Ja sitä ei muuta tuollaiset "ei kukaan, joka oikeasti suree, kiinnittäisi asiaan huomiota" -perustelut. Kyllä vaan pistät epäkunnioittavasti silmään, jos tulet vapaa-ajan tamineissa saattamaan vainajaa hänen viimeiselle matkalleen.

Ei tarvitse olla tumma puku. Pääasia, että menee sinne hautajaisiin. Ei sinne vaatteilla mennä koreilemaan.

Mulle erittäin läheisen isoäidin hautajaisiin (jotka siis minä järjestin, ainoana elossa olevana perheenjäsenenä) tuli yksi mun serkku vaaleissa puuvillahousuissa (pikkusen liian isot, silittämättä ja vähän varmaan tahraisetkin) ja samaa tyyliä takki. Oli mummolleni läheinen ja tunne oli molemminpuolinen, serkku suri mummoa kovasti ja minulle oli tärkeintä se, että hän tuli paikalle, Ei se, mitä hänellä oli päällä.  Kävi vielä niin, että hautaustoimisto oli laskenut arkunkantajien määrän pieleen, eli oletus oli, että 4 riittää, kun ei sitten riittänytkään, niin tämä serkku sai pikakomennuksen siellä kappelissa arkunkantajaksi, ihan niissä vaatteissaan. Ja saatiin mummo kuoppaan tyylikkäästi silti. Että mulle ainakin hautajaisissa, jos oikeasti olen siellä vainajan takia, on ihan sama mitä muilla on päällään, vaikka tulisivat paljettimekossa. Itsellä on sen verran tummia vaatteita, jopa päällysvaatteita, kaapissa, että yhdet hautajaiset saa hoidettua aina, mutta en odota sitä muilta.

Joo, no ne pukukoodit on tarkoitettu helpottamaan sitä juhlapukeutumista. Kun on asianmukaiset vaatteet valmiina, niin voi keskittyä siihen itse asiaan. Näköjään noistakin hautajaisista sinulle jäi mieleen serkun vaalea, ryppyinen ja liian iso puku. Mietitkö jälkikäteen muiden surijoiden vaatteita? Niinpä. Se siinä on vähän ideana, että huomio on vainajassa eikä surijoissa, kun kaikki pukeutuvat yhdenmukaisen kunnioittavasti.

Joo, muistan kyllä aika paljon muutakin, esim omat ja perheenjäsenteni vaatteet. Kukat, virret haudalla, muistotilaisuuden puheet ja keskustelut. Jopa sen ruuan mitä syötiin, ja sen, että täytekakku oli osittain jäässä. Itseasiassa noi serkun vaatteet huomasin vasta valokuvista joita kattelin jälkeenpäin. Siitä, kun mummoa kannettiin ulos kappelista en muista yhtään mitään.

Vierailija
48/61 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina löytyy näitä, jotka sanovat, ettei haittaa kuinka pukeutuu ja usuttaa muita tekemään saman ja sitten käy ilmi, että itsekin muistavat muiden vaatteet ja etikettiä noudattamattomat ovat jääneet siitä etiketin noudattamattomuudestaan mieleen.

Vierailija
49/61 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pohdin laitanko mustan hautajaisiin, vasta luin kuolinilmoitusta jos kiellettiin mustat vaatteet. Kesällä olin muistojuhlassa, jossa muisteltiin pahimpaan korona aikaan kuolleen sukulaisen elämää, hautajaiset olivat olleet monta kuukautta aiemmin ja piti ostaa iloinen kesämekko kun ei ollut kun mustaa parempaa päälle pantavaa.

Ajat muuttuvat. Itse taidan pukeutua nyt mustaan kyseessä on 95v hillitty naapurin rouva.

Vierailija
50/61 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kevään trendiväri on ihan lime! Ei hautajaisten tarvitse olla niin ryppyotsainen tapahtuma!

Vierailija
51/61 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ootko tyhmä? Naisilla on etiketti meikkiin, koruihin, kenkiin, pukuun, hiuksiin. Siis hautajaisissa. Aika vähillä säännöillä mies pääsee. Mua nuo ei häiritse. Pidän siitä että hautajaisissa kunnioitetaan arvokasta tilaisuutta ja vainajaa. Ensi viikolla olen menossa oman isäni hautajaisiin. 

Vierailija
52/61 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisillä usein on ihan sopimaton juhla-asu. Menet suihen joukkoon sitten. Se on kamala näky, mauttomuuden ja junttiuden ylistystä. Eikä todellakaan riipu käytettävissä olevasta rahasta.

Olen juhlissa ollut yli 20v töikseni ja ikävä kyllä jokaikisis juhlissa, iloisissa ja surullisissa, näen siis aivan järkyttäviä asuja, asusteita ja stailausta. (Enkä ole maalla vaan lähes Suomen suurimmassa kaupungissa. En muista tarkkaa sijalukua.)

Jos saisin olla hetken kaikkivaltias, heti maailmanrauhan jälkeen taikoisin suomalaisille roppakaupalla lisää tyylitajua ja ymmärrystä siitä, mikä on arjen ja juhlan ero.

Ei kai voi tämän huonommin pukeutuvaa kansaa edes olla! Joten menkää missä menette, kaikki on suuresti myötähäveten jo nähty. Ja ennen oli köyhempää ja silti tämäkin asia oli paremmin.

Vierailija
53/61 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ostaa mustat neutraalit housut. Niille on käyttöä miltei aina, jos ei keksi miten pukeutuu johonkin tilaisuuteen. Ei ole mitenkään hukkaostos pelkkiin hautajaisiin. 

Ei tarvitse olla pelkkää mustaa asua, mutta tummaa tai muuten hillittyä. Kuvioitakin voi olla jonkin verran kunhan eivät ole räikeitä. Siistit ja puhtaat tietysti. 

Kyllähän jokainen on senverran hautajaisissa ollut, että tietää suunnilleen miten niihin pukeudutaan. Asiallisuus ja hillitty on avainsana. 

Vierailija
54/61 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mekkoihmisiä. Hillitty pikkumusta on yksi monikäyttöisimmistä vaatteista, mitä kaapistani löytyy. 

Usein mekko myös antaa anteeksi enemmän kokovaihtelua kuin housut ja takki. Huolehdittavana on yksi vaatekappale, kun muuten olisi useampi. 

Ja kun nykyään niin moni termi on tiktok-ihmisille vieras, niin pikkumusta ei välttämättä tai lainkaan tarkoita minipituutta. Itse omistan useamman midimittaisen. 

Vierailija
55/61 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olkapäät peitettynä ja hameen/mekon helma lähelle polvea

Olimme talvella hautajaisissa ja siellä yhdellä aikuisella naisella oli minihame ja koruja olisi ollut vaikka muille jakaa. Herätti kyllä huomion. Hautajaiset on sen verran arvokas tilaisuus, jossa kunnioitetaan vainajaa, että hautajaisvieraiden tulisi pukeutua tilaisuuteen sopivalla tavalla. Opastusta pukeutumiseen ja korujen käyttöön kyllä löytyy netistäkin.

En oikein ymmärrä tätä korujen paheksuntaa. Eri asia jos nyt roikkuu jotain dildoja kaulassa tai korvissa, mutta noin yleensä korut ovat vain kaunis osa juhlapukeutumista.

Vierailija
56/61 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pukukoodi ilmoitetaan nykyäänkin usein hyvin vanhakantaisella tavalla. Vain miehen koodi, kuten tumma puku, ilmoitetaan, ja sama koodi kertoo myös naisen pukeutumisohjeen. 

Olen saanut myös kutsuja, joissa naisen asu on erikseen kerrottu koodissa, esim. pitkä iltapuku

Vierailija
57/61 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime vuonna hautajaisissa oli 40 denierin mustat sukkahousut ja polven alle ulottuva mekko 3/4-osa hihoilla. Matalakantaiset mustat avokkaat.

Vierailija
58/61 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienikokoinen kirjoitti:

Onko naiselle ok, jos pukeutuu esim. tummiin, suoriin housuihin ja mustaan jakkuun, jossa alla tumma aluspaita? Itse en ole koskaan viihtynyt mekoissa, enkä niihin halua pukeutua. Katsotaanko hautajaisissa kieroon, jos sinne ilmestyy siistissä tummassa puvussa?

Itse pukeuduin housupukuun isäni hautajaisiin, samoin serkkuni hautajaisiin. Jälkimmäisissä oli tosi paljon porukkaa. Housuasuja näkyi monella naisella. Kolea marraskuun lauantai. 

Vierailija
59/61 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä mustaan, mutta itselläni lisäksi musta-lila kapearaidallinen tunika, kyllä minusta harmaaseen voi pukeutua, on ihan hillitty väri.

Vierailija
60/61 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Punainen mekko ja olkapäät voi näkyä jos on kesä.

Punainen on veren väri = kuolema.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän viisi