Hautajais pukeutuminen naisella
No niin kertokaahan mitä laittaa päälle.Hautajaisissa viimeksi joskus 25-30vuotta sitten lapsena.Aikuisiällä en ole koskaan ollut.
Pitääkö olla mustaa? Käykö harmaa? Sukkisten väri jos mekko?
Vainaja ei ole minulle lähisukua mutta omalle sisurkselleni on.
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs takki? Ei ole mitään tummaa takkia tai siistimpää joka soveltuisi. Pitääkö takkikin nyt ostaa vaatteiden lisäksi.
Lainaa takki ystävältäsi tai sukulaiselta. Ei niissä hautajissa sinun takkia esitellä eikä sitä kukaan katso. Takki päällähän ollaan vain se kävely kirkkoon/kappeliin ja haudalle.
Muulloin ollaan ilman takkia.
Ja monilla on vaaleat kevättakit, se on täysin normaalia. Mustat sukkahousut oltava kuitenkin.
Ei tarvi olla mustat sukkahousut. Ihonväriset ja muut käy yhtä hyvin.
Kyllä tarvitsee olla mustat sukkahousut hautajaisissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nykyään tarvi mustaan pukeutua.
No kyllä tarvitsee. Jos menet hautajaisiin jossain pohjoisessa tai Pohjanmaalla, niin kyllä katsotaan kieroon, jos et mustaan pukeudu. Lapsilla ei niin tarkkaa, mutta aikuiset ihmiset pukeutuu mustaan.
En sanoisi, että katsotaan kieroon, mutta kyllä itsestäkin voi tuntua vähän nololta olla ainoa harmaaseen pukeutunut, kun kaikki muut 50 aikuista vierasta ovat pukeutuneet mustiin.
Olkapäät ja polvet peitettyinä. Ei avonaisia kaula-aukkoja. Yksinkertainen, musta juhlavaatetus.
Eli musta pitkähihainen mekko ja mustat sukkahousut. Musta jakku- tai housupuku. Musta siisti neuletakki + hame/housut. jne.
Siistit yksinkertaiset asusteet. Ei prameilua. Eli jos on jotain koruja, niin nekin pitää olla yksinkertaiset, esim. pienet, sirot korvarenkaat, ristikaulakoru, helmet.
Samoin meikki. Joko ei lainkaan tai hyvin yksinkertainen. Eli ei räikeää huulipunaa tms.
Onko naiselle ok, jos pukeutuu esim. tummiin, suoriin housuihin ja mustaan jakkuun, jossa alla tumma aluspaita? Itse en ole koskaan viihtynyt mekoissa, enkä niihin halua pukeutua. Katsotaanko hautajaisissa kieroon, jos sinne ilmestyy siistissä tummassa puvussa?
Pienikokoinen kirjoitti:
Onko naiselle ok, jos pukeutuu esim. tummiin, suoriin housuihin ja mustaan jakkuun, jossa alla tumma aluspaita? Itse en ole koskaan viihtynyt mekoissa, enkä niihin halua pukeutua. Katsotaanko hautajaisissa kieroon, jos sinne ilmestyy siistissä tummassa puvussa?
On ok. Vaikuttaa oikein hyvältä.
Aikuisella pitäisi olla vaatekaapissa ns. hautajaiskerta, eli mustat vaatteet hautajaisia varten, valkoinen paitapusero ja miehelle vielä musta solmio. Siellä ovat aina valmiina. Olen aikuisille lapsilleni sanonut saman, eipä tarvitse paniikissa mennä vaatekauppaan, tai kysellä täällä pukukoodia.
Tummaa, hillittyä, mielellään yksiväristä. Hartiat, olkapäät, rintavako ja polvet peittoon. Muuten sillä ole mitään väliä, mitä on päällä. ne jotka oikeasti suree vainajaa, ei huomaa, mitä muilla on päällä ja muiden mielipiteet on toissijaisia.
Vierailija kirjoitti:
Aikuisella pitäisi olla vaatekaapissa ns. hautajaiskerta, eli mustat vaatteet hautajaisia varten, valkoinen paitapusero ja miehelle vielä musta solmio. Siellä ovat aina valmiina. Olen aikuisille lapsilleni sanonut saman, eipä tarvitse paniikissa mennä vaatekauppaan, tai kysellä täällä pukukoodia.
Tämä on tarpeen vain arkunkantajalle, ei muille. Toki mitään mikkihiiri-solmiota ei tietenkään, hillitty ja yksivärinen, mutta ei sen musta tarvitse olla.
Vierailija kirjoitti:
Tummaa, hillittyä, mielellään yksiväristä. Hartiat, olkapäät, rintavako ja polvet peittoon. Muuten sillä ole mitään väliä, mitä on päällä. ne jotka oikeasti suree vainajaa, ei huomaa, mitä muilla on päällä ja muiden mielipiteet on toissijaisia.
Miesten pukukoodi hautajaisissa on tumma puku eli kyseessä on arvokas ja juhlava tilaisuus. Se antaa osviittaa myös naisen pukeutumiseen. Hautajaiset eivät ole mikään vapaa-ajan grillitilaisuus. Ja sitä ei muuta tuollaiset "ei kukaan, joka oikeasti suree, kiinnittäisi asiaan huomiota" -perustelut. Kyllä vaan pistät epäkunnioittavasti silmään, jos tulet vapaa-ajan tamineissa saattamaan vainajaa hänen viimeiselle matkalleen.
Ap nyt korostaa vielä ettei ole menossa arkivaatteissa.Ja sinulle joka sanoit että kaikilla aikuisilla pitää olla musta vaatekerta kaapissa valmiina. No ei ole kun ei ole tarvinnut aikuisiällä vielä hautajaisiin mennä. Mitä niitä roikottamaan kaapissa vuosikymmeniä kun ei välttämättä enää päällekään mahtuisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miesten pukukoodi hautajaisissa on tumma puku eli kyseessä on arvokas ja juhlava tilaisuus. Se antaa osviittaa myös naisen pukeutumiseen. Hautajaiset eivät ole mikään vapaa-ajan grillitilaisuus. Ja sitä ei muuta tuollaiset "ei kukaan, joka oikeasti suree, kiinnittäisi asiaan huomiota" -perustelut. Kyllä vaan pistät epäkunnioittavasti silmään, jos tulet vapaa-ajan tamineissa saattamaan vainajaa hänen viimeiselle matkalleen.
Ei tarvitse olla tumma puku. Pääasia, että menee sinne hautajaisiin. Ei sinne vaatteilla mennä koreilemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä tarvitsee. Jos menet hautajaisiin jossain pohjoisessa tai Pohjanmaalla, niin kyllä katsotaan kieroon, jos et mustaan pukeudu. Lapsilla ei niin tarkkaa, mutta aikuiset ihmiset pukeutuu mustaan.
Hei kamoon, tule 2020-luvulle sieltä 1800-luvulta. Ihan hyvin voi mennä hautajaisiin vaaleissa vaatteissa. Tärkeintä, että menee sinne hautajaisiin. Verkkaritkin on okei.
Kenelle on tärkeinä, että menee? Yhä useammin vain lähipiiri osallistuu, jos ei oo tavannut vainajaa aikoihin, ei ole kovin tärkeää nytkään olla paikalla.
Mustat leggingsit ja mustat lenkkarit ja musta huppari on hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei kamoon, tule 2020-luvulle sieltä 1800-luvulta. Ihan hyvin voi mennä hautajaisiin vaaleissa vaatteissa. Tärkeintä, että menee sinne hautajaisiin. Verkkaritkin on okei.
Kenelle on tärkeinä, että menee? Yhä useammin vain lähipiiri osallistuu, jos ei oo tavannut vainajaa aikoihin, ei ole kovin tärkeää nytkään olla paikalla.
Joo. Parasta jättää kokonaan menemättä. Ei tarvi miettiä vaatteitakaan sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse olla tumma puku. Pääasia, että menee sinne hautajaisiin. Ei sinne vaatteilla mennä koreilemaan.
Mulle erittäin läheisen isoäidin hautajaisiin (jotka siis minä järjestin, ainoana elossa olevana perheenjäsenenä) tuli yksi mun serkku vaaleissa puuvillahousuissa (pikkusen liian isot, silittämättä ja vähän varmaan tahraisetkin) ja samaa tyyliä takki. Oli mummolleni läheinen ja tunne oli molemminpuolinen, serkku suri mummoa kovasti ja minulle oli tärkeintä se, että hän tuli paikalle, Ei se, mitä hänellä oli päällä. Kävi vielä niin, että hautaustoimisto oli laskenut arkunkantajien määrän pieleen, eli oletus oli, että 4 riittää, kun ei sitten riittänytkään, niin tämä serkku sai pikakomennuksen siellä kappelissa arkunkantajaksi, ihan niissä vaatteissaan. Ja saatiin mummo kuoppaan tyylikkäästi silti. Että mulle ainakin hautajaisissa, jos oikeasti olen siellä vainajan takia, on ihan sama mitä muilla on päällään, vaikka tulisivat paljettimekossa. Itsellä on sen verran tummia vaatteita, jopa päällysvaatteita, kaapissa, että yhdet hautajaiset saa hoidettua aina, mutta en odota sitä muilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo. Parasta jättää kokonaan menemättä. Ei tarvi miettiä vaatteitakaan sitten.
Oletko joku teini-ikäinen kun et hyväksy sitä, että erilaisiin tilaisuuksiin pukeudutaan ei tavalla? Ei voi olla noin hiton vaikeaa laittaa farkkuja siistimpää päälle toisen hautajaisiin. "En mä sitten mee ollenkaan..." Lapsellista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähisuku pukeutuu mustaan muut voi pukeutua tummansiniseen esimerkiksi. Lueppa hautajaisiin liittyvä etiketti opas.
Sain juuri hautaustoimistosta kasan lehtisiä. Tummat tai mustat vaatteet kaikille ok.
-eri
Sinun parhaat tummemmat vaatteet. Mustat sukkikset tms. En usko että kukaan vaatii ostamaan vaatteita hautajaisten takia. En usko että vainajakaan epäilisi kunnioitustasi silti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle erittäin läheisen isoäidin hautajaisiin (jotka siis minä järjestin, ainoana elossa olevana perheenjäsenenä) tuli yksi mun serkku vaaleissa puuvillahousuissa (pikkusen liian isot, silittämättä ja vähän varmaan tahraisetkin) ja samaa tyyliä takki. Oli mummolleni läheinen ja tunne oli molemminpuolinen, serkku suri mummoa kovasti ja minulle oli tärkeintä se, että hän tuli paikalle, Ei se, mitä hänellä oli päällä. Kävi vielä niin, että hautaustoimisto oli laskenut arkunkantajien määrän pieleen, eli oletus oli, että 4 riittää, kun ei sitten riittänytkään, niin tämä serkku sai pikakomennuksen siellä kappelissa arkunkantajaksi, ihan niissä vaatteissaan. Ja saatiin mummo kuoppaan tyylikkäästi silti. Että mulle ainakin hautajaisissa, jos oikeasti olen siellä vainajan takia, on ihan sama mitä muilla on päällään, vaikka tulisivat paljettimekossa. Itsellä on sen verran tummia vaatteita, jopa päällysvaatteita, kaapissa, että yhdet hautajaiset saa hoidettua aina, mutta en odota sitä muilta.
Joo, no ne pukukoodit on tarkoitettu helpottamaan sitä juhlapukeutumista. Kun on asianmukaiset vaatteet valmiina, niin voi keskittyä siihen itse asiaan. Näköjään noistakin hautajaisista sinulle jäi mieleen serkun vaalea, ryppyinen ja liian iso puku. Mietitkö jälkikäteen muiden surijoiden vaatteita? Niinpä. Se siinä on vähän ideana, että huomio on vainajassa eikä surijoissa, kun kaikki pukeutuvat yhdenmukaisen kunnioittavasti.
Ei tarvi olla mustat sukkahousut. Ihonväriset ja muut käy yhtä hyvin.