Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tervetuloa vuoteen 2030: En omista mitään, minulla ei ole yksityisyyttä ja elämä ei ole koskaan ollut parempaa

Vierailija
24.04.2022 |

Suomenkielinen käännös alunperin Forbes -talouslehden sivuilla 10. marraskuuta 2016 julkaistusta artikkelista.

Tervetuloa vuoteen 2030. Tervetuloa kaupunkiin – vai pitäisikö sanoa ”kaupunkiimme”. En omista mitään. En omista autoa. En omista taloa. En omista mitään laitteita tai vaatteita.

Se saattaa tuntua sinusta oudolta, mutta se käy täysin järkeen meille tässä kaupungissa. Kaikesta mitä ennen pidit tuotteena, on nyt tullut palvelu. Meillä on pääsy liikenteeseen, majoitukseen, ruokaan ja kaikkeen mitä tarvitsemme jokapäiväisessä elämässämme. Yksi kerrallaan kaikista näistä asioista tuli ilmaisia, joten lopulta meidän ei ollut järkeä omistaa paljoakaan.

Ensimmäisenä viestintä digitalisoitiin ja siitä tuli kaikille ilmaista. Sitten, kun puhdas energia vapautui, asiat alkoivat muuttua nopeasti. Liikkumisen hinnat laskivat rajusti. Meidän ei ollut enää mitään järkeä omistaa autoja, koska pystyimme kutsua kuljettajattoman ajoneuvon tai pidemmille matkoille lentävän auton muutamissa minuuteissa. Aloimme liikkua paljon organisoidummin ja koordinoidummin siitä lähtien kun julkinen liikenne tuli autoa helpommaksi, nopeammaksi ja kätevämmäksi. Nyt on vaikea uskoa, että hyväksyimme ruuhkat ja liikennetukokset, polttomoottorien aiheuttamasta ilmansaasteesta puhumattakaan. Mitä me oikein ajattelimme?

Silloin tällöin käytän pyörää kun menen tapaamaan ystäviäni. Nautin liikunnasta ja ajelusta. Siinä saa jotenkin sielun mukaan matkalle. Hassua, miten jotkut asiat eivät tunnu koskaan menettävän jännitystään: kävely, pyöräily, ruoanlaitto, piirtäminen ja kasvien kasvattaminen. Se käy täysin järkeen ja muistuttaa meitä siitä miten kulttuurimme syntyi läheisestä suhteesta luontoon.

Kaupungissamme emme maksa vuokraa, koska joku muu käyttää vapaata tilaamme aina kun emme sitä itse tarvitse. Olohuonettani käytetään liiketapaamisiin, kun en itse ole paikalla.

Välillä valitsen kokata itselleni. Se on helppoa. Tarvittavat keittiövälineet toimitetaan ovelleni muutamassa minuutissa. Siitä lähtien kun kuljetuksista tuli ilmaisia, lakkasimme kasaamasta näitä kaikkia asioita koteihimme. Miksi pitää pastakonetta ja vohvelirautaa ahdettuina kaappeihimme? Voimme vain tilata ne paikalle kun tarvitsemme niitä. Tämä helpotti myös kiertotalouden läpimurtoa. Kun tuotteet muutetaan palveluiksi niin ketään ei kiinnosta esineet, joilla on lyhyt käyttöikä. Kaikki on suunniteltu kestäviksi, korjattaviksi ja kierrätettäviksi. Materiaalit virtaavat nopeammin taloudessamme ja ne voidaan muuttaa uusiksi tuotteiksi melko helposti.

Ympäristöongelmat näyttävät kaukaisilta, koska käytämme vain puhdasta energiaa ja puhtaita tuotantomenetelmiä. Ilma on puhdasta, vesi on puhdasta. Eikä kukaan uskaltaisi koskea suojeltuihin luonnonalueisiin, koska ne muodostavat niin tärkeän osan hyvinvointiamme. Kaupungeissa on runsaasti viheralueita sekä kasveja ja puita on kaikkialla. En vieläkään ymmärrä miksi aiemmin täytimme kaiken kaupungin vapaan tilan betonilla.

Shoppailu? En oikein edes muista mitä se on. Useimmille meistä se on muuttunut käytettävien asioiden valitsemiseksi. Joskus se on minusta hauskaa, ja joskus haluan vain, että algoritmi tekee sen puolestani. Se tietää tähän mennessä makuni paremmin kuin minä.

Kun tekoäly ja robotit ottivat niin suuren osan töistämme, niin meillä olikin yhtäkkiä aikaa syödä hyvin, nukkua hyvin ja viettää aikaa muiden ihmisten kanssa. Ajatuksella ruuhka-ajoista ei ole enää mitään merkitystä, koska tekemämme työ voidaan tehdä milloin tahansa. En oikein tiedä kutsuisinko sitä enää työnteoksi. Se on enemmänkin ajatteluaikaa, luomisaikaa ja kehitysaikaa.

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä 2030 kohti ollaan selvästi menossa. No koronarokotteen ottaneena asia ei ole minun ongelma, enköhän kuole pian. Vai onkohan mitään toivoa?

Vierailija
42/63 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmin surin sitä, etten saanut lapsia. Viime vuosina maailma on mennyt niin sekopäiseksi, että olen nykyään ihan ok lapsettomuuteni kanssa. Ehkä kukaan ei pidä minusta vanhempana huolta mutta ainakaan ei tarvitse pelätä mitä jälkeläisille tapahtuu tässä NWO-hourulassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika nopea on aikataulu, jos jo kahdeksan vuoden päästä olisi tuollaista.

Vierailija
44/63 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sanoisi, kun yhtään miettii mitä viimeisen kahden vuoden aikana on tapahtunut.

Vierailija
45/63 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä 2030 kohti ollaan selvästi menossa. No koronarokotteen ottaneena asia ei ole minun ongelma, enköhän kuole pian. Vai onkohan mitään toivoa?

Minä olen kuollut jo maaliskuussa viimevuonna, kun ekan rokotuksen otin. Minun reinkarnaationi kirjoittelee täällä nyt. Otinhan kaikki 3 rokotetta, niin olen jo kolmesti kuollut. Olen vain niin lammas etten itse tiedä olevani jo kuollut ja jatkan vaan täällä pötkimistä edelleen.....bää-bääää-bääää-ääääää

Vierailija
46/63 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aiemmin surin sitä, etten saanut lapsia. Viime vuosina maailma on mennyt niin sekopäiseksi, että olen nykyään ihan ok lapsettomuuteni kanssa. Ehkä kukaan ei pidä minusta vanhempana huolta mutta ainakaan ei tarvitse pelätä mitä jälkeläisille tapahtuu tässä NWO-hourulassa.

Ymmärrän. Minulla on aikuiset lapset ja suren heidän tulevaisuuttaan. Toisaalta he ja me voimme olla niitä, jotka pelastavat ihmiskunnan ja maailman. Mutta olen itsekin ajatellut, että miksi tein lapset tänne hullujenhuoneelle...

Vierailija
47/63 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän. Minulla on aikuiset lapset ja suren heidän tulevaisuuttaan. Toisaalta he ja me voimme olla niitä, jotka pelastavat ihmiskunnan ja maailman. Mutta olen itsekin ajatellut, että miksi tein lapset tänne hullujenhuoneelle...

Maailmasta tulee tämän sotkuisen kauden jälkeen ihan kiva. Luontokin puhdistuu. Valtava ongelma on silti tietenkin ilmastonmuutos ja massamuutot kuumilta alueilta.

Vierailija
48/63 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maailmasta tulee tämän sotkuisen kauden jälkeen ihan kiva. Luontokin puhdistuu. Valtava ongelma on silti tietenkin ilmastonmuutos ja massamuutot kuumilta alueilta.

Voiko olla kivaa, jos lähisukua ja ystäviä kuolee paljon?

Vierailija
49/63 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta olisi ihanaa, ettei tarvitsisi omistaa mitään. Hajotkaa dystopianne kanssa, minusta tuo kuulostaa pääosin hyvältä. Stressi tulee siitä, että pitää hankkia ja ylläpitää omaisuutta, jota ilman elämä nyky-yhteiskunnassa on hankalaa, lähtien omistusasunnosta ja autosta. Tätä voi yhtä lailla pitää dystopiana, josta on vaikea irrottautua.

Eihän sun ole pakko omistaa juuri mitään, hyvä ihminen! Voit asua vuokralla koko ikäsi, monet muutkin asuvat. Miksi omistat auton? Käytä julkisia ja taksia, asu lähellä palveluita, ota sellainen leasing-auto. Ei ihmisen ole mikään pakko omistaa juuri mitään. Tunnen monia, jotka omistavat vain vaatteensa, puhelimensa ja minimin koti-irtaimiston.

Ja jos joku haluaa omistaa, hän saa omistaa.

Ihminen ei omista asuntoa jos siitä asunnosta on velkaa ja sama pätee autoon.

Asunnon tai auton ihminen omistaa sitten kun velka on maksettu takaisin.

Monet ottaa puhelimenkin osamaksulla ja puhelimessa sama juttu eli se on oma sitten kun se on velaton.

Mikä perkle sen estää maksamasta omaksi....vdduako otatte 50vuoden mittaisia lainoja

Vierailija
50/63 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Imarteleva kuvaus globaalista kommunismista.

Joo, tässähän jää Lenin-setä kakkoseksi... Yhteiset vaatteet ja keittiövälineet.. Kommarit neukkaa olohuoneessa...

Vierailija
51/63 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku kuitenkin omistaa kaikki ne vuokrattavat asiat ja vuolee niistä rahaa. Hmmm.

Joo, kom*areiden eliitti, mutta sitä ei heidän kohdallaan lasketa, koska he tekevät sen aatteen puolesta. ;)

Vierailija
52/63 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhdessä vanhassa scifi-kirjassa, mikä oli kirjoitettu 60-70- luvulla, tulevaisuus nähtiin sellaisena, että jokainen asui yksin omassa asunnossaan. Toisia ei tavattu livenä ikinä, vaan ainoastaan viestiteltiin. Robotit hoitivat kaiken työn.

Melkein kuin nyt, ja tulevaisuudessa mennään siihen vielä enemmän. Ihmisiä oli kirjassa vain vähän jäljellä, mikä on parempi kuin sen vaihtoehto, eli ihan liikaa.

Muistatko kirjan nimeä? Alkoi jostain syystä kiinnostamaan..

Vierailija
53/63 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerrotaan että olohuonetta käytetään tapaamisiin, kun ei ole paikalla. jutun kirjoittaja ei tainnut osata kuvitella että parin viime vuoden aikana valkokaulushenkilöt on alkaneet käyttämään etäyhteyksiä kokouksien hoitamiseen. 

Vierailija
54/63 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin luovana, itselleni viihdettä tekevänä jotenkin mahdoton ajatus etten omistaisi mitään mitä tekisin itselleni.

Vierailija
55/63 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse haluan ainakin oman yksityisen tilan, eli kodin, missä on omat tavarat eikä siellä ramppaa vieraita pitämässä liiketapaamisia. Tuo liikenteen muutos sitä vastoin olisi ihan kannatettava visio.

Vierailija
56/63 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mode on niin nolo! Poistaa kaikki kommentit jotka ei ole hänen mielensä mukasia. Tässäkin nähdään ettei mitään sananvapautta ole. Tästäkin saa olla vaan yhtä mieltä.

Vierailija
57/63 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun et omista mitään, niin et omista edes itseäsi. Alempiarvoiset miehet laitettaisiin hiljalleen multiin ja naisista tulisi viihdykkeitä makuuhuoneeseen. Päivät menisi peppua treenatessa ja illalla sitten silmäkarkkina ja palvelijana eliitti miehelle.

Sopii, kunhan saan maailman kuumimman, joka kanssa vehdata. Voi että nautin ajatuksestakin ja mielikuvat saa aikaan ties mitä.

Vierailija
58/63 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mode on niin nolo! Poistaa kaikki kommentit jotka ei ole hänen mielensä mukasia. Tässäkin nähdään ettei mitään sananvapautta ole. Tästäkin saa olla vaan yhtä mieltä.

Mistä tästä, eihän 'tässä' ole mitään mieltä eikä sisältöä, pelkkää huuhaata koko ketju

Vierailija
59/63 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun et omista mitään, niin et omista edes itseäsi. Alempiarvoiset miehet laitettaisiin hiljalleen multiin ja naisista tulisi viihdykkeitä makuuhuoneeseen. Päivät menisi peppua treenatessa ja illalla sitten silmäkarkkina ja palvelijana eliitti miehelle.

Kunpa olisikin mahdollista saada se 'eliittiin' kuuluva, ei ole mitään mitä en kanssaan tekisi.

Ajatuskin kiihottaa....

Vierailija
60/63 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karmiva ajatus. Monet asiat voisivat olla järkevästi yhteiskäytössä, mutta koti ja vaatteet, ja ettei olisi mitään yksityisyyttä.. Muuttaisin mieluummin metsään. Tuollainen digitalisointi ja algoritmit ahdistaa.

Ostin just toiseksi puhelimeksi huolletun 3310:n, aion hankkia tupla-simin, niin että molemmat puhelimet toimii samalla numerolla. Ja siirtyä pikkuhiljaa enemmän ja enemmän pois älypuhelimen käytöstä.