Lue keskustelun säännöt.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Alue: Aihe vapaa
Miten kovettuman saa pois jalkapohjasta???
23.04.2022 |
Olen kokeillut rasvaa suihkun jälkeen joka päivä, ei lähde??
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä raspaa. Mahdollisimman rasvainen voide. Ei kosteusvoide.
Eli mikä voide??
Herbamedicuksen voiteet, halpakaupan vihreäkantiset purkit. Sininen Helosan on myös hyvä, mutta nuo Herbamedicukset ovat vielä tukevampaa tavaraa.
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Alue: Aihe vapaa
Täällä vastaavista suurin osa ihmisistä on niitä, joille kovettumat tulevat tietystä syystä (jalan virheasento, vääränlaiset kengät). Silloin jalassa on joku yksi kohta, jossa on paksuuntunutta ihoa, ja johon tepsii hyvinkin näppärä ohje vaihda kengät, korjaa virheasento, rasvaa ahkerasti.
Mutta jos kyse onkin perinnöllisestä (kantapäässä yleensä) jalkapohjan ihon paksuuntumisesta, niin siihen ei auta mikään hellä taputtelu. Kantapään ihoa kasvaa liikaa sitä vauhtia, että norsun anturat näyttää pehmoisilta sen rinnalla. Kantapää alkaa halkeilla, ja pelkärra rasvaamisella päädytään siihen, että kantapäässä on noin sentin syvyisiä halkeamia, jotka ylettävät ihonalaiskudokseen asti. Ne ovat kivuliaita ja erittäin alttiita tulehduksille.
Tällaisia kantapäitä hoidetaan ihan eri tavalla (ainakin siihen asti, että on päästy jonkinlaiseen tasapainoon): kovettumat hiotaan KUIVANA pois karkeahkolla raspilla. Itse olen todennut parhaimmaksi ihan hiekkapaperin.... Hohkakivi ei oikein toimi. Eli jos on aikeissa raspata jalkansa, niin edellisenä iltana ei saa laittaa rasvaa. Sitten kun se kantapää on oikeasti kuiva, niin raspataan mahdollisimman paljon sitä kuollutta ihoa pois (sitä voi olla sentin verran helposti). Ihoa ei kuitenkaan saa rikkoa, vaan nimenomaan poistetaan sitä kuollutta solukkoa.
Kun kantapää on sileä (tai niin sileä kuin se sitten voi olla), voidan tehdä noita jalkakylpyjä, kuorintoja jne. Sitten jalat kuivataan, rasvataan ja sukat jalkaan. Rasvaamista joka aamu ja ilta.
Ylipaino pahentaa jonkin verran tilannetta, mutta myös alipaino aiheuttaa tällaiselle kantapäälle ongelmia. Kun kehon rasva% pienenee, niin myös se rasvatyyny kantapäässä ohenee, ja painetta kohdistuu ihoon entistä enemmän. Kannattaa myös seurata, miten jalkojen iho reagoi erilaisiin sukkamateriaaleihin. Itse en voi käyttää keinokuituja lainkaan, eli ei sukkahousuja kuin ihan äärimmäisessä hädässä (=suuret muodolliset juhlat, joissa sääret näkyy).
Paljain jaloin kulkeminen usein pahentaa tilannetta, mutta paljain jaloin kulkemiseen liittyy niin paljon muita positiivisia vaikutuksia, että jokaisen täytyy itse päättää, kumpi on tärkeämpää. Lisäksi esimerkiksi crocsien tai jäljitelmien käyttö tai ylipäätään kantapäästä avonaisten kenkien käyttä pahentaa tilannetta, kun jalka liikkuu siinä kengässä eri tavalla, sinne kantapäähän pääsee likaa (hiekkaa jne). Ja tietyt halpiscrocsien materiaalit voivat aiheuttaa ongelmia myös.
Mutta jos kyse on normaaleista kovettumista, niin niiden hoitaminen on helppoa jo aiemmin täällä annetuilla ohjeilla!