**KESÄKERTUT 2006**
Kommentit (33)
että kun meiän tyttö hikoo syödessä niin se on muutenki " kuumaverinen" .. Esim olin kaverin ja sen vauvan kans ulkoilemassa, aattelin että meiän tytöllä on varmaan liian vähän päällä kun näin miten paljon kaveri laitto samanikäselle vauvalleen. Laitoin sit saman verran meiän tytölle, niin pian alko ihan tajuton huuto, ja kun otin vaunuista oli tyttö ihan hiessä..
Eli varmaan on eroja niinku aikuisillakin et onko vilukissa vai kuumakalle :D
kylläpä on väki vähentynyt... eipä taida olla ajanvieteongelmia
kerttusilla!
meillä ei varsinaista " ylikuumenemista" ole ollut,mutta kyllä
hiukset,ne vähäiset mitä meiltä löytyy, välillä varsinkin kun
suututaan, kastuu.
Pisti silmään tuo alkoholiton viini. Minä olen kyllä välillä ottanut
lasin viiniä tai siideriä vaikka imetänkin. Olen ajoittanut sen
niin,että olen syöttänyt juuri ennen. Eikai se voi niin kauan
veressä ja maidossa pysyä. Vai voiko??
Täällä on muuttokiireet käynnissä, ei paljon naurata, mutta
onhan se rumba läpi käytävä, jos sinne taloon meinaa päästä.
Just hajos TV ja imurikin. Kun ei muuta menoeriä just ollukaan!
Olen juuri ikävässä rintatulehduksessa. Karsea kuume, päänsärky,
oksetus, huimaus - koko helahoito. Kyllähän nämä antibiootit
nopeasti auttaa, mutta ei tämä hauskaa ole.
Täytyy tästä painua pehkuihin.
Pearl, kyllä mäkin olen ottanut olusen tai viinilasin silloin tällöin, itseasiassa imetystuen sivuilta luin että voi ottaa huoletta pullon jopa kaksikin olutta ja imettää tyyliin samantien. Mä oon myös ajoittanut nuo oluet niin että olen syöttänyt Tomin yöunille joten imetystaukoa on ainakin sit se 2-3tuntia ekaan syöttöön. Alkoholitonta join jotta sain juoda enemmän ;) ja oli tosiaan oikeasti oikein hyvää!
Nazuli ja Pearl hyvä että muillakin hikoillaan tissin kimpussa, siis normaalia. Epäilin jo josko maito on ihan liisterissä jossain....ja työ sen eteen on kohtuutonta :).
Maissisosetta ollaan nyt maisteltu lauantaista saakka, tänään ei meinannu oikein ymmärtää että mitä sille pitikään tehdä, työnteli kielellä vaan ulos.
No nyt alko huuto vaunuista, palataan!
Kyllä minäkin olen juonut yhden annoksen vaikka olen imettänyt. Siitä nyt ei ole yhtään mitään haittaa. Kerran hulluttelin ja join kaksi lasia viiniä kun Ella oli käynyt iltaunille. Tiesin, että se herää vasta 6 tunnin päästä syömään.
Oli ihan kiva ilta, ei tosiaan tarvinnut kauheasti juoda kun oli jo kunnon humalassa. Aamulla oli pieni kankkunen, mutta ei paha. Join aina pieniä tuoppeja ja joka ikisen tuopin kanssa join puoli litraa vettä. Sillä pysyin suht järjissäni.
Mie oon ihan väsynyt. Ella heräs viime yönä ainakin neljä kertaa. Kaks kertaa annoin maitoa ja kahella kerralla muutaman kerran tuttia. Öiden puolesta kyllä ärsyttää tuo imetyksen lopettaminen, oli niin helppoa. Nyt on tullut tosi surullinen olo siitä lopettamisesta, mutta kyllä mie uskon, että se oli paras ratkaisu. Saanpahan edes piristettyä itseäni light-kokiksella! Nyt muutenkin on vähän masentava olo. Ulkona sataa vettä ja tiedän, että pitää olla koko päivä yksin, mies tulee vasta illalla seitsemältä kotiin.
Mie luulen, että vaikka lopettais sen imetyksen minkä ikäisenä vaan, niin aina sen lopettaminen on surullista. Mut sit on ihan kivaa kun Ella oppii pitämään itse pullosta kiinni ja alkaa tykkäämään muutenkin siitä. Kyllä se taitaa rintaa vähän kaipailla kun tänäänkin puski päätänsä miun tissejä vasten. Ja siitäkös se surullinen olo vasta tuleekin...
Mut oikeesti, meidänhän olisi ihan mahdotonta tietää, mitkä kiinteät Ellalle sopii, jos sillä olisi koko ajan muutenkin mahavaivoja. On muuten sekin ärsyttävää, että ulkopuoliset kyselee koko ajan imetyksestä. Olin kaupassa ja siellä tuli vanha mummo ihastelemaan Ellaa. Hän sanoi sitten toteavasti, että ONHAN vielä rintamaidolla...? Mie sit valehtelin ja sanoin että on on. Jopa lauantaina baarissa tuttu pokekin kysyi, että imetätkö vielä. Hitto, on vähän vaikeaa yrittää itse hyväksyä asiaa, kun muut ei sitä tunnu hyväksyvän. = ( Kiva olisi saada kannustusta, teiltä sitä onneksi edes saa. Miekin olin suunnitellut imettäväni vähintään yli puoli vuotta, todennäköisesti pitempäänkin. Mut ei se ole kivaa jos sillä saa aikaan toiselle kipuja. Kerranhan mie jo repsahdin imettämään, mutta siitä tuli huutoa, joten se vahvisti vaan päätöstäni. Näin luopumisen hetkellä unohtaa ne haittapuolet ja muistelee vaan miten ihanaa se imettäminen olikaan. Se taas tekee entistä surullisemman olon.
Pitäis vaan ajatella niitä hyviä puolia:
1. Ella ei enää huuda niin paljoa, ainakaan pelkästä maidosta
2. Saa käyttää tavallisia rintsikoita ja paitoja (ei paista liivinsuojukset läpi)
3. Kohta saa nukkua yöt ilman rintsikoita
No, nyt Ella heräs. Pitää mennä.
Tytteli-83 ja Ella 4kk
Kaikki me varmaan painiskellaan vaikeiden kysymysten äärellä ja jokainen tuntee huonoa omaatuntoa, se kuuuu äidin rooliin. Itsellä ainakin on välillä riittämättömyyden tunne ja se ettei ole tarpeeksi " läsnä" ja hyvä äiti.
Muiden kyselyistä ei kannata ottaa paiseita, musta tuntuu että tää äitiys on joillekkin vähän sellainen kilpailulaji ja vertaillaan omaa suoritusta mm imetyksessä ja vauvan kehityksessä muihin.
Jokainen on omalle lapselleen juuri se paras äiti!
Meillä on nyt takana kaksi todella rikkonaista yötä ja Leo on ollut todella kiukkuinen. Alhaalta puskee taas uusia hampaita...Kyllä ärsyttää ja ei millään jaksais kanniskella ja hyssytellä. Lattialla ei viihdy ja on väsy, muttei vaan uni tule. Nyt taas vonkuu sängyssä, joten ei muuta kun jaksamista kaikille !
T Kikka ja lekku-kiukkukalle!
Tytteli, normaalia äitiyden onnea nuo syyllisyysjutut, usko pois että tätä tämä on sitten, syyllisyyden aiheet vaan muuttuu lapsen iän myötä.. :).
Mulla on edelleen syyllisyysmöykky kun epäonnistuin esikoisen imetyksessä 8v sitten, ressukka sai korviketta jo pariviikkoisesta asti ja tissi lopetettiin kokonaan 3kk, mutta se vain ei sujunut. Tytöstä on valtava syyllisyys kun en ehtinyt sitä paljoa sylitellä kun esikoinen oli 1v ja sen kanssa meni päivät...tämän kolmosen kanssa oon sitten yrittänyt " tsempata" mutta huomaan että on syyllisyys kun en ole sitten isompien lasten kanssa, oravanpyörää.
Mites onko muilla tällaista: vauva irrottaa jatkuvaan otteen tissistä ja pälyilee toiseen suuntaan. Sen mit saa maitoa tuntuu puklaavan ulos kun hötkyilee sylissä? Illalla kun saan yöunille, herääkin vartin päästä eikä rauhoitu ilman tissiä ja nukahtaa taas ja herää taas vartin päästä. Tätä jatkuu 2-3 tuntia kunnes minä luovutan ja painun poika tissillä nukkumaan sylikkäin? Yöt nukutaan siis ainoastaan tissi suussa, mua ahdistaa!!! Viime yönä jo manasin miehelle että lopetan imetyksen hitto kun en saa nukkua yhtään ilman tississä roikkuvaa söpöliiniä. Oikeasti ahdistaa!! Tätä iltaheräilyä jatkunut nyt viikon ajan.
Masentaa toi oma peilikuvakin, milloin lie oon meikannut, tai edes hiuksia laittanut, tuntuu ettei ehdi. Pitäis ryhdistäytyä :/
poika nukkuu ulkona vaunuissa, tyttö omassa sängyssään. AAAAAAh, " omaa aikaa" :):) On nyt muutamana päivänä poju nukkunut päikkärit ihan hyvin. Sellasta 2-3h vaunuissa ja vielä sisällä illalla n.30min-1h. heti oon huomannut että menee yötkin paljon paremmin kun nukkuu päivälläkin. JEE! Jospa se tästä alkais helpottamaan.
Mä oon myös lukenut tosta alkoholista että se imeytyy äidinmaitoon saman verran kun vereenkin. Eli jos äiti on promillen humalassa, on maidossa myös promille alkoholia eli niin pieni määrä ettei vauva siitä voi känniin tulla. Mutta itelle tukee jotenkin tyhmä olo jos " kaljapullo kädessä imettää" . joskus oon saunakaljan ottanut kun oon lapset saanut nukkumaan enkä baariinkaan asti oo vielä päässyt mut ei kauheesti oo nyt halujakaan. Ei olla miehen kanssa baari-ihmisiä. Mielummin sitte ottaa kavereiden kanssa muutaman jne.
Jaahas, nyt pitää taas kiitää ruuan laitolle, tulee mies kohta kotio. Jospa vaikka ehtis hetken oikeen levähtää ennen kuin lapsoset heräilee.
MUKAVAA VIIKONALKUA KAIKILLE!:)
Queen, esikoistyttö 1v9kk ja pikkumies 4kk
Sitähän se äitiys osaltaan on että vaikka miten tekis, tuntuu välillä että on väärin...Mutta TYTTELI, oot varmasti tehnyt ihan oikean ratkaisun imetyksen suhteen joten ei kannata sitä jäädä murehtimaan:):)
Miun yks hyvä ystävä kävi justiin ja kertoi odottavansa vauvaa!!!! Viimeviikolla sain tietää miun kummilapsen äidin odottavan toista!!! Taas vauvoja alkaa tupsahdella maailmaan! Ja miulle tulee kohta vauvakuume!!!
Meijän arkeen ei kuulu kummia, Miia päikkäreillä vaunussa, esikoinen kattoo lastenohjelmaa..ja mie tietysti koneella (*omatunto soimaa*).
Tytteli-83: Tiedän tasan tarkkaan minkä asian kanssa painiskelet! Meikäläinen imetti esikoista 1,5 kk itkun ja tuskan kanssa kunnes älysin lopetta koko touhun. Ihmiset voi tosiaan olla julmia, eivät tajua mitä suustaan päästeleevät. Eiks tärkeintä oo kuitenkin lapsen hyvinvointi (ja tietysti äidin).
yritän kirjoitella useemmin, lukemassa justiin aina ennätän käydä, mut sit pitää jo taas lentää....
Marjut + Miia 3,5kk
Tyyppi nukkuu partsilla...Oli taas hoidossa mummilla... kun kävin hepon luona.
Tytteli: Kyl mäkin varmaan olisin tehnyt sun sijassas vastaavan päätöksen. Vaikka äidinmaito muuten on terveellistä ja hyväksi niin ei sen takia tarvitse lapselle tuottaa kipua.
No meillä mennään rintamaidolla edelleen paitsi silloin jos on hoidossa. Eli itse pääsen menemään harrastuksiin. Eilen olin kirppiksellä ja mies hoiti vauvaa. Soitteli sitten just kun olin päässyt kirppikselle, että milloin tulen :) kun vauva kuulemma kitisi (ei suostunut uskomaan kun sanoin, että helpommalla pääsee jos laittaa vauvan ulos nukkumaan)...
Kirppikseltä tarttui sitten mukaan Jesselle perusvaatteita ja kaksi puuhamattoa... ensin törmäsin FicherPricen versioon, josta maksoin 3¿ ja sitten TInyLoven Noan arki Delux versioon, josta pulitin 15 ¿ (uutena 65¿). Jesse tykkäs hirmuisesti uusista vempaimista :)
Ninni ja Jesse 3kk 4vk.
Neiti nukkuu ulkona vaunuissa mukavan viileässä syysilmassa. Tänään olikin siis jo vähän oikean syksyn tuntua. Hassua, mite nuo vauvat tykkääkin nukkua tuolla ulkona - kylmässäkin. 8) Mulla vaan aina ihmetyksen alla, et mitä päälle/ ei kai palellu/ onko liikaa...
Meillä edelleen nuhassa ja yskässä ennen kaikkea. Kurjaa. Toisaalta Kerttu on ihan iloinen oma itsensä, joten ei kai vielä mitään vakavaa ja siksi uskallan nukuttaakin ulkona (sisällä ei kauheesti päivällä osaakaan nukahtaa).
Tuttipullokokeilu on myös edelleen menossa. Kiitos, vaan vinkeistä joita sain! Muutaman kerran on jo juonut pienen määrän, mutta välillä ei vieläkään yhtään! Palkittaiskohan sitkeys kuitenkin?
Kerttu täytti jo 4kk, mut neuvolaa ei vielä ole ollut. Onkos meillä mitään neuvolapinoa täällä muuten? Ois kivaa, jos olis kaikki strategiset mitat " saman katon alla" .
Mä olen kanssa todenut tuosta syyllisyydestä et aina sitä on jostain syyllinen olo...sen kanssa on kai yritettävä vaan elää. Kuitenkin sitä yrittää parhaansa! Ja vaikka muut sit syyllistääkin, usein sitä huomaa kuitenkin itse itseänsä syyllistävänsä eniten.
Siinäpä nuo kuulumiset, kiva kuulla teistä muistakin. Voimia ja kivoja päiviä!
t. Mariisa ja Kerttu
Mariisa: meillä ihan sama juttu, eli sisällä ei päikkäreitä nukuta, vaan heräilee koko ajan, mutta kun saan nukahtamaan partsille, niin siellä menee muutama tunti täydessä tuhinassa, ennätys 4 h päiväunet partsilla ja se on meillä paljon se!
Me oltiin myös nuhassa ja yskässä ja vasta nyt alkaa ohi mennä. melkein 3 viikkoa se kestikin! Neuvolassa sanoivat, että nyt on tosi sitkeetä flunssaa liikkeellä. Tyttö ei näyttänyt siitä olevan moksiskaan, oli oma iloinen itsensä. (meillä typy nyt 3 kk 20 pv). Käytin kyllä sen 2 kertaa lääkärissä, ehkä olin hermoheikko, mutta sain ainakin mielenrauhan. KAikki oli ok, mutta oli kiva, että lääkäri kuunteli kaikki rintakehän ja keuhkot, katsoi korvat ja sen sellaista. Verikokeessakin käytiin, se oli kauheeta sekä tytön että äidin mielestä. Mutta siinäkin kaikki arvot onneksi kohdallaan.
SAnoivat, että pitää vaan potea, mutta jos kuumetta nostaa, sitten täytyy mennä tuhannen loikkaa lääkäriin.
R ja E
Eli tytölle nousee hikikarpalot nenälle ja koko pää on märkä kun syö. Ei aina mut usein.
Onhan se kovaa työtä syödä :) Luulen et on ihan normaalia.
Mullakin lähtee tukka.. Mäkin sain vihdoin luontaistuotekaupan Kräuterblutsaftilla hempan nouseen, oli synnytyksen jälkeen 86, jälkitarkastukses hädin tuskin sata. Nyt oli 130 eli paras mitä mul on ikinä varmaan ollut :)