Tiesitkö, että yksi kupillinen kahvia aamulla heikentää merkittävästi seuraavan yön unen laatua tavallisilla, ei-kofeiiniherkillä aikuisilla?
Itse en tätä tiennyt ja sinnittelin väsyneenä pari vuosikymmentä. Tiesin sen, että iltapäiväkahvi olisi pahasta, mutten sitä että aamukahvikin vaikuttaisi. Luulin että on normaalia olla töissä väsynyt ja töiden jälkeen ottaa päiväunet.
Lopetettuani myös aamukahvin, uni tulee paljon helpommin ja koko päivän ajan on energiaa eikä missään vaiheessa väsytä. Toki tämä vaikutus tuli vasta n. 2 viikon päästä, kun vieroitusoireet olivat ohi ja univelat oli saanut nukuttua pois.
Tässä se tutkimus:
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Itsellä kofeiini piristää vain kolme tai neljä tuntia.
Tässä ei varmaan ole nyt kyse siitä, minkä itse kokee kofeiinin piristävän vaikutuksena. Elimistöön tulee toleranssia sille ihan niin kuin muillekin stimulanteille. Ei se tunnu virkistävän enää niin, jos on siihen tottunut. Mutta nyt ei olekaan kyse siitä, vaan siitä, miten hitaasti kofeiini poistuu elimistöstä ja mitä pienetkin määrät aiheuttaa.
Täällä tohtori vastaamassa. Ei se kupillinen aamulla mitään haittaa, mutta illalla ei kannattaisi juoda kahvia, se voi vaikuttaa yöuneen.
5-6 mukillista, ei siis kupillista, vahvaa kahvia aamuisin. Eipä jaksa illalla tuntua... Päivällä en tosin juo
🥱
Hienosti menee ihmisillä sekasin nukkuminen ja unen laatu. Vaikka pystyiskin nukkumaan juotuaan litran kahvia pitkin päivää, niin sillä on merkitys siihen miten vaikuttavaa se nukuttu uni on. Eikä sitä välttämättä huomaa subjektiivisen kokemuksen kautta.
Mulla meni tottua kofeiinittomuuteen aika kauan, mutta kyllä se näköjään mahdollista on.
Ja tosiaan, yöunet on varmasti parempia kuin aikoihin.
Nykyään aamu ei käynnisty kahvilla vaan ihan vaan heräämällä. Mullistavaa.