Miten teidän suvuissanne hoidetaan muistisairaan vanhuksen raha-asioita?
Yksi meistä sisaruksista otti yhteisestä sopimuksesta muistisairaan äitimme raha-asiat hoitaakseen joitakin vuosia sitten. Aluksi meille muille sisaruksille tuli kuitteja myöten selvitykset, mihin pankkikorttia on käytetty ja mitä maksuja tililtä on mennyt. Nyt on ollut jo pitkään tauko enkä pyytämälläkään saa tiliotteita. Harmittaa todella paljon, koska minä olen tietysti se hankala sisarus, kun tällaisia kyselen. Miten muut olette tällaisissa tilanteissa saaneet asiat hoidettua sovussa ja asiallisesti? Äiti ei itse enää raha-asioiden päälle ymmärrä yhtään mitään.
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Mitä saat vastaukseksi tai miten keskustelu kulkee, kun kysyt siskoltasi tiliotteista?
Vastaus on se, että hän ei lähetä niitä! Ei siis vastaa mitään! Ajattelin ensin, että ei tässä mitään, kun useampi kuukausi oli mennyt. Sitten kysyin, että miltä äidin raha-asiat näyttävät. Hän vastasi että tiukkaa on. Johon minä, että voidaan yhdessäkin katsoa, että laitatko äidin tiliotteen. Ja hän ei laita! Johon toinen sisarukseni toteaa, että olen hankala kun tällaisia kyselen. Minun mielestäni kaikkien sisarusten olisi kohtuullista tietää saman verran. Ja mieluiten erikseen kyselemättä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika kallista, ja saa tietyn karkkirahan käyttöön.
Ehkä oletkin hankala ja sisarus tekee kaiken. Vai autatko äitiäsi jotenkin?
Osuitkin naulan kantaan asiassa. Raha-asioiden hoitaja asuu samalla paikkakunnalla kuin äitini, varmasti on enemmän vastuussa, mutta toisaalta äidilläni käy kodinhoitajat ja on ruokapalvelu ja silloin aikoinaan sovimme, että hänelle maksetaan siivouksesta. Joten mielestäni saa korvauksen kyllä ja onko tämä sitten hyväksyttävä syy olla kertomatta äidin raha-asioista avoimesti.
Itse asun toisella paikkakunnalla ja kiireisen työn vuoksi käyn äitini luona keskimäärin kerran kuukaudessa ja pyrin viettämään lomista myös osan äitini kanssa.
Vähennä kiireistä työtäsi tai ota lopputili ja ota äitisi asiat hoitoosi. Sehän on win- win kaikille: ilmiselvästi sisaruksesi ei jaksa enää paperin vääntöä, sinä saat korvauksen eli kunnon palkan äitisi luona siivoamisesta ja te kaikki sisarukset saatte tiedon äitisi raha-asioista.
Aikaa toki menee enemmän kuin viikkosiivouksen verran: varmaan tarvitsee tarkistaa päivittäin, että äiti syö ruokapalvelun ruoat eikä piilota niitä esim. vaatekaappiin. Saat huolehtia päivittäishygieniasta, saat hoidella raha-asioita. Mutta mielestäsi saat kuitenkin kunnon korvauksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parasta tehdä virallinen edunvalvontasopimus, omin päin auttelu johtaa helposti epäselvyyksiin vaikkei väärinkäytöksiä tapahtuisikaan.
Tarkoitatko edunvalvonta valtuutusta? Kannattaa tosiaan tehdä ja ajoissa. Se pitää tehdä kun vielä tajuaa asioista jotain.
Tuskin tarkoitti valtuutusta, se juna meni jo. Edunvalvontaa voi hakea, kun sen aika on, eli ap:n tapauksessa nyt. Pitkä prosessi, mutta ehdottomasti kannattaa, jos tilanne kuvatun kaltainen.
Ja sitten riideellään siitä, kuka tai ketä lapsista tai sukulaisista edunvalvojaksi käräjäoikeudessa esitetään.
Ja jos sopua ei tule siitä, että kuka voisi olla edunvalvoja, niin silloin käräjäoikeus määrää virallisen edunvalvojan.
Sen jälkeen omaiset eivät omaiset tiedä paskan vertaa vanhuksen raha- kuin muistakaan asioista.
Sillä edunvalvojalla on kaikki oikeudet kaikkin asioihin.
Helpointa on aina selvittää asiat niin, että niin ne pysyisivät omassa piirissä.
Ja edunvalvontaan ihmistä voi hakea vain lääkärintodistuksen perusteella.
Ei mitenkään muutoin.
Ainoa Suomessa asuva lapsensa hoitaa pankkiasiat. Kaikki ovat tyytyväisiä tähän järjestelyyn ja luottamus on kunnossa. Kiitos siskolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parasta tehdä virallinen edunvalvontasopimus, omin päin auttelu johtaa helposti epäselvyyksiin vaikkei väärinkäytöksiä tapahtuisikaan.
Tämä on ollut omassakin mielessä ja pankistakin sitä suosittelivat. Taitaa vain tässä minun sisarusteni tapauksessa edunvalvontasopimuksen ehdottaminen olla se viimeinen niitti, jolla oikein todistan olevani hankala riitelijä. Tietenkin tässä tilanteessa herää epäilys siitä, että tiliä käytetään väärin. Kyllä se ahdistaa.
En edes tiedä miten edunvalvontasopimusta haetaan, mutta eiköhän se tieto jostain löydy. Mitä maksaa ja tarvitseeko siihen kaikkien sisarusten suostumuksen. Kiitos jos joku jaksaa selvittää, jos on käytännössä hoitanut.
Ap
Mitään edunvalvontaa ei vanhukselle tai kellekään ei voi hakea noin vaan.
Ensin pitää olla lääkärintodistus, lääkärin kirjoittama todistus siitä, että henkilö on täysin kykenemätön käsittämään ja hoitamaan mitään omia asioitaan,
Kevyesti ei ketään edunvalvontaan laiteta. Sehän on sama, kuin että henkilölle asetetaan holhooja.
Sitten hakemus toimitetaan oikeuden käsiteltäväksi.
Sen jälkeen oikeus määrää henkilölle virkaholjoojan, joka jatkossa päättää kaikki asiat vanhuksen tai muun holhottaansa puolesta. Myös hoitojutuista, omaisuudesta ja muusta.
Virkaholhooja ei kerro mitään henkilön raha-eikä muistakaan asioista sukulaisille, sillä hän vaitiolovelvollinen.Edunvalvojan eli virkaholhoojan tulee tehdä oikeudelle selvitys vuosittain siitä, miten henkilön varoja on käytetty.
Kannattaisi kyllä lasten keskuudessa sopia vanhempien pankki-raha-ja muidenkin asioiden hoitamisesta. Silloin heillä lähiomaisina on myös sananvaltaa vanhempiensa hoitoon ja muihin asioihin.
Irvokasta, miten vähän nykyihmiset käsittävät siitä, mitä se virallinen edunvalvonta tarkoittaa.
Kuitenkin täälläkin huudetaan aina naam punaisena, että edunvalvontaan, edunvalvontaan!
Sukulainen raha-asioita hoitamassa tai edunvalvontavaltuutettuna on hyvä silloin kun on luottamusta puolin ja toisin. Jos ei ole, siitä voi tulla todella isoja kiistoja ja epäluottamusta, jopa välien rikko. Jos on edellykset viralliselle edunvalvojalle, niin se on mielestäni paras vaihtoehto silloin . Ei se estä omaisia huolehtimasta omaisesta muuten.
Mutkan kautta sukua.( mies jo kuollut) Vaimo asui eri osoite kuin avio-miehensä .Laittoi aviomiehensä, Virallinen edunvalvonta!
No ap, miten rikas äitisi on? Minkä suuruinen eläke hänellä on?
Miten paljon äidilläsi on löysää rahaa, jota tuo sisaresi voisi käyttää omiin tarpeisiinsa?
Asuuko äiti kotona vaiko hoitokodissa?
Miksi luulet että siskosi muka jotenkin käyttää äitinne rahoja muuhun, kuin äidin omiin tarpeisiin?
Teillä on näyttää olevan pirullisen huonot välit keskenänne.
Ja mikset käymään sisaresi luona ja pyydä siellä näyttämään äitisi pankkiasiat suoraan koneelta?
Sillähän siitä selviää.
Tai vie itse äitisi lääkärin vastaanotolle ja ota sisarruksesi mukaan, ja sanokaa lääkärille, että teidän mielestänne äiti on jo niin dementoinut, että hänet pitää julistaa edunvalvontaan.
Sittenhän näette, mitä mieltä lääkäri on.
Ulkopuolinen edunvalvoja jos asiat ei suju perheen/sukulaisten kesken..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ollut omassakin mielessä ja pankistakin sitä suosittelivat. Taitaa vain tässä minun sisarusteni tapauksessa edunvalvontasopimuksen ehdottaminen olla se viimeinen niitti, jolla oikein todistan olevani hankala riitelijä. Tietenkin tässä tilanteessa herää epäilys siitä, että tiliä käytetään väärin. Kyllä se ahdistaa.
En edes tiedä miten edunvalvontasopimusta haetaan, mutta eiköhän se tieto jostain löydy. Mitä maksaa ja tarvitseeko siihen kaikkien sisarusten suostumuksen. Kiitos jos joku jaksaa selvittää, jos on käytännössä hoitanut.
Ap
Mitään edunvalvontaa ei vanhukselle tai kellekään ei voi hakea noin vaan.
Ensin pitää olla lääkärintodistus, lääkärin kirjoittama todistus siitä, että henkilö on täysin kykenemätön käsittämään ja hoitamaan mitään omia asioitaan,
Kevyesti ei ketään edunvalvontaan laiteta. Sehän on sama, kuin että henkilölle asetetaan holhooja.
Sitten hakemus toimitetaan oikeuden käsiteltäväksi.
Sen jälkeen oikeus määrää henkilölle virkaholjoojan, joka jatkossa päättää kaikki asiat vanhuksen tai muun holhottaansa puolesta. Myös hoitojutuista, omaisuudesta ja muusta.
Virkaholhooja ei kerro mitään henkilön raha-eikä muistakaan asioista sukulaisille, sillä hän vaitiolovelvollinen.Edunvalvojan eli virkaholhoojan tulee tehdä oikeudelle selvitys vuosittain siitä, miten henkilön varoja on käytetty.
Kannattaisi kyllä lasten keskuudessa sopia vanhempien pankki-raha-ja muidenkin asioiden hoitamisesta. Silloin heillä lähiomaisina on myös sananvaltaa vanhempiensa hoitoon ja muihin asioihin.
Irvokasta, miten vähän nykyihmiset käsittävät siitä, mitä se virallinen edunvalvonta tarkoittaa.
Kuitenkin täälläkin huudetaan aina naam punaisena, että edunvalvontaan, edunvalvontaan!
Edunvalvojaksi voidaan nimetä myös omainen - äiti, täti, lapsi, sisarus. Minä olen siellä hoitopuolella ja sitä kautta tekemisissä edunvalvonnan kanssa. Edunvalvoja toimittaa asiakkaan taloudellisesta toiminnasta kirjanpidon kuitteineen tarkistettavaksi ja sitä kautta väärinkäytökset estyvät. Osa läheisistä, jotka toimivat edunvalvojina on todella asiakkaan asialla, antaa käyttörahaa, huolehtii ostoista jne. Sitten on niitäkin, että ei saisi käyttää rahaa esim. jalkahoitoon, kampaajaan, vaatteet ovat aina halvinta kuraa, jotka eivät kestä pesua, onpa naisasiakkaalle tuotu miesten XXL-kokoa oleva kelkkailun välitakki ja siitä peritty . Yleisen edunvalvojan kanssa ei ainakaan meidän yksikössämme ole tarvinnut vääntää. Joillakin asukkailla ei ole omaisia ja silloin edunvalvoja osallistuu myös hoitopäätökseen, mutta jos omaiset ovat mukana niin lähiomaiselle tiedotetaan ja hän myös voi osallistua esim, hoitopalavereihin. Jos asiakkaalla ei ole selvää edunvalvojaa, asioiden hoitaminen yleensä hankaloituu, itse en tee sellaiselle asiakkaalle hankintoja - jos kysyn luvan A:lta, B soittaa ja tulee lankoja pitkin, kun olen tuhlannut vaikkapa pussilakanaan. Kyllähän jokainen tulee toimeen 1 lakanalla, vaikka sänkyä joutuisikin kuivittamaan useamman kerran päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Yleisesti parempi olisi päästä jonkinlaiseen sopimukseen. Sen lisäksi että se maksaa edunvalvonta myös mutkistaa asioita myös silloin kun edunvalvojaksi määrätään joku läheusistä.
Oma kokemukseni on suurimmassa osassa asioita päinvastainen. Se, että olen omaiseni virallinen edunvalvoja, yleensä helpottaa asioiden hoitoa selvästi. Kun vain esitän paperit edunvalvonnasta, pystyn hoitamaan lähes kaikkea samaan tapaan kuin hoitaisin omia asioitani ilman mitään valtakirjoja tai vastaavia Tosin Kela-asiat joudun hoitamaan paperilomakkeilla, sillä niitä edunvalvoja ei pysty hoitamaan sähköisesti päämiehensä puolesta.
Poikkeuksena tästä helppoudesta ovat isot jutut, joihin tarvitsee erikseen DVV:n luvan, kuten päämiehen (osaksi) omistaman asunnon tai kiinteistön myynti tai perinnönjako, kun päämies on osakkaana kuolinpesässä. Niiden hoito mutkistuu selvästi.
Kustannuksia edunvalvonnasta päämiehelleni tulee noin 100 euroa vuodessa (DVV:n maksu vuositilin tarkistuksesta). Jos haluaisin, voisin lisäksi nostaa päämieheni rahoista palkkiota edunvalvojana toimisesta muutaman satasen vuodessa, mutta en ole tätä palkkiota nostanut.
20
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osuitkin naulan kantaan asiassa. Raha-asioiden hoitaja asuu samalla paikkakunnalla kuin äitini, varmasti on enemmän vastuussa, mutta toisaalta äidilläni käy kodinhoitajat ja on ruokapalvelu ja silloin aikoinaan sovimme, että hänelle maksetaan siivouksesta. Joten mielestäni saa korvauksen kyllä ja onko tämä sitten hyväksyttävä syy olla kertomatta äidin raha-asioista avoimesti.
Itse asun toisella paikkakunnalla ja kiireisen työn vuoksi käyn äitini luona keskimäärin kerran kuukaudessa ja pyrin viettämään lomista myös osan äitini kanssa.
Vähennä kiireistä työtäsi tai ota lopputili ja ota äitisi asiat hoitoosi. Sehän on win- win kaikille: ilmiselvästi sisaruksesi ei jaksa enää paperin vääntöä, sinä saat korvauksen eli kunnon palkan äitisi luona siivoamisesta ja te kaikki sisarukset saatte tiedon äitisi raha-asioista.
Aikaa toki menee enemmän kuin viikkosiivouksen verran: varmaan tarvitsee tarkistaa päivittäin, että äiti syö ruokapalvelun ruoat eikä piilota niitä esim. vaatekaappiin. Saat huolehtia päivittäishygieniasta, saat hoidella raha-asioita. Mutta mielestäsi saat kuitenkin kunnon korvauksen.
Kuten sanoin äidilläni käy kodinhoitajat ja ruokapalvelu eli hygieniasta ja ruoasta huolehditaan. Olen itsekin miettinyt, että ehdotan seuraavaksi sitä, että minä otan raha-asiat hoitaakseni. Tosin luulen, että siitä seuraa monia negatiivisia asioita. Esim. se että samalla paikkakunnalla asuva sisarukseni vetää ns. herneen nenään.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten sanoin äidilläni käy kodinhoitajat ja ruokapalvelu eli hygieniasta ja ruoasta huolehditaan. Olen itsekin miettinyt, että ehdotan seuraavaksi sitä, että minä otan raha-asiat hoitaakseni. Tosin luulen, että siitä seuraa monia negatiivisia asioita. Esim. se että samalla paikkakunnalla asuva sisarukseni vetää ns. herneen nenään.
Ap
Epäilen nyt, että toisella paikkakunnalla asuvana et oikeasti tajua, millainen työ dementoituneen vanhuksen asioiden hoitamisessa on. Siinä vaiheessa, kun anopillani kävi kodinhoitajat kolmesti päivässä ja oli lisäksi ruokapalvelu, jokainen paikkakunnalla asuvasta kolmesta lapsesta käytti monta tuntia viikossa anopin auttamiseen. Olimme todella helpottuneita, kun anoppi sai paikan hoitokodista. Vierailu siellä kerran viikossa (kukin lapsi kävi eri päivänä) oli pikkujuttu aikaisempaan rumbaan verrattuna. (Minua tämä ei toki työllistänyt, mutta katsoin sitä vain vierestä mieheni kautta.)
Olet kuitenkin nähnyt äitisi tiliotteet aikaisemmin, joten sinulla on käsitys hänen säännöllisistä tuloistaan ja menoistaan. Onko hänellä edes sellaisia tuloja tai omaisuutta, että joku pystyisi vetämään merkittäviä summia itselleen?
Vierailija kirjoitti:
Olet kuitenkin nähnyt äitisi tiliotteet aikaisemmin, joten sinulla on käsitys hänen säännöllisistä tuloistaan ja menoistaan. Onko hänellä edes sellaisia tuloja tai omaisuutta, että joku pystyisi vetämään merkittäviä summia itselleen?
Niin, täsdä on kyse varmasti siitä, että olenko oikeutettu näkemään tiliotteet vai en. Nyt vaikuttaa siltä, että en ole. Äidilläni ei ole merkittävää omaisuutta, mutta onko vaikka pienenkin summan/kk käyttäminen johonkin muuhun kuin äitini menoihin ok?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Epäilen nyt, että toisella paikkakunnalla asuvana et oikeasti tajua, millainen työ dementoituneen vanhuksen asioiden hoitamisessa on. Siinä vaiheessa, kun anopillani kävi kodinhoitajat kolmesti päivässä ja oli lisäksi ruokapalvelu, jokainen paikkakunnalla asuvasta kolmesta lapsesta käytti monta tuntia viikossa anopin auttamiseen. Olimme todella helpottuneita, kun anoppi sai paikan hoitokodista. Vierailu siellä kerran viikossa (kukin lapsi kävi eri päivänä) oli pikkujuttu aikaisempaan rumbaan verrattuna. (Minua tämä ei toki työllistänyt, mutta katsoin sitä vain vierestä mieheni kautta.)
Olisivatko kaikki nuo syyt mielestäsi sitten oikeus pimittää raha-asioita?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, täsdä on kyse varmasti siitä, että olenko oikeutettu näkemään tiliotteet vai en. Nyt vaikuttaa siltä, että en ole. Äidilläni ei ole merkittävää omaisuutta, mutta onko vaikka pienenkin summan/kk käyttäminen johonkin muuhun kuin äitini menoihin ok?
Jos asiaa katsotaan puhtaasti lain kannalta, niin sinulla ei ole mitään oikeutta nähdä äitisi tilitietoja ilman äitisi lupaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Olisivatko kaikki nuo syyt mielestäsi sitten oikeus pimittää raha-asioita?
Ap
Lähinnä tarkoitin sitä, että sisaruksesi voi olla oikeasti todella uupunut äitisi hoitamisesta ja kokea myös epäreiluna sen, että työnjako teidän sisarusten kesken on epätasainen. Kun siitä sitten saa palkaksi vain teidän muiden epäluulon, voi se katkaista kamelin selkärangan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kerropa mitä nuo kodinhoitajat tekevät? Kuinka monta kertaa päivässä käyvät? Kuinka pitkään ovat? Entä ruokapalvelu? Vaativatko, että äitisi syö? 3- 4 kertaa päivässä? Kun tekee äidillesi ostokset? Kun äitisi hukkaa kotiavaimen niin kuka hoitaa? Silmälasit hukassa? Ruokapalvelu haluaa myrkyttää? Kodinhoitajat varastavat? Naapuri lähettää säteitä? Kuka lohduttaa?
Dementoituneille ei riitä päivittäiseksi avuksi ha hoivsdi ruokahuolto ja kodinhoitajat. Ota vapaata töistä ja mene äitiäsi hoitamaan.
Edunvalvojaksi voidaan ehdottaa myös joku lähipiiristä (yleisen edunvalvojan sijasta)