Miten teidän suvuissanne hoidetaan muistisairaan vanhuksen raha-asioita?
Yksi meistä sisaruksista otti yhteisestä sopimuksesta muistisairaan äitimme raha-asiat hoitaakseen joitakin vuosia sitten. Aluksi meille muille sisaruksille tuli kuitteja myöten selvitykset, mihin pankkikorttia on käytetty ja mitä maksuja tililtä on mennyt. Nyt on ollut jo pitkään tauko enkä pyytämälläkään saa tiliotteita. Harmittaa todella paljon, koska minä olen tietysti se hankala sisarus, kun tällaisia kyselen. Miten muut olette tällaisissa tilanteissa saaneet asiat hoidettua sovussa ja asiallisesti? Äiti ei itse enää raha-asioiden päälle ymmärrä yhtään mitään.
Kommentit (41)
Parasta tehdä virallinen edunvalvontasopimus, omin päin auttelu johtaa helposti epäselvyyksiin vaikkei väärinkäytöksiä tapahtuisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Parasta tehdä virallinen edunvalvontasopimus, omin päin auttelu johtaa helposti epäselvyyksiin vaikkei väärinkäytöksiä tapahtuisikaan.
Tarkoitatko edunvalvonta valtuutusta? Kannattaa tosiaan tehdä ja ajoissa. Se pitää tehdä kun vielä tajuaa asioista jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitatko edunvalvonta valtuutusta? Kannattaa tosiaan tehdä ja ajoissa. Se pitää tehdä kun vielä tajuaa asioista jotain.
Tuskin tarkoitti valtuutusta, se juna meni jo. Edunvalvontaa voi hakea, kun sen aika on, eli ap:n tapauksessa nyt. Pitkä prosessi, mutta ehdottomasti kannattaa, jos tilanne kuvatun kaltainen.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ollut omassakin mielessä ja pankistakin sitä suosittelivat. Taitaa vain tässä minun sisarusteni tapauksessa edunvalvontasopimuksen ehdottaminen olla se viimeinen niitti, jolla oikein todistan olevani hankala riitelijä. Tietenkin tässä tilanteessa herää epäilys siitä, että tiliä käytetään väärin. Kyllä se ahdistaa.
En edes tiedä miten edunvalvontasopimusta haetaan, mutta eiköhän se tieto jostain löydy. Mitä maksaa ja tarvitseeko siihen kaikkien sisarusten suostumuksen. Kiitos jos joku jaksaa selvittää, jos on käytännössä hoitanut.
Ap
Aika kallista, ja saa tietyn karkkirahan käyttöön.
Ehkä oletkin hankala ja sisarus tekee kaiken. Vai autatko äitiäsi jotenkin?
Vierailija kirjoitti:
Osuitkin naulan kantaan asiassa. Raha-asioiden hoitaja asuu samalla paikkakunnalla kuin äitini, varmasti on enemmän vastuussa, mutta toisaalta äidilläni käy kodinhoitajat ja on ruokapalvelu ja silloin aikoinaan sovimme, että hänelle maksetaan siivouksesta. Joten mielestäni saa korvauksen kyllä ja onko tämä sitten hyväksyttävä syy olla kertomatta äidin raha-asioista avoimesti.
Itse asun toisella paikkakunnalla ja kiireisen työn vuoksi käyn äitini luona keskimäärin kerran kuukaudessa ja pyrin viettämään lomista myös osan äitini kanssa.
Ota raha-asiat hoitaaksesi vuorostasi. Eihän se kysy paikkakuntaa. Meidän suvussa tuollaiset tehtävät on olleet sellaisia, että ei kukaan ole halunnut ryhtyä ja jos joku on ryhtynyt, niin muut ovat kiitollisia eivätkä ole vaatineet selvityksiä.
Tiliotteellehan äitisi eläketulot ja menot kirjautuvat. Miksi pitää erikseen menoista kuitit esittää? Kun käyt äitisi luona, miksi et samalla tarkistaisi myös tiliotteet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ollut omassakin mielessä ja pankistakin sitä suosittelivat. Taitaa vain tässä minun sisarusteni tapauksessa edunvalvontasopimuksen ehdottaminen olla se viimeinen niitti, jolla oikein todistan olevani hankala riitelijä. Tietenkin tässä tilanteessa herää epäilys siitä, että tiliä käytetään väärin. Kyllä se ahdistaa.
En edes tiedä miten edunvalvontasopimusta haetaan, mutta eiköhän se tieto jostain löydy. Mitä maksaa ja tarvitseeko siihen kaikkien sisarusten suostumuksen. Kiitos jos joku jaksaa selvittää, jos on käytännössä hoitanut.
Ap
Yleisesti parempi olisi päästä jonkinlaiseen sopimukseen. Sen lisäksi että se maksaa edunvalvonta myös mutkistaa asioita myös silloin kun edunvalvojaksi määrätään joku läheusistä.
Vierailija kirjoitti:
Tiliotteellehan äitisi eläketulot ja menot kirjautuvat. Miksi pitää erikseen menoista kuitit esittää? Kun käyt äitisi luona, miksi et samalla tarkistaisi myös tiliotteet?
Tämä on juuri se ongelma: minulle ei anneta tiliotteita eikä äitinikään niitä postissa paperisina saa.
Ap
Onko pankkikortti siis äitisi nimissä? Sosiaalityöntekijöihin yhteys ja edunvalvojaa hakemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mitään edunvalvontaa ei vanhukselle tai kellekään ei voi hakea noin vaan.
Ensin pitää olla lääkärintodistus, lääkärin kirjoittama todistus siitä, että henkilö on täysin kykenemätön käsittämään ja hoitamaan mitään omia asioitaan,
Kevyesti ei ketään edunvalvontaan laiteta. Sehän on sama, kuin että henkilölle asetetaan holhooja.
Sitten hakemus toimitetaan oikeuden käsiteltäväksi.
Sen jälkeen oikeus määrää henkilölle virkaholjoojan, joka jatkossa päättää kaikki asiat vanhuksen tai muun holhottaansa puolesta. Myös hoitojutuista, omaisuudesta ja muusta.
Virkaholhooja ei kerro mitään henkilön raha-eikä muistakaan asioista sukulaisille, sillä hän vaitiolovelvollinen.
Edunvalvojan eli virkaholhoojan tulee tehdä oikeudelle selvitys vuosittain siitä, miten henkilön varoja on käytetty.
Kannattaisi kyllä lasten keskuudessa sopia vanhempien pankki-raha-ja muidenkin asioiden hoitamisesta. Silloin heillä lähiomaisina on myös sananvaltaa vanhempiensa hoitoon ja muihin asioihin.
Irvokasta, miten vähän nykyihmiset käsittävät siitä, mitä se virallinen edunvalvonta tarkoittaa.
Kuitenkin täälläkin huudetaan aina naam punaisena, että edunvalvontaan, edunvalvontaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osuitkin naulan kantaan asiassa. Raha-asioiden hoitaja asuu samalla paikkakunnalla kuin äitini, varmasti on enemmän vastuussa, mutta toisaalta äidilläni käy kodinhoitajat ja on ruokapalvelu ja silloin aikoinaan sovimme, että hänelle maksetaan siivouksesta. Joten mielestäni saa korvauksen kyllä ja onko tämä sitten hyväksyttävä syy olla kertomatta äidin raha-asioista avoimesti.
Itse asun toisella paikkakunnalla ja kiireisen työn vuoksi käyn äitini luona keskimäärin kerran kuukaudessa ja pyrin viettämään lomista myös osan äitini kanssa.
Noinhan se tuppaa menemään vaikka ri olisi raha-asioita hoidettavana. Paikkakunnalla asuvat lapsi käy päivittäin ehkäpä aamuittain työpäivänsä jälkeen ja illalla äidin luona. Ei pääse harrastuksiin, ei viilonloppumatkoille. Omat lapset ovat heitteillä. Muut lapset kritisoivat ja valittavat kun äiti on mennyt huonompaan kuntoon.
Toki voi olla, että sisaruksesi huijaa. Kyllähän sitä tapahtuu. Rupea nyt kuitenkin ensin äymään joka viikonloppu ja hoitamaan äitisi ostoset yms silloin.
Viralliselle edunvalvoja tulee maksaa palkkaa eli korvausta sen henkilön varoista, jonka edunvalvoja on. Siitäkin huolimatta, että hän holhooja virkansa puolesta.
Mitä saat vastaukseksi tai miten keskustelu kulkee, kun kysyt siskoltasi tiliotteista?
Vierailija kirjoitti:
Onko pankkikortti siis äitisi nimissä? Sosiaalityöntekijöihin yhteys ja edunvalvojaa hakemaan.
Kyllä, pankkikortti on äitini nimissä. Tähän saakka yhteisellä sopimuksella yksi sisaruksista on sitä tarvittaessa käyttänyt ja muutenkin tilin perään katsonut eli laittanut säännölliset maksut suoraveloitukseen jne.
Ap
Moni ei sitä varmasti myönnä mutta mahdollisimman paljon pyritään jättämään itselle perinnöksi joka läheisen hoidon tason kustannuksella.
Minä olen sukulaiseni virallinen edunvalvoja. Tällöin minun pitää tehdä joka vuosi maistraatille (nykyisin DVV:lle) vuositili siitä, miten päämieheni rahoja on käytetty. Väärinkäytösten riski pienenee selvästi, koska DVV tarkistaa tulot ja menot vuosittain. Tosin ei tämäkään systeemi ole täysin aukoton. Jos laitan kirjanpitoon kuitin TV:stä, ei DVV voi mitenkään tietää, onko se mennyt oikeasti päämieheni käyttöön vai minulle itselleni. Minä olen päämieheni asioista vaitiolovelvollinen, joten lain mukaan en edes saa näyttää päämieheni tiliotteita muille sukulaisille, vaikka haluaisin.
Anoppi oli tehnyt vielä suunnilleen järjissä ollessaan miehelleni edunvalvontavaltuutuksen. Kun sitten dementia oli edennyt tarpeeksi pahaksi, maistraatti vahvisti valtuutuksen, ja miehestäni tuli anopin edunvalvontavaltuutettu. Anoppi oli valtuutukseen (minun neuvostani) kirjannut, että miehen sisaruksilla on oikeus nähdä tiliotteet ja muut paperit raha-asioista kerran vuodessa. Sen sijaan mieheni ei tarvinnut tehdä vuosittain vuositiliä DVV:lle, vaan ainoastaan omaisuusluettelo edunvalvonnan alkaessa. Anoppini on jo kuollut, joten mieheni tehtävä on päättynyt.
Sopu taitaa olla mennyttä tossa kohtaa jos selvityksiä ei saa. Joko annatte yhden kupata äitinne tyhjäksi tai haette edunvalvontaa.