Narsistinen perhe?
En halua leimata ketään, mutta olisi helpompaa suhtautua ja toimia tän ihmisen kanssa, jos tietäisi mistä on kyse. Jotain outoa hänessä/suvussa on, ja mitä luin niin viittaisi narsistisiin piirteisiin. Palstalla on kokemusta, miltä teistä kuulostaa? Kyseessä miehen sukulainen.
- Käytös ulkomaailmassa ja perheen kesken hyvin erilaista. Olen ns. tullut sukuun ja osaksi kalustoa, joten olen alkanut nähdä pimeän puolen. Tyyppi on valinnut yhden lapsensa, nyt nuoren aikuisen, jota haukkuu julmasti, ja me muut kuunnellaan näitä "istuntoja". Julkisella paikalla halailee tätä lastaan ja on niin hyvää pataa. Hän siis haukkuu tämän ulkonäön, ettei häneen voi luottaa, sisarukset ovat parempia kaikessa. Lapsi alkoi oireilla psyykkisesti jo pienenä ja hänellä on nyt mt-diagnooseja ja rankat lääkitykset. Kaikki ihmettelivät kun hän yritti tehdä itse mur han 8-vuotiaana, että miten hyvän perheen lapsi sellaista tekee. Minä näen jo aika selvästi.
- Olen ruvennut lähtemään pois kun hän alkaa haukkua tätä lasta muiden kuunnellessa. Sanon, että on kiire, ja viimeksi ihan suoraan että minusta tällainen on niin ikävää kuunneltavaa, etten halua sitä tehdä. Olen myös tarjonnut avoimesti tukea ja myötätuntoa tälle haukutulle lapselle, mikä on tuntunut selvästi ärsyttävän vanhempaa. Jopa tän lapsen mummo on tuhissut mulle, että kaikkihan tietää, ettei tuosta tule mitään ja turha minun on asiaa muuttaa.
- Omat pienemmät lapseni olivat hoidossa tän ihmisen luona hänen pyynnöstään, mies oli asian hoitanut. Kun tulivat hoidosta, tyyppi tuli mun luokse kahden kesken ja sanoi vieneensä lapset leikkimään johonkin kalliolle, "johon olisi voinut helposti halkaista päänsä". Lisäksi olivat viettäneet aikaa saaressa, jossa oli vielä jäätä, "jos sinne lapsi putoaisi, ei varmaan saisi pelastettua". Mulle tuli tosi paha olo näistä kommenteista!
Mietin, olenko sohaissut nyt jonkinlaista narsistihovia pitäessäni tuon yhden hyljeksityn lapsen puolia, kun häneen kohdistetaan avoimesti henkistä väk*valtaa? Yritetäänkö mulle nyt näyttää paikkani ja uhkailla, että lopetan sen mitä teen? Lukisin mielelläni ulkopuolisten ajatuksia, alkaa oma pää mennä solmuun. Kuvittelenko tuon uhkauksen vai oliko se small talkia. Ja kyllähän joissain perheissä puhutaan ronskimmin.
Kommentit (2)
Vierailija kirjoitti:
Älä päästä liian lähelle perhettäsi. Lapsiasi hän ei hoida, tee se miehellesi selväksi.
Riittävä välimatka takaa myös oman pääsi kasassa pysymisen, kun et pohdi mitä tuo ihminen milläkin asialla ajaa takaa.
Kiitos vastauksesta. Välimatkan pitäminen on erittäin hyvä ohje, huomaan jo nyt miettiväni aivan liikaa tämän perheen asioita omieni kustannuksella. Voisin olla vaikka puutarhatöissä rentoutumassa, niin istun googlettamassa tietoa narsismista. Kenenkään muun sukulaisen tai kavereiden tapaaminen ei ole johtanut samanlaiseen mentaaliseen jälkipyykkiin kuin näiden. Sitä jää miettimään pitkäksi aikaa, mitä tässä porukassa oikein tapahtuu.
Lapsiani hän ei enää hoida eikä ole heidän kanssaan valvomatta. Miehen mielestä ylireagoin, mutta mieskin on tän suvun osa, eikä varmaan näe kokonaiskuvaa. Eikä tämä ihminen miehelleni uhkaillut, että lasten voisi käydä kalpaten, vaan mulle kahden kesken.
Älä päästä liian lähelle perhettäsi. Lapsiasi hän ei hoida, tee se miehellesi selväksi.
Riittävä välimatka takaa myös oman pääsi kasassa pysymisen, kun et pohdi mitä tuo ihminen milläkin asialla ajaa takaa.