Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hei, te joilla toinen vanhempi on jo kuollut! Niin onko leski pyytänyt apua vainajan tavaroiden ja vaatteiden pois heittämisessä.

Vierailija
23.04.2022 |

Onko siis tapana tehdä joku siivous jo silloin kun toinen vanhempi kuolee vai vasta myöhemmin?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset perivät. Saavat heittää pois tai myydä tai pitää.

Vierailija
2/21 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierastan tässä kohtaa ajattelua, että mikä "on tapana".

Tottakai, jos leski haluaa käsitellä asiaa siivoamalla, tai mistä tahansa syystä haluaakaan. Esim. Tilanpuutteen vuoksi siivota vainajan kamoja pois, niin se on ihan ok.

Kunnioittaisin lesken toivomusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edesmennyt appiukkoni teki anopin kuoltua kunnon siivouksen isoon kotiinsa. Oltiin auttamassa ja paperi paperilta käytiin kaikki läpi.

Vierailija
4/21 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mun isä ainakin pyysi apua kun äiti kuoli. Siinä noin puolen vuoden aikana selviteltiin vaatteet ja muut sen sellaiset käyttötavarat. Sitten hiljalleen vuoden-parin sisällä kaikenlaisia kirjoja, valokuvia, käsityötarvikkeita ym mitkä ei niin jokapäiväisessä käytössä olleet.

Sitä en tiedä mikä on tapana mut meille tämä sopi hyvin.

Vierailija
5/21 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pyytänyt. Leski kertoi, että aikoo kierrättää jäljellä olevat vaatteet yms ja me oltiin tyytyväisiä, ei puututtu mitenkään. Vainaja varautui viimeisinä elinvuosinaan itsekin sen verran, että jätti vain tarpeelliset ja hyväkuntoiset itselleen käyttöön ja kaatopaikkatavarat hävitti. Teki siis ns kuolinsiivouksen itse.

Vierailija
6/21 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ap ja minusta olisi hyvä jos koko koti siivottaisiin niin ei jäisi sitten tulevaan niin paljon tekemistä.

Vierailija
7/21 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti kuoli ensin eikä isä halunnut tehdä äidin tavaroille yhtikästä mitään. No isä kuoli siitä pari vuotta myöhemmin, ja sen jälkeen vasta siivottiin. 

Vierailija
8/21 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ap ja minusta olisi hyvä jos koko koti siivottaisiin niin ei jäisi sitten tulevaan niin paljon tekemistä.

Aloita itsestäsi. Siivoa pois kaikki, mitä et kuoleman hetkellä tarvitse. 

Vierailija
9/21 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta olisi helpompi siivota sitten kaikki kerralla ettei tarvitse miettiä mitä heitetään pois ja mitä jätetään. Sitten vaan kerralla kaikki pois. 

Vierailija
10/21 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmana on sisarukseni joka ei tahdo auttaa siivoamisessa eli jättää minulle kaiken. t.ap

Vierailija
11/21 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Äitini siivosi pois isäni vaatteet jo viikon sisään kuolemasta. Arvokkaammat tavarat jaettiin niitä haluaville, jotain myytiin pois ja rahat piti milloin kukakin. Tyypilliseen tyyliin joka nurkka on täynnä tavaraa, jotka on vain jemmattu jostain syystä odottamaan mahdollista tarvetta, suuren osan käyttötarkoitusta ei ole selvillä ymv. Nyt on kulunut 2,5 vuotta ja yhä siivoillaan paikkoja tyhjemmäksi, korjaillaan ja järjestellään.

Onneksi ihan sopuisa perhe eikä missään vaiheessa ole ollut kinaa rahoista tai esineistä.

Vierailija
12/21 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä on kaksi vaihtoehtoa noiden vaatteiden ym henkilökohtaisten esineiden suhteen.

1) leski on murheen murtama, eikä voi kuvitellakaan heittävänsä rakkaan vainajan tavaroita pois.

2) leski on murheen murtama, eikä halua katsella rakkaan vainajan tavaroita kotona, vaan haluaa siivota ne pois.

Muut tavarat ovat sitten vähän jännempi juttu. Kuka perii ne? Leski voi asua puolisoiden yhteisessä kodissa, joten kaikki kotiin kuuluvat normaalit tarve-esineet jäisivät kaiketi hänen käyttöönsä toistaiseksi. Mutta jos vainajalla oli lapsia, niin olisi mielestäni kohteliasta ilmoittaa lapsille mitä tavaraa leski ei halua pitää kotonaan enää. Lapsethan ehkä haluaisivat näitä tavaroita itselleen. "Pyytäminen" voi tässä tarkoittaa juuri tuota, että voiko heittää pois eikä kukaan pahastu.

Tämä siis silti, vaikka tavaroilla ei olisi taloudellista arvoa vaan ns. tunnearvo pelkästään. Esim. vanhat valokuvat.

Vierailija
13/21 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa kylmäkiskoinen ajattelutapa. Se on vielä sen lesken koti, toiselta jääneissä tavaroissa voi olla paljonkin tunnearvoa. Ei sinne lesken kotiin ängetä raivaamaan nurkkia puhtaaksi, jotta sinulla on sitten joskus helpompaa ja nopeampaa pistää tölli lihoiksi. Se on eri asia, jos leski pyytää siivousapua, mutta silloinkaan sitä ei tehdä lopullinen perinnönjako silmissä.

Vierailija
14/21 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, tapana on siivota, ja perusteellisesti. Leskikin kärrätään tieltä pois vanhainkotiin, niin on helpompi päästä kiinteistöomaisuuteen käsiksi. Kaikki arvoton heitetään pois, myös mahdollisesti löytynyt testamentti, jos se on itselle epäedullinen.

Vierailija
15/21 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelmana on sisarukseni joka ei tahdo auttaa siivoamisessa eli jättää minulle kaiken. t.ap

No sitten siivoat toisen vanhemman kanssa. Älä välitä muista. Tämä on osa surutyötä.

Vierailija
16/21 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini kuoli vuosia sitten. Pesä on yhä jakamatta, vaikka toki perintöveron olen jo maksanut. Isä ei yhtään tajua, että minulla olisi oikeus äidin omaisuuteen. Antoi siis ison osan äidin tavaroista muille sukulaisille ja piti muut tiukasti itsellään. Olisin siis hyvinkin voinut hyödyntää vaikka äidin polkupyörää ja ulkoilupukua, mutta ne meni isän serkulle. Isä vaan naureskeli, että ai sellainen on mielessä, kun kysyin, voisinko saada joitain äidin koruja. En saanut. Meillä myös lapset ovat itsekseenmuuttoiässä, ihan turha isältä pyytää heille mitään tavaroita, vaikka isä ei niitä käytäkään.

Vierailija
17/21 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo siivottiin äidin kamat pois. Mä sain paljon vanhoja lakanoita, pussilakanoita, pyyhkeitä ja liinoja vastaavia tekstiilejä. Sellaisia jotka luulin jo kadonneen. Ei kuule ollu hamstraaja mutta nähtävästi kuitenkin. No on noista hyötyä ei tartte ikuisuuksiin ostaa uusia petivaatteita. Onhan osa vähän kulahtaneita mutta jos nainen ei tuu taloon niin näitä käytän loppuun asti.

Vierailija
18/21 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidin kuoltua kaikki vaatteet siivottiin pois varsin nopeasti. Sitten tuli riitaa, kun mekoista yms käyttöön tulevasta olisi pitänyt maksaa veljelle rahaa. Nyt on sitten muuten käymättä läpi. En sitten tiedä mitä tehdään, kun isä on muuttamassa toisen naisen kanssa yhteen, että miten äidin muiden tavaroiden kanssa. Osaa isä oli jo antamassa uudelle naisystävälle kysymättä meiltä lapsilta.

Vierailija
19/21 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut tilanteissa, jossa leski ei halua mihinkään koskettavan.

Olen ollut tilanteissa, jossa pihalle tilataan roskalava ja kaikki työnnetään sinne.

Loput olleet siltä väliltä.

Vierailija
20/21 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tarjouduin äidin poismenon jälkeen auttamaan siivouksessa ja muussa tarpeellisessa. Sain haukut palkaksi vaikka äidin toive oli että hänen nimissään ollut osake myytäisiin mahdollisimman pian. Sitten kun rahat äidin tililtä olivat loppu ja oltiin pakon edessä niin sain haukut kun en silloin päässyt tulemaan. Olin opiskelija ja asuimme lapsen kanssa monen sadan kilometrin päässä. Hotellihuone olisi viikoksi pitänyt ottaa koska siskon omakotitaloon "ei mahtunut". Heille olisi voinut kerran päivässä ajella sitten bussilla syömään. En mennyt. Onneksi osake saatiin myytyä ja pesä jaettua, isäni asui tasan niin kauan kun tilillä oli rahaa vastikkeeseen ja yhtiölainan lyhennykseen. Maksatti muutkin laskut äidin tililtä kun ne olivat isän ulosoton takia äidin nimissä. En toivo kenellekään vastaavaa :(