Kyllä ärsyttää, menin klo 7 töihin sairaalaan, kaksi hoitajaa puuttuu aamusta.
Ei ole ilmaantunut sijaista, klo 11.52 ja olen ensimmäisellä tauolla. Kahden hoitajan turvin ollaan hoidettua omaa siipeä. Potilaita, asiakkaita joka huoneessa. Myös paljon apua tarvitsevia ikääntyneitä. Vielä pitäisi jaksaa klo 14. Viime kuussa tilille kilahti 2348,50€ aamu-ja iltavuoroa täynnä. En tiedä kyllä pikku hiljaa on ruvennut ärsyttämään. Eilen omin töissä parin kanssa, joka tekee vain välttämättömän. Ei ennakoi ja suunnittele.
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Mun tilille kilahti n. Tonni vähemmän ja laskut se on minunkin laskettava. En ole hoitoalalla.
Ymmärrän että tilanne on hoitajille haastava mutta sitä "arvostus ei maksa laskuja" ei kannata käyttää sloganina, koska moni tienaa vielä paljon vähemmän ja maksaa silti laskunsa.
Mitä työtä teet? Millä koulutuksella, paljonko työtunteja? Kuinka stressaavaa työsi on?
Te jotka luulette että kyse on aina saikuista, ei useinkaan ole!
Monessa paikassa listat suunnitellaan jo vajaina kun tekijöitä ei ole ja elätellään toiveita että sijaisia saadaan listan aikana. Yllättäen ei saada…
Vierailija kirjoitti:
Itse joudun toisinaan jäämään yövuoron jälkeen muutamaksi tunniksi jatkamaan aamuvuoroon, kun joku on sairaana. Aamussa on viikonloppuisin kaksi hoitajaa ja 15 asiakasta. Täysin hoidettavia vanhuksia. Sitten taas illalla takaisin yövuoroon. Aivan kuraa koko homma. Ei sijaisia voi aamuyöstä soitella yhtään mistään. Ja koko sijaisten soittelu on muutenkin jätetty täysin hoitajien varaan kun muutakin tekemistä todellakin on. Kuvitelkaa itse että vaihdatte kaksin 15 asukkaan vaipat, suurin osa kahden avustettavia. Vaihdatte vaatteet kampaatte hiukset ja harjaatte hampaat. Osa nostetaan ylös pyörätuoliin ja sitten syötetään näistä 10. Kello on melkein 11.00 kun kirjaat asiat koneelle. Sitten syötetään lounas, taas syötetään 10 asukasta ja autetaan viittä, kuivitetaan osa ja viedään päivälevolle. Kirjataan jälleen ja kello on jo yli yksi päivällä. Aletaan päiväkahville ja samaa rumbaa taas. Porukka ylös sängyistä ka syötetään ja juotetaan. Ja tarvittaessa kuivitusta. Sitten taas kirjataan. Mitään 20 minuutin taukoja ei kukaan pidä, eikä omaa taukotilaa edes ole. Koko työ on aivan kuraa. Hoitakaa itse omat vanhempanne ja mummonne.
Mielellään hoidettaisiin, mutta kun lääkärien mielestä vanhukset kuuluvat laitokseen. Tuollaiseen paratiisiin. Jossa on muka ympärivuorokautinen valvonta.
Vierailija kirjoitti:
Itse joudun toisinaan jäämään yövuoron jälkeen muutamaksi tunniksi jatkamaan aamuvuoroon, kun joku on sairaana. Aamussa on viikonloppuisin kaksi hoitajaa ja 15 asiakasta. Täysin hoidettavia vanhuksia. Sitten taas illalla takaisin yövuoroon. Aivan kuraa koko homma. Ei sijaisia voi aamuyöstä soitella yhtään mistään. Ja koko sijaisten soittelu on muutenkin jätetty täysin hoitajien varaan kun muutakin tekemistä todellakin on. Kuvitelkaa itse että vaihdatte kaksin 15 asukkaan vaipat, suurin osa kahden avustettavia. Vaihdatte vaatteet kampaatte hiukset ja harjaatte hampaat. Osa nostetaan ylös pyörätuoliin ja sitten syötetään näistä 10. Kello on melkein 11.00 kun kirjaat asiat koneelle. Sitten syötetään lounas, taas syötetään 10 asukasta ja autetaan viittä, kuivitetaan osa ja viedään päivälevolle. Kirjataan jälleen ja kello on jo yli yksi päivällä. Aletaan päiväkahville ja samaa rumbaa taas. Porukka ylös sängyistä ka syötetään ja juotetaan. Ja tarvittaessa kuivitusta. Sitten taas kirjataan. Mitään 20 minuutin taukoja ei kukaan pidä, eikä omaa taukotilaa edes ole. Koko työ on aivan kuraa. Hoitakaa itse omat vanhempanne ja mummonne.
Hoitajien pitää itse järjestää sijaiset???
Vali vali vali, mitäs läksit?! Ihan turha kitistä kun on raskasta jne ,sehän on kutsumus ammatti! Alle 2000 e nettopalkalla tässä maassa on paljon ihmisiä joiden on vaan pakko pärjätä paska palkalla ja maksettava laskut!! Lakkoilu seis ja hoitajat töihin.Ei kunnilla ole varaa maksaa mitään palkan korotuksia ,ihan turha edes vinkua!
Vierailija kirjoitti:
Sairaalat varmaan kaatuvat mahdottomuuteensa. Samaa scheissea se oli sairaalahuoltajillakin, paitsi että kun se ainoa on vuorosta poissa, joku toinen tekee 14-tuntisen - tai 6 pitkää peräkkäin, ellei osaa sanoa ei. Koska jokaisella on vain 2 kättä ja 2 jalkaa, noin 50% töistä ehtii tehdä. Ja koska osastokeittiö on ensisijainen, ja potilaiden on vielä toistaiseksi saatava ruokansa, tingitään siivouksesta. Älkää hyvänen aika koskeko sairaalassa mihinkään, siellä ei ole puhdasta.
Kaikilla kantturalisillä 2000 netto, pienellä prosentilla - en todellakaan suostu tekemään ympärivuotisesti, vaikken enää siellä tehdashelvetissä olekaan. Onnea halpatyövoiman etsintään.
Miettikää naiset, että miehet painaa raskasta työtä vuorotyötä varastoissa ja nettopalkka on
1400-1500€! He, jos ketkä ansaitsisivat palkankorotuksen. Vaan ei, vietiin suoritelisät pois.
Mäkin haluaisin noin paljon rahaa.
Tässä viesti kaikille hoitajille. Älkää valittako täällä. Me ulkopuoliset emme ratkaise teidän työasioitanne.
Hghj kirjoitti:
Tsemppiä tuohon rumbaan. Ei se niin raskasta olisi jos ne käännettävät nostettavat ja syötettävät ei olisi IHMISIÄ joita liukuhihnalla "laitetaan" ne on äitejä, naisia, veljiä, isoisiä, se rikkoo henkisesti ja uuvuttaa :/
Sellaiset, jotka eivät koskaan ole hoitoalan työtä tehneet eivät todellakaan ymmärrä, kuinka paljon tekee juuri se, että ne nosteltavat ja käsiteltävät ovat i h m i s i ä.
"Oon ollut asiakaspalvelussa 20 vuotta, niin turha sanoa, etten ymmärrä". No, asiakaspalvelutyötäkin on varmasti monenlaista, mutta hoitoalalla se työn kohde on avuttomassa tilassa, hoitajan armoilla ja työssä on kyse paljosta muusta kuin vain rutiininomaisesta suorittamisesta.
Onhan niitä jo ollut siellä epämääräisinä "hoito-apulaisina". Eräs kuskasi vanhuksia ulos kävelylle jossain vanhusten palvelutalo-sairaala yhdistelmässä. Tämä akka oli mielialahäiriöinen ja monet ammatti-ihmiset huomasivat hänestä että ei ole kaikki kohdallaan. Levitti vielä huhua, että laitoksessa oli dementikoille omat kaltereilla varustetut huoneet. Kerroin tämän paikan sairaanhoitajalle ja hän pöyristyi ja sanoi ettei siellä ole mitään kaltereita,Ja toinenkin oli joku sisustus- ja remonttialan nainen, joka sitten lähetttiin työkkäristä töihin vanhusten sairaalaan. Ihan positiivinen ihminen mutta ilman mitään alan koulutusta.
Ihan samanlaista se on muillakin aloilla. Vai ajattelitteko, että jokaiseen muuhun työpaikkaan saadaan aina tunnin varoitusajalla joku sijainen revittyä?
Monen monta kertaa olen päässyt ensimmäiselle tauolle 5 h kuluttua työvuoron alkamisesta ja se onkin ollut sitten päivän ainoa tauko.. Useamman kerran viikossa joutuu tekemään 10-12 h työpäivän, kun ei vaan ole ketään muutakaan.
T. Insinööri, kk-palkka 2100 e
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Attendon yksikössämme ei ole esimiestä viikonloppuisin järjestämässä sijaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaalat varmaan kaatuvat mahdottomuuteensa. Samaa scheissea se oli sairaalahuoltajillakin, paitsi että kun se ainoa on vuorosta poissa, joku toinen tekee 14-tuntisen - tai 6 pitkää peräkkäin, ellei osaa sanoa ei. Koska jokaisella on vain 2 kättä ja 2 jalkaa, noin 50% töistä ehtii tehdä. Ja koska osastokeittiö on ensisijainen, ja potilaiden on vielä toistaiseksi saatava ruokansa, tingitään siivouksesta. Älkää hyvänen aika koskeko sairaalassa mihinkään, siellä ei ole puhdasta.
Kaikilla kantturalisillä 2000 netto, pienellä prosentilla - en todellakaan suostu tekemään ympärivuotisesti, vaikken enää siellä tehdashelvetissä olekaan. Onnea halpatyövoiman etsintään.
Miettikää naiset, että miehet painaa raskasta työtä vuorotyötä varastoissa ja nettopalkka on
1400-1500€! He, jos ketkä ansaitsisivat palkankorotuksen. Vaan ei, vietiin suoritelisät pois.
Tervetuloa remmiin. Sairaala-/laitoshuoltajaksi paremmille palkoille pääset ilman alan koulutusta, tosin peruspalkkasi on vielä satasen pienempi kuin koulutetulla. Vinkki vitonen: tämä on työvoimapula-ala, ja ainoa tapa jaksaa on vältellä vakipaikkaa tuomiopäivään saakka (tai saikuttaa, jos olet erehtynyt sellaisen vastaanottamaan). Sama tilanne kuin hoitajilla, ongelmat olisi pitänyt korjata jo vuosia sitten.
Mielellään sitä tosiaan perehdyttäisi jonkun, joka osaa suomea muutakin kuin "kylläkyllä" (ja tekee sen jälkeen päin helvettiä). Katoavaa kansanperinnettä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan samanlaista se on muillakin aloilla. Vai ajattelitteko, että jokaiseen muuhun työpaikkaan saadaan aina tunnin varoitusajalla joku sijainen revittyä?
Monen monta kertaa olen päässyt ensimmäiselle tauolle 5 h kuluttua työvuoron alkamisesta ja se onkin ollut sitten päivän ainoa tauko.. Useamman kerran viikossa joutuu tekemään 10-12 h työpäivän, kun ei vaan ole ketään muutakaan.
Missä hitossa kaikki ihmiset ovat? Työttömänäkö? Ja ne, jotka vielä ovat töissä, tapetaan työllä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä hitossa kaikki ihmiset ovat? Työttömänäkö? Ja ne, jotka vielä ovat töissä, tapetaan työllä?
Tätä se on, ja kaikkien täytyy työpaikalla osata ja tehdä ihan kaikkea. Niinpä mihinkään ei voi keskittyä kunnolla ja mitään ei voi koskaan edes oppia niin hyvin kuin haluaisi. Niin hoitoalalla kuin muuallakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on paljon enemmän rahaa tilille kuin monista muista aivan yhtä raskaista töistä.
Tuo oli bruttopalkka
Tilille ei koskaan kilahda bruttopalkka, vaan nettopalkka.
Vierailija kirjoitti:
Kuittaan ed.; Vaihdoin alaa, kun yhdeksän oman listavuoron jälkeen, (niistä kolme tuplavuoroa (7-21) minua pyydettiin töihin vielä seuraavana aamuna. Pidän ihmisistä ja teen työni hyvin....mutta, kun mikään ei riitä? Irtisanouduin . Elämäni paras päätös, suosittelen kaikille hoitajille!
Tekevälle löytyy aina töitä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, viikonloppuvuoroissa joutui itse soittelemaan sijaisia. Aika mahdotonta; soitin muutamalle ja sitten tein tärkeimmät aamutyöt yksin, sen mitä ehdin. Ei kyllä näkynyt palkassa.....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeellä. Katso väestöpyramidia. Siitä huomaa, että eläkkeelle lähtee koko ajan enemmän porukkaa mitä työelämään tulee. Tämä nykyinen tilanne on vasta alkusoittoa.
Ne on oikeasti sairaana. Lauantaista saa parempaa palkkaa kuin perjantaista.