Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auttamisen motiivi

Vierailija
23.04.2022 |

Minulla on ollut elämässäni ihminen, joka on auttanut ja tukenut vahvasti vaikeina aikoina. Törmäsin hänen kanssaan kuitenkin tilanteeseen, jossa ilmeni, että hän halveksi minua syvästi. Aivan refleksinomainen reaktio, josta ei jäänyt epäselvyyttä. Ahdistuin asiasta valtavasti, ja tuntui - tuntuu yhä - siltä, että koko vuorovaikutuksemme ja suhteemme on perustunut jollekin epäterveelle, jota en mitenkään ymmärrä. Samalla se pyyhki tyhjäksi kaiken sen mielihyvän ja ilon, jota olin tuntenut hänen seurassaan.

Niin naivi en ole, että kuvittelisin kenenkään avun tai ”rakkauden” olevan pyyteetöntä. Mutta mikä saa ihmisen auttamaan lähes tuntematonta kanssaihmistä, jota pohjimmiltaan halveksuu?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet käyttänyt häntä hyväksesi. Kaatanut vain oman kuonasi hänen niskaansa etkä vastavuoroisesti ole koskaan ollut hänelle tukena. Kiltit ihmiset sietää tuollaista, mutta joskus heilläkin mitta tulee täyteen. Olisit ollut vähemmän itsekäs.

Vierailija
2/16 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaamatta ottaa kantaa juuri sinun tilanteeseesi: uskovaisuus. Tämä jengi kerää hyvää karmaa ja taivaspisteitä koska Jeesus/Äiti Amma/tms. Mitään tekemistä sillä ei ole hyvän ihmisyyden kanssa, vaan tosiaan ”autetaan koska käsky käy”.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet käyttänyt häntä hyväksesi. Kaatanut vain oman kuonasi hänen niskaansa etkä vastavuoroisesti ole koskaan ollut hänelle tukena. Kiltit ihmiset sietää tuollaista, mutta joskus heilläkin mitta tulee täyteen. Olisit ollut vähemmän itsekäs.

En ole, tiedostaisin kyllä asian jos näin olisi. Hän myös järjestelmällisesti kieltäytyy vastavuoroisuudesta, ilmeisesti olen jotenkin liian ”huono” ja arvoton auttamaan tai edes olemaan tukena. Usko pois, yritetty on. Siksi tilanne onkin niin helvetin outo.

Vierailija
4/16 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täältä ääni myös tuolle uskovaisten kollektiiviselle mukarakkaudelle jossa on todellisuudessa aina kyse itsekkyydestä. Ylentämällä alentamisesta. Onko tämä ihminen jonkin sortin kirkossa/lahkossa?

Vierailija
5/16 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vilpitöntä auttamista on se, jossa auttaja ei odota saavansa mitään muuta vastalahjaksi, kuin auttamisen ilon.

Vierailija
6/16 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vilpitöntä auttamista on se, jossa auttaja ei odota saavansa mitään muuta vastalahjaksi, kuin auttamisen ilon.

Tämä onkin hyvin monisyinen asia. Ihminen ei koskaan toimi noin - rehellisyyden nimissä. Itse en edes usko vilpittömään auttamiseen. Sivusta.

Vierailija
7/16 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tyypin joka "auttaa" aina pulassa olevaa vähän reppana työkaveriaan ja retostelee selän takana tämän asioilla julkisesti siellä työpaikalla,

koska ilmeisesti tarvitsee "kaverin" surkeaa elämää tunteakseen itsensä jotenkin paremmaksi muka.

Ulospäin hän on oikein lämmin ja hertttainen, ei ikinä uskoisi,

mutta oikeasti vastenmielisin ihmistyyppi mitä tiedän. 

Todella halvalla laittaa tästä autettavasta, juoruaa ihan päivittäin ja naureskelee hänelle jokaiselle joka vaan jaksaa moista pascanpuhumista kuunnella.

Siis miettikää mitä touhua.

Vierailija
8/16 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tässä nyt sekin mahdollisuus, että tulkinta on sittenkin väärä. Itse reaktiokin voi olla tulkittu väärin, mutta se voi myös johtua jostain muusta, kuin inhosta autettavaa kohtaan. Ehkä oli itsellä stressiä tai jotenkin muuten tosi huono päivä. Voihan se olla, että se auttaminenkin jo väsyttää. Näistä voi keskustella.

Vierailija
9/16 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kuvittelin osaavani olla henkinen tuki joillekkin ihmisille, jotka sitä tarvitsivat. En osannut. Toivoin, että he olisivat kasvaneet pois ongelmistaan ja löytäneet uusia, omia tapojaan kasvaa ongelmista ulos. Ei tapahtunut pitkälläkään aikavälillä kehitystä. Samat ongelmat aina uudestaan ja uudestaan. Yhdenkään auttajan ei pidä ruveta toisten asioiden kantajaksi, vaan pitää osata toimia niin, että ihminen itse hoitaa asiansa ja selviytyy.

Ap. Mitä odotit tältä auttajalta ja toteutuivatko odotuksesi.

Vierailija
10/16 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan tässä nyt sekin mahdollisuus, että tulkinta on sittenkin väärä. Itse reaktiokin voi olla tulkittu väärin, mutta se voi myös johtua jostain muusta, kuin inhosta autettavaa kohtaan. Ehkä oli itsellä stressiä tai jotenkin muuten tosi huono päivä. Voihan se olla, että se auttaminenkin jo väsyttää. Näistä voi keskustella.

Minulla on tapana nostaa tuo kissa hyvinkin pöydälle. Tein tapauksen jälkeen varsin selväksi, että en ole koskaan pyytänyt apua, minua ei tarvitse auttaa, kai kaikkein vähiten se on kenenkään vastenmielinen velvollisuus. Kysyin myös miksi toimia noin, koska selkeästi tämä on yksipuolista, enkä ihmisenä ole hänelle ”mieleinen”. Hänen mielestään kaikki oli ok, tosin näin selvän häpeän kasvoiltaan. Siksi tämä jäikin mietityttmään: miksi joku auttaa käytännössä vasten tahtoaan vastenmielistä ihmistä.

Vierailija
11/16 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kuvittelin osaavani olla henkinen tuki joillekkin ihmisille, jotka sitä tarvitsivat. En osannut. Toivoin, että he olisivat kasvaneet pois ongelmistaan ja löytäneet uusia, omia tapojaan kasvaa ongelmista ulos. Ei tapahtunut pitkälläkään aikavälillä kehitystä. Samat ongelmat aina uudestaan ja uudestaan. Yhdenkään auttajan ei pidä ruveta toisten asioiden kantajaksi, vaan pitää osata toimia niin, että ihminen itse hoitaa asiansa ja selviytyy.

Ap. Mitä odotit tältä auttajalta ja toteutuivatko odotuksesi.

En odottanut yhtään mitään.

Vierailija
12/16 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole, tiedostaisin kyllä asian jos näin olisi. Hän myös järjestelmällisesti kieltäytyy vastavuoroisuudesta, ilmeisesti olen jotenkin liian ”huono” ja arvoton auttamaan tai edes olemaan tukena. Usko pois, yritetty on. Siksi tilanne onkin niin helvetin outo.

Olisit kyllä keksinyt tavan tai tapoja auttaa häntä, mutta nyt on liian myöhäistä.

Vierailija
13/16 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisit kyllä keksinyt tavan tai tapoja auttaa häntä, mutta nyt on liian myöhäistä.

En tiedä mikä tässä nyt on _sinun_ motiivisi keksiä näitä omia tulkintojasi, mutta ole hyvä ja tee vaikka oma ketju niille. En ole tuttavasi, siitä ainakin olen satavarma.

Vierailija
14/16 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän tyypin joka "auttaa" aina pulassa olevaa vähän reppana työkaveriaan ja retostelee selän takana tämän asioilla julkisesti siellä työpaikalla,

koska ilmeisesti tarvitsee "kaverin" surkeaa elämää tunteakseen itsensä jotenkin paremmaksi muka.

Todella halvalla laittaa tästä autettavasta, juoruaa ihan päivittäin ja naureskelee hänelle jokaiselle joka vaan jaksaa moista pascanpuhumista kuunnella.

Näitä on paljon, meilläkin töissä. En ole koskaan tajunnut mitä tuollaisesta käytöksestä saa. Jotakinhan nautintoa siitä on saatava, kun noin toimii. Sadismia?

Vierailija
15/16 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mahdollista että tämä ”auttaja” oikeasti haluaisi vastavuoroisesti juurikin sinun olevan tuollainen ”alistettu epäihminen”? Näin hänen paremmuutensa ihmisenä korostuisi, ja ylemmyydellä alentaminen olisi mahdollista, koska olisit sen hänelle tavallaan velkaa? Meitä on nimittäin monesta kennelistä, ja luonnevikaiset esiintyvät mielellään hyväntekijöinä.

Vierailija
16/16 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keino päästä yli kateuden tunteesta, joillain häiriintyneillä. Tää jota kuvaat on varmaankin todellisuudessa kateellinen tuolle ns autettavalleen, ja siksi esittää toisen autettavana ja sitten haukkuu ja mitätöi ja puhuu toisen asioista mustamaalaamalla toista kaikin tavoin huonona, tyhmänä, reppanana, jne. 

Tunnen tällaisen ihmisen. Esittää auttajaa, mutta käyttäytyy halveksivasti, ylimielisesti, vihamielisesti, ilkeästi, lannistavasti, tätä autettavaansa kohtaan. Ei kohde edes tarvitsisi niin kipeästi apua, mutta kyllähän useimmille aito suhde kelpaa, jossa toinen kuuntelee ja auttaa vaikka jossain asiassa, jossa mielellään tekee jonkun kanssa yhdessä esim asioita. Mutta hlö tulee paikalla, tahallaan pahoittaa toisen mielen ja lannistaa tahallaan, on myöntänytkin, ja puhuu tosi ikävällä tavalla, mustamaalaten toista, selän takana. Esittää asian niin, että toinen tarvitsee apua ja että toinen on reppana, huono ym, vaikka ei ole, vaan haluaa vaan esittää toisen tällaisenä, kestääkseen omaa huonommuuttaan, kateuttaan tätä hlöä ja muitakin hlöitä kohtaan. Sanoisin, että vaikuttaa häiriintyneeltä tän toimintamallinsa ja tunne-elämänsä takia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi seitsemän