Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jälkiviisastelua: mikä harmittaa valitsemassasi ammatissa nyt jälkikäteen? -peukutusketju

Vierailija
22.04.2022 |

Nyppiikö kehnot työajat tai olemattomat työsuhde-edut? Hoidetaanko rekrytoinnit huonosti tai onko vaikea löytää vakituista työtä? Etukäteen ehkä ajattelit, että tuo piirre työssäsi ei haittaa, mutta työelämässä olet huomannutkin asian olevan oikeasti tosi ärsyttävä. Ehkä etukäteen et tullut ajatelleeksi koko asiaa ja tilanne valkeni sinulle vasta työn myötä. Yksi asia per viesti. Peukku ylös = ärsyttää/ärsyttäisi minuakin, peukku alas = ei ärsyttäisi minua. Ap aloittaa:

Valitsin alan, jossa ei ole työvoimapulaa eikä tule koskaan olemaankaan. Päteviä hakijoita riittää vakituisiin paikkoihin ja vakituisen työpaikan saaminen on kuin lottovoitto, kun hakijoita riittää.

Ap

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ehkä niinkään ammatti, vaan akateemisen vapauden kostautuminen epämääräisenä tutkintona. Olen siis rakennusalan DI, jonka kurssivalikoimasta löytyy pääosin rakentamistaloutta, rakennusfysiikkaa ja materiaalitekniikkaa. Toisenlaisia kursseja valikoimalla olisi saanut hyvät lähtökohdat rakennesuunnittelijaksi, joka ehkä tavallaan oli se, mitä kouluun hakeutuessani alalta odotin. Numeroita, kaavoja, matematiikkaa. Opiskellessa se tuntuikin peruskurssien jälkeen jotenkin tylsältä (ja vaikealta) ja muut asiat mielenkiintoisemmilta. Nyt tuntuu, että en oppinut korkeakoulussa juuri mitään, vaikka ihan hyväpalkkaisessa työssä rakennustuotannon puolella olenkin. Aikatauluja ja taloutta pyöritellessä riittää kerto-, jako- ja prosenttilaskut. Tykkään kuitenkin työstäni ja sen vaihtelevuudesta.

Vierailija
42/56 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rekrytoinnit. Usein suositaan jo valmiiksi tuttuja hakijoita, jotka ovat ko. paikkakunnalta kotoisin tai jo ko. paikassa töissä. Kouluttautuminen ja monipuolinen työkokemus ei ole mikään tae siitä, että saisi paikan. Tuttua hakijaa on todella vaikea voittaa, koska puuttuu se olennaisin - et ole toisille ennestään tuttu. Ainakin itsellä on käynyt huono tuuri, että omassa työpaikassa ei etenemismahdollisuuksia ole, joten töitä on etsittävä muualta ja siellä muualla olen se ulkopuolinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En voi vaatia lisää palkkaa jokaisesta uudesta työtehtävästä/työnkuvan muutoksesta saati sitten koulutusta uuteen aiheeseen. Hoitajilla aina tämä väninä että työnkuva muuttuu=pitää saada lisää palkkaa.[/quote

Hoitajana  yli 30v toimineena rasittaa jatkuvat vuoronvaihdot ja tuplavuorot, kun sijaisia (ainakaan ammattitaitoisia) ei saada. Ylitöistä normipalkka ja ylitunnit vähennetään seuraavia aamuvuoroja lyhentämällä. Hoitajillakin on oma elämä oman perheen kanssa, ilman  odottamista, milloin taas soitetaan töihin vapailta. 

Pidän ammatistani, mutta suunnittelen alanvaihtoa. Olen varmasti nähnyt jo kaiken... 

Olisiko ammattisuosituksia ???

Vierailija
44/56 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oikeastaan yhtään mikään. Paitsi ehkä hieman äkkijyrkkä ala bisnesmielessä, Yt:t alan yrityksissä ei ole olleet harvinaista. Nyt on mennyt vuosia hyvin nykysellä työnantajalla.

Itse työssä eniten häiritsee jos projektia yritetään tehdä typerästi. Syntyy vatulointia, tehottomuutta, ajan haaskausta ja epämääräisiä tuloksia.

Vierailija
45/56 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lähtisi enää alalle, jossa sukupuoleni takia ammatillinen osaamiseni kyseenalaistetaan.

Vierailija
46/56 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmittaa jo aika ennen alanvalintaa. Olen aina tykännyt opiskella, enkä ole kokenut mitään käytännön käsityöammattia luontevaksi. En ole koskaan ollut hyvä matemaattisissa aineissa enkä kielissä, joten monet alat rajautui pois jo lähtökohtaisesti. Päädyin humanistisiin tieteisiin rinnastettaviin opintoihin, palkka on huono ja töitä ei ole joka paikassa.

Vierailija
47/56 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisten etenemismahdollisuudet ovat työssäni huonot. Miehet suosivat toisiaan. Jos johonkin valitaan nainen, niin kyseenalaistetaan voimakkaasti valintaa ja ivataan, kuinka nainen valittiin vain sukupuolensa takia. Vähätellään naisten osaamista ja tehdään eteneminen hankalaksi.

Vierailija
48/56 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

IT-ala ja harmittaa jatkuva epävarmuus. Töitä on nyt toistaiseksi tässä firmassa, mutta voi olla että parin vuoden päästä menee  huonommin ja työt on sitten vuorostaan kilpailijan firmassa jonne pitää hakea YT:eitä karkuun. Jos olisin tiennyt, että tämä on jatkuvaa CV;n kiillottamista niin olisin mennyt muualle. Jatkuva opiskelu stressaa myös. Etenkin kun omassa työssä ei pääse käyttämään uusimpia tekniikoita, niin niistä on luettava vapaa-ajalla jos aikoo pysyä relevanttina työmarkkinoilla. Harkitsisin hoitoalaa, mutta ei sekään hehkeältä vaikuta. Muutama työkaveri ehti sinne lähteä. En tiedä mitä nyt tekevät.

Vierailija
49/56 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus mietin, olisinko onnellisempi jossain suorittavassa työssä, joka ei seuraisi kotiin.

Vierailija
50/56 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkaus ei ole kummoinen ja optentiaaliset asiakkaat aliarvostavat.

T. Kääntäjä

Vierailija
51/56 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

IT-ala ja harmittaa jatkuva epävarmuus. Töitä on nyt toistaiseksi tässä firmassa, mutta voi olla että parin vuoden päästä menee  huonommin ja työt on sitten vuorostaan kilpailijan firmassa jonne pitää hakea YT:eitä karkuun. Jos olisin tiennyt, että tämä on jatkuvaa CV;n kiillottamista niin olisin mennyt muualle. Jatkuva opiskelu stressaa myös. Etenkin kun omassa työssä ei pääse käyttämään uusimpia tekniikoita, niin niistä on luettava vapaa-ajalla jos aikoo pysyä relevanttina työmarkkinoilla. Harkitsisin hoitoalaa, mutta ei sekään hehkeältä vaikuta. Muutama työkaveri ehti sinne lähteä. En tiedä mitä nyt tekevät.

Älä missään nimessä vaihda hoitoalalle, on aivan per''tä!

Vierailija
52/56 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, että mielenkiintoiseen työpaikkaan hakiessani on hakijoiden joukossa _aina_ joku hakija talon sisältä. Yritäpä saada ulkopuolisena paikka, kun talon sisältä on jo valmiiksi tuttu hakija.

Lakisääteisesti nuo paikat on pakko laittaa auki, vaikka sisäinen hakija lopulta valittaisiin.

Pakko nokittaa. :D Omalla kohdalla käy niin, että työnhaussa on joka kerta joku korkeammin koulutettu/kokeneempi/pätevämpi hakemassa myös tuota työtä. Olen kouluttautunut pitkälle ja työuraa on takana jo vuosia, mutta joka kerta hakemassa on joku, joka menee ohitseni. Olisipa joskus se kerta, että itse olisin se koulutetuin/kokenein/pätevin. :D

Tämä on todella häiritsevää! Monesti on vielä tuo pätevin hakija sellainen, joka on ollut jo valmiiksi tuossa työpaikassa. Ei siis mitään mahiksia voittaa häntä.

Vierailija
53/56 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, että mielenkiintoiseen työpaikkaan hakiessani on hakijoiden joukossa _aina_ joku hakija talon sisältä. Yritäpä saada ulkopuolisena paikka, kun talon sisältä on jo valmiiksi tuttu hakija.

Lakisääteisesti nuo paikat on pakko laittaa auki, vaikka sisäinen hakija lopulta valittaisiin.

Pakko nokittaa. :D Omalla kohdalla käy niin, että työnhaussa on joka kerta joku korkeammin koulutettu/kokeneempi/pätevämpi hakemassa myös tuota työtä. Olen kouluttautunut pitkälle ja työuraa on takana jo vuosia, mutta joka kerta hakemassa on joku, joka menee ohitseni. Olisipa joskus se kerta, että itse olisin se koulutetuin/kokenein/pätevin. :D

Tämä on todella häiritsevää! Monesti on vielä tuo pätevin hakija sellainen, joka on ollut jo valmiiksi tuossa työpaikassa. Ei siis mitään mahiksia voittaa häntä.

Oisko tuo työpaikkahakemus tehty niin, että se sisäinen hakija vastaa noita kriteereitä niin hyvin, että ulkopuolisen on todella vaikea tulla valituksi?

Vierailija
54/56 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oisko tuo työpaikkahakemus tehty niin, että se sisäinen hakija vastaa noita kriteereitä niin hyvin, että ulkopuolisen on todella vaikea tulla valituksi?

Kuten ranskankieli tarkastusvirastossa?

Vierailija
55/56 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ainakin on välillä todella tarkkoja vaatimuksia ja kas kummaa, ainoastaan se jo työpaikassa valmiiksi oleva täyttää nuo ehdot.😁

Vierailija
56/56 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei harmita yhtään mikään.

Tiesin jo alaa valitessani, että palkka on huono ja alan työpaikkoja on vähän. Olen vaan silti niin oikealla alalla.

Nyt kun olisin todella hyvä ja kaiken kokenut, ja osaamista olisi enemmän kuin tarpeeksi, en saa enää varsinaisia alan töitä - ikärasismin vuoksi. 

Ajattelen kuitenkin positiivisesti. Minä en häviä. He häviävät. Nykyinen työnantajani saa enemmän samalla rahalla. Olin lottovoitto heille. Ja minä ajattelen nykyisen työni muita positiivisia puolia, työ antaa muutakin kuin mitä oma alani antaisi esim. fyysisesti. Työkaveritkin ovat nykyään mukavampia. Yksityiselämäni voi paremmin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi viisi