Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten koiraa koulutetaan olemaan hiljaa?

Vierailija
22.04.2022 |

Ainoa seinänaapurimme on ollut kuukausia poissa ja nyt kun hän on palannut, koiramme kanssa on ongelma. Kun koira kuulee seinän takaa pienenkin kolahduksen, se usahtaa. Ei suoranaisesti hauku, mutta ei osaa olla täysin hiljaa. Tämä tapahtuu siis vaikka me molemmat olemme kotona. Olen käskyttänyt koiraa, ei auta. Olen pitänyt kaulasta kiinni, mutta vaikka kuinka pidän kiinnin, tunnen, että sen äänihuulet reagoivat. Namuja ei voi antaa, koska koira on herkkä lihomaan. - Toisaalta koiralla on äänten suhteen se ongelma, että kovia ääniä, esim. mattojen hakkaus, se pelkää. - Tämä on mennyt todella vaikeaksi. Äsken taas puutuin koiran ääntelyyn käskemällä topakasti, mutta ei kovalla äänellä. Tällöin mies suuttui ja sanoi, ettei hän kestä tuollaista huutajaa - se huutaja olin muka minä!

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koira on helpoin opettaa hiljaiseksi sillä että sen opettaa haukkumaan käskystä, niin hullulta kuin se kuulostaakin.

Itse asiassa ei ole. Olemme kouluttajakavereideni kanssa keskustellleet tästä useaan otteeseen, eikä kukaan tunne yhtään tässä onnistunutta. Toki kokeilla saa, ei siinä mitään, mutta pääsääntöisesti ne käytökset, mitä eläimelle opetamme, lisääntyvät.

Vierailija
42/58 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkkaa koira aina, kun ääniä kuuluu. Pidä namikippoja siellä täällä, ja aina kun koira kuulee niitä naapurin ääniä, ropsautat hyppysellisen lattialle. Riippumatta siitä, mitä koira tekee.

Niin tai entäs jos rapistan pussia kädessäni, mutta entäs jos se tulkitsee sen niin, että palkitsen sitä hyvästä vartioinnista ja varoituksesta (eli siitä usahduksesta)?

Ei se tulkitse niin. Tavoite on saada se ajattelemaan, että kun se kuulee ääniä, niin se saa namia. Oppimisen psykologiassa prosessi on nimeltään vastaehdollistaminen.

Entäs se hiljaa opettaminen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkkaa koira aina, kun ääniä kuuluu. Pidä namikippoja siellä täällä, ja aina kun koira kuulee niitä naapurin ääniä, ropsautat hyppysellisen lattialle. Riippumatta siitä, mitä koira tekee.

Niin tai entäs jos rapistan pussia kädessäni, mutta entäs jos se tulkitsee sen niin, että palkitsen sitä hyvästä vartioinnista ja varoituksesta (eli siitä usahduksesta)?

Ei se tulkitse niin. Tavoite on saada se ajattelemaan, että kun se kuulee ääniä, niin se saa namia. Oppimisen psykologiassa prosessi on nimeltään vastaehdollistaminen.

Se ei pysty samaan aikaan syödä ja haukkua.

Vierailija
44/58 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos se olisi laiha ja huono syömään, tätä kokeilisin.

Vierailija
45/58 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos se olisi laiha ja huono syömään, tätä kokeilisin.

Siis etkö sä ruoki sun koiraa ollenkaan vai miksi tätä ei voi kokeilla?

Vierailija
46/58 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin. Taas tapahtui eli koira usahti . Mies sanoi koiralle "turpa kiinni". Minä en sanonut mitään, vaan menin rapisevalle namupussille. Otin sieltä rauhallisesti pienen namin ja annoin koiralle. Seuraus: koira alkoi tarkkailla minua. - Ou jee, jos tämä nyt auttaa, olen ikionnellinen! (Olen ap.)

Vierailija
47/58 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

trololloo

Vierailija
48/58 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

trololloo

Mikäs typerys sinä olet. Haukkuvat koirat ovat inhottava ja yleinen ilmiö.

Vierailija
49/58 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haukkupantaa kokeilisin.

Vierailija
50/58 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No niin. Taas tapahtui eli koira usahti . Mies sanoi koiralle "turpa kiinni". Minä en sanonut mitään, vaan menin rapisevalle namupussille. Otin sieltä rauhallisesti pienen namin ja annoin koiralle. Seuraus: koira alkoi tarkkailla minua. - Ou jee, jos tämä nyt auttaa, olen ikionnellinen! (Olen ap.)

Hyvä, jatka vaan samaan malliin viikko-pari ja katso , muuttuuko käytös. Tavoite on se, että naapurin rapistellessa koira juoksee tuijottamaan herkkupussia tai sinua.

Vierailija
51/58 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä, jatka vaan samaan malliin viikko-pari ja katso , muuttuuko käytös. Tavoite on se, että naapurin rapistellessa koira juoksee tuijottamaan herkkupussia tai sinua.

Neuvo ei toimi. Eikä koiran ole tarkoitus _huomioida_ minua, vaan olla hiljaa. Jotkut rodut ja/tai yksilöt ovat haukkuherkempiä kuin muut. - Päästin koiran pihalle - ja sehän oli oikein oppinut haukkumaan. Kääk. No, vielä sinnikkäästi kokeilin sitä namipussia ja tavallaan se toimi. - Koiralla ei ole kaikki kotona, mutta kyllähän nämä koirien tilanteet muuttuvat. (Lisää seuraavassa viestissä.)

Vierailija
52/58 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haukkupantaa kokeilisin.

Meillä itse asiassa on jossakin haukkupanta. Ostimme sen edelliselle koiralle, joka ei myöskään pysynyt hiljaa. Emme ehtineet kapistusta edes kokeilla, kun jo muutimme ulkomaille, erääseen eurooppalaiseen kaupunkiin. - Koiramme lopetti haukkumisen heti muuton tapahduttua. - Ko. kaupungissa on koirakulttuuri, jossa koirat seuraavat kiltisti omistajia ja useimmiten kulkevat ilman hihnaa. - Nyt kuitenkin asumme Suomessa ja tuo pikkurääkyjä on pantava kuriin. - Kiitos kaikista vastauksista!

Vierailija
53/58 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Neuvo ei toimi. Eikä koiran ole tarkoitus _huomioida_ minua, vaan olla hiljaa. Jotkut rodut ja/tai yksilöt ovat haukkuherkempiä kuin muut. - Päästin koiran pihalle - ja sehän oli oikein oppinut haukkumaan. Kääk. No, vielä sinnikkäästi kokeilin sitä namipussia ja tavallaan se toimi. - Koiralla ei ole kaikki kotona, mutta kyllähän nämä koirien tilanteet muuttuvat. (Lisää seuraavassa viestissä.)

Eihän se nyt tietenkään yhden iltapäivän aikana toimi! Ei eläimen koulutus ole mitään pikaratkaisuja.

Vierailija
54/58 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro meille muillekin, miten. Mökkinaapurissa on pieni räksyttäjä, joka aloittaa haukun, kun mikä tahansa räsähdys kuuluu tai joku liikkuu. Onneksi omistajat itse kärsivät melusta enemmän ja vievät koiraa jäähylle mökkiin.

Vierailija
55/58 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On myös koirarotuja jotka eivät herkästi hauku.

On myös herkkähaukkuisia rotuja, jotka voidaan kouluttaa olemaan hiljaa.

Ap:n ongelma on luultavasti se, että kielto tulee liian myöhään. Jos koira ei hauku, vaan vain "usahttaa", siinä vaiheessa, kun koira on jo hiljaa, on aivan turha enää kieltää.

Jätä koiran ääntelyt huomiotta, palkkaa ja kehu silloin, kun naapurista kuuluu ääniä ja koira on hiljaa (pienennä ruoka-annosta vastaavasti niin koira ei liho). Voit myös kokeilla opettaa koiran haukkumaan käskystä.

Meillä toimi nämä konstit, kun asuttiin rivarissa haukkuherkän rodun edustajan kanssa. Koira oli hipihiljaa, ihan sama, mitä meteliä naapureista kuului (ja sitähän kuului), haukkui vain, kun käskettiin, ja tiesi saavansa namipalkan (on myös jääräpäistä rotua, eikä taatusti korvaansa lotkauta, jollei ole palkkiota näkösällä).

Just, pitäiskö tässä alkaa koiran ajatusten ennustajaksi, jotta osaisi kieltää ennenkuin alkaa usahtelemaan?

Jos kieltämällä aiot opettaa, niin kyllä. Kielto pitää tulla sillä hetkellä, kun koira tekee sen ei-toivotun asian. Jos kiellät, kun koira on hiljaa, se ei tajua, mitä olet kieltämässä. Koira ei ole ihminen. Se ei osaa yhdistää sitä viivästynyttä kieltoa ääntelyynsä, vaan menee vain hämilleen, koska sen näkökulmasta kiellät sitä olemasta hiljaa.

Ylipäätään kieltäminen, ärähtely ja huutaminen ovat surkeita koirankoulutusmetodeja. Jos koira stressaa naapurista kuuluvia ääniä niin, että reagoi niihin haukkumalla, sinä vain pahennat asiaa äyskimällä sille. Se luulee, että kun sinä, lauman johtaja, olet hermostunut, niissä naapurin äänissä on jotain epäilyttävää ja mahd. vaarallista ja pitää vain enemmän meteliä (eli vahtii).

Älä reagoi itse mitenkään niihin ääniin. Kun koira usahtaa, juttele sille rauhallisesti, silitä. Ei mitään kehua eikä innostavaa käutöstä, vaan tyynnyttelevää "kaikki ok, ei tarvitse vahtia".

Meidän toinen koira välillä öisin hermostuu, kun naapurien koirat haukkuvat. Alkaa pitää juurikin sellaista usahtelua ja murisee hiljaa. Lopettaa kuitenkin heti, kun minä silitän ja sanon tyyliin "shh, ei sun tarvitse alkaa kilpahaukkua/vahtia tms.". Mies yleensä jo nukkuu tuolloin, joten puhun kuiskaamalla ja sellaiseen tyynnyttävään sävyyn. Koira "pistää pään tyynyyn" ja alkaa nukkua, vaikka lajitoverit räkyttäisivät aamuun asti, koska se tietää, että alfanaaras, eli minä, ei ole huolissaan äänistä. Silloin ei tarvitsemuunkaan lauman olla.

Sama juttu kaikenlaisen paukkeen kanssa. Meillä ei kpirat piittaa mistään jyskeestä tippaakaan, koska emme me ihmisetkään sitä huomioi. Koira on laumaeläin ja suurin osa koirista on oikein tyytyväisiä "tossun alla", kunhan se lauman johtaja on reilu, turvallinen ja johdonmukainen. Suurin osa ei myöskään missään vaiheessa kyseenalaista sitä, että ihminen on se pomo, kunhan pennusta asti kasvatus on johdonmukaista ja reilua.

Vierailija
56/58 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin käskystä haukku ja sitten käskystä lopetus. Koirakursseja alkaa nyt joka puolella, ja yksityisiäkin on. Suosittelen.

Vierailija
57/58 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap, ja muutkin, ajattele asiaa koiran kannalta. on ollut hiljaista ja sitten seinän takaa kuuluukin outoja ääniä. Tottakai siitäon ilmoitettava laumanjohtajalle, eli ihmisille. Siispä mene koiran viereen, kuuntele tarkasti ja tuhahda että " ei mitään tärkeää, anna olla" ja sitten et kiinnitä mitön huomiota usahduksiin,  jase namien rapistelu on mainio juttu. Olisi hyvä, jos voisit tutustuttaa koiran naapuriin, jotta koira tietäisi , kuka, mahdollisesti kiva tyyppi, siellä seinän takana kolisee. Koirahan haistaa seinä läpi ja viimeistään naapurin ovella asujan hajun.joten  tapaaminen ja kosketuskontakti olisi hieno juttu

Vierailija
58/58 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koira vahtii. Voit kehua sitä sanomalla napakasti hyvä poika/tyttö, kaikki hyvin, nyt riittää. Sitten jatkat omia puuhiasi. Tämä on auttanut omalle koiralle. Annan sen sanoa sanottavansa, mutta lopetan puuhan ennen kuin menee överiksi. Oma koira katselee ikkunasta tielläkulkijoita ja joskus äityy haukkumaan, jos ohi menee koiran mielestä epäilyttävä tyyppi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kuusi