Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten koiraa koulutetaan olemaan hiljaa?

Vierailija
22.04.2022 |

Ainoa seinänaapurimme on ollut kuukausia poissa ja nyt kun hän on palannut, koiramme kanssa on ongelma. Kun koira kuulee seinän takaa pienenkin kolahduksen, se usahtaa. Ei suoranaisesti hauku, mutta ei osaa olla täysin hiljaa. Tämä tapahtuu siis vaikka me molemmat olemme kotona. Olen käskyttänyt koiraa, ei auta. Olen pitänyt kaulasta kiinni, mutta vaikka kuinka pidän kiinnin, tunnen, että sen äänihuulet reagoivat. Namuja ei voi antaa, koska koira on herkkä lihomaan. - Toisaalta koiralla on äänten suhteen se ongelma, että kovia ääniä, esim. mattojen hakkaus, se pelkää. - Tämä on mennyt todella vaikeaksi. Äsken taas puutuin koiran ääntelyyn käskemällä topakasti, mutta ei kovalla äänellä. Tällöin mies suuttui ja sanoi, ettei hän kestä tuollaista huutajaa - se huutaja olin muka minä!

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koiralle annetaan palkinto aina, kun on hiljaa, vaikka jotain kuuluisi. Haukahteluun ei reagoida mitenkään. Positiivinen vahvistaminen.

Et ole tosissasi. Koira siis ei ole hiljaa. Se usahtaa silloinkin, kun me emme kuule mitään ääntä. Kerroin jo, että se on herkkä lihomaan. Muutenkaan sitä ei mitenkään saa yhdistämään namuja usahtamiseen. - Toisaalta, minähän kokeilen neuvoasi!

Sen ei tarvi yhdistää namuja ”usahtamiseen” (eikä hiljaa olemiseen), vaan niihin naapurin ääniin. Palkkaa aina, kun ääniä kuuluu, vaikket itse niitä kuulisikaan.

Vierailija
22/58 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa se mies pitäisi sinun kaulasta kiinni kun huudat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikea näin kirjoittaen sanoa, mutta siis lähinnä ”äännähdys” riittää ja on tehokkaampi kielto koiralle kuin sanat. Sellainen suhahdus tms. vähän kuin sanoisi ”shhsss” hyvin ytimekkäästi, lyhyesti ja vihaisella ilmeellä.

Vaikea tosiaan kirjoittaa tuota äännähdystä, mutta ehkäpä hieman saa ymmärrystä silti.

Kyllä, ymmärrän täysin, mitä tarkoitat. Juuri tuollaista olen käyttänyt. Koira ei reagoi mitenkään, mutta esim. ennen aloitustani mies suuttui minulle ja haukkui minut rääkyjäksi!

Vierailija
24/58 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysy apua koirankouluttajalta, täältä tuskin apua löytyy

Vierailija
25/58 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koiralle annetaan palkinto aina, kun on hiljaa, vaikka jotain kuuluisi. Haukahteluun ei reagoida mitenkään. Positiivinen vahvistaminen.

Et ole tosissasi. Koira siis ei ole hiljaa. Se usahtaa silloinkin, kun me emme kuule mitään ääntä. Kerroin jo, että se on herkkä lihomaan. Muutenkaan sitä ei mitenkään saa yhdistämään namuja usahtamiseen. - Toisaalta, minähän kokeilen neuvoasi!

Sen ei tarvi yhdistää namuja ”usahtamiseen” (eikä hiljaa olemiseen), vaan niihin naapurin ääniin. Palkkaa aina, kun ääniä kuuluu, vaikket itse niitä kuulisikaan.

Miten palkitsen, kun en itse kuule? Ei ole nyt loogista.

Vierailija
26/58 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kysy apua koirankouluttajalta, täältä tuskin apua löytyy

Vastaaja nro 6 on kouluttaja! 😄

Vierailija
27/58 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No näethän sä siitä, kun se alkaa ”usahtelemaan”

Vierailija
28/58 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jospa se mies pitäisi sinun kaulasta kiinni kun huudat.

:D Ensiksikään minä en huuda ja toiseksi mies ei ole lainkaan aggressiivinen, siksikin tuo hänen reaktionsa tuli puskista.

Vierailija
29/58 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, koiran usahtelun havaitsen - siitäkö alan palkita?

Vierailija
30/58 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, koiran usahtelun havaitsen - siitäkö alan palkita?

Kyllä.

Vierailija
31/58 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On myös koirarotuja jotka eivät herkästi hauku.

On myös herkkähaukkuisia rotuja, jotka voidaan kouluttaa olemaan hiljaa.

Ap:n ongelma on luultavasti se, että kielto tulee liian myöhään. Jos koira ei hauku, vaan vain "usahttaa", siinä vaiheessa, kun koira on jo hiljaa, on aivan turha enää kieltää.

Jätä koiran ääntelyt huomiotta, palkkaa ja kehu silloin, kun naapurista kuuluu ääniä ja koira on hiljaa (pienennä ruoka-annosta vastaavasti niin koira ei liho). Voit myös kokeilla opettaa koiran haukkumaan käskystä.

Meillä toimi nämä konstit, kun asuttiin rivarissa haukkuherkän rodun edustajan kanssa. Koira oli hipihiljaa, ihan sama, mitä meteliä naapureista kuului (ja sitähän kuului), haukkui vain, kun käskettiin, ja tiesi saavansa namipalkan (on myös jääräpäistä rotua, eikä taatusti korvaansa lotkauta, jollei ole palkkiota näkösällä).

Just, pitäiskö tässä alkaa koiran ajatusten ennustajaksi, jotta osaisi kieltää ennenkuin alkaa usahtelemaan?

Vierailija
32/58 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkkaa koira aina, kun ääniä kuuluu. Pidä namikippoja siellä täällä, ja aina kun koira kuulee niitä naapurin ääniä, ropsautat hyppysellisen lattialle. Riippumatta siitä, mitä koira tekee.

Niin tai entäs jos rapistan pussia kädessäni, mutta entäs jos se tulkitsee sen niin, että palkitsen sitä hyvästä vartioinnista ja varoituksesta (eli siitä usahduksesta)?

Vierailija
33/58 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisätkää koiran liikuntaa ja virikkeitä.

Vierailija
34/58 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkkaa koira aina, kun ääniä kuuluu. Pidä namikippoja siellä täällä, ja aina kun koira kuulee niitä naapurin ääniä, ropsautat hyppysellisen lattialle. Riippumatta siitä, mitä koira tekee.

Niin tai entäs jos rapistan pussia kädessäni, mutta entäs jos se tulkitsee sen niin, että palkitsen sitä hyvästä vartioinnista ja varoituksesta (eli siitä usahduksesta)?

Ei se tulkitse niin. Tavoite on saada se ajattelemaan, että kun se kuulee ääniä, niin se saa namia. Oppimisen psykologiassa prosessi on nimeltään vastaehdollistaminen.

Vierailija
35/58 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Av:n tyypillinen vastaus koiran koulutukseen:jos et kerran tiedä miten tehdään niin luovu koirasta! 🙈 Ja kukaan ei koskaan osaa kuitenkaan antaa oikeita vinkkejä...

Vierailija
36/58 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siitä kuuluu vain pieni ääni, niin miksi se haittaa niin kovasti?

Vierailija
37/58 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Av:n tyypillinen vastaus koiran koulutukseen:jos et kerran tiedä miten tehdään niin luovu koirasta! 🙈 Ja kukaan ei koskaan osaa kuitenkaan antaa oikeita vinkkejä...

Ite nään tässä ketjussa useammankin oikean vinkin.

Vierailija
38/58 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koira on helpoin opettaa hiljaiseksi sillä että sen opettaa haukkumaan käskystä, niin hullulta kuin se kuulostaakin.

Vierailija
39/58 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis usahtaa niin ettette kuule sitä? Eli äänettömästi? Mikähän ongelma siinäkin nyt sitten on.

Niin, me ihmiset emme kuule naapurin ääniä, joka kerta, kun koira usahtaa.

Vierailija
40/58 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos siitä kuuluu vain pieni ääni, niin miksi se haittaa niin kovasti?

Mitä väliä sillä on. Jos ihminen haluaa koiran olevan sisätiloissa hiljaa, niin sittenhän haluaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yksi