Millaista ruokaa toivoisit pph:n lapsellesi laittavan?
Itse olen tässä aloitteleva pph ja laadin ruokalistaa ensi viikolle. Miltä ruoka kuulostaa, lisäisitkö jotain tai poistaisitko?
Ma: Sipatti ja perunaa, porkkanaraaste
Ti: Juustoinen uunikala, tomaattia ja kurkkua
Ke: Hernekeittoa ja karjanlanpiirakkaa (välipalaksi pannukakku)
To: Broileria ja riisiä, herne-maissi-paprikaa sekä vihreää salaattia
Pe: Lihapullat ja perunamuussi, vihreää salaattia
Välipaloiksi vähän ex-tempore aina esim. hedelmiä, jogurttia, leipää, muroja, tuoreita juurespaloja, puuroja jne.
Kommentit (7)
sinun listasi näytti hyvältä. Varmasti lasten kelpaa :)
Toiveena olis, että olis mahdollisimman pitkälle itse tehtyä eikä niinkään eineksiä.
Keitot on monipuolisia ja edullisia. Samoin pidän tärkeänä, että kalaa on ainakin kerran viikossa.
päiväkodeissa nykyään on? Tykkäävätkö lapset pk:n ruoasta? Onko paljon eineksiä?
t. eräs jonka lapsi menee päiväkotiin...
Mutta tämä siis oma makunimukainen vastaus, ei mitään tekemistä ruokalistasi ravintoarvoilla. Kakkonen tekee juuri niin kuin itsekin teen, eli kerran viikossa lihaa, kalaa, kanaa, muut voi olla kasvisruokia ja vaikka yksi munaruoka. Sekä myös kerran perunaa, pastaa ja riisiä. Myös kuskusta, nuudeleita ja ohraa voi kokeilla lisukkeena. Ainakin kahta eri vihannesta per ateria, ja hedelmä tai kaksi päivän aikana. Kuitua myös, joko leivästä tai puurosta.
Ruoka tulee keskuskeittiöltä. Paljon puolivalmiita. Pihvejä, teollisia kastikkeita, joissa rasva lilluu päällä. Pe-si-sekotusta ja kermat päälle. Keitettyjä vihanneksia ei oikeastaan koskaan. Salaatti tyyliin jäävuorisalaattia ja kurkkua.
Välipalojen kestosuosikki leipä ja leikkele.
Voi yöks, puistattaa pelkkä ajatus.
lto eivät syö päiväkodin ruokaa enää vaan heillä on omat eväät, miksiköhän?
eli vähintään kerran viikossa kanaa, vähintään kerran viikossa kalaa, vähintään kerran viikossa lihaa. Itse vielä pidän viikossa vähintään yhden riisipäivän, yhden perunapäivän ja yhden makaronipäivän, jotta tulee vaihtelua. Kasviksia/hedelmiä tarjoan päivän aikana vähintään kolmea eri lajia.
Ruokalistasi ainakin melkein täyttää nämä omat kriteerini, eli ei se huono ole. Tai tietysti, ruuan voi laittaa monella tapaa... Kuten koulussa, että ruoka on aina samannäköistä, nimi vain vaihtuu. ;)
t: toinen pph