Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lämpöä 37,6 ja työterveydestä ei annettu sairaslomaa

Vierailija
21.04.2022 |

Lihassärkyä ja kuumetta 37,6. Normaali ruumiinlämpöni on 36,2.

Työterveyshoitaja sanoi, että ihan normaali lämpö. Kuume alkaa vasta 37,8 tai oikeastaan vasta 38. Ja kun ei ole muita oireita (eikä kotitestin mukaan koronaa), niin ei ole mitään syytä jäädä kotiin.

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulen saamaan alapeukkuja- mutta näin se lääketieteessä silti ajatellaan. Kuumeen alaraja on 37,5 aikuisella, lapsella vielä korkeampi. Alilämpö on jonkun maallikon keksintö, eikä sellaista lääketiede tunne. Alilämmöllä tarkoitetaan hypotermiaa.

Miksi ihmeessä terveinä ihmisinä mittailisitte lämpöänne usean kerran päivittäin, jotta voisitte edes alustavasti päätellä "normaalin" ruuminlämmön? Sitä se nimittäin vaatisi.

Normaali ruuminlämpö on 36,5- 37,5, ja se voi vaihdella tällä välillä yhdenkin päivän aikana. Omaa keskivertoa ruuminlämpöä tietyllä aikavälillä voi toki yrittää määrittää, mutta se vaatii huomattavan paljon mittauksia ja kotimittaria tarkempaa apparaattia.

Lääkäri

Sinänsä ihmettelen tätä ruumiinlämmön tarkkaa tuijottelua lämmön ollessa liki normaalia, kun ajattelisi potilaan sairaudentunteen tai yleisvoinnin kuitenkin merkkaavan vaakakupissa enemmän.

Juuri näin.

Vierailija
22/49 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä kuuntele moista potaskaa. Jää kotiin ajoissa, ettei sairauslomasta tule todella pitkää, kyseessä on sinun terveytesi, eikä sitä hoideta huutoäänestyksellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulen saamaan alapeukkuja- mutta näin se lääketieteessä silti ajatellaan. Kuumeen alaraja on 37,5 aikuisella, lapsella vielä korkeampi. Alilämpö on jonkun maallikon keksintö, eikä sellaista lääketiede tunne. Alilämmöllä tarkoitetaan hypotermiaa.

Miksi ihmeessä terveinä ihmisinä mittailisitte lämpöänne usean kerran päivittäin, jotta voisitte edes alustavasti päätellä "normaalin" ruuminlämmön? Sitä se nimittäin vaatisi.

Normaali ruuminlämpö on 36,5- 37,5, ja se voi vaihdella tällä välillä yhdenkin päivän aikana. Omaa keskivertoa ruuminlämpöä tietyllä aikavälillä voi toki yrittää määrittää, mutta se vaatii huomattavan paljon mittauksia ja kotimittaria tarkempaa apparaattia.

Lääkäri

Se on mitannut lämmön siksi, että olo ei ole terve, vaan sairas. Kyllä sen ihminen tietää paljonko lämpö on suunnilleen silloin, kun olo on terve. Esimerkiksi jonkin taudin hellitettyä yleensä vielä mitataan lämpökin varmuuden vuoksi, josta kyllä on saanut käsityksen siitä mikä on lämpö silloin kun olo on terve. Ei sen tietämiseen tarvita mitään pidempää tutkimusjaksoa. On yksinkertaisesti hemmetin omituista, jos ei myönnetä sairaslomaa silloin kun olo on sairas ja lämpö koholla. Ei hyvänen aika tuollaisen tietämiseen tarvita lääkärin koulutusta ja kun maallikkokin tietää omat asiansa paremmin.

Vierailija
24/49 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki kunnon kuumemittari.

Vierailija
25/49 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että sellanen hoitaja. Luulis nyt ammatti-ihmisen tietävän, että 37.5 aikuisella katsotaan kuumeeksi.

Olen aikuinen ja normaalilämpöni 37-37.3. 37.5 ei ole kuumetta minulle. 

Vierailija
26/49 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkäri

Se on mitannut lämmön siksi, että olo ei ole terve, vaan sairas. Kyllä sen ihminen tietää paljonko lämpö on suunnilleen silloin, kun olo on terve. Esimerkiksi jonkin taudin hellitettyä yleensä vielä mitataan lämpökin varmuuden vuoksi, josta kyllä on saanut käsityksen siitä mikä on lämpö silloin kun olo on terve. Ei sen tietämiseen tarvita mitään pidempää tutkimusjaksoa. On yksinkertaisesti hemmetin omituista, jos ei myönnetä sairaslomaa silloin kun olo on sairas ja lämpö koholla. Ei hyvänen aika tuollaisen tietämiseen tarvita lääkärin koulutusta ja kun maallikkokin tietää omat asiansa paremmin.

Tottakai. Jos on muita oireita, ko lämmönnnousu on (usein) merkki infektioista. Tarkoitin tällä sitä, ettei -oireettomana- ko ruuminlämpötila antaisi yksinään syytä sairaslomaan. Kirjoitus oli lähinnä vastaus siihen, että täällä monet raportoivat tietävänsä "normaalin" ruuminlämpötilansa.

Vierailija
27/49 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että sellanen hoitaja. Luulis nyt ammatti-ihmisen tietävän, että 37.5 aikuisella katsotaan kuumeeksi.

Olen aikuinen ja normaalilämpöni 37-37.3. 37.5 ei ole kuumetta minulle. 

jatkan, toki silloin kun lämpötila on 38.0 ja yli itsekin olen todella kipeä. 

Vierailija
28/49 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

EI PITÄÄ jäädä kotiin voi olla Covid19

29/49 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtelee henkilöstä riippuen, mutta vaihteluväli voi tosiaan olla sen asteen helposti.

Itsellä oli 3. asteen palovamma, niin osastolla päivittäisissä mittauksissa saattoi olla 36,5 - 37,8 eikä kukaan korvaansa lotkauttanut. Oma olo oli aina just samanlainen, ei olisi mittaamatta havaittu.

Vierailija
30/49 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihmisellä ole mitään absoluuttista "normaalia ruumiinlämpöä". Ruumiinlämpö vaihtelee vuorokauden eri aikoina ja myös levossa ruumiinlämpö on matalampi kuin rasituksessa, ihan fysiologisista syistä. Lisäksi mittaustapa vaikuttaa, kainalosta mitattuna tulos on kaikkein epäluotettavin (ja samalla alhaisin).

Vierailija
31/49 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis lämmönnousua voi tapahtua monesta syystä ja JOS sen lisäksi olo on vetämätön/flunssainen niin todennäköisesti johtuu siitä.

Kun täällä ihmetellään miksi jengi mittailee useasti lämpöään ja tietää oman normaalin ruumiinlämpönsä niin monet naiset mittailevat lämpöä löytääkseen ovuloinnin hetken ja sen lisäksi moneen diagnoosiin liittyy ruumiinlämmön seurailu.

Itsekin olen useampaan otteen seuraillut pidempiä jaksoja ruumiinlämpöäni molemmista syistä. Sinänsä suosittelin jokaista tekemään edes kerran hyvän seurannan oman ruuminlämpönsä vaihteluista. Muutokset tässä kun voi kieliä pahemmastakin kuin flunssasta.

Vierailija
32/49 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita Ap uudestaan, ja sano sellainen lukema, että saikku irtoaa.

Vierailija
33/49 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi meillä saa jäädä kotiin ilman todistusta kolmeksi päivää. Noilla oireilla ilmoittaisin vain olevani sairas.

Vierailija
34/49 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruumiinlämpö vaihtelee vuorokauden, kuukautiskierron ja ihan henkilönkin mukaan paljon. Käsittämätöntä, että silti pidetään jotain tarkkaa 37,5 rajaa, kun tiedetään, ettei tilanne ole niin yksinkertainen.

Oma kehoni reagoi lämmönnousulla herkästi. Esim. tämä vuosi on ollut järkyttävän stressaava ja olen ollut ihan rehellisesti kipeänä (vatsatautia ja flunssankaltaisia oireita) useamman kerran. Vielä useammin minulla on ollut selittämätöntä lämpöilyä ja sairauden tunnetta.

Normaali aamulämpöni on n. 36 (kyllä, mittaan tämän joskus ihan huvin vuoksi terveenäkin), mutta varmaan puolet lukuvuodesta olen tuntenut oloni sen verran sairaaksi heti aamusta, että olen mitannut myös lämmön. 37 heti aamusta kipeän olon saattelemana ei ole harvinaisuus. Joskus olen lähtenyt töihin, joskus jäänyt kotiin, riippuen päivän sisällöstä. Korona on pakottanut olemaan varovaisempi, etenkin jos on ollut yhtään mitään muuta oiretta.

Iltapäivisin lämpö on ollut hyvin usein 37,5 tienoilla, oikeastaan riippumatta olenko levännyt vai ollut töissä. Lämmönnousun kyllä tuntee: päätä kivistää, silmämunissa on "kuuma" olo, korvissa huomiseen ja väsyttää.

Vierailija
35/49 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkäri

Eikö lääkäri muka tiedä että monikin nainen nykyään seurailee lämpötilojaan ovulaation selvittämiseksi? 

Vierailija
36/49 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaako mennä töihin riippuu millaista työtä teet. Perus konttorihommissa pelkkä lievä lämpö ei merkitse mitään, jos taas olet läheisessä kontaktissa muihin ihmisiin tai teet raskasta ruumiillista työtä tuon voisi ymmärtää. Jos mahdollisuus etätyöhön niin etätyöpäivä olisi kenties paikallaan.

Vierailija
37/49 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en usko tähän, mutta jos oikeasti joutuisin hoitsun kyykytettäväksi, menisin lääkärille ja tekisin hoitsusta valituksen jälkeenpäin.

Vierailija
38/49 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan oikein, että puuttui perusteettomaan viikonlopun saikuttelu pitkittämisyritykseen. Pientä normaalia lämmönnousua, esim. aamuisin lämpö on heräämisen jälkeen normaalia korkeampi ja vasta 38 asteessa ollaan ei normaalitilassa.

Vierailija
39/49 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen tosi kipeä, jos on 37.6.

Olen kipeä jo 36.9 asteessa.

Höpöhöpöä. Kun kuljet kuumemittari kainalossa koko ajan, niin se ’tosi kipeä olo’ johtuu ihan päästä. Normi ruumiinlämpö vaihtelee päivän mittaan. 36.9 ei todellakaan ole ’todella kipeä’. Sitä edes huomaa - ellet siis todella mittaile lämpöäsi useasti päivässä. Ja miksi niin tekisit?

Höpöhöpöä. Mä en mittaile lämpöä kuin sairaana ja kun kuumemittari näyttää jotain 37 astetta, mä olen ihan veto veks, päätä särkee ja olo on kuin jyrän alle jäänyt.

-eri

Vierailija
40/49 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hanki kunnon kuumemittari.

Ala peukuttajille tiedoksi. Kuumemittarin mittaustarkkuus ±0,1 °C on hyvä. Monella on vanhoja kuumemittareita joiden mittaustarkkus on huono ja oikean lämpötilan saa vain 5 minuutin mittauksella.