Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi uhma on hyvä juttu? Vauvalehteä ei minulle tule ja asun ulkomailla. Pls kertokaa joku!

Vierailija
06.10.2006 |

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

... että lapsi on tajunnut omaavansa oman tahdon ja pystyvänsä vaikuttamaan omaan elämäänsä. Aikuisen tehtävä on siten rajoittaa lapsen mielihaluja asettamalla järkeviä ja johdonmukaisia rajoja. On asioita, joista voi päättää vain aikuinen, ja on asioita joissa lapsi voi harjoitella omien päätösten tekoa.

Uhma on osoitus siitä, että lapsen minuus kehittyy ja oman elämän hallitsemisen opettelu alkaa.

Vierailija
2/7 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

lisäisin vielä sen, että on hyvin tärkeää että antaa tilaa lapsen uhmalle, eikä nujerra sitä täysin. Juuri tuossa iässä lapsi muodostaa omaa minuuttaan ja persoonallisuuttaan, uhmaiällä on suuri vaikutus mm itsetunnon kehittymiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

uhmastahan siinä on kyse, kun asetutaan omia vanhempia vastaan, tahtoa voi olla ilman uhmaakin...

mutta tämä nyt menee jo aiheen viereen, mutta sitä taisit sinä 3. halutakin :)

tv 2

Vierailija
4/7 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsetuntoa täysin, kun koko ajan pitää jakaa kaikki, kieltää, kieltää, kieltää ja haleja ja syliä ei saa tarpeeksi??? Kertokaa miten kasvattaa tahtoikäiset kaksoset tai yksöset ilman, että itsetuntoa nujerretaan liiallisella kieltämisellä? Minä kiellän paljon, sillä koko ajan ja jokapaikassa on vaaratilanteita, kiivetään pöydille, heilutetaan telkkaria, tungetaan vessanpönttöön jne...

Vierailija
5/7 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä ovat asioita, joita lapsi voisi itse päättää tai olla mukana päätöksentossa jos ikää on reilu vuosi?

Vierailija
6/7 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi voi valita kahdesta vaihtoehdosta vaikkapa mikä pusero puetaan päälle

voi päättää ottaako ruisleipää vai vaaleaa leipää

ottaako ketsuppia vai ei

puetaanko siniset vai punaiset kintaat

haluaako lukea kirjaa vai piirtää

mennäänkö suihkuun vai kylpyyn

Tärkeää on, ettei KOSKAAN anna sellaisia vaihtoehtoja tarjolle, joista toinen on jollain lailla huono. (Esim. haluaako lapsi mennä nukkumaan vai ei)

tv 2.

Vierailija
7/7 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kieltäminen ole pahasta, jos on johdonmukainen ja oikeudenmukainen, mutta minäkin olen ihan opettelemalla opetellut tuota valintojen teon harjoittelun tukemista. Siitä tulee aika pian tapa, ja luonteva osa omaa toimintaa.

Tunnen lapsia, jotka eivät ole koskaan saaneet tehdä päätöksiä, ja heille on todella vaikeaa hallita omia mielihalujaan. Kaikkea on kokeiltava ja testattava jatkuvasti, ja mitä isommaksi lapsi tulee, sitä ätkrämpää on, että lapsi osaa tehdä valintoja ja ottaa niistä vastuun.

Pienin askelin arjessa eteenpäin on minun mottoni :)

tv 2

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän seitsemän