Hoivakodin vaippakiintiö (yövaippa + max. 3 päivävaippaa) onko yleinen käytäntö?
Minun kotikunnassani toimitaan näin, eli hoivakodeissa on vaippakiintiö.
Illalla laitetaan yövaippa, aamuyöllä se vaihdetaan päivävaippaan (yökuivitus), aamulla taas uusi vaippa ja sitten loppupäivälle jääkin vain yksi vaippa jäljelle.
Tuntuu pahalta vanhusten puolesta, kun joutuvat olemaan märissä vaipoissa pitkiä aikoja. Mutta jos vaippakiintiön ylittää, se tarkoittaa että ne loppuvat ennen seuraavaa toimitusta ja silloin asukkaan pitää olla ilman.
Tämä asia painaa minua sen verran että olen jo alkanut harkita osaamisalan vaihtamista. Ei esim. päiväkodeissa ole tällaista ongelmaa vaan vaipan saa vaihtaa niin usein kun tarvitsee.
Kommentit (43)
Eikö se riitä että aamuisin ja illoin. Rahan tuhlausta kun ei ne huomaa kuitenkaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kyse on hoivakodista, joka on tehostettua palveluasumista, mikä ei ole lain mukaan laitosasumista (vaikka laitoksilta nykyään vaikuttavatkin kun pienet yrittäjät on ajettu alalta pois), niin vaipat kustantaa kela, ei kunta. Se kuinka paljon kullakin asukkaalla on käytettävissä vaippoja per vrk, riippuu kyseisen asukkaan pidätyskyvystä. Kela määrittää hakemuksesta (+lääkärin todistus) kuinka monta vaippaa se kustantaa. Yksityiset hoivakodit eivät siis maksa vaippoja, eikä niiden käyttö ole mitenkään "voitoista pois", mutta jos vaippojen kulutus on suurempaa kuin mitä Kela on asukkaalle myöntänyt, niin sitten ne loppuvat ennenkuin niitä voi tilata lisää.
Ei Kela vaan kunnan hoitotarvikejakelu. Eri kunnilla on erilaiset määrät, mitä vaippoja saa kuluttaa. Toki vaipat sitten tulevat suoraan Tenalta, niitä
No kyllä se kuitenkin on Kela, joka ne vaipat kustantaa. Mikäli siis ihminen on kotihoidossa tai tehostetussa palveluasumisessa, joka rinnastetaan yleensä kotihoitoon tarvikkeiden osalta. Paitsi sitten tietenkin jos kunta, tai nykyisin hyvinvointialue, on tarvikkeen maksumiehenä, silloin pihtaavat hoitotarvikkeissa ja apuvälineissä.
Tiesitkö että myös kotona asuvat vanhukset käyttävät vaippoja? Heidän luonaan saatetaan käydä kolme kertaa päivässä, eikä todellakaan pystytä vaihtamaan vaippoja "tarvittaessa". Oletko jotenkin vajaa vai muuten jälkeenjäänyt?
Jos hoidettavan vieressä voi päivystää, voit vaihtaa vaipan välittömästi. Tuossa kilpailussa en voi sinulle pärjätä, koska hoidan noin 15 asukasta työvuorossani. Käytän asukkaan vessassa, kun huomaan tai asukas kertoo, että hänellä on vessatarve. Samalla kertaa tehdään alapesu ja vaihdetaan uusi vaippa, jos asukas niitä käyttää.
Mitenkäs kun asiakas on kotihoidossa ja hänellä käy myös avustajia aamu ja iltavuorossa?
Onko ok, jos henkilökohtaisena avustajana vaihdan vaipan 2-3 tunnin välein jos oletetaan että tietysti kakkavaippa aina heti. Se tekee päivässä noin 6-7 vaippaa mukaanlukien yövaippa? Minulle sanottiin että vaippaa on vaihdettava usein...
Kuulostaa aika ylelliseltä. Meillä 1 yö, 1 päivä ja 1 ilta.
Joo, kyllä meillä näin on. Ymmärrän totta kai että olisi optimaalista hyötykäyttää koko vaipan imukyky, mutta monesti tuntuu että ikäihmisiä saattaa haitata jo ajatuskin siitä että siellä on pissat, vaikka pienetkin. Ja ymmärrän täysin; kyllähän he kaikki ovat käyneet itsenäisesti pöntöllä, ja nyt sitten on näin :( Omakustanteisesti vissiin voi vaippoja tilata lisää, ja osalla ei olisi monestakaan kiinni en sitten ole perehtynyt, paljonko vaipat maksaa, mutta olen miettinyt, voisiko osalle aktiivisista ja huolehtivista omaisista sanoa, että tilaisivat.
Vierailija kirjoitti:
Voiko viedä kotona olevat vaipat ja lääkkeet palvelukotiin jos äiti pääsee palvelukotiin.?
Ko tapauksessa laitoksesta sanottiin, että kotoa pitää tuoda,. Jos on jo kotihoidon asiakas ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vaipan vaihdon yhteydessä teen aina alapesun asukkaalle. Vessassa käyntiin kykenevät asukkaat käytetään myös vessassa, vaikka heillä on vaippa.Vaipat ovat pintakuivia eli ne eivät tunnu märältä. Tiedätte sen ehkä kuukautissiteistä.
Vaipat vetävät suuren määrän virtsaa, täysi housuvaippakin painaa täytenä kuin pieni kauppakassi ja märkä vyövaippa jysähtää roskikseen kuin pommi. Vaipan ratkeamista sänkyyn tai lattialle pitää varoa, koska sen hyvin imukykyinen täyte on märkänä ryynimäistä geeliä, joka tukkii lattiakaivot ja aiheuttaa hirveän sotkun.
Ulostevaippa vaihdetaan aina, sen ei odoteta täyttyvän virtsasta. Vanhuksia ei makuuteta märissä tai ulosteissa vaipoissa, vaikka media ja kohua haluavat ihmiset niin väittävät. Asukkaat ja osa omaisista eivät aina ymmärrä, että nykyajan vaipat ovat aivan eri tuotteita verrattuna takavuosien inkontinenssisuojiin ja vaippoja ei tarvitse vaihtaa taukoamatta ja varmuuden vu
Mahtaa olla vanhuksen mukava kävellä tuollaisessa kiloja painavassa pommivaipassa.Kävelevätkin asukkaatkin voivat joutua käyttämään vaippaa, ei kaikki ole vuodepotilaita.Ei siinä auta asiaa että on pintakuiva jos painaa kuin kauppakassi, johan tuo vaikeuttaa liikkumista.
Vierailija kirjoitti:
Vaipan vaihdon yhteydessä teen aina alapesun asukkaalle. Vessassa käyntiin kykenevät asukkaat käytetään myös vessassa, vaikka heillä on vaippa.Vaipat ovat pintakuivia eli ne eivät tunnu märältä. Tiedätte sen ehkä kuukautissiteistä.
Vaipat vetävät suuren määrän virtsaa, täysi housuvaippakin painaa täytenä kuin pieni kauppakassi ja märkä vyövaippa jysähtää roskikseen kuin pommi. Vaipan ratkeamista sänkyyn tai lattialle pitää varoa, koska sen hyvin imukykyinen täyte on märkänä ryynimäistä geeliä, joka tukkii lattiakaivot ja aiheuttaa hirveän sotkun.
Ulostevaippa vaihdetaan aina, sen ei odoteta täyttyvän virtsasta. Vanhuksia ei makuuteta märissä tai ulosteissa vaipoissa, vaikka media ja kohua haluavat ihmiset niin väittävät. Asukkaat ja osa omaisista eivät aina ymmärrä, että nykyajan vaipat ovat aivan eri tuotteita verrattuna takavuosien inkontinenssisuojiin ja vaippoja ei tarvitse vaihtaa taukoamatta ja varmuuden vu
Juuri näin. Ei vaippoja edes käytettäisi jos ne olisivat jotain sideharsotyyppisiä. Jos haisee uloste niin vaihdetaan. Ja tosiaan pinta ei ole märkä
T. Hoitaja
Samoin jos vaippa roikkuu polvissa painon vuoksi, se vaihdetaan, ei se suojaa enää.
Ja lisäksi, vanhuus on aika hirveää aikaa kipuineen ja harhoineen niin eipä yksi rätti housuissa juuri enää tunnu. Valitettavasti tältä minusta tuo vanhusten elämä näyttää. Vaihdamme vaippoja myös siksi, ettei tarvitse housuja, lakanoita ja sohvanpäällisiä koko ajan vaihtaa.
Käytän vaippaa kotona, vaihdan itse. Ostan kaupasta puntakuivat. Kerran vuorokaudessa vaihdan. Ei tunnu pahalta sängyssäkään. Murehdittu ihan turhaa. En kehtaa laitaa yhteiskuntaa vaihtamaan. Olen 91 v.
Vierailija kirjoitti:
Voivoi, kunpa tulisikin kaikki saadut vaipat käytettyä. Mutta ei. Tänäänkin vasta klo 11 jälkeen tulivat vaihtamaan yövaippaa pois ja tekemään alapesua. Kun yötä varten aletaan valmistella jo klo 16 jälkeen, niin voi hyvinkin olla, etteivät pese, koska edellisestä pesusta on niin vähän aikaa. Eli voi olla aivan tavallista, että on vain vain kolme vaippaa vuorokaudessa. Jos yön jäljiltä on pesu on vasta iltapäivällä, on hyvinkin mahdollista, että pukevat suorilta yövaipan. Ettäs tuntuu pahalta. Henkilökunta on vedetty todella vähiin. Olisivatko päättäjät itse mielellään asukkaana tuolla? Tämä ei ole edes ainut paikka, toisestakin ihan samoja kokemuksia.
Sanna Marin oli äänestämässä hoitajamitoituksen alentamisen puolesta!!! Se karismaton itsensäpuunaajakuvaaja.
Kuinka pitkään pissavaippa saa olla vaihtamatta? Onko alle 6 tuntia liikaa? Siis jos hänelle on aamulla klo 9 jälkeen laitettu vaippa, niin voiko olla siitä iltapäivään, jos ei ole kakannut?
Vierailija kirjoitti:
Kuinka pitkään pissavaippa saa olla vaihtamatta? Onko alle 6 tuntia liikaa? Siis jos hänelle on aamulla klo 9 jälkeen laitettu vaippa, niin voiko olla siitä iltapäivään, jos ei ole kakannut?
Ei tuohon mitään yleistä sääntöä ole, mutta ei niitä kyllä yleisesti vaihdeta heti ensimmäisen pissaamisen jälkeen.
"päiväkodissa vaihdetaan vaippa" Meillä ainakin vietiin kapselle omat vaipat päiväkotiin. Saagan niitä vaihtaa, koska vanhemmat ne maksaa.
Mielestäni neljä vaippaa vuorokaudessa on melko monta vaippaa, mikäli potilaalla on vain virtsankarkailua. Olen itse kärsinyt virtsankarkailusta useamman vuoden, ja saanut vaipat aikaisemmin kunnan terveysasemalta, nykyään ne tulevat hyvinvointialueen hoitotarvikejakelusta.
Aikaisemmin kunta rajoitti kappalemäärän kolmeen vaippaan vuorokaudessa, mutta ei imukykyä. Joten käytössä oli imukykyisin teippivaippa (Ultima) yöllä, ja maxi imukyvyn teippivaipat päivällä. Kaksi vaippaa päivälle riitti juuri ja juuri, ja johti helposti siihen, että yövaipan vaihtoväli venyi liian pitkäksi koska vaipat kastuivat nopeasti päivällä. Ultima vaipan käyttö päivällä oli hankalaa ja vaivalloista koska päivisin pitää kuitenkin olla jalkeilla, ja ultima on jo melko paksu vaippa.
Nykyään vaipanvaihto aamulla, päivällä, alkuillasta ja ennen nukkumaanmenoa toimii aika hyvin, vaikka itse vaippojen vaihtaminen on melko työlästä ja kaikinpuolin rasittavaa. Päivisin siis teippivaippa super imukyvyllä ja öisin ultima teippivaippa. Olen myös kokeillut flex vyövaippoja, joiden imukyky on heikompi ja minulla ne alkoi kastuttuaan haisemaan läpi. Itse vaihtaminen oli melko näppärää.
Vaipat saa ilmaiseksi hyvinvointialueelta. Hoivakodit eivät päätä määriä.
voi viedä itse vaippa paketteja omaiselle ,jotkut tekee näin. vaippojen kulutusta seurataan laitoksissa ja on jotain suosituksia määristä. kuulostaa kyllä kamalalta että ei saa vaihtaa useammin.
jotkut pitää ylimääräsiä vaippoja tarvikkeissa että ei tarvi asiakkaiden kärsiä.käytännössä niitä ylimääräisiä vaippoja lahjoittaa omaiset hoitopaikoille. jos jollain kaapit täynnä ylimääräistä pakettia,tuovat hoitokoteihin ne.
itse voi varmaan ostaa itselleen vaippoja myös
Itse uloste- ja virtsanpidätyskyvyttömälle omaiselleni vaippoja vaihtaneensa voin kertoa että se ulostevaippa on vaihdetta melko lailla heti, muuten ne ulosteet ovat sängyssä, pyörätuolissa tai missä omaiseni onkaan sillä hetkellä. Koskaan missään kukaan hoitaja ei ole vaihtamassa sitä vaippaa heti, niissä ulosteissa ollaan kunnes joku tulee vaihtamaan. Virtsaa vaippa imee melko hyvin riippuen imukyvystä (ne pisarat siinä vaippapaketissa), eivät kuitenkaan määrättömästi, ohivuotoja sattuu usein.