Ärsyttääkö muitakin, kun mies on sairaana?
Tiedän, sairastumiselle ei mitään voi, mutta silti ottaa päähän. Mies on monella tavalla osallistuva puoliso ja tekee osuutensa, mutta vähänkään sairaana ollessaan heittäytyy aivan avuttomaksi. Mies potee usein jotain "miesflunssaa" eli ulospäin ei näytä olevan kovin sairas ja reagoi, jos on vähänkään kipeä olo. Ei siis ole kyse siitä, että olisi oikeasti todella sairaana, niissä tilanteissa on ymmärrettävää tarvita lepoa. Mies nostaa hirveän haloon siitä, kun kurkku on vähän kipeä ja/tai on hieman lämpöä tms. Ei siis ole kunnolla kipeänä, vaan olo menee yleensä parissa päivässä ohi. Jos mies on vähänkään kipeä, ei jaksa tehdä mitään kotitöitä. Minä saan hoitaa ruoanlaitot, pyykit ja taaperon asiat. Samalla siinä kaikki kotityöt tehdessäni mies jaksaa sata kertaa päivässä tulla kuvailemaan minulle oireitaan, "nyt tuntuu kurkku kipeämmältä kuin aamulla/on jotenkin huono olo jne." En millään jaksaisi kuunnella tuota miehen ruikutusta, kun itsellä ei olisi noin pienten oireiden takia todellakaan mahdollisuutta jäädä lepäämään. Pahinta on, jos taapero ja mies ovat yhtä aikaa sairaana: hoivaan sairaan taaperon, hoidan kotityöt ja kuuntelen siinä sivussa, kuinka mies sataan kertaan selittää miten sairaana on ja mitä kaikkia oireita on. Jos itse olisin vähän kipeänä, niin en minä saa levätä, vaan joudun hoitamaan taaperon ja tekemään kotityöt kipeänä tai kotityöt kasaantuvat myöhemmin tehtäviksi.
Argh, onko muilla tällaista ja miten jaksatte asian kanssa?
Ap
P.S. Ei tarvitse tulla ehdottamaan, että jätä se possu. Mies on oikein mainio, paitsi sairaana ollessaan.
Kommentit (91)
Mikähän tässäkin on. Eikö miehet voi pyytää hoivaa terveenä ollessaan jos se on kerta kivaa
Jos meillä mies alkaa inistä kipeästä olosta, niin lähden aina samaan kelkkaan mukaan: "Nyt kun mainitsit, niin joo, mullakin on kurkku kipeä, ja tosi väsynyt olo.". Sitten myötäilen koko ajan sitä sen olotilaa niin pitkään, että tajuaa, ettei niistä kotitöistä voikaan nyt laistaa, kun tuo toinenkin laistaa samalla TEKOsyyllä :). Toimii joka kerta.
En noteerannu flunssaa, sain sydämeen tulehduksen, meinasin kuolla. Mutta enpähän ärsyttäny ketään lepäämällä sairaana.
Kun se niin ärsyttää se miehen työtehon laskeminen sairaana ollessa, niin onko se mies sitte joku työrobotti vai ihminen josta pidät ?
Ärsyttää myös naisten tapa olla viikon per kuukausi kuin persukseen ammuttu karhu. "Ei voi mitään, ne on ne hormonit."
No onhan se todistettu, että miesten kipukynnys on alempi ja immuniteetti heikompi kuin keskimääräisesti naisilla. Mutta joo, kyllä muakin ärsyttäisi jos mies olisi koko ajan niiskuttamassa nenää ja sen varjolla pitäisi passata. Passittaisin ukon lääkäriin, jos sairastelukierre ei lopu, voihan siellä taustalla olla oikeaakin vaivaa mikä teettää oireita. Ja sitten toisaalta ymmärrän hyvin, että on ihan hirveä olo vaikka on vaan vähän kipeä. Olen itse tosi harvoin kunnolla sairas, mutta huomaan heti jos on vähän lämpöä ja se tekee olosta juurikin sellaisen, että ei paljoa kotitöihin pysty.
En ole koskaan tavannut yhtäkään miestä, joka potisi tätä tarunhohtoista "miesflunssaa", enkä ole kuullut kenenkään tuttavani tuntevan sellaista miestä.
Taitaa siis olla vain jonkin melko tarkasti rajatun porukan juttu.
Lähinnä ärsyttää, kun mies tuntuu sieppaavan joka ikisen liikkuvan flunssan. Nyt on taas nuhassa, ei ehtinyt vielä parantua edellisen yskästäkään.
On yleensä suht toimintakykyinen, mutta ei saa öisin nukuttua liman takia ja sitten on pari päivää väsynyt.
Vierailija kirjoitti:
En noteerannu flunssaa, sain sydämeen tulehduksen, meinasin kuolla. Mutta enpähän ärsyttäny ketään lepäämällä sairaana.
Voi hyvä luoja. Flunssa ei estä ketään tekemästä kotitöitä tai hoitamasta lapsiaan. Salille ei kannata lähteä, saati hölkkälenkille.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan tavannut yhtäkään miestä, joka potisi tätä tarunhohtoista "miesflunssaa", enkä ole kuullut kenenkään tuttavani tuntevan sellaista miestä.
Taitaa siis olla vain jonkin melko tarkasti rajatun porukan juttu.
Minulla sama. Mitähän se kertoo palstamammoista, jos jokainen heidän tuntemansa mies on tuollainen?
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä ärsyttää, kun mies tuntuu sieppaavan joka ikisen liikkuvan flunssan. Nyt on taas nuhassa, ei ehtinyt vielä parantua edellisen yskästäkään.
On yleensä suht toimintakykyinen, mutta ei saa öisin nukuttua liman takia ja sitten on pari päivää väsynyt.
Kehtaakin! Jätä oitis se kusipää!
Minunkin vaimoani ärsytti jos jäin sairaslomalle, hänen kotona ollessaan. Yleensä reaktio oli se, että hän ei tehnyt mitään kotitöitä (siis mitään, vein lapset ulos voinnin mukaan ja hain helppoa ja nopeata kaupasta jne.) sinä aikana kun olin sairaana ja tähän oli looginen syy: "Ei kotiäideilläkään ole sairaslomaa" Ja luonnollisesti kauhea valitus tekemättömistä töistä, kun ainakin pyykit jäi pesemättä. Ja yleensä viimeistään toisena sairauslomapäivänä piti imuroida. Jos en jaksanut, tähänkin oli selitys: "Miesflunssa"
Kyllä se kaikki muuttui, kun hän meni työelämään...
quote]
Minulla sama. Mitähän se kertoo palstamammoista, jos jokainen heidän tuntemansa mies on tuollainen?[/quote]
Jokainen? Enpä tiedä. Aika moni on. Toinen ryhmä on se joka kuolee uhon voimalla. Kyllä minä ja en minä -saavat slangin tai jäävät kuormuriensa alle uhoissaan.
15v naimisissa kirjoitti:
Jos meillä mies alkaa inistä kipeästä olosta, niin lähden aina samaan kelkkaan mukaan: "Nyt kun mainitsit, niin joo, mullakin on kurkku kipeä, ja tosi väsynyt olo.". Sitten myötäilen koko ajan sitä sen olotilaa niin pitkään, että tajuaa, ettei niistä kotitöistä voikaan nyt laistaa, kun tuo toinenkin laistaa samalla TEKOsyyllä :). Toimii joka kerta.
Kylläpä inhoattekin toisianne.
On teillä naisilla isot ongelmat. Toista se on Mariupolissa ja muualla Ukrainassa kuinka helpolla siellä naiset pääsevätkin, kun miehet eivät köhi miesflunssassa ;P
Häpeä ap!
Mun ukko on kyllä kunnolla kipeä jos se alkaa kitistä. Äkkiä kuume nousee. Toki annan levätä rauhassa. Pikkuoireista se ei kitise kuten en minäkään.
Ihmetyttää kyllä joka kerta nämä av-mammojen perhesuhteet, jotka ovat jotain jatkuvaa sotaa. Vihollisia ovat oma puoliso, omat lapset ja varsinkin anoppi. Mahtaa olla raskas elämä, kun koko ajan vain mietitään, miten toisen voisi nujertaa ja päästä niskan päälle.
Kyllähän se varma ärsyttää kun palvelija sairastuu. Täytyykin muistaa tämä keskustelu kun nainen valittaa pääkipua tai mahakipua kun ei pysty tekemään yhtään mitään niin täytyy vaan pakottaa se töihin
Vierailija kirjoitti:
On teillä naisilla isot ongelmat. Toista se on Mariupolissa ja muualla Ukrainassa kuinka helpolla siellä naiset pääsevätkin, kun miehet eivät köhi miesflunssassa ;P
Häpeä ap!
Kaltaisesi vänisijät saavat verenpaineen nousemaan heti.
Tällä pallolla on ollut useampi sota käynnissä maailman sivu, ei se poista yksittäisten ihmisten elämän harmituksia ja ongelmia.
Miehillä flunssa on tutkitusti pahempi: https://www.iltalehti.fi/flunssa/a/201712122200598285
Ja ei ärsytä, eipä tuo niin usein sairastele kuitenkaan. Antaa potilaan levätä. Minuakin passaa, kun minä vuorostani olen kipeä.