Mies ei hoida vauvaa
Raskausaikana suuret lupailut että hän kyllä hoitaa niin kovasti odotti vauvan tuloa. Nyt kun vauva 5 viikkoa on hoitovastuu täysin minulla, hän ei hoida syöttöjä ollenkaan, helpompi vaan ojentaa vauva minulle joka kerran kun vauva vähän itkee, yleensä myös silloin kun vauva ei edes nälkäinen vaan nukahtaa sitten minun syliin. Vauva osaisi pullosta syödä mutta lupailuista huolimatta mies ei syöttöjä ole tehnyt. Mielelläni antaisin miehen hoitaa vauvaa, olen koittanut antaa heille yhteistä aikaa mutta heti minut huudetaan apuun kun vauva vähän inahtaa. Vaipanvaihtoa ei tee ellen erikseen pyydä, kylvetykset minun harteilla kun osaan kuulemma paremmin. Alkaa olla itsellä aika väsynyt olo, tätäkö tämä sitten on että äiti on 24/7 vauvassa kiinni ja isä saa mennä ja tulla miten haluaa. Taas tänäänkin itse kannellut huutavaa vauvaa kun isä lähti omille asioilleen, isyysvapaa hyvin käytetty
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta vaikuttaa siltä, että mies ei uskalla yrittää ja turvautuu sinuun, kun olet siinä saatavilla. Kokeile jättää isä pärjäämään lapsen kanssa itsekseen kotiin. Lähdet vaikka ensialkuun tunniksi omaa aikaa viettämään ja hiljalleen pidennät aikoja. Kun miehen itseluottamus lapsenhoitoon kasvaa, hän toivottavasti uskaltaa ottaa siitä myös enemmän omaa vastuuta.
Se vaan on kun olen lähtenyt vaikkapa lenkille koiran kanssa niin ei pitkälle tarvitse lähteä kun jo puhelin pirisee, vauva itkee tule syöttämään vaikka juuri ennen lähtöä oisin syöttänyt. Hänellä myös tuntuu olevan lyhyt pinna vauvan kanssa, ei kestä itkua kuunnella. Joutunut usein jo sanomaan että rauhoittuu eikä kovin ottein pidä vauvaa että vauva aistii sen kun aikuinen hermostuu
Ap
Tuo on jo huolestuttavampi piirre miehessä. Oletteko keskustelleet asiasta? Näkeekö mies asiaa itse ongelmana?
Olen maininnut asiasta, hän silloin asian ymmärtää ja sanoo että pitää jatkossa tehdä toisin mutta sitten vaan joka kerran sama toistuu jos vauva hänen sylissä ja vauva huutaa kovaa. Suhteemme aika tuore, ollaan vasta pari vuotta yhdessä oltu joten uusia piirteitä hänessä tuollainen
Ap
Vauva kasvaa joka päivä, mies samoin. Viisi viikkoa on lyhyt aika, joten teette nyt niin kuin kaikille on paras ja harjoittelette yhdessä vanhemmuutta. Marttyyriasenne ei ole paras asenne ikinä.
Pienet vauvat ovat aika kurjia rääpäleitä, mutta kohta kun vauva alkaa ottamaan katsekontaktia, hymyilemään ja nauramaan, niin veikkaan miehen huomaan, että käärö onkin ihan kiva juttu. Jos ei, niin olet valinnut väärän miehen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta vaikuttaa siltä, että mies ei uskalla yrittää ja turvautuu sinuun, kun olet siinä saatavilla. Kokeile jättää isä pärjäämään lapsen kanssa itsekseen kotiin. Lähdet vaikka ensialkuun tunniksi omaa aikaa viettämään ja hiljalleen pidennät aikoja. Kun miehen itseluottamus lapsenhoitoon kasvaa, hän toivottavasti uskaltaa ottaa siitä myös enemmän omaa vastuuta.
Se vaan on kun olen lähtenyt vaikkapa lenkille koiran kanssa niin ei pitkälle tarvitse lähteä kun jo puhelin pirisee, vauva itkee tule syöttämään vaikka juuri ennen lähtöä oisin syöttänyt. Hänellä myös tuntuu olevan lyhyt pinna vauvan kanssa, ei kestä itkua kuunnella. Joutunut usein jo sanomaan että rauhoittuu eikä kovin ottein pidä vauvaa että vauva aistii sen kun aikuinen hermostuu
Ap
Tuo on jo huolestuttavampi piirre miehessä. Oletteko keskustelleet asiasta? Näkeekö mies asiaa itse ongelmana?
Olen maininnut asiasta, hän silloin asian ymmärtää ja sanoo että pitää jatkossa tehdä toisin mutta sitten vaan joka kerran sama toistuu jos vauva hänen sylissä ja vauva huutaa kovaa. Suhteemme aika tuore, ollaan vasta pari vuotta yhdessä oltu joten uusia piirteitä hänessä tuollainen
Ap
Lapset tekevät lapsia.
Mene vaikka sukulaisen luo illaksi ja yöksi ja pitäkää tyttöjen leffailta. "Kyl te pärjäätte"
Huvittaa nämä pikku tsirbulat, jotka uskovat, mitä miehet heille sanovat. Oma vika, mitäs uskoit. Useimmiten ei kannattaisi.
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti kannustan, että annat isälle vastuuta. Mutta siis vauvan kanssa ei kannata jäädä sisälle kökkimään, jos et miehestä hoitajaa saa. Lykkää vauva kantoreppuun tai rattaisiin. Usein ulkoilmassa uni maittaa ja lenkin saa hyvin tehtyä vauvan kanssakin.
Juuri näin. Vauvan voi hyvin ottaa vaunuissa kauppaan mukaan ja ostokset kulkee vaunujen alaosassa kätevästi.
Ei mies ole mikään vauva, jota pitää "opettaa" ottamaan vastuuta. Jos hän ei itse halua tai osaa niin on syytä mennä juttelemaan ulkopuoliselle nyt heti.
Kovaotteisuus vauvan kanssa on hälyttävää ja siitä on puhuttava neuvolassa tai jossain muualla HETI.
Pystyttekö mennä yhdessä neuvolaan ja ottaa tämän asian puheeksi?
Itse lähtisin ensisijaisesti miettimään miksi miehestä tuntuu vaikealta olla vauvan kanssa (jos näin siis on eikä kyse ole puhtaasti laiskuudesta). Miltä hänestä tuntuu, kun vauva alkaa itkeä? Tarvitsisiko hän apua vauvan tarpeiden ja vauvan viestien ja eleiden tulkitsemiseen? Vai onko kenties ylipäätään vanhemmaksi tuleminen yllättänyt hänet vauvan hoidon raskaudella, vastuulla, väsymyksellä jne.? Osaisiko hän kuvailla tuntemuksiaan, jos istutte rauhassa keskustelemaan asiasta, ilman syyttävää sävyä?
Lapsellenne olisi parasta, että isä löytäisi sisäisen motivaation vauvan tarpeiden tulkitsemiseen ja niihin vastaamiseen. Minustakin kuulostaa hieman huolestuttavalta, että hän ilmeisesti helposti hermostuu/ärtyy vauvan itkuun.
Sinä tietysti tarvitsisit myös lepoa. Onko miehesi varmasti vauvalle kaikin tavoin turvallinen hoitaja? Jos on, niin älä tule lenkiltä takaisin kun mies soittaa. Jos epäilyttää, niin olisiko teillä tukiverkostoa, joka voisi auttaa?
Vierailija kirjoitti:
Mene vaikka sukulaisen luo illaksi ja yöksi ja pitäkää tyttöjen leffailta. "Kyl te pärjäätte"
Lapsettoman kommentti. Ei voi mennä koko yöksi, koska tissit räjähtää, saa rintatulehduksen, imetys menee päin v...tua, kun maidon tulo loppuu. Sitten keität pulloja yöllä ja toivot, että saisit vain kääntää kylkeä ja lyödä tissin suuhun.
4 kk päästä voi aloittaa kiinteät. Siihen asti kannattaa imettää, jos haluat päästä helpommalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Lapset tekevät lapsia.
Ei ap ole ikää kertonut.
Vierailija kirjoitti:
Huvittaa nämä pikku tsirbulat, jotka uskovat, mitä miehet heille sanovat. Oma vika, mitäs uskoit. Useimmiten ei kannattaisi.
Asialla on kääntöpuolensa. Mullakin lapsen isä oli paskanpuhuja, ja sen jälkeen toinen puoliso olikin pitkään kovilla, kun kuvittelin kaikkien olevan. No, opin kyllä, että on niitä hyviäkin miehiä, ja olen pitänyt arvossa ja hyvänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö ole parempi, että syötöt hoidat sinä jotta imetys onnistuisi? Tuon ikäistä ei kannata opettaa pullolle.
Muun hoidon kanssa mies tehköön toki osansa.
En tarkoittanut että kokonaan hän niitä hoitaisi mutta edes vaikka että pääsisin kaupassa käymään joskus. Ja tietty sit kun mies töihin aamulla lähtee niin itse hoidan yösyötöt mutta kotona ollessaan jos edes yhden syötön että saisin nukkua mutta ei
Ap
Vauva kainaloon nukkumaan, niin ei tarvitse yöllä heräillä lainkaan.
No meillä lapsi nukkui vieressä ja silti huusi kurkku suorana tunnin välein.
Vierailija kirjoitti:
Perinteinen mies. Ei kanna osaansa vastuusta.
Käy töissä elättää perheen. Ei ole tietysti vastuu jos naisilta kysytään.
Siis luonto on hoitanut niin, että vauvan itku on äärimmäisen ärsyttävän kuulosta, että vauva tulee hoidetuksi. Se on aluksi ärsyttävän kuuloista, mutta siihen tottuu. Ja paniikki on miehelle ihan luonnollinen reaktio, kun ei tiedä miten toimia. Yleensä pystyasento ja heilutus auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin joutunut valitsemaan silloin lapseni olivat muutaman viikon ikäisiä, että lähdenkö kavereiden kanssa yöksi jonnekin vai olenko kotona perheeni kanssa, niin vastaus olisi ollut todella helppo. Olisin ollut kotona. Tyttöjen kanssa ehtii kyllä hengaamaan ja yleensä on jo ehtinyt sitä tekemään ihan hyvin.
Noin pienen kanssa on ihan äärettömän helppoa lähteä minne vain. Ruokakin kulkee mukana sopivan lämpöisenä ihan koko ajan.
Toi miehen hermostuminen ja vauvan kovakourainen käsittely on ensisijainen ongelma. Sitten voidaan miettiä vauvan hoitoa, kun nämä on hallussa.
Vauva on vasta 5 viikkoa ja jos imetät, niin omia hermoja säästääksesi ole sen vauvan kanssa ja pistä mies tekemään kaiken muun. Koirien kanssa vaunulenkille tai vaunulenkille ilman koiria.
Anna vauva miehelle, kun olet kotona ja pyydät seurustelemaan, vaihtamaan vaipan jne. Kyllä hän siitä pikku hiljaa vauvaan kiintyy ja alkaa hermokin pitämään. En jättäisi viisi viikkoista minkään kuumakallen kanssa kaksin. Voit jatkossa katsoa sopeutuuko mies vai onko turvallisempi eri osoitteissa.
Sitähän se, kun on aikuisen lapsen kanssa naimisissa!
No, mitä muuta kuvittelit käyvän?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perinteinen mies. Ei kanna osaansa vastuusta.
Käy töissä elättää perheen. Ei ole tietysti vastuu jos naisilta kysytään.
Se on osa sitä vastuuta mutta ei todellakaan kaikki se vastuu jota aikuisen miehen pitäisi pystyä kantamaan.
Ehdottomasti kannustan, että annat isälle vastuuta. Mutta siis vauvan kanssa ei kannata jäädä sisälle kökkimään, jos et miehestä hoitajaa saa. Lykkää vauva kantoreppuun tai rattaisiin. Usein ulkoilmassa uni maittaa ja lenkin saa hyvin tehtyä vauvan kanssakin.