Mies ei hoida vauvaa
Raskausaikana suuret lupailut että hän kyllä hoitaa niin kovasti odotti vauvan tuloa. Nyt kun vauva 5 viikkoa on hoitovastuu täysin minulla, hän ei hoida syöttöjä ollenkaan, helpompi vaan ojentaa vauva minulle joka kerran kun vauva vähän itkee, yleensä myös silloin kun vauva ei edes nälkäinen vaan nukahtaa sitten minun syliin. Vauva osaisi pullosta syödä mutta lupailuista huolimatta mies ei syöttöjä ole tehnyt. Mielelläni antaisin miehen hoitaa vauvaa, olen koittanut antaa heille yhteistä aikaa mutta heti minut huudetaan apuun kun vauva vähän inahtaa. Vaipanvaihtoa ei tee ellen erikseen pyydä, kylvetykset minun harteilla kun osaan kuulemma paremmin. Alkaa olla itsellä aika väsynyt olo, tätäkö tämä sitten on että äiti on 24/7 vauvassa kiinni ja isä saa mennä ja tulla miten haluaa. Taas tänäänkin itse kannellut huutavaa vauvaa kun isä lähti omille asioilleen, isyysvapaa hyvin käytetty
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Tuli yllätyksenä puun takaa? Sellaisia ne miehet ovat. Hoidin yksin 2, eipä tarvinnut lisää hankkia.
Ei vaan sellaisia ne "miehet" ovat. Onneksi itse otin Miehen enkä "miestä".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perinteinen mies. Ei kanna osaansa vastuusta.
Käy töissä elättää perheen. Ei ole tietysti vastuu jos naisilta kysytään.
Niin ne naisetkin käy töissä. Äitiysvapaallakin oleva tienaa.
Meillä hoidetaan todella puoliksi, mutta taloudellisesti tämä on tiukkaa elää pelkästään minun äitiyspäivärahallani. Mies irtisaoutui 1 kk ennen vauvan syntymää ja on päätetty, että lapsi hoidetaan yhdessä. Toimeentulotukea ei saada, koska mies ei ilmoittaudu työttömäksi, koska silloin on vaarana, että ei voikaan hoitaa vauvaa.
Vierailija kirjoitti:
Huvittaa nämä pikku tsirbulat, jotka uskovat, mitä miehet heille sanovat. Oma vika, mitäs uskoit. Useimmiten ei kannattaisi.
Sanot, että ihan jokainen mies valehtelee aina. Taidat itsekin olla mies, niin tiedät asian.
Niin ja kaikki "hauska" pitää olla yhtäaikaa, vauvat, koirat yms. No aika hoitaa, enää 10 vuotta tota niin helpottaa!! : ))
Vierailija kirjoitti:
Meillä hoidetaan todella puoliksi, mutta taloudellisesti tämä on tiukkaa elää pelkästään minun äitiyspäivärahallani. Mies irtisaoutui 1 kk ennen vauvan syntymää ja on päätetty, että lapsi hoidetaan yhdessä. Toimeentulotukea ei saada, koska mies ei ilmoittaudu työttömäksi, koska silloin on vaarana, että ei voikaan hoitaa vauvaa.
Miehen kirjoittama provo. Älkää uskoko.
Vierailija kirjoitti:
Vauvaa kannattaa imettää, ettei maidon tulo ehdy. Imetys on paljon helpompaa kuin pullojen keittely ja maidon lämmittely. Hoida siis imetys itse ja yritä saada miestä osallistumaan vauvan kanteluun ja vaipan vaihtoon. Lykkäät vauvan kantoreppuun tai rattaisiin miehen mukaan.
Kolmen äiti
Ohis ohis ohis, mutta ei niitä pulloja enää nykyään keitellä vaan steriloidaan mikrossa. Ja ainakin meillä pullosta syöttäminen kaikkine lisähommineen oli helpompaa kuin imetys, vauva suostui syömään ainoastaan rintakumin kanssa tietyssä asennossa minun sylissäni sohvassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta vaikuttaa siltä, että mies ei uskalla yrittää ja turvautuu sinuun, kun olet siinä saatavilla. Kokeile jättää isä pärjäämään lapsen kanssa itsekseen kotiin. Lähdet vaikka ensialkuun tunniksi omaa aikaa viettämään ja hiljalleen pidennät aikoja. Kun miehen itseluottamus lapsenhoitoon kasvaa, hän toivottavasti uskaltaa ottaa siitä myös enemmän omaa vastuuta.
Se vaan on kun olen lähtenyt vaikkapa lenkille koiran kanssa niin ei pitkälle tarvitse lähteä kun jo puhelin pirisee, vauva itkee tule syöttämään vaikka juuri ennen lähtöä oisin syöttänyt. Hänellä myös tuntuu olevan lyhyt pinna vauvan kanssa, ei kestä itkua kuunnella. Joutunut usein jo sanomaan että rauhoittuu eikä kovin ottein pidä vauvaa että vauva aistii sen kun aikuinen hermostuu
Ap
Mitäpä jos mies opettelee olemaan vauvan kanssa niin, että aluksi olet paikalla ja neuvot, miten toimia rauhallisesti? Vaatii toki mieheltä motivaatiota opetella.
Joskus voi olla parempi olla neuvomatta, kun se oma tapa ei ole aina se ainoa oikea tapa. Itse huomasin neuvovani miestä turhankin paljon esikoisen synnyttyä. Itse olisin varmaan räjähtänyt, jos joku toinen olisi vieressä samoin koko ajan neuvonut. Meillä lasten iltapesut on ollut aina miehen kontolla, mitä nyt työmatkojen yms aikana olen ne joutunut hoitamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin? Olen nainen, vauva on 4 vko ikäinen enkä hyväksy sitä, että miehen työ ohittaa vauvanhoidon.
Oma vauvani oli 3kk ennen kuin hän söi mistään muusta kuin rinnasta. Ihmettelen miksi pitäisi syöttää vauvaa muiden kuin sinun, se on ihan normaalia että vauvat ovat vain rinnalla ensimmäiset kuukaudet syömässä. Tuohon muuhun, niin onko isä tietoinen että vauvaa kannattaa kantaa pystyasennossa? Tai että vauva monesti viihtyy vatsallaan sylissä, niin että sitä kannetaan käsivarsi pitkittäin vatsan alla jalkojen ja rinnan välistä? Vai yrittääkö hän vain hyssytellä sitä selällään? Kuulostaa siltä että mies on epävarma eikä osaa. Nyt olisi hyvä sauma opetella vauvan hoitoa. Vai pitäisikö hänen siis osata intuitiolla se?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perinteinen mies. Ei kanna osaansa vastuusta.
Käy töissä elättää perheen. Ei ole tietysti vastuu jos naisilta kysytään.
Se on osa sitä vastuuta mutta ei todellakaan kaikki se vastuu jota aikuisen miehen pitäisi pystyä kantamaan.
Voiko ap:n kanssa puhua?
Vierailija kirjoitti:
Oma vauvani oli 3kk ennen kuin hän söi mistään muusta kuin rinnasta. Ihmettelen miksi pitäisi syöttää vauvaa muiden kuin sinun, se on ihan normaalia että vauvat ovat vain rinnalla ensimmäiset kuukaudet syömässä. Tuohon muuhun, niin onko isä tietoinen että vauvaa kannattaa kantaa pystyasennossa? Tai että vauva monesti viihtyy vatsallaan sylissä, niin että sitä kannetaan käsivarsi pitkittäin vatsan alla jalkojen ja rinnan välistä? Vai yrittääkö hän vain hyssytellä sitä selällään? Kuulostaa siltä että mies on epävarma eikä osaa. Nyt olisi hyvä sauma opetella vauvan hoitoa. Vai pitäisikö hänen siis osata intuitiolla se?
Rätti olkapäälle ja vauvan pää siihen. Siinä on helppo tukea ja vaikka kävellä vähän ympäriinsä.
Vierailija kirjoitti:
Huvittaa nämä pikku tsirbulat, jotka uskovat, mitä miehet heille sanovat. Oma vika, mitäs uskoit. Useimmiten ei kannattaisi.
Ja sama mies itkee n.10v päästä kun lasta ei kiinnostakaan nähdä etäisää josta ainoat muistot on räyhäämistä, äksyilyä ja se yksi kerta kun lapsi jäi kaatosateeseen odottamaan koulun pihalla kun isukki unohti hakea koulusta sen yhden ainoan kerran kun se oli tämän vastuulla. :D
Meillä on onneksi anoppi, joka hoiti vauvaa 3 kk ajan, minä sain imettää, mutta en muuten hoitaa. Sain levätä ja keskittyä toipumiseen, öisin nukuin, koska vauva oli anopilla ja sai korviketta. Mies kävi töissä, minä saatoin olla lenkillä tai kaupassa ihan rauhassa, vauvasta ei ollut vaivaa. Sitten 3 kk kohdalla anoppi antoi luvan sylitellä lasta muutenkin kuin syöttäessä. Tosin tässä vaiheessa myös mies alkoi muistuttaa, että olisi aika palata töihin, vauvalla on kotona hoitaja.
Anoppini on kiinalainen ja siellä tämä on normaalia.
Vierailija kirjoitti:
No kyllä iso osa vanhemmista oppii ne oikeat otteet sen oman vauvan kanssa ihan vain yrityksen ja erehdyksen kautta eikä niitä kukaan kädestä pitäen opeta. Moni mies varmaan kuvittelee että naisilla olisi joku ylimaallinen vaisto seb vauvan hoidon jokaiseen yksityiskohtaan mutta ei se niin mene. Ihan samalla tavalla itse opettelemalla ne naisetkin lapsen kanssa oppivat olemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin? Olen nainen, vauva on 4 vko ikäinen enkä hyväksy sitä, että miehen työ ohittaa vauvanhoidon.
Älä viitsi. Sinun provo meni pieleen jo siinä vaiheessa, kun sanoit että mies irtisanoi itsensä kuukausi ennen vauvan syntymää. Et myöskään muka erota työttömyyspäivärahaa toimeentulotuesta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on onneksi anoppi, joka hoiti vauvaa 3 kk ajan, minä sain imettää, mutta en muuten hoitaa. Sain levätä ja keskittyä toipumiseen, öisin nukuin, koska vauva oli anopilla ja sai korviketta. Mies kävi töissä, minä saatoin olla lenkillä tai kaupassa ihan rauhassa, vauvasta ei ollut vaivaa. Sitten 3 kk kohdalla anoppi antoi luvan sylitellä lasta muutenkin kuin syöttäessä. Tosin tässä vaiheessa myös mies alkoi muistuttaa, että olisi aika palata töihin, vauvalla on kotona hoitaja.
Anoppini on kiinalainen ja siellä tämä on normaalia.
Vaikka se on siellä normaalia niin se ei silti ole ihan normaalia.
Ensimmäisenä teidän täytyy hakea apua miehen aggressiivisuuteen ja kovakouraisuuteen. Vauvaa ei KOSKAAN saa käsitellä rajusti, vaikka miten hermostuttaisi. Ei myöskään isompaakaan lasta.
Vasta jos mies saa luotettavasti itsensä kuriin ja oppii käsittelemään vauvaa lempeästi ja suuttumatta joka tilanteessa voi edes harkita että vauvan voi jättää hänen hoitoonsa ilman valvontaa.
Vakavan keskustelun paikka ap, ja miehen on pakko suostua hakemaan apua.
Tuli yllätyksenä puun takaa? Sellaisia ne miehet ovat. Hoidin yksin 2, eipä tarvinnut lisää hankkia.