Lähihoitaja tienaa liki 3000 €/kk
Tämä kahden vuoden koulutuksella. Itse en ulisisi palkan pienuutta noilla spekseillä.
Jos kysymys on työhyvinvoinnista, vaatimukset tulisi kohdistaa siihen.
Kommentit (53)
No noin 2800€ jos on paljon yövuoroja ja pyhiä. Peruspalkka on sen 2100€.
Ei mun mielestä silti koulutukseen nähden mitenkään kauhean pieni, vaan ihan linjassa. Enemmän mä kaipaan töihin lisää ihmisiä, nyt pahimmillaan opiskelijoiden vastuulle joudutaan lykkäämään ihmisiä.
T. Lähäri
Lähtöpalkka on n 1700€/kk. Ilta ja vkonloput ei siihen paljoa päälle tuo. Alussa ei pääse edes 2000€. Kaupan kassallakin tienaa paremmin eikä tarvi pestä perceitä
Lähihoitaja voi tienata jopa enemmän yötä ja pyhää tekemällä sekä ylitöillä. Mutta sekö se on elämän tarkoitus. Ei siinä muuta elämää sitten olekaan. Ihan ok ajoittain tai jonkun ajanjakson.
Miksi lähärillä pitäisi edes olla sama palkka kuin sairaanhoitajilla? Lähärit vaihtaa vaippoja…
Pahin epäkohta on hoitajien palkkaus isoissa hoivajäteissä, kaikkein raskaammin hoidettavien potilaiden kanssa. Siinä päässä se lähtö(perus) palkka pitäisi saada siihen 2200-2300€/kk välille.
Toivottavasti kaikki Suomen perussuomalaiset opiskelee itsensä lähihoitajiksi
Tämän päivän Hesarissa nuori lähihoitaja kantoi kassia jossa luki "Helsingin yliopisto" isoilla kirjaimilla. Eihän se kiellettyä ole, mutta herätti ihmetystä asiayhteydessä.
No joo, kaveri saa enemmän jossain korjaamolla päivätyöstä eikä paljon koulutusta ole eikä vastuuta ihmisistä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi lähärillä pitäisi edes olla sama palkka kuin sairaanhoitajilla? Lähärit vaihtaa vaippoja…
No teen mä vähän muutakin. Autan toki noissa päivittäisissä toiminnoissa, mut sen lisäksi: jaan ja annan lääkkeet potilaille, tarkkailen vointia, otan verinäytteitä, hoidan yhteyksiä omaisiin, hoidan haavat, ohjaan opiskelijoita, annan ravitsemusohjausta jne. Silti mun palkka on ihan linjassa koulutuksen vaativuuden kanssa, enemmän vaan tarvittaisiin tekijöitä. T. Lähäri
"Miksi lähärillä pitäisi edes olla sama palkka kuin sairaanhoitajilla? Lähärit vaihtaa vaippoja…"
Kumpa olisikin niin. Keskittyisin mielelläni pelkästään ihan perushoitoon mutta valitettavasti tosi monia asioita on huolehdittava. Et selvästikään tiedä alasta juurikaan.
"jaan ja annan lääkkeet potilaille, tarkkailen vointia, otan verinäytteitä, hoidan yhteyksiä omaisiin, hoidan haavat, ohjaan opiskelijoita, annan ravitsemusohjausta jne."
Niitä on paljon enemmänkin. Myös erilaisia tilauksia, välillä lääkäriasioita, lähetteitä, arviointeja ja hoitosuunnitelmia. Monenlaisia muitakin hoitotoimenpiteitä katetroinnit, imemiset, peg ravitsemus ym. Henkilökohtaiset vastuualueet.
Aika monta asiaa pitää kiireisessä arjessa tehdä. Pelkkä vaipanvaihto ei riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No teen mä vähän muutakin. Autan toki noissa päivittäisissä toiminnoissa, mut sen lisäksi: jaan ja annan lääkkeet potilaille, tarkkailen vointia, otan verinäytteitä, hoidan yhteyksiä omaisiin, hoidan haavat, ohjaan opiskelijoita, annan ravitsemusohjausta jne. Silti mun palkka on ihan linjassa koulutuksen vaativuuden kanssa, enemmän vaan tarvittaisiin tekijöitä. T. Lähäri
Komppaan tätä, paitsi verinäytteitä en ota.
Tähän mainitsisin erikseen perinteiset paperityöt. Eli kirjaaminen, tietojen täyttämistä tarvittaessa, puheliasioinnit, tarviketilaukset... lista jatkuisi. Että kun aina kitistään siitä, miten hoitajat istuvat koneella tai toimistossa, niin siellä tehdään töitä! Ei se työnteko ulotu pelkästään käytännön asioihin.
T. Toinen lähäri
Ohis, mutta miksi näissä keskusteluissa aina nousee esille tuo vaipanvaihto ja "perseenpesu"? Näitä työtehtäviä kauhistellaan ja yökötellään ja käytetään jopa perusteena kokonaisen ammattiryhmän halveksumiselle. Miksi ihmeessä?
Kyllä, vanhus- ja vammaispuolella tehdään paljon vaipanvaihtoa MUTTA hyvin paljon kaikenlaista muutakin.
Itse olen lähihoitaja ja palkkaani melko tyytyväinen. Ketjuun kirjoittaneen toisen lähärin tavoin itsekin kaipaan eniten osaavia työntekijöitä alalle.
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitaja voi tienata jopa enemmän yötä ja pyhää tekemällä sekä ylitöillä. Mutta sekö se on elämän tarkoitus. Ei siinä muuta elämää sitten olekaan. Ihan ok ajoittain tai jonkun ajanjakson.
Jep. Päiväkodissa työskennellessä ( mikä siis ei ollut vuorohoitopaikka), mulla paras palkka ( ja sen korkeammaksi ei enää voinut nousta, oli kaikki lisät) oli 2070 euroa. Siitä käteen jäävä osuus oli noin 1500 euroa.
Sairaanhoitajana erikoissairaanhoidossa päivätyössä palkasta jää käteen alle 1800e ja risat. 🤡
Vierailija kirjoitti:
Ja monesti nuo noin 3000 palkat sisältävät myös niitä rahoja, kun taas kerran sun vapaat on peruttu ja oot jonkun toisen tilalla töissä, kun sijaisia ei saada.
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajana erikoissairaanhoidossa päivätyössä palkasta jää käteen alle 1800e ja risat. 🤡
Anteeksi, piti kirjoittaa 1800e ja risat. Ei alle.
Vierailija kirjoitti:
Lähtöpalkka on n 1700€/kk. Ilta ja vkonloput ei siihen paljoa päälle tuo. Alussa ei pääse edes 2000€. Kaupan kassallakin tienaa paremmin eikä tarvi pestä perceitä
Jos ihminen nyrpistää nenäänsä kaikelle likaiselle, ei hoitoala sovi hänelle. Ihminen on sekin, jolta vaippaa vaihdetaan. Ei hän tahallaan ole toimintakyvytön. Vähän kunnioitusta potilaitakin kohtaan.
Se on juurikin näin, että se työ on perseestä koska siellä ei ole tarpeeksi käsiä tekemässä. Siihen ei auta, vaikak kunka monta satasta annetaan lisää. Sama ruikutus vain jatkuu joka kierroksella. Pitäisi päinvastoin jättää korotukset väliin kokonaan, jotta saadaan palkattua lisää väkeä eikä se työ enää olisi niin perseestä.
Ai, en ole kyllä ikinä nähnyt tuota 3000 € palkkanauhassani.
T. Hoitaja