GALLUP: Millä viikoilla olette synnyttäneet?
Ja oletteko pystynyt imettämään? Odotan itse kaksosia ja mielenkiinnosta haluisin tietää ja ehkä vähän varautua.
Netissäkin oli tosi vähän tietoa kaksoisraskauksista tai sitten en osannu ettiä.
Kiitos jos jaksatte vastata!
tereisin: pocahontas
Kommentit (26)
ekat kaksi viikkoa tarvitsivat lisämaitoa muutama kerran vuorokaudessa n. 10 ml kerrallaan, sen jälkeen oma maito riitti, soseita alettiin maistella kun olivat 4kk ja kaikkiaan imetin 8 ja 10 kk.
käynnistyksellä syntyi A poika 2760gr ja B poika 2650. Vierihoidossa alusta saakka, osittaisimetyksellä muutaman viikon. Sitten täysimetyksellä 4,5 kk:n ikään saakka ja osittaisimetyksellä 11 kk:n ikään. Meillä pojat oli nopeita syömään, pisimmät imetyssessiot kesti 10 min, normaali aika noin 5 min. Ja kun söivät yhtäaikaa ei syöttäminen meillä ollut kovin aikaa vievää :)
Itse panostin imetykseen juuri sen helppouden takia, en ravitsemuksellisista eikä aatteellisista syistä. Oli huomattavasti mukavampi yöllä nostaa pojat rinnalle ja torkkua itse kuin hakea pullot keittiöstä, lämmittää vesihauteessa, juottaa pojat ja mennä keittiöön huuhtelemaan pullot...
Niin tai näin, kunhan sitä ravintoa jostain tulee niin hyvä juttu!
Synnytys käynnistettiin rv 36+5 raskaushepatoosin vuoksi. Vauvat paino poika 3160g ja tyttö 2630g ja pääsivät suoraan vierihoitoon. Nyt ovat 2kk ja täysimetyksellä ollaan oltu koko ajan. Helppoa se ei ole ollut, tiheän imun kaudet ja tankkaukset... olisin varmaan jo luovuttanut ellei takana olisi ollut onnistunut esikoisen imetys (täysimetys 1v asti). ELi todellakin, tietoa ja tukea kannattaa hankkia etukäteen, myös miehelle ja muille läheisille ihmisille. Mikään ei ole niin lannistavaa kun kuunnella läheisten kommentteja että riittääköhän sulla maito jne. Kovasti tsemppiä ja luottamusta itseesi imettäjänä!
Elise
kivasti koko ajan tulee lisää vastauksia... olisko teillä joku hyvä tietolähde tuota imetystä varten?
Meidän pojat syntyivät kiireisellä sektiolla tasan 36+0. Toipuminen oli sektion jälkeen aika hidasta, mutta maitoa alkoi nousemaan noin neljäntenä päivänä sektion jälkeen. Sitäkin ennen sitä tuli vähän, että saatiin vauvojen kanssa opetella. Lisämaitoa saivat ensimmäiset pari viikkoa oman lisäksi ja sen jälkeen alkoi oma maito riittämään aika hyvin. Lähes täysimetyksellä mentiin 4kk, jonka jälkeen alettiin maisteleen soseita. Välillä ovat saaneet iltapullona noin 1dl Nan-maitoa, varsinkin kun oli sellainen vaihe, että olisivat olleet tissillä koko ajan....
Nyt pojat kohta 7kk, syövät hyvin ja maitona edelleen rintamaito, on kummasti riittänyt.
Vinkkeinä kierrätän synnytyslääkärin antaman hyvän vinkin, että ostaa tuttipulloja ja laatikon vastiketta kaiken varalta. Sitten ei tarvitse stressata ja huolehtia riittääkö. Minua ainakin auttoi tuo... Lisäksi hyvä imetystyyny ja muistaa syödä hyvin.
Piiki
ja osittain imetän. Korviketta menee kuitenkin aikaslailla, kun oma maito ei riitä molemmille.
saitko olla lastesi kanssa alusta asti vai olivatko he keskos hoidossa aluksi?
eli hokasin ton " syyskuun" mammat pinon sieltä näyttää löytyvän kaikki tieto mitä tässä kaipailinkin... olis pitäny paremmin selailla...
osittaisimetin tyttöä noin 9kk ja poikaa noin 10,5kk. Saivat siis myös NANnia iltaimetyksen jälkeen lisämaidoksi. Monikkoimetystyyny on tosi hyvä apuvälinen imetykseen.
hopsi ja taaperot 1v9kk
ja lisämaitoa saivat alusta asti. Imetystä jaksoin n 2 kk,sitten maito loppui kun itse laihduin niin paljon. Raskausaikan painoa tuli vain 10kg vaikka söin kuin hevonen. Jälkitarkastuksessa painoa -17kg, ennestään olin normaalipainoinen. Nyt on painon lasku pysähtynyt onneksi, mutta lihomaan ei pääse kun 8kk ikäiset tuplat konttaavat pitkin asuntoa!
Olen imettänyt osittain ja vauvat pain 4 kuukautta. Aluksi annoin enemmän tuttelia, nyt ihme kyllä tissimaitokin riittää aika pitkälle, vaikka annan kyllä korvikettakin jos siltä tuntuu enkä ota mitään stressiä siitä.
Siis sektio 34+6, terveet kaksospojat. Imetys ei onnistunut, kun olivat niin pieniä eivätkä jaksaneet imeä. Puolitoista kuukautta lypsin pulloon, vain pieniä määriä, kun ei vaan tullut maitoa. Pulloruokinnassa olivat eikä kummallakaan ole häivääkään allergiasta (ovat jo isoja). Seuraavat kaksi vauvaani imetin 3-6kk.
erittäin vaikean raskauden jälkeen pojat, toisella vaikea SGA(hyvin pienipainoinen viikkoihin nähden, kärsi mahassani). 2 vk tehossa ja 6 vko vastasyntyneiden lastenosastolla. Pumppasin pääsääntöisesti maitoa 6kk ja se oli minulle ihan maksimi. Yritin lopettaa aikaisemminkin, kun oli melkoisen uupunut erikokoisten eri aikaisiin sapuskointiväleihin ja lähes nukkumattomuuteen (toinen leikattiin, toisella koliikki, toinen nukkui päivällä, toinen yöllä ja heräsi viideltä eivätkä nukkuneet kuin vartin unia päivällä, syöttäminen samaan aikaan ei onnistunut, puolet pienempi tarvitsi ruokaa paljon useammin myös yöllä). Hyvä tietty, että saivat minunkin maitoani, mutta koin pumppaamisen kaiken kaaoksen keskellä raskaaksi. Isompaa imetin ajoittain 3kk asti, jolloin alkoi hylkiä ja siirryin kokonaan pulloon ja aloin yrittää pienempää vasta ekoja kertoja rinnalle. Ihme kyllä oppi vielä silloin, mutta pullosta hänellekin yleensä annoin, koska halusin tietää määrät paljonko saan menemään, koska poika oli tosi pieni. Tästä voi siis päätellä, että vauva-aikaa en kaipaa, tosin ihania muistojakin on. Nyt touhukkaat puhekoneet.
Tsemppiä ja toivotaan parempia viikkoja!
Rv 37+2 syntyivät, kahden päivän käynnistelyjen jälkeen lopulta hätäsektiolla. Toinen tyttö oli pari päivää valvontaosastolla, toinen heti vierihoidossa.
Imetin molempia osittain noin 6kk. Jos haluat imettää, siitä kannattaa haalia kaikki tieto etukäteen, olla yhteydessä imetystukihenkilöön, ja mieluiten kaksosten sellaiseen. Ja lisäksi varata kaapit täyteen valmista ruokaa, ja mieluiten joku kokopäiväinen apulainen (lasten isä?) kotiin pariksi ensimmäiseksi kuukaudeksi. Kyllä se täysimetyskin voi onnistua, mutta mitään stressiä siitä ei kannata ottaa. Hommaa riittää muutenkin!
Onnea odotukseen!
Eli en imettänyt.Saivat kyllä ainakin 6kk itse lypsämääni maitoa,lisämaitoja ei onneksi tarvittu.Lypsäminen ja pikkukeskosten hoito kotona oli kyllä aluksi aika rankkaa!!!
Meidän vauvat syntyivät viikko sitten. A vauva alateitse ja B hätä-sektiolla. Molemmat joutuivat teholle keskoskaappeihin, mutta nyt ovat päässeet jo omiin sänkyihin. Nyt vaan odotellaan, että kasvavat ja oppivat kunnolla syömään. En ole vielä saanut yrittää imettää, mutta lypsän maitoa ja vien sairaalaan joka päivä.
Otsokka
Meidän tuplat syntyivät tuplaperätilan vuoksi suunnitellulla sektiolla rv 39+0. A-tyttö 4105g ja 50cm, B-poika 3295g ja 50cm. Imetin 5 kuukautta, josta osoittain viimeiset 3 kuukautta.
katso tuolta www imetystukilista net listalle kannattaa liittyä kans!
-Elise