Jos perisit vanhemmiltasi vaikkapa 10 000€, käyttäisitkö rahat miehesi ja sinun yhteisen asuntolainan pois maksamiseen?
Tai käyttäisitkö muuten rahat yhteiseksi hyväksi vai pitäisitkö rahat itselläsi?
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
10 000€ perintö? Kai ihmisillä nyt yleisesti on isommat perinnöt? Omilla vanhemmilla on jo pelkkä talon arvo yli 500 000€, muusta omaisuudesta puhumattakaan. Ja ihan tavallisia keskiluokkaisia ollaan, ei mitään rikkaita.
Vanhempieni talon arvo on reilu 200 000 € ja siitä iso osa on vielä velkaa. Sentään ihan hyvältä paikalta, niin sen saa myytyä. Muuta omaisuutta ei ole. Sen, kun jakaa useammalle perilliselle, niin ei siitä paljoa jää.
Olen käyttänyt perintönä saamiani rahoja yhteisen asunnon maksamiseen.
Olen kyllä pääasiassa sitä mieltä, että perheessä rahat ovat yhteisiä, mutta vanhempien perintö on kyllä jokaisen omaa. Saahan sen toki yhteiseen hyvään käyttää, jos haluaa, mutta vain jos haluaa. Omat lapset ovat alle kouluikäisiä, mutta tuntuisi kyllä tosi oudolta ajatukselta, että heidän mahdolliset puolisonsa olisivat automaattisesti osingoilla meidän jättämällä perinnöllä. Testamentti tehty, kuten omilla ja appivanhemmilla, joka sulkee pois lasten puolisoiden avio-oikeuden.
Ilman muuta avaisin molemmille vapaaehtoiset eläkevakuutukset. Laittaisin molempiin tileihin saman verran aloitusmaksua. Edunsaajaksi toinen puoliso molemmille.
No ei ollut häävi perintö mutta ei kyllä asuntolainakaan jos kymppitonnista puhuttiin.
Tuommoisen summan hävittää pk-seudulla asuvan, aktiivisesti harrastavan lapsiperheen arjen menoihin vuodessa ilman että kukaan huomaa mitään eroa.
Kasvukeskuksessa perheellisille nykyään normaali 200-300 000€ asuntolainakaan ei yhdellä kymppitonnilla lyhene niin että sitä muistaisi enää parin kuukauden päästä.
Elämä on.
Lyhentäisin lainaa vain omasta osuudestani.
Käytimme perintöni yhteisen auton hankkimiseen. Kaikki on meillä molempien nimissä, myös lainat.
Vierailija kirjoitti:
Maksoin perinnöllä OMAN osuuteni lainasta. Nyt tulee koko palkka tilille kun ei ole enää asuntolainaa. Mies maksaa omaa lainaosuuttaan normaalisti.
Vai oman lainasi? Jos laina on yhteinen, ei siinä ole omia osuuksia vaan olette yhteisesti siitä vastuussa, lyhensipä toinen sitä kerralla enemmän tai ei.
Ne on sun rahoja, joten käytä ne itseesi. Mä perin kanssa ison summan rahaa ja koska rahat oli mun, niin yksin myös päätin niiden käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Käytimme perintöni yhteisen auton hankkimiseen. Kaikki on meillä molempien nimissä, myös lainat.
Mies käytti asunnon ostamiseen omia säästöjään suunnilleen saman verran kuin mitä yhteiseen autoon meni. Ihan reilua mielestäni. Kaikki omistus on puoliksi molempien nimissä.
No mä vasta kerään alkupääomaa yhteiseen asuntoon, eli ne rahat menisi rahastoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai ihmisillä nyt yleisesti on isommat perinnöt? Omilla vanhemmilla on jo pelkkä talon arvo yli 500 000€, muusta omaisuudesta puhumattakaan. Ja ihan tavallisia keskiluokkaisia ollaan, ei mitään rikkaita.
Suomessa kaikki ei asu pk-seudulla, kannattaa välillä katsoa oman kuplan ulkopuolelle. Samoin perheissä on vielä aika usein enemmän kuin yksi lapsi.
Toki, mutta vaikka asunnon arvo olisi sata tonnia ja perillisiä neljä, jää perintöä enemmän kuin kymppitonni.
Riippuisi tietysti täysin rahatilanteestani. Tällä hetkellä olen kokopäivätyössä ja olisin todennäköisesti mitoittanut oman osuuteni lainanlyhennyksestä sen mukaan, joten perintöä ei siihen tarvittaisi. Jättäisin siis sen säästötililleni. Noin pieni summa ei juuri kasvaisi korkoa, joten ihan sama, missä se makaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai ihmisillä nyt yleisesti on isommat perinnöt? Omilla vanhemmilla on jo pelkkä talon arvo yli 500 000€, muusta omaisuudesta puhumattakaan. Ja ihan tavallisia keskiluokkaisia ollaan, ei mitään rikkaita.
Suomessa kaikki ei asu pk-seudulla, kannattaa välillä katsoa oman kuplan ulkopuolelle. Samoin perheissä on vielä aika usein enemmän kuin yksi lapsi.
Toki, mutta vaikka asunnon arvo olisi sata tonnia ja perillisiä neljä, jää perintöä enemmän kuin kymppitonni.
Otsikossa lukee "vaikkapa 10 000". Summa on siis todennäköisesti hatusta vedetty, eikä sillä ole keskustelun kannalta merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Ne on sun rahoja, jotka en käytä ne itseesi. Mä perin kanssa ison summan rahaa ja koska rahat oli mun, niin yksin myös päätin niiden käytöstä.
Ei ole. Jos ei ole avioehtoa kuuluu lain mukaan puolet summasta puolisolle.
Yhteiseksi hyväksi, varmaan remonttiin tällä hetkellä. Toimii myös päinvastoin, mies sai yllättäen vajaa 10000e ja sen laittoi myös yhteisiin juttuihin.
Onneksi ei ole miestä niin voisin käyttää omaan hyvään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne on sun rahoja, jotka en käytä ne itseesi. Mä perin kanssa ison summan rahaa ja koska rahat oli mun, niin yksin myös päätin niiden käytöstä.
Ei ole. Jos ei ole avioehtoa kuuluu lain mukaan puolet summasta puolisolle.
Ni ei todellakaan kuulu. :DDDD voihan olla että se puoliso, joka ei saanut 10k€ perintöä, on se varakkaampi osapuoli.
Täällä taas joku toisten rahoja kuolaava haaveilee helposta omaisuudesta. Tulee karvas pettymys kun ei laki määrääkään toisten rahoista puolia tuosta noin muille ihmisille:DDD
Käytin jo asuntolainan maksuun, sijoituksiin (yhteisiä) ja yhteiseen lomaan.