Työnhakuvelvoite tulee ilmeisesti koskemaan myös osaa työssäkäyvistä
Näin minulle ainakin tänään väitti työkkärin virkailija.
Eli jos olet osa-aikainen, tai vuokratyössä tai muuten työsuhteessa, jossa palkan lisäksi saat soviteltua päivärahaa edes satunnaisesti, niin ei kun hakemuksia lähettelmään vaan, koska osa-aikaisuus tai vuokratyö ei nähtävästi työkkärin mielestä ole hyväksyttävä ja riittävä työsuhde
Kommentit (946)
Ihmeellistä jankkaamista puolet ketjusta.
Liekö sama ihminen käynyt kirjoittamassa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömät tekevät toimistotöitä työmarkkinatuella esim. kansalaisopistot, sairaalat, vesilaitokset, sähkölaitokset, sivistyskeskus, ympäristötoimi, hautausmaan toimisto, seurakuntien toimistot, sosiaalitoimisto, vapaa-aikatoimi eli esim. nuorisotalot, museot, taidemuseot jne.
Jos näihin kaikkiin palkattaisiin ihan oikeasti työntekijät, niin työttömyys pienenisi monella henkilöllä.
"Miksi ei palkata", on parempi kysymys kuin "miksi et mene töihin".
Miksi ei palkata!?? Tämä on kaikkein tärkein kysymys jota kokoomus ja muut työttömistä vihapuhetta viljelevät eivät tahdo "jostain tietystä syystä" sanoa ääneen, syytetään vain työnhakijoita vaikka yritykset eivät aidosti tahdo palkata ihmisiä, jään odottamaan aikaa, kunnes yrityksille aletaan antamaan sanktioita siitä, kuinka monesta TE- toimiston työnhakijasta ovat kokeilujakson aikana kieltäytyneet? vasta tämän jälkeen voimme käydä oikeamielistä rehellistä keskustelua työttömyyden syistä.
Mulle soitti työkkäri ja päivitettiin suunnitelmaa,työhaku velvoite: 1 työpaikka 3 kuukauden sisällä,teen osaaikatyötä jossa tuntimäärät vaihtelee eli ainakin minua koski tämä.
Mun tutulla jää just ton rajan alle osa-aikatyön tuntimäärä ja sen pitäis alkaa hakeen töitä nyt sitten. Vaikka sillä on työ! Ja ks. ihminen on niin uupunut ettei jaksa yhtään lisätunteja, mutta haluais silti pysyä työelämässä kiinni. Mitkä on siis vaihtoehdot, jotta pystyis maksaan laskut ja pysyis hengissä? Jäädä kokonaan työttömäksi. Ei tollanen systeemi palvele tätä yhteiskuntaa tai ketään. Kiusataan ihmisiä joilla on jo työ.
Ja näitä osa-aikaisiahan piisaa, joita tää uus työnhakuvelvoite koskee, koska ei kaupan alalla anneta täysiä tuntia sisältäviä sopimuksia vaikka työntekijät haluais. Osuu kuritus taas erityisesti pienituloisiin naisiin. Järjetöntä, ettei olla mietitty pidemmälle tätä. Ainut hyöty on, että työkkärin virkailijoille riittää töitä, mutta neki rahat tulee valtion kassasta.
Totta kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömät tekevät toimistotöitä työmarkkinatuella esim. kansalaisopistot, sairaalat, vesilaitokset, sähkölaitokset, sivistyskeskus, ympäristötoimi, hautausmaan toimisto, seurakuntien toimistot, sosiaalitoimisto, vapaa-aikatoimi eli esim. nuorisotalot, museot, taidemuseot jne.
Jos näihin kaikkiin palkattaisiin ihan oikeasti työntekijät, niin työttömyys pienenisi monella henkilöllä.
"Miksi ei palkata", on parempi kysymys kuin "miksi et mene töihin".
Miksi ei palkata!?? Tämä on kaikkein tärkein kysymys jota kokoomus ja muut työttömistä vihapuhetta viljelevät eivät tahdo "jostain tietystä syystä" sanoa ääneen, syytetään vain työnhakijoita vaikka yritykset eivät aidosti tahdo palkata ihmisiä, jään odottamaan aikaa, kunnes yrityksille aletaan antamaan sanktioita siitä, kuinka monesta TE- toimiston työnhakijasta ovat kokeilujakson aikana kieltäytyneet? vasta tämän jälkeen voimme käydä oikeamielistä rehellistä keskustelua työttömyyden syistä.
Ai nyt se taas olikin kokoomuksen vika että demarit ay-liikkeen painostuksesta on käytännössä jumittaneet suomen työmarkkinat jonnekin 90-luvun suurtyöttömyyden aikaan kun mitään ei saada muuttaa. Firmoja karkaa maasta eri syistä mm. aina vaan nouseva verotus ja muu sekopäinen byrokratia. Ay-liike loikkii lakosta toiseen, pahimmillaan vaikka just olisi solmittu työehtosopimus mutta kun pitää naapurialaa tukea tukilakolla niin taas ollaan lakossa eikä raha liiku.
Mut hei, kokoomuksen vika vaikka nuo on ainoita jotka edes esittää ääneen sen kysymyksen mistä niitä työpaikkoja ihmisille löytyy. Demarit ja vasemmisto tarjoaa vaan aktiivimallia jonka ne nimeää jostain mystisestä syystä palveluksi ja toisaalta vappusatasia joista jää kaikkien karsintojen ja verojen ja muiden tukiaisten laskun jälkeen kouraan alle kymppi kuussa jos sitäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koskeeko se yli 60-v työttömiä vanhuksiakin ?
Kuka tietää vastata ryppyiselle ?Kyllä koskee.
Just soitettiin. Olen ihan vähää vaille 60 vuotias. Ja eikun hakemuksia väsäämään.
Olen myös pitkäaikaistyötön ja aivan hel..tinmoinen haloo ja hinku oli virkailijalla saada minut töihin.
Palkkatuella pitäisi mennä paikallliseen työpajaan lajittelemaan nappeja. Sieltä aukeaa kuulema polku takaisin työelämään.
Toinen vaihtoehto on mennä uskiskirppikselle laittamaan kamoja hyllyyn. Väliajoilla rukoillaan.
Rukoilen, että meille ikääntyneille saadaan se eläkeputki takaisin. Aaamen.
Minulle sanottiin työkkärissä, että saa laittaa myös avoimia työhakemuksia työnantajille sähköpostiin, vaikka heillä ei olisi työpaikkaa auki. Avoin hakemus kelpaa myös yhdeksi neljästä hakemuksesta.
Jos työkkäristä ei hae soviteltua päivärahaa, vaan tyytyy nykyiseen osa-aikatyöhönsä, mitään hakemuksia ei tarvitse täyttää. Jos on osa-aikatyössä ja etsii töitä työllistyäkseen kokoaikaisesti, voi saada soviteltua päivärahaa. Sen saadakseen tulee täyttää edellytykset eli hakea laissa määrätyllä tavalla töitä. Eli virkailija on ihan oikeassa.
Osa-aikainen saa tässä yhteiskunnassa olla myös omasta tahdostaan. Yhteiskunta ei kuitenkaan ole velvollinen maksamaan soviteltua työttömyyskorvausta, jos osa-aikainen ei pyri työllistymään kokoaikaisesti.
Jos on mahdollista olla olematta työttömien listalla esim. omien tai puolison tulojen vuoksi, kannattaa harkita, niin ei tarvi olla viranomaisten pompoteltavsna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan järjetöntä tuollainen.
Osa-aikatyökin kuitenkin ON työtä, ja jos työkkärin yksi pointti on se, että ihmisen täytyy olla tekemässä toisen hyväksi jotain joko palkattuna tai palkatta, niin pitäisi riittää, että tekee edes osa-aikatyötä. Menee ihan ihmisten juoksuttamiseksi nyt.
Toisaalta voitaisiin tehdä niin, että 6 kk jälkeen ei enää annettaisi soviteltua päivärahaa vaan todettaisiin, että sinulla on osa-aikainen työpaikka, olet siihen tyytyväinen ja voimme lopettaa tukesi.
Puolikkaalla palkalla ei makseta asumista saati kulkemista.
Logiikallasi varmaankin vastaus tähän olisi, asu metsässä :D
Kannattaa aina muistaa se tosiasia, että jos ihmisellä ei ole mitään, niin onko millään väliä?
Tahdon tällä sanoa vaikkapa sitä, että jos sinulla ei ole ruokaa, niin mikset menisi suoraan kauppaan syömään, otat vaikka grillatun broilerin tiskiltä ja alat syönään sitä kaupassa. Ei haittaa, jos paikalle tulee poliisi, miksi haittaisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just soitettiin. Olen ihan vähää vaille 60 vuotias. Ja eikun hakemuksia väsäämään.
Olen myös pitkäaikaistyötön ja aivan hel..tinmoinen haloo ja hinku oli virkailijalla saada minut töihin.
Palkkatuella pitäisi mennä paikallliseen työpajaan lajittelemaan nappeja. Sieltä aukeaa kuulema polku takaisin työelämään.
Toinen vaihtoehto on mennä uskiskirppikselle laittamaan kamoja hyllyyn. Väliajoilla rukoillaan.
Eipä pitäisi olla hankalaa; laitaa vaikkapa helsinki rekryyn joka päivä hakemuksen johtajan paikkaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä pitäisi olla hankalaa; laitaa vaikkapa helsinki rekryyn joka päivä hakemuksen johtajan paikkaan...
Ei niin voi tehdä. Lue HE 167 / 2021 vp siellä on mainittu selvästi, että pitää hakea paikkoja, joihin voi perustellusti myös päästä. Lisäksi muistiossa on maininta, että hakemuksien pitää olla vilpittömässä mielessä tehtyjä.
Ensimmäisen kuukauden voi pärjätä laittamalla omaan sähköiseen järjestelmään rastin, että olen hakenut jotain. Sitten voivat pyytää esim. kopiota sähköisesti, että hakemastani firmasta on tullut jokin vastaus, esim. kiitos hakemiksestasi.
Tämä hakemusten lähetettelu vaikka eduskuntaan on siis estetty. Arvasivat, että joku tätä yrittää. J yrittääkin, mutta karenssia pukkaa.
Eikä tässä kohdallani ole ollenkaan kyse siitä, ettenkö pystyisi 4 hakemusta kuukaudessa tekemään. Sepä olisikin helppoa.
Kohdallani on nyt kyse siitä, että ennen olisin päässyt jo eläkeputkeen, nyt pitäisi tilastojen siistimisen vuoksi mennä johonkin naurettaviin tempputyöllistymisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niin voi tehdä. Lue HE 167 / 2021 vp siellä on mainittu selvästi, että pitää hakea paikkoja, joihin voi perustellusti myös päästä. Lisäksi muistiossa on maininta, että hakemuksien pitää olla vilpittömässä mielessä tehtyjä.
Ensimmäisen kuukauden voi pärjätä laittamalla omaan sähköiseen järjestelmään rastin, että olen hakenut jotain. Sitten voivat pyytää esim. kopiota sähköisesti, että hakemastani firmasta on tullut jokin vastaus, esim. kiitos hakemiksestasi.
Tämä hakemusten lähetettelu vaikka eduskuntaan on siis estetty. Arvasivat, että joku tätä yrittää. J yrittääkin, mutta karenssia pukkaa.
Eikä tässä kohdallani ole ollenkaan kyse siitä, ettenkö pystyisi 4 hakemusta kuukaudessa tekemään. Sepä olisikin helppoa.
Kohdallani on nyt kyse siitä, että ennen olisin päässyt jo eläkeputkeen, nyt pitäisi tilastojen siistimisen vuoksi mennä johonkin naurettaviin tempputyöllistymisiin.
Ei yhdestäkään firmasta tule mitää "kiitos hakemuksestasi" viestejä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata yli kuusikymppisen riskeerata, noissa paikoissa korona jyllää ja jo iän myötä on vaarassa. Rokotusten tehot kestävät niin vähän aikaa ettei niihin kannata luottaa.
Hmm. Mietin että ketä tämä yllätti? Jos asioitte työkkärissä (osa-aikaisesti työllisestettyinä tai miten vain) niin kyllähän sieltä tulee esim. Työmarkkinatuessa se vaade, että sun pitää olla valmis ottamaan kokoaikaista työtä. (Mustavalkoinen ja kankea, ihmisten tilanteita huomioimaton systeemihän tämä oli jo ennen tätä muutosta. Mutta ketä yllätti nämä vaateet keikkareille, sitä en tiiä.)
Naureskelin työkkärin tädille tästä uudesta mallista että tämähän ei luo uusia työpaikkoja eikä auta työllistymään sitten kysyin tarkempia tietoja että vaikuttaako minulla osa aikatyötä tekevälle soviteltuun tukeen kun olen muuttamassa ja kyseessä samanlainen soviteltu työ määräaikaisella suhteella sanoi ettei saa kommentoida asiaa "ettei johda asiakasta harhaan" eli vastaus kysymykseen voisi olla että vaikuttaa,tiedän ettei maailman paras työsopimus mutta muutakaan en saanut.
Ihan joutavaa 1tunnin kaakatti 2 henkeä tälläistä tälläistä ja tälläistä olis työpaikat kaikki mitkä auki ei mahdollista hakea. Jonnin joutavaa juoksuttamista itsekin lopuksi totesi ei voi kun yhteen hakea eihän täällä ole mitään paikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan järjetöntä tuollainen.
Osa-aikatyökin kuitenkin ON työtä, ja jos työkkärin yksi pointti on se, että ihmisen täytyy olla tekemässä toisen hyväksi jotain joko palkattuna tai palkatta, niin pitäisi riittää, että tekee edes osa-aikatyötä. Menee ihan ihmisten juoksuttamiseksi nyt.
Toisaalta voitaisiin tehdä niin, että 6 kk jälkeen ei enää annettaisi soviteltua päivärahaa vaan todettaisiin, että sinulla on osa-aikainen työpaikka, olet siihen tyytyväinen ja voimme lopettaa tukesi.
Puolikkaalla palkalla ei makseta asumista saati kulkemista.
Logiikallasi varmaankin vastaus tähän olisi, asu metsässä :D
Kannattaa aina muistaa se tosiasia, että jos ihmisellä ei ole mitään, niin onko millään väliä?
Tahdon tällä sanoa vaikkapa sitä, että jos sinulla ei ole ruokaa, niin mikset menisi suoraan kauppaan syömään, otat vaikka grillatun broilerin tiskiltä ja alat syönään sitä kaupassa. Ei haittaa, jos paikalle tulee poliisi, miksi haittaisi?
Siis puolikas palkka kelpaa, vaikka sillä ei elä.`? Kokoaikatyö ei kelpaa, koska et sitä halua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei yhdestäkään firmasta tule mitää "kiitos hakemuksestasi" viestejä
Useimmiten tulee joku automaattinen viesti "kiitos hakemuksestasi" kun hakemuksen on lähettänyt. Joistain tulee myöhemmin vielä viesti että "sori teitä ei valittu" kun joku muu on valittu hommaan.
nämä aktiivimallit tuntuu olevan kuin YT neuvottelut . huono aines pihalle. kymmeniä lääkärinlausuntoja joissa todetaan työkyvyttömyys . tyhjän päälle . mistään ei saa mitään.