Työnhakuvelvoite tulee ilmeisesti koskemaan myös osaa työssäkäyvistä
Näin minulle ainakin tänään väitti työkkärin virkailija.
Eli jos olet osa-aikainen, tai vuokratyössä tai muuten työsuhteessa, jossa palkan lisäksi saat soviteltua päivärahaa edes satunnaisesti, niin ei kun hakemuksia lähettelmään vaan, koska osa-aikaisuus tai vuokratyö ei nähtävästi työkkärin mielestä ole hyväksyttävä ja riittävä työsuhde
Kommentit (946)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei lääkärit, johtajat, asianajajat, teidän sanomisia ei kuunnella enää tippaakaan.
Työttömyysuudistus meni liian pitkälle.
Harmittaako kun ette voi päättää lapsenne hoidosta
Miten niin en voi? Meillä on hoitaja kotona ja päätökset teen minä. Ei kai kukaan enää anna lastaan kunnalliseen päiväkotiin kaltaistesi psyykkisesti häiriintyneiden työkokeilijoiden armoille?
Työttömiä on tulossa kotihoitoonkin vai mitä luulit että toukokuinen uudistus tuo tullessaan.
Itse asiassa ei ole, koska suurimmassa osassa kuntia tai hyvinvointialueita on tehty päätös, että mielenterveysongelmat - akuutit ja menneet - on esteenä palkkaamiselle tehtäviin, joissa asiakas on avuton. Siis kotihoito ja päivähoito ovat tuollaisia, joihin noin 50% pitkäaikaistyöttömistä ei tule sijoittumaan vaarallisuutensa takia.
Ei työttömät ole minkään hoidon piirissä.
Suomessa vain ne ovat, jotka menevät itse lääkäriin, etkö tiennyt?
Tässäkin ketjussa on moneen kertaan muistutettu, että hae saikkua, jos et halua töihin, masennuksella saa monta viikkoa. Niin että nytkö työttömät kääntävät kelkkansa ja kertovat, että ei he ole minkään psykiatrisen avun piirissä?
No, ei tietenkään olla. Ei Suomessa kenenkään tarvitse olla minkään hoidon piirissä, jos ei halua.
Ei työkkärissä mitään lääkäriä ole. Työttömillä ei ole edes työterveyshuoltoa eli työtön menee lääkäriin vain jos itse haluaa ja varaa ajan, moni ei ole käynyt moneen vuoteen missään lääkäreissä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei lääkärit, johtajat, asianajajat, teidän sanomisia ei kuunnella enää tippaakaan.
Miten niin en voi? Meillä on hoitaja kotona ja päätökset teen minä. Ei kai kukaan enää anna lastaan kunnalliseen päiväkotiin kaltaistesi psyykkisesti häiriintyneiden työkokeilijoiden armoille?
Onko sulla kaikkea kivaa siellä kotona kun nyt toukokuussa työttömiä pakotetaan työpaikkoihin mihin he ei halua?
Miksi se työtön olisi kotonani?
Toukokuusta alkaen tehdään se, mikä olisi pitänyt tehdä aikaa sitten eli ryhdytään vähitellen pienentämään kotiloikoilutukea. Jos ei halua tehdä töitä, ei yhteiskunnan tarvitse maksaa.
Vielä kun sais niitä töitä.
Jos työtön menee lääkäriin niin hän varaa julkiselle ajan niinkuin eläkeläisetkin.
Ei työttömillä ole mitään lääkäriseurantaa.
Viimeksi kun olin palkkatukitöissä niin ei ollut edes mitään tarkastusta ennen työn alkua.
Ei Suomessa kukaan ole missään mielenterveyshoidon piirissä paitsi ne jotka itse varaa ajan.
Työttömille on samat lääkäripalvelut kuin kuin eläkeläisille julkisella ja sinnehän ei saa edes aikaa.
Työtön itse päättää meneekö lääkäriin vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa työnhakuvelvoitteessa ei kysellä toiveita, se on 4. Ja sen päättää virkailija, joka joutuu kerran viikossa tekemään selvityksen kaikista niistä asiakkaistaan, joille on laittanut velvollisuuden tuota pienemmäksi. Virkailija katsoo työkokemuksesi, koulutuksesi ja mahdollisen muun osaamisesi, suhteuttaa ne avoimien työpaikkojen määrään (TEMin tilastoihin) ja tällä perusteella - ei siis jonkun yksittäisen pyyntösi pohjalta - määritellään työnhakuvelvollisuus. Työkyky otetaan huomioon, jos siitä on lääkärintodistus, mutta se ei sellaisenaan alenna velvoitetta. Eikä ilmoitus eläkehalukkuudestakaan auta, tilanne on tässä ja nyt ja sen perusteella katsotaan haettavien työpaikkojen määrä.
Jos haluaa vedota johonkin tilastoon, niin pitää osata kertoa tarkasti, miltä alueelta ja ajanjaksolta se on. Ei riitä, että yleisesti väittää, että tilastojen mukaan töitä ei ole.
Laki ei ole edes vielä voimassa, ei voida laittaa tarkkaa hakumääräystä. Vasta 2.5. alkaen katsotaan hakumäärät.
Työnhakuvelvoite on 0-4, ei 4. Jos se olisi jokaiselle neljä, virkailijat korvattaisiin tekoälyllä. Ja kerran viikossa raportointi tehdyistä hommista on arkea monissa duuneissa, sitä tarvitaan lähinnä tilastojen ja isomman kuvan muodostamiseen toiminnasta.
Työnhakuvelvoite on 4, jos ei ole erityisiä syitä sille, että luku on pienempi. Työttömän oma oletus ei riitä, pitää tilastoilla osoittaa, että sopivia työtehtäviä ei ole ollut tarjolla noin 80 km säteellä (noin 1.5 h työmatka-ajan puitteissa). Lisäksi 3 kk työttömyyden jälkeen ei ole enää ammattisuojaa.
Tosin tämän ketjun perusteella työttömiä ei kannata palkata, parempi keino on pienentää tukiaan ja todeta, että sitä saa, mitä tilaa.
Missä säädöksessä lukee tilastoilla osoittaminen?
Ainut kerta kun minuun työttömänä on oltu yhteydessä lääkäristä oli E-pillereiden uusinta, pyydettiin tulla mittauttamaan verenpaine.
Työssäkäyvät ovat työterveyshuollon piirissä, työttömät ei ole missään.
He varaavat ajan julkiselle, jos itse haluavat. Mutta sinne ei saa aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Työssäkäyvät ovat työterveyshuollon piirissä, työttömät ei ole missään.
He varaavat ajan julkiselle, jos itse haluavat. Mutta sinne ei saa aikaa.
Tietysti saa ajan.
Tässä esimerkki kun työtön varaa lääkäriaikaa julkiselle: hoitaja : meillä ei ole nyt vapaita lääkäriaikoja seuraavaan 2 viikkoon emmekä voi antaa uutta aikaa 2 viikon jälkeen, koska lääkärin aikataulu ei ole selvillä.
Eli mitä tein, menin päivystykseen ensiapuun ja jonotin 4 tuntia, sieltä sain antibioottikuurin angiinaan.
Ja kuinkas sattui kun joskus kävin yksityisellä lääkäriasemalla niin siellä ovissa oli samojen lääkäreiden nimet kuin jotka ovat työssä julkisella puolella, siksi niitä aikoja ei ole, kun lääkäri pitää myös päivällä yksityisvastaanottoa.
Pittääkö tehdä toitä jos kelalta ei tule rahaa?
Tai saa asua kehäkolmosen ulkopuolella. Vaikea käsittää miksi ihmiset hinkuvat sen sisäpuolelle, kun ulkopuolella elämä on paljon mielekkäämpää. Kymmenen vuotta asuin pääkaupungissa ja seurasin kummissani miten ihmiset suostuivat asumaan jossain kamalassa lähiössä kamalissa pienissä kopeissa ja silti maksoivat itsensä kipeäksi riistovuokrista. Jos suurin osa palkasta menee siihen että saat vuokran maksettua, ei edes kokoaikayön perässä kannata muuttaa kehäkolmosen sisäpuolelle. Paljon laadukkaamman elämän saa muualla, riittää 80% työajan palkka ja Helsingissä voi käväistä teatterissa ja museoissa tai syömässä junalla ihan päiväseltään tai viikonlopun elämyslomalla. Ei ikinä enää kehän sisäpuolelle asumaan!
Vierailija kirjoitti:
Tässä esimerkki kun työtön varaa lääkäriaikaa julkiselle: hoitaja : meillä ei ole nyt vapaita lääkäriaikoja seuraavaan 2 viikkoon emmekä voi antaa uutta aikaa 2 viikon jälkeen, koska lääkärin aikataulu ei ole selvillä.
Eli mitä tein, menin päivystykseen ensiapuun ja jonotin 4 tuntia, sieltä sain antibioottikuurin angiinaan.
Ja kuinkas sattui kun joskus kävin yksityisellä lääkäriasemalla niin siellä ovissa oli samojen lääkäreiden nimet kuin jotka ovat työssä julkisella puolella, siksi niitä aikoja ei ole, kun lääkäri pitää myös päivällä yksityisvastaanottoa.
Onpas kummallista kun lääkäri ei ehdi 2 eri työpaikkaan samaan aikaan.
Työttömänä otin vasta nyt ensimmäisen koronatestin ja se oli positiivinen.
Jos työkokeilusta maksettaisiin palkkaa niin ehkä korona ei olisi niin levinnyt. Eikä niitä testejä voinut jakaa työttömille eli moni ei ole niitä ollenkaan tehnyt.
Työssäkäyvä palkkaa saava naapuri tekee koko ajan korona testejä ja työkokeilussa oleva ei ollenkaan. Niin se menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla kaikkea kivaa siellä kotona kun nyt toukokuussa työttömiä pakotetaan työpaikkoihin mihin he ei halua?
Toukokuusta alkaen tehdään se, mikä olisi pitänyt tehdä aikaa sitten eli ryhdytään vähitellen pienentämään kotiloikoilutukea. Jos ei halua tehdä töitä, ei yhteiskunnan tarvitse maksaa.
Eli työttömiä tulee kotiisi. Etkö tiennyt että työttömiä on joka firmassa töissä sekä valtiolla ja kaupungin yksiköissä esim. palkkatuella tarhassa.
Miten ne on työttömiä, kun ne on töissä? Jopa laissa todetaan näppärästi, että palkkatuella palkattu ei ole työtön.
Et siis ihan oikeasti edes ymmärrä sitä, että palkkatukea saava tekee töitä, saa palkkaa, kerryttää vuosilomaa jne.?
Vierailija kirjoitti:
Työttömänä otin vasta nyt ensimmäisen koronatestin ja se oli positiivinen.
Jos työkokeilusta maksettaisiin palkkaa niin ehkä korona ei olisi niin levinnyt. Eikä niitä testejä voinut jakaa työttömille eli moni ei ole niitä ollenkaan tehnyt.
Suomessa on kaikki hoidettu päin vittua.
Työttömät käy kaupassa. Testejä he ei tee. Ei niitä työmarkkinatuella osteta.
Toinen puoli kansaa testaa koko ajan itseään, toiset ei ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi oletat, että lääkärillä on palkkatyössä 80 h/vko työaikaa? Sama 40 h sillä on kuin muillakin ja jos on päivystänyt öitä, saa ne vapaana viikolla. Ai niin, eihän työtön tätä hoksaa, hän on aina vapailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli työttömiä tulee kotiisi. Etkö tiennyt että työttömiä on joka firmassa töissä sekä valtiolla ja kaupungin yksiköissä esim. palkkatuella tarhassa.
Miten ne on työttömiä, kun ne on töissä? Jopa laissa todetaan näppärästi, että palkkatuella palkattu ei ole työtön.
Et siis ihan oikeasti edes ymmärrä sitä, että palkkatukea saava tekee töitä, saa palkkaa, kerryttää vuosilomaa jne.?
On tuo palkkatuki huonompi mitä vakituiset saa, olin sen jälkeen nimittäin normisopimuksella ja palkka oli 200 isompi.
No, ei tietenkään olla. Ei Suomessa kenenkään tarvitse olla minkään hoidon piirissä, jos ei halua.