Miten saavuttaa taloudellinen riippumattomuus?
Olen siis työssäkäyvä.
Haluaisin pois tästä oravanpyörästä.
Miten voisi onnistua?
Onko siitä hyvä aloittaa että ottaa pankin sijoitusneuvojaan yhteyttä?
En siis tajua noista sijoitusasioista mitään.
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä sijoitusstrategialla ei pääse mihinkään pikavoittoihin, mutta olen laskenut, että noin 10-15 vuoden päästä olen todennäköisesti ainakin suht taloudellisesti riippumaton (takana reilu 5 v. sijoittamista).
Mitä tarkoitat taloudellisella riippumattomuudella? Millaisia summia olet sijoittanut ja millaista tuottoa olet saanut?
Tarkoitan sitä, että voin halutessani jos nyt en täysin lopettaa nykyistä päivätyötäni, niin ainakin vähentää työn määrää ja/tai vaihtaa alaa (sellaiseen työhön, jota ei tarvitse tehdä vain rahan takia).
Olen sijoittanut kerran kuussa vaihtelevia summia, yleensä 500-1500 euron välillä. Lisäksi kaikki mahdolliset bonukset, lomarahat ym. olen laittanut sijoituksiin. Tällä hetkellä sijoitusteni arvo on n. 80 000 e, josta tuottoa n. 24 000 e eli n. 30 %.
Tiedostan toki, ettei kaikilla ole laittaa noin isoja summia sijoituksiin, mutta toisaalta, jos kulutuksen taso on matalahko, niin pienempikin summa voi riittää taloudellisen riippumattomuuden saavuttamiseen. Ja mielestäni asia ei ole ”joko tai”. Vaikka ei olisi täydellisen taloudellisesti riippumaton (=ei tarvitse mitään palkkatyötä elääkseen), raha tuo varmasti lisää vapautta jo pienemmissäkin määrin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sijoitusneuvonta on huijaus, jolla auktoriteettiuskovia huijataan, eli kyllä se pankin henkilö tietää..
Toinen työkseen tutkii markkinoita ja lukee aiheen liittyviä uutisia pysyäkseen kartalla, mitä oletetaan tapahtuvan. Olettaisin hänen tietävän paremmin, kuin jos kysyt Esson baarista osakevinkkejä.
Keskimäärin tikkaa heittävältä apinalta saa parempia sijoitusvinkkejä. Järkevintä on sijoittaa säännöllisesti laajasti hajautettuihin ja matalien kulujen rahastoihin, jollei satu olemaan sopivaa apinaa kotona.
”Blindfolded Monkey Beats Humans With Stock Picks
For the second straight round, the primate stock picker made a monkey out of his professional and amateur rivals.”
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nosto. Tämä aihe kiinnostaa itseänikin.
Tällä hetkellä olen jo ulkona oravanpyörästä johtuen mielenterveysongelmista. Eli yhteiskunnan varoilla elelen. Tähän päälle pitäisi jotain lisätienistiä keksiä, jotta saa elämänlaatua nostettua korkeammaksi. Olen miettinyt pullojen keräämistä (kesä tulossa), marjojen poimintaa (8000 euroon asti saa kerätä verovapaasti per vuosi), pimeitä hommia, ruokajonoja, muuttamista halvempaan asuntoon, tavaroiden ostamista halvalla ja myymistä kalliimmalla. Muita hyviä ideoita? Töihinmenemistä on turha ehdottaa, en ole työkykyinen.
Marjojen poiminen tuossa mittakaavassa vaatii hyvää fyysistä kuntoa, mutta hyvänä kesänä voi päästä hyviin ansioihin. Itse koen, että tärkeintä on pienituloisena, tärkeintä on käyttää rahat mahdollisimman järkevästi, nuukailla kaikessa missä voi, mutta tuhlata siihen mikä on tärkeää. Jos saat sijoittamalla kympin, sekin helpottaa seuraavaa vuotta.
Tuo on ihan totta, itse en varmasti pystyisi luonnontuotteita myymällä 8000 euroa vuodessa tienaamaan. Lähinnä mietin tuota vaihtoehtoa lisätyönä. Kokopäivätöihin minusta ei tosiaankaan ole, eli työskentelisin silloin kun vointini sen sallii. Menojen pienentämistä ja järkevää rahankäyttöä olen opetellut viimeiset kaksi vuotta, eli se puoli alkaa olla kohta hallussa. Järkeviä ehdotuksia otetaan vastaan.
Tarvitsisit ainakin alkuun satojen tuhansien varat jotka sijoittaa osinkoa maksaviin yrityksiin. Mahtaako löytyä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sijoittamisen perusasioista on helppo ottaa selvää itsekin. Suosittelen suomalaisista podcasteista esim. Mimmit sijoittaa -podcastin (nimestään huolimatta ei ole mikään naisille yksinomaan tarkoitettu podcast) ensimmäisiä jaksoja, joissa käsitellään sijoittamisen ihan perusasioita todella helposti ymmärrettävästi. Myös Rahapodin ekoissa jaksoissa käsittellään sijoittamisen perusteita.
Yleisesti ottaen sijoittamisen kaksi tärkeintä neuvoa ns. perussijoittajalle ovat mielestäni:
1) Älä yritä ajoittaa markkinoita. Eilen oli kaikista paras päivä aloittaa sijoittaminen, tänään toiseksi paras. Tämä tarkoittaa sitä, ettei kannata odottaa ns. ideaaleinta hetkeä laittaa rahat markkinoille. Yleensä paras lopputulos tulee siten, että aloitat mahdollisimman pian, jolloin parhaimmillaan useiden vuosien tuotot eivät jää saamatta vain siksi, että odotat parempaa ajankohtaa, jota ei välttämättä koskaan tule. Aikaisin aloittamalla saat kaikista parhaan hyödyn esim. korkoa korolle ilmiöstä (kannattaa googlata, jos ei tuttu termi), millä on erittäin suuri merkitys erityisesti pitkällä aikavälillä sijoittaessa
2) Minimoi kulut. Tämä on todella tärkeää. Pieneltäkin kuulostavat kulut esim. 2 % hallinnointipalkkio (joka siis veloitetaan säännöllisesti) syö merkittävästi sijoitustesi arvoa pitkällä aikavälillä.Toki tärkeää on myös hajautus: esim. maantieteellinen, toimialakohtainen ja ajallinen
(=sijoittaa säännöllisesti esim. kerran kuukaudessa tietyn summan sen sijaan, että sijoittaa kerran vuodessa ison potin). Tämä onnistuu yleensä helpoiten rahastojen avulla.Itse suosin pääasiassa matalakuluisia indeksirahastoja ja lisäksi muutamia tarkasti valittuja suoria osakesijoituksia, mutta pelkilöä indeksirahastoilla pääsee jo mielestäni pitkälle. Tällä sijoitusstrategialla ei pääse mihinkään pikavoittoihin, mutta olen laskenut, että noin 10-15 vuoden päästä olen todennäköisesti ainakin suht taloudellisesti riippumaton (takana reilu 5 v. sijoittamista).
Voisitko selkeästi asioista tietävänä vielä kertoa jonkin hyvän indeksirahaston ja miten siihen voi sijoittaa? Tyhmyri, mutta kiinnostunut kyselee?
En tiedä onko täällä kuinka OK jakaa suoria sijoitusvinkkejä (ilmoittakaa vaan kommenttini asiattomaksi jos ei), mutta hyväksi havaitsemiani rahastoja on ollut esim. iShares Core S&P 500 UCITS ETF (sisältää jenkkien 500 vaihdetuinta osaketta) sekä iShares Core MSCI World UCITS ETF (sisältää osittain samoja osalleita, kuin edellinen, mutta lisäksi myös muita kuin jenkkiosakkeita). Mutta toki suosittelen, että itse vielä tutustuu tarkemmin vielä mahdollisesti sijoittamiinsa tuotteisiin.
Kannattaisi kysyä itseltäsi, miksi haluat "taloudellista riippumattomuutta". Oletko koskaan ollut pidempää aikaa ilman ns. järjestettyä tekemistä? Suosittelisin ensiksi laittamaan elämän siihen kuntoon, että on hyvä paikka asua ja työ jota teet mielelläsi. Noiden jälkeen saattaa vielä mieli muuttua. Normaalinkin elintason hommaaminen vaatii kuitenkin yli 500 tuhannen sijoituspääoman, jollaisen hommaaminen ei ole parin päivän homma. Keskity siis mielekkään työn etsimiseen ja itsesi parantamiseen. Isommat tulot = isommat sijoitukset = enemmän vapautta.
pyynikinmunkit kirjoitti:
Kannattaisi kysyä itseltäsi, miksi haluat "taloudellista riippumattomuutta". Oletko koskaan ollut pidempää aikaa ilman ns. järjestettyä tekemistä? Suosittelisin ensiksi laittamaan elämän siihen kuntoon, että on hyvä paikka asua ja työ jota teet mielelläsi. Noiden jälkeen saattaa vielä mieli muuttua. Normaalinkin elintason hommaaminen vaatii kuitenkin yli 500 tuhannen sijoituspääoman, jollaisen hommaaminen ei ole parin päivän homma. Keskity siis mielekkään työn etsimiseen ja itsesi parantamiseen. Isommat tulot = isommat sijoitukset = enemmän vapautta.
Ei tämä nyt ihan näinkään ole. Niin sanotussa "normaalissa elintasossa" on paljon ilmaa välissä, eli paljon pienemmälläkin rahasummalla tulee ihan mukavasti toimeen jos vain on valmis hieman tinkimään joistain asioista. Iso osa asioista, joihin ihmiset rahansa syytävät eivät ole mitenkään välttämättömiä.
Vierailija kirjoitti:
Ei tämä nyt ihan näinkään ole. Niin sanotussa "normaalissa elintasossa" on paljon ilmaa välissä, eli paljon pienemmälläkin rahasummalla tulee ihan mukavasti toimeen jos vain on valmis hieman tinkimään joistain asioista. Iso osa asioista, joihin ihmiset rahansa syytävät eivät ole mitenkään välttämättömiä.
Toimeen tulee toimeentulotuella, täysin eri asia onko se elämä kuinka tyydyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Toimeen tulee toimeentulotuella, täysin eri asia onko se elämä kuinka tyydyttävää.
Toki, mutta tuohon väliin mahtuu myös aika paljon vaihtoehtoja.
Opi tulemaan toimeen vähällä. Taloudellista riippumattomuutta on hyvin vaikea saavuttaa jos kulutustottumukset on kovat. Ei ehkä sovi ihmiselle joka kaipaa tietynlaista elintaso (ellei osu lottovoitto tms). Tee budjetti ja tiukka säästämistavoite jota noudatat kuukausittain. Koita päästä tilanteeseen jossa pakolliset menot kuten asuminen ovat minimissä. Kuitenkin niin että itse viihdyt, kurjuudessa tuskin on tarkoitus elää. Mutta velaton asunto on hyvä olla. Mitä omavaraisemmin pystyy elämään sen parempi.
Selvitä ensin taloutesi tulot ja menot.
Selvitä paljonko (%) tällä hetkellä säästät nettotuloistasi (eli käteen jäävistä tuloista verojen jälkeen).
Ota tavoitteeksi kasvattaa säästöön jäävää prosenttia. Olisiko esim. 30 - 50 % realistinen tavoite? Jos pystyt säästämään vuodessa 50% nettotuloistasi, niin sinulla on taloudellinen riippumattomuus yhdeksi vuodeksi. Montako vuotta tarvitset?
Säästämisen lisäksi pitää myös sijoittaa säännöllisesti edes pieniä summia. Joku jo mainitsi passiiviset indeksirahastot. Tutustu niihin.
Suosittelen vanhoja, mutta päteviä blogeja:
Kohti taloudellista riippumattomuutta.
Mr. Money mustache.
Näitä tuli luettua n. 10v. sitten.
Kannatti, vaikka vielä on matkaa tavoitteeseen.
Vähän sama asia, jos menee kyselemään autokaupasta että millainen auto kannattaisi ostaa. Ei siellä kilpailevien merkkien tuotteita myydä tai asiakkaan etua välttämättä ajatella. Jos ei viitsi itse yhtään perehtyä asioihin, turha ihmetellä kun tuli huijatuksi.