Metallityöntekijöille on töitä!! Miksi eivät noi metallifirmat saa työntekijöitä??
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Metallifirmoille ei kelpaa vastavalmistuneet ilman työkokemusta eikä työttömäksi jääneet. Kaikki haluaa ne alan huippuammattilaiset, joilla on jo vakituinen työ. Näin itse olen lukenut lehdestä metallialan yrittäjän haastattelun, jossa hän valitti työvoimapulaa.
Saan nykyisessä työpaikassani 18e tunti, on kaikki mahdolliset luokat ja useampikin tutkinto alla. Suoraan sanottuna olen oikeasti rautainen alan ammattilainen. Hain toista työpaikkaa lähempää kotiani, iso kansainvälinen konepaja, tarjosivat 12,80e tunti ja olisi pitänyt toimia kymppinä.
Siihen hommaan ei kuka tahansa pysty, erittäin tarkkaa työtä.
Vierailija kirjoitti:
Opetan amiksessa. Luokalla aloittaa noin 20 oppilasta ja koulun käy loppuun 6.
Moniko valmistuneista osaa tehdä sorvilla tai jyrsinkoneella metallista piirustuksen mukaisen kappaleen?
Eräs ystäväni on kohta eläkkeelle jäävä koneistaja.
Hänen työpaikallaan kävi juuri 2 nuorta miestä yrittämässä työntekoa.
Kahdessa viikossa eivät pojat saaneet mitään tehtyä.
Vierailija kirjoitti:
Metallifirmoille ei kelpaa vastavalmistuneet ilman työkokemusta eikä työttömäksi jääneet. Kaikki haluaa ne alan huippuammattilaiset, joilla on jo vakituinen työ. Näin itse olen lukenut lehdestä metallialan yrittäjän haastattelun, jossa hän valitti työvoimapulaa.
Naapurin metallimies sanoi samaa, sinne ei tosiaan oteta mitään harjoittelijoita.
Veljeni vaihtoi koneistuksen siistimpään hommaan.
Hän nyt purkaa rakennuksia, ajaa, huoltaa ja korjaa kaivinkoneita ja kuorma-autoja.
Eli koneistamon leikkuunestehöyry kävi ylivoimaiseksi sietää.
Alan opetus on tuhottu vuosikymmenessä. Ja tämän palautteen olen saanut yrittäjiltä kun neuvottelen heidän kanssaan sopimuksia. Kriteerit oppisopimuskoulutukselle pitäisi olla löysemmät ja yhteistyö oppilaitosten kanssa mutkattomampaa, se on oikeasti ainoa mahdollinen tie saada työmarkkinoille osaavia (teknisen alan) työntekijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Alan opetus on tuhottu vuosikymmenessä. Ja tämän palautteen olen saanut yrittäjiltä kun neuvottelen heidän kanssaan sopimuksia. Kriteerit oppisopimuskoulutukselle pitäisi olla löysemmät ja yhteistyö oppilaitosten kanssa mutkattomampaa, se on oikeasti ainoa mahdollinen tie saada työmarkkinoille osaavia (teknisen alan) työntekijöitä.
Tällainen käsitys minullakin on amisten nykytilasta.
Ennen amiksessa opittiin ammatin perusteet ja yleissivistäviä aineita, sitten siirryttiin töihin ensin yksinkertaisempiin töihin, siitä vaativampiin.
Nyt ammatin alkeidenkin opetus on siirretty työpaikoille.
Hitsaaminen on taitolaji, jota pitää harjoitella. Lisäksi vaatii hyvää hahmottamiskykyä, jotta osaa lukea piirustuksia ja fyysistä kuntoa, että jaksa.
Yleensä ne, jotka on pienenä harrastaneet kädentaitoa ja hahmottamista vaativia harrastuksia suuntautuu muualle kun amikseen. (vaikka näin ei pitäisi olla)
Koulutusuudistus... Koulutus ei tapahdu enää kouluissa, vaan työpaikoilla koulutussopimusten turvin. Työpaikkojen täytyy siis uudistua ja heidän tulee tarjota koulutus opiskelijoille. Eli päättäjät tekivät tämän päätöksen ilman, että työpaikoilla sitouduttiin oppilaitten opettamiseen. Nyt opetusta ei saa enää kouluilla, vaan heti pitäisi löytyä työharjoittelupaikka, jossa jollain olisi aikaa opettaa.
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällainen käsitys minullakin on amisten nykytilasta.
Ennen amiksessa opittiin ammatin perusteet ja yleissivistäviä aineita, sitten siirryttiin töihin ensin yksinkertaisempiin töihin, siitä vaativampiin.
Nyt ammatin alkeidenkin opetus on siirretty työpaikoille.
No tämä on sinänsä oikein. Koska kukaan yrittäjä ei maksa tarpeeksi veroja, niin miksi valtion pitäisi tyhjäntoimittajille vielä orjat kouluttaa?
Meillä täällä korvessa maksetaan hyville hitsareille yli 20€ tunti, mutta ei niitä tahdo silti löytyä ja hakeutuvat muihin hommiin hetken hitsailtuaan. Jotkut kuitenkin tekevät pitkän, jopa yli 40 vuoden, työuran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huonolla palkalla lähdet tekemään terveyttäsi heikentävää raskasta työtä. Melko houkuttelevaa. Ja nyt puhutaaan oikeasti huonosta palkasta monessa firmassa, ei hoitajien mukahuonosta palkasta.
Palkat ovat työehtosopimusten mukaisia. Harjoittelijoiden palkat erikseen.
Metallialalla on monenlaista hommaa, riippuen aivan siitä, mihin töihin menee / pääsee.
TES löytyy kyllä netistä. Käy sieltä kurkkaamassa ja tuu sitten jatkamaan keskustelua.
Jos TES palkka ei kelpaa, niin sitten työttömyys-ja toimeentulotuki poikki heti.
Mikä oikeus tietyllä osalla nuoria suomalaisia, maata päivät pitkät kotona, ja elätyttää itsensä yhteiskunnan piikkiin.
Työssäkäynti ei poista asumistukia.
-eri-
Vierailija kirjoitti:
Meillä täällä korvessa maksetaan hyville hitsareille yli 20€ tunti, mutta ei niitä tahdo silti löytyä ja hakeutuvat muihin hommiin hetken hitsailtuaan. Jotkut kuitenkin tekevät pitkän, jopa yli 40 vuoden, työuran.
Taivalkosken ja (Yli)tornion konepajoilla ainakin itketään kun ei saada ammattihitsareita muuttamaan syrjään 10-12e tuntipalkalla.
Missä päin on tämä 20€tunti tarjoava yritys? Korpeen muuttaminen ei mulle ole ongelma, jos palkka on kohdillaan. Ammattitaitoa piisaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opetan amiksessa. Luokalla aloittaa noin 20 oppilasta ja koulun käy loppuun 6.
Metalliala on se poikien lähihoitaja ala johon pääsee sillä nippanappa vitosen keskiarvolla.
Tämä on yksi syy miksi tuonne ei ole menijöitä. Ei se riitä, että töitä riittää. Työntekijäaines noissa on juuri sitä joka ei muualle päässyt ja joukossa paljon kevytmielisiä punaniskoja. Tähän lisäksi huono palkka ja kuluttava työ, niin eipä ole mitään houkuttelevia tekijöitä mitkä vetäisi alalle.
Ei ne työpaikat ainakaan voi lisääntyä sillä alalla… pulaa varmaan jossain metsässä muutamille.
Tarkkaa hommaa, pahimmillaan paskaista, meluista ja kaikenlaista hitsauskäryä ja 13€ tunti !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taivalkosken ja (Yli)tornion konepajoilla ainakin itketään kun ei saada ammattihitsareita muuttamaan syrjään 10-12e tuntipalkalla.
Missä päin on tämä 20€tunti tarjoava yritys? Korpeen muuttaminen ei mulle ole ongelma, jos palkka on kohdillaan. Ammattitaitoa piisaa.
Työ on muuttunut kovin liikkuvaksi. Baltiasta tulevat ammattilaiset vaihtaa työmaata parin viikon välein ja tekevät 12 tunnin työpäivää ihan normaalina työpäivänä. Monelleko Suomalaiselle perheenisälle tai äidille sopisi elämä, jossa 2-3 viikkoa työkeikalla ja yksi kotona -rytmi toteutuu vuoden ympäri vuodesta toiseen? Ne kellä on osaamista ja pätevyydet -ja halua matkustaa -tienaa alalla hyvin. Pullonkaula on ennemmin ammattilaisten saatavuudessa kuin asiakkaan maksuhaluissa, josta johtuen Baltit on vyöryneet Suomenkin työmaille.
Konepajoilla on sitten varaa tinkiä palkoista.
Metallialan työnantajat on kuin naisia vaaditaan paljon ja orjuutetaan muita antamatta mitään takaisin tekijälle
Olin töissä tehtaassa varaston puolella, jo jouduin aina välillä käymään tuotantopuolella. Siellä hirveessä paukkeessa, kuumuudessa, hajuissa/höyryissä nää kyrmyt painaa töitä jollan 10,88e/h päivästä toiseen kunnes keuhkot tai muu
paikka pettää. Sitten onkin kiva olla loppuelämä minimieläkkeellä terveyden menettäneenä ja mitään omaisuutta et saanu kartutettua.
Olisko tuossa vähän syytä ettei nappaa?
Mikä amis tuo on ? Saako se valtionrahoitusta ?