Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen menossa elämäni ensimmäiseen papa kokeeseen ja jännittää ihan kamalasti!

Vierailija
20.04.2022 |

Sattuuko se paljonkin? Onko se nopea toimenpide? Kaikki tällainen inhottaa minua ja jännittää ihan hirveästi, mutta haluan pitää terveydestäni huolta. Olen nuori nainen ja ensimmäinen papa edessä, tsempatkaa!

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattilainen tekee sen kuule ihan hujauksessa! Vähän minua nipisti, mutta ei se mikään kova nipistys ollut, on ohi hujauksessa, kyllä se siitä :) Niitä on paljon inhottavempiakin toimenpiteitä kuin yksi papa-koe :)

Vierailija
2/34 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On nopea juttu. Siinä on 1 vaihe, joka osalla on kivulias: se, kun kohdunkaulasta otetaan harjalla näyte. Riippuu kohdunkaulan tiukkuudesta ja tuntoherkkyydesä, sattuuko se. Itse en ole koskaan, en edes nuorena ja synnyttämättömänä, tuntenut mitään, mutta osalla tuntuu hetken aika ilkeästikin ja jälkeen voi olla menkkakipumaisia kramppeja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt vaikka kuinka monta kertaa ja silti joka kerta jännittää. Toimenpide on nopea, eikä mikään kauhea tai edes satu paljon. Sattuu vähän/tuntuu inhottavalta riippuen ottajasta. Selvitä hyvin ja kaikki jännittää. Ja voi heti sanoa, että tämä on ensimmäinen näytteenotyi ja se jännittää. Ottaja osaa kertoa sinulle parhaan asennon ja muita pikkukikkoja

Vierailija
4/34 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisilla kohdunnapukka tulee nopeasti esiin, toisilla sitä pitää etsiä kauan.

Vierailija
5/34 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä harjaa ei sitten vain sipaista siellä, vaan sillä oikeasti hangataan. Muuten ei saa kunnon näytettä otettua

Vierailija
6/34 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin saattaa tuntua vähän ilkeälle se toimenpide, mutta se on pieni vaiva siitä, että oma terveydentila on ajan tasalla, kyllä sie sen kestät, tsemppiä, varmasti jännä tilanne ensikertalaiselle.

Vierailija
7/34 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulemma riippuu todella paljon ottajasta. Itse kävin yksityisellä gynellä ja sitä tuskin huomasi, ihan pienenpieni raapaisu joka hetkessä ohi.

Vierailija
8/34 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei eli jonkinlaiseen kipuun on hyvä siis varautua! Mulla on aika hyvä kivunsietokyky, mutta silti pelottaa vähäsen :D Kiitoksia viesteistänne!

-Ap

Vierailija
9/34 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mua ei ole sattunut yhtään koskaan, 4 kertaa olen käynyt

Vierailija
10/34 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni sattui eniten henkisesti, ole siinä jalat levälläsi ja täti lässyttää kuin pienelle lapselle.

Oli kylläkin neuvolan täti, mutta olin myöhässä seuraavasta tapaamisesta syystä, että täti läsdytti jonninjoutavia todennäköisesti kaikille ja oli puoli tuntia ajat myöhässä eli näki varmaan kireyteni ja luuli peloksi.

Vierailija
11/34 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On nopea juttu. Siinä on 1 vaihe, joka osalla on kivulias: se, kun kohdunkaulasta otetaan harjalla näyte. Riippuu kohdunkaulan tiukkuudesta ja tuntoherkkyydesä, sattuuko se. Itse en ole koskaan, en edes nuorena ja synnyttämättömänä, tuntenut mitään, mutta osalla tuntuu hetken aika ilkeästikin ja jälkeen voi olla menkkakipumaisia kramppeja.

Ei harjanäyte sattunut yhtään.

Vierailija
12/34 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauskaa että tää on eka alotus jonka näen tänään. Mulla on kahden tunnin päästä papa-aika ja jännittää liikaa.

Eniten mietityttää onko näytteenottaja mies. Osallistun siis ikäni puolesta ekaan papaseulontaan.

Tsemppiä ap! Toimenpide on tosi nopea. Olen itse ollut ekassa (ja tähän hetkeen mennessä vikassa) papakokeessa 7 v sitten. Ei sattunut.

Vierailija
13/34 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole minuakaan koskaan sattunut. Onhan se epämiellyttävää, mutta itse en luonnehtisi kivuksi.

Vierailija
14/34 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole käynyt koskaan tuossa kokeessa, enkä edes gynekologilla. En myöskään aio mennä. Muutenkin välttelen lääkäriä ja hammaslääkäriä viimeiseen saakka traumaattisen huonojen lapsuuden ja teini-iän kokemusten takia. Toisaalta tuskin edes hoitoa saisin kun olen köyhä työtön. Terveyden kanssa on kyllä ongelmia ja selvästi parista jutusta kärsin, mutta olkoon. Kyse ei siis kuitenkaan ole gynekologisesta vaivaista. Olen 38-vuotias nainen.

Vierailija
15/34 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tulee jännittämään sinua jatkossakin. Ihan pelottelematta ja oman kokemukseni perusteella sanon näin.

Kipu ei ole samanlaista kuin muut kivut ja se, missä se tuntuu, tuntuu todella kummalliselle. Sekä se lastalla otettava näyte on inhottavan tuntuista että etenkin se harjalla otettava näytteenotto. Eikä siihen totu.

Jotkut, kuten minä, vuotavat aika reippaasti vertakin sen jälkeen, joten ota mukaan kuukautisside.

Vierailija
16/34 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulemma riippuu todella paljon ottajasta. Itse kävin yksityisellä gynellä ja sitä tuskin huomasi, ihan pienenpieni raapaisu joka hetkessä ohi.

Yksityisellä gynekologilla ei ole sattunut koskaan yhtään,terveyskeskuksen hoitajan ottaessa kerran vähän tuntui,mutta ihan hetken,ei kannata pelätä yhtään.

Vierailija
17/34 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Papa voi tehdä "kokeen".. ;) t. Hopeakettu

Vierailija
18/34 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni ei ole koskaan sattunut itse toimenpide. Viimeksi näytteenottaja ei saanut kohdunkaulaa näkyviin niin sen "ankannokan" mikä lie tähystimen kääntely tuntui epämukavalta. Mutta ei sattunut sekään. Itse näytteenotto tuntuu lähinnä oudolta/hassulta. Kerran on tullut ihan vähän verta sen jälkeen.

Vierailija
19/34 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseäni sattui eniten henkisesti, ole siinä jalat levälläsi ja täti lässyttää kuin pienelle lapselle.

Oli kylläkin neuvolan täti, mutta olin myöhässä seuraavasta tapaamisesta syystä, että täti läsdytti jonninjoutavia todennäköisesti kaikille ja oli puoli tuntia ajat myöhässä eli näki varmaan kireyteni ja luuli peloksi.

Neuvolan täti ei ole täti vaan terveydenhuollon ammattilainen.

Vierailija
20/34 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi se on nopeasti ohi! Ja näihinkin ”tottuu”. :) Tsemppiä! Lupaa itsellesi joku kiva palkinto tämän jälkeen ;)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kolme