Miksi naiset rakastavat pyykinpesua?
Tunnen useamman naisen, joka oikeasti nauttii pyykkien pesemisestä, eikä koe sitä ollenkaan vastenmielisenä velvollisuutena. Mikähän siinä on niin mukavaa? Saako siitä jotain mielihyvää ja miksi?
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Ap, ei taida pyykkiä itse pestä, vaan kulkee likaisissa vaatteissa päivät pitkät. Voin hyvin kuvitella sitä katkun määrää! Onko ap sulla enää kavereita tämän hajun vuoksi?
Olipa ikävä kommentti. Vaihdan päivittäin puhtaat vaatteet ja pesen kiltisti pyykit. Kiitos vilpittömästä huolenpidostasi, minulla on kyllä kavereita eikä kukaan valita hajusta. 😂
Vierailija kirjoitti:
Ap, ei taida pyykkiä itse pestä, vaan kulkee likaisissa vaatteissa päivät pitkät. Voin hyvin kuvitella sitä katkun määrää! Onko ap sulla enää kavereita tämän hajun vuoksi?
Mikäs elämänasenne se tämä on, että jos ei hulluna rakasta jotain asiaa, sitten ei tee sitä lainkaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en minä ainakaan tykkää. Etenkin ripustaminen ja viikkaaminen veetuttaa.
Tästä pääsee helpommalla, kun ripustaa vaatteet suoraan henkareihin kuivumaan.
Sukat, alushousut, rintsikat ja vaikkapa pyyhkeet ja liinavaatteet on huonosti henkariin ripustettavissa. Tai siis voihan ne ripustaa samalla tavalla kuin narullekin, mutta mikä järki?
Jos olisit kysynyt minulta niin olisit saanut muitakin kuin yhden mielipiteen.
Käytän mieluummin suunnilleen kaikki vaatteet läpi ennen kuin pyykkään.
Vierailija kirjoitti:
Mä tunnen enemmän miehiä, kuin naisia, jotka kokevat pyykinpesun hankalaksi. Jotenkin niille on vaikeaa hahmottaa miten vaatteet jaotellaan samankaltaisiin ja erilaisiin. Ne mieluiten myttäisi kaiken koneeseen eivätkä varmaan välittäisi, jos vaaleista tulisi harmaita tms. Naisille tämä vaatteiden lajittelu tuntuu varmaan luontevammalta. Ja helpommalta. Se vaan hoituu ja sitten on kivaa, kun on puhdasta ja vaatteet taas kauniita ja hyväntuoksuisia.
Ei se nyt varsinaisesti ole luontevaa vaan lähinnä niin yksinkertainen asia ettei siinä pitäisi voida epäonnistua. Värilliset vaatteet yhdessä, mustat ja tummat värit yhdessä. Miten tuosta saa ongelman?
Valkoiset eivät myöskään ole värjääntyneet jos ei pese uusien vielä väriä päästävien kanssa.
Tuo ap:n kuvaama tilanne kuulostaa enemmänkin siltä että sillä naisparalla ei ole aikaa muuhun kuin kotihommiin. "Valitsee mielummin pyykinpesun kuin urheilun", joo, menisin minä itsekin mielummin lenkille kuin pyykkäisin mutta ei ne pyykit löydä itsekseen tietään koneeseen ja puhtaat vaatteet kaappiin. Mies ei tee asian eteen mitään muuta kuin osaa valittaa kun tämän lempparihousut onkin paskaiset sinä aamuna kun olisi joku tärkeä asiakastapaaminen yms. Ennen kuin huutelette että erotkaa niin asia on työn alla.
Kuka keksisi viikkauskoneen? Pyykit pesee helposti kone ja kuivaakin kone, mutta se viikkaaminen on vaivalloista. Etenkin lakanoiden. Ja sukkaparien etsiminen.
En miehenä koskaan ole ymmärtänyt, miksi arkisista tavallisista kotitöistä pitää ottaa pulttia. Sitä elämä nyt vaan on, eikö sen voi hyväksyä sellaisenaan. Minusta pyykinpesu on ihan leppoisaa puuhaa kaikkine ripustamisineen ja viikkailuineen. Kevyttä, helppoa ja ajatuksille tilaa antavaa, kun kone tekee sen varsinaisen raskaan työn. Sama muissakin hommissa. Vain imurointi on hieman välteltävien listalla, mutta ei sekään tunteisiin mene. Jos jostain elämän välttämättömyyksistä pitäisi ärsyyntyä, niin tietyt ruumiintoiminnot ovat sellainen. Niistä koituu eniten rajoituksia ja ajanhukkaa ja lopputulos lähinnä on epämukavuutta ja sotkua lisää tuottava. Siis nukkuminen, tarpeiden teko, syöminen jne.
Vierailija kirjoitti:
En miehenä koskaan ole ymmärtänyt, miksi arkisista tavallisista kotitöistä pitää ottaa pulttia. Sitä elämä nyt vaan on, eikö sen voi hyväksyä sellaisenaan. Minusta pyykinpesu on ihan leppoisaa puuhaa kaikkine ripustamisineen ja viikkailuineen. Kevyttä, helppoa ja ajatuksille tilaa antavaa, kun kone tekee sen varsinaisen raskaan työn. Sama muissakin hommissa. Vain imurointi on hieman välteltävien listalla, mutta ei sekään tunteisiin mene. Jos jostain elämän välttämättömyyksistä pitäisi ärsyyntyä, niin tietyt ruumiintoiminnot ovat sellainen. Niistä koituu eniten rajoituksia ja ajanhukkaa ja lopputulos lähinnä on epämukavuutta ja sotkua lisää tuottava. Siis nukkuminen, tarpeiden teko, syöminen jne.
Niinpä, sitähän elämä on. Kaikkien pitää osallistua kotitöihin. Joillekin miehille tämä on vain käsittämätöntä, ja vedetään pultit kun vaimo kysyy voisiko tämä ehkä mahdollisesti imuroida tänään tai huomenna, niin kuin tämä on lupaillut tekevänsä jo pari kuukautta.
Minä rakastan siisteyttä ja puhtautta, samaan kategoriaan pääsee pyykinpesu. Kotini on kaunis ja viihdyn siellä.
No onhan se noista kotitöistä kaikista mukavin. Vihaan pyykkivuoria, en tykkää nukkua nuhjaantuneissa lakanoissa tai käyttää likaisia vaatteita ja rakastan puhtaan pyykin tuoksua. Kone pesee pyykit, itse ei tarvitse kuin lajitella ja viikata. Ehkä jos pesisin päivittäin jotain niin alkaisi kyllästyttää, mutta kerran pari viikossa pesukoneen pyöräyttäminen ei ole iso homma.
Monestakin asiasta (oppii?) tykkäämään kun sen saa tehdä just niinkuin parhaaksi näkee.
Tiskaaminen ei ole kovin nastaa hommaa, mutta se on yksi harvoja kotitöitä joissa hyvin harjaantunut prosessi ja optimointi voidaan viedä huippunsa. Ihmisen voitto mistään koneesta. Kone ei voi koskaan tietää tiskaamisen kaikkia optimoituja yksityiskohtia vaan se on kuin norsu muistolasikaupassa. Kone ei tajua eroa vain huuhtomisen kaipaamasta kulhosta jossa pesaisit tomaatit hyvin haudutetun uuniruoan tahrimasta ruokalautasesta. Kone ei koskaan pysty tuohon. Ja se on mukavaa. Tiskatessa aina potkin astianpesukonetta sanoen näin tämä tehdään!
Oletusasiantuntija:Johtuu ehkä linkistä selviävästä pyykkäri-perinteestä sekä myöhemmästä tekniikan kehityksestä joka antaa konevoimalla samat sävärit... :https://www.youtube.com/watch?v=li62xRV8niY
Vierailija kirjoitti:
Sori, miksi jotkut naiset tuntuvat rakastavan… :)
Ja tosiaan, näyttää siltä, että rakastavat. Viettävät pyykinpesun parissa jopa enemmän aikaa kuin perheensä. Tai ainakin valitsevat pyykinpesun mieluummin kuin urheilun vaikkapa. :DEn kritisoi, ihmettelen vain, että yhdistääköhän näitä naisia joku asia. Pitäisikin jatkaa kysymystä, että jos rakastat, kerro luonteenpiirteistäsi. :D
Tuota. Miksi et kysy niiltä naisilta, jotka tunnet. Joiden olet huomannut kyseistä askaretta "rakastavan"?
Se on melkein niinkuin joku taika tapahtuisi kun heittää kahvitahraisen suosikkipaidan koneeseen ja se tulee sieltä puhtaana ulos.
Mikätunne.
Mä ainakin tykkään puhtaista, tahrattomista ja hyväntuoksuisista vaatteista ja niitähän ei ole, jos ei ensin pese pyykkiä. Olen kyllä huomannut, että itse ehdin ihan hyvin tehdä molemmat: sekä urheilla että pestä pyykkiä. Kone kun pyörittää pyykit puhtaaksi sillä aikaa kun teen jotakin muuta, ja ripustamiseen ja viikkaamiseen käytettävän ajan voin vaikka kuunnella nappikuulokkeesta äänikirjaa.
Ap, hienoa, jos vaihdat puhtaat vaatteet joka päivä ja osaat pestä pyykkiä. 😂
Kiitos, kun tilität asiasi kiltisti täällä meille muillekin. 😀
Olin vastahankaan, koska kysymyksessäsi esität naiset pyykinpesijöinä ja siis "rakastavat?!"
Entä ap itse miehenä? Rakastatko pyykinpesua ja kuinka usein peset pyykkiä? Sitä jäin vielä ihmettelemään? 🥺 Voitko tilittää myös nämä edellä mainitut asiat?
No jos tykkää. Mä ainakin tykkään kun kone pesee ne pyykit.
Minä tykkään kyllä. Verrattuna muihin kotitöihin, pyykinpesussa saa nopeasti näkyviä tuloksia suhteessa siihen nähtyyn vaivaan. Nykyaikainen pyykinpesu koneiden avulla on kuin huvittelua verrattuna nyrkkipyykkiin. En minäkään kyllä harrastuksenani pyykkiä pese :D