Suosituksia hypoallergeenisesta pienestä koirarodusta
Tulisi perheemme ensimmäiseksi koiraksi. Asumme rivitalossa hyvien lenkkeilymaastojen vieressä, 7- ja 10-vuotiaat lapset, jotka tottuneet koiriin.
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Mieti ap haluatko tyypillisen pikkukoiran joka on ns sylikoira vai muuta? Cottonit,yorkit,chihcut,bichonit ovat sellaisia.
Havanna, villakoirat,mäyräkoira, pienet pystykorvat ja terrierit taas toisenlaisia vaikka ovatkin pikkukoiria.
Olisi jännä kuulla, mitä varsinaisesti tarkoitat tyypillisellä pikkukoiralla, joka on ns. sylikoira?? Meillä kaikki cottonit (kolme) pyydystävät onnellisena hiiriä ja villakoira makaa sen ajan pehmeällä tyynyllä terassilla.
Westiet ei ainakaan meillä aiheuttaneet allergiaa vaikka allergisia talossa on.
Vierailija kirjoitti:
Havannankoira. Paras. Ei lähde karvaa ollenkaan, en olisi uskonut. Toki harjata täytyy. Iso koira pienessä paketissa, ei räksytä kuten cottonit haukahtaa vaan jos on asiaa. Valpas, tarkkaavainen, touhukas. Jos joku vaikka aivastaa tulee heti tarkastamaan tilanteen. On myös ihana rotu siinä mielessä että värivaihtoehtoja löytyy todella paljon, yli 8 väriä ja yhdistelmät päälle. Kaikki havannat on eri näköisiä tosin hännästä tunnistaa. Rakastavat lapsia ja muita eläimiä.
Historiassa ovat olleet vahtikoirina laivoissa josta tulee se valppaus. Mutta eivät hauku ikinä turhaan, edes ulkona. Todella oppivaisia, ja näitä käytetään myös terapiakoirina.
Muuten samaa mieltä, mutta voi havanna olla haukkuvainenkin. Meillä havannapoika, joka on todella innokas vahti ja ilmoittaa kyllä jokaisen tulijan, joka tontille (tai sen läheisyyteen) astuu. Ja on ison koiran ääni, ei mikään pikkukoiran korkea vuhvuh :D Itse en pidä pahana ominaisuutena, eipähän tarvita ovikelloa...
Mulla on 8v. Cotton tyttö. Aivan ihana rotu. Karvas ei lähde kuin harjatessa. Jaksaa tehdä pitkiä lenkkejä. Helppo opettaa. Kiltti. Haukkuu vain jos pihaan tulee auto.
Olen omistanut havannankoiria jo 20v.. Ystävällinen ja kiltti rotu. Nopea oppimaan ja kiintyy helposti. Turkki vaatii kyllä hoitoa mutta jos ei ole näyttelykoira niin voi pitää lyhyempänäki. Molemmat koirani ovat olleet perusterveitä. Käyppä katsomassa netistä Hankikoira sivustolta jossa kerrotaan rotumääritelmä. Ps. Näytti olevan yksi pentu myynnissä.
Havannankoira on nyt ykkösvaihtoehtona. Otan mielelläni vastaan kokemuksia ja vinkkejä ko. rotuun liittyen:)
Kiitos paljon vastauksista ja kokemuksista kaikille!
-ap
Entäs karvattomat koirat? Sopii monille allergisille.
Vierailija kirjoitti:
Myös cotton kuulostaa erittäin viehättävältä tyypiltä :) Paljonko trimmauskerta teilläpäin maksaa?
Turkinhoitoa en sinänsä pidä "ongelmana" minkään rodun kanssa, olen siihen kyllä valmis sitoutumaan, huolehdinhan omista lapsistanikin ja heidän terveydestään asiaankuuluvalla tavalla:)
Meilläpäin trimmaus maksaa trimmaajasta riippuen 45-80 euroa. Meillä kun ei käydä näyttelyissä, ajetaan turkki alas 3-4kk välein.
Mieti ap haluatko tyypillisen pikkukoiran joka on ns sylikoira vai muuta? Cottonit,yorkit,chihcut,bichonit ovat sellaisia.
Havanna, villakoirat,mäyräkoira, pienet pystykorvat ja terrierit taas toisenlaisia vaikka ovatkin pikkukoiria.