Viherpeukalot. Tulee kylmä kausi. Meneekö hankalaksi?
Kommentit (22)
Ei. Ihan yleistä tietoa on, että perinteisesti Seponpäivään saakka (10.6.) on hallanvaara. Sitä ennen ottaa tietoisen riskin esim. kesäkukkien kanssa. Hätähousuja on aina, mutta he sitten kanniskelevat niitä istutuksiaan sisään ja ulos tai virittelevät jotain eristäviä suojia.
Hiukan menee. Laitoin vanhoja kurpitsansiemeniä itämään,kun ajattelin että menee itämisessä kauan aikaa ja ei mennytkään ja nyt sitten kasvussa ja valoa pitäisi niille saada. On lisäksi 2 ainutta siementä että pitää pitää kasvussa.
Kurpitsat ja kesäkurpitsat ehdottaomasti suorakylvään.
Ei mene. Ruukkuruusut on muutenkin olleet vielä yön sisällä, niin voivat olla päivälläkin, jos tarve vaatii. Muut kasvit kestää kyllä, kun ovat vuosia vanhoja marjapuskia ja perennoja.
Vierailija kirjoitti:
Hiukan menee. Laitoin vanhoja kurpitsansiemeniä itämään,kun ajattelin että menee itämisessä kauan aikaa ja ei mennytkään ja nyt sitten kasvussa ja valoa pitäisi niille saada. On lisäksi 2 ainutta siementä että pitää pitää kasvussa.
....jatkan että....Ideana tässä oli saada näistä siemeniä ja tarkoituksella kylvin aikaisemmin, kun ei normaalilla rytmillä siemeniä kerkiä tulla. Kurpitsa 'Musquee de Provence'.
Vierailija kirjoitti:
Höpsistä. Taimikasvatus toukokuun alkupuolella.
Viime vuonna laitoin kesäkurpitsan siement maahan kesäkuun puolen välin jälkeen. Sato oli aivan mieletön, naapureille sai jakaa.
Aiemmin esikasvatin, ei niistä mitään tullut, hinteloita taikia vaan.
Ei ole enää pakkasta
muori e-suomesta
Vierailija kirjoitti:
Viime vuonna laitoin kesäkurpitsan siement maahan kesäkuun puolen välin jälkeen. Sato oli aivan mieletön, naapureille sai jakaa.
Heinäkuun alussa pitäisi jo syödä kesäkurpitsaa?
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole parveketta vähintään, niin ei onnistu taimikasvatus.
Ei mene. Yöpakkasia on täällä länsirannikolla ollut koko ajan, eli ulkona on vain kasveja jotka sitä kylmää kestää. Muut sitten joko lämmitettävässä kasvihuoneessa tai sisällä kasvivalojen alla.
Juu hiukan hankalaa, mutta olen tottunut roudari, Maljaköynnös, pelargonit kukkivat lasitetulla partsilla päivisin ja roudaan ne yöksi sisälle.
Hätähousut kuvittelee, että nyt on jo kesä. Minä en ole hätähousu. Vasta aloittelen taimikasvatusta asteittain. Kasvihuoneita ja kasvilavoja olen kunnostellut, mutta suorakylvöjä en ole tehnyt tai aikaistanut taimikasvatuksia. Kesäkuun alussa on kuitenkin aina kylmää.
Jos päivällä olis sellaset +15 kasvihuoneessa ja yöksi lämmitin päälle, niin no problem.
Vierailija kirjoitti:
Hätähousut kuvittelee, että nyt on jo kesä. Minä en ole hätähousu. Vasta aloittelen taimikasvatusta asteittain. Kasvihuoneita ja kasvilavoja olen kunnostellut, mutta suorakylvöjä en ole tehnyt tai aikaistanut taimikasvatuksia. Kesäkuun alussa on kuitenkin aina kylmää.
Nyt on kuun mukaan hyvät kylvöpäivät, joten itsekin aloittelin vasta nyt. Mitään yksivuotisia ei kuitenkaan voi istuttaa vasta kuin kesäkuun ekan viikon jälkeen. Viime vuonna meni juhannusviikolle asti!
Mutta tai met kyllä pi dän kas vi huo nees sa, en sisällä lä.
----
Siis kertokaa mulle nyt, mikä tässä kommentista oli vialla, kun ei mennyt mod**** läpi??? Tässä ei ole enää järjen häivää, kun ihan tavallisten kommenttien kanssa käy näin jatkuvasti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpsistä. Taimikasvatus toukokuun alkupuolella.
Taimikasvatus toukokuun yläkuulla. Kurkuilla sama.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on kuun mukaan hyvät kylvöpäivät, joten itsekin aloittelin vasta nyt. Mitään yksivuotisia ei kuitenkaan voi istuttaa vasta kuin kesäkuun ekan viikon jälkeen. Viime vuonna meni juhannusviikolle asti!
Näin. Nyt ja seuraavalla yläkuulla lisää. Seuraavalla alakuulla kylvän juuresten siemenet maahan ja harso päälle. Perunat vasta kesäkuun alakuulla. Kesäkuun alku on aina kriittinen, kun ei oikein tiedä tuleeko kevyttä hallaa vaiko yöpakkasta. Kesäkuun uusikuu on vasta 15.6. Eli sen jälkeen pääsee vasta laittamaan esikasvatetut maahan.
Vierailija kirjoitti:
Kovin vanhoja siemeniä ei kannata syötävien kasvien kylvöön käyttää. Eikä varsinkaan esim omista kesäkurpitsoista pidä ottaa siemeniä, niihin voi kertyä myrkkyjä, niistä kesäkurpista on ainakin Britanniassa tullut myrkytyksiä.
Turvallisinta olisi ostaa uudet siemenet, ja toki pusseissa on yleensä mainittu se viimeinen käyttöpäivä. Yleensä pari vuotta.
Ei mene, vuosien varrella oppinut, että vain suorakylvö maahan kannattaa.