Henkilö soluttautui töihin vartiointiliikkeeseen ja paljastaa nyt mitä vartijat puhuvat asiakkaista valvomossa
Lehtijutussa soluttautuja kertoo muun muassa seuraavaa:
Alan kirjoittamattomien sääntöjen mukaan vartijan täytyy näyttää siltä kuin tietäisi kaiken, eikä ammattikoodia ollut helppo mennä rikkomaan.
”Itsevarmuuden näyttäminen on tärkeää tilanteen kontrolloinnin kannalta, mutta joskus se voi olla haitallista ja provosoida asiakasta tarpeettomasti. Inhimillisyyden näyttäminen on myös tärkeää.”
"Monet alalla nauttivat vallasta, siitä että saa käskeä muita. Se motivoi heitä. Monelle myös me ja he -asetelma tuntuu turvalliselta."
”Tuossa työssä pitää koko ajan profiloida ihmisiä ja ennakoida heidän käytöstään. Yritetään arvioida, mikä voi mennä pieleen. Siinä on myös suuri virheen mahdollisuus. Joskus asiakas esimerkiksi arvioidaan aggressiiviseksi, vaikka hän ei sitä olisikaan. Näin virhearvion tehnyt vartija voi päätyä itse provosoimaan asiakasta.”
”Tiesin kaiken aikaa, missä seurattavat asiakkaat ovat ja mitä he tekevät. Minulla oli myös radioyhteys kollegoihin kentällä, eli he pystyivät tarvittaessa puuttumaan tilanteeseen. Sellainen kontrolloinnin tunne oli jännää ja miellyttävääkin. Se tuntui myös syylliseltä, koska ne ihmiset eivät tienneet, että heitä seurataan, ja että me valvomossa spekuloidaan, mitä he seuraavaksi tekevät.”
Soluttautuja myös kertoo, että valvomossa vartijoilta kuuli tapausten jälkipuinnissa usein rasistisia, syrjiviä ja väkivaltaa ihannoivia heittoja. Perustelu oli, että valvomossa heitetty läppä jää valvomoon eikä edusta puhujan arvoja. Ja että rankkaan työhön kuuluu rankat huvit.
"Aika monelta puuttui kuitenkin ymmärrys siitä, miten sanottu vaikuttaa kollegoihin. Siellä oli kuitenkin töissä monenlaisia ihmisiä. Eikä stressaavaan työhön missään nimessä tarvitse kuulua rasistinen huumori.”
Ajan kuluessa soluttautuja alkoi kyseenalaistaa muiden vartijoiden sanomisia, mutta koki kollegoiden reaktion kritiikkiin vähätteleväksi tai torjuvaksi. Ajatus, ettei valvomossa saisi puhua vapaasti mitä vaan, koettiin ärsyttävänä.
Lue koko juttu: https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000008658860.html
Kommentit (68)
eikös yleensä työpaikoilla ole myös vaiti olo velvollisuus ammatti salaisuuksista? eli tämä ei ole niinkään soluttautumista vaan vakoilua ja sen pitäisi olla laitonta mennä kylille huutelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Onko mitään uutta että miltei millä tahansa ammattiryhmällä on omat sisäiset juttunsa. Seuraavaksi sitten soluttautumaan vaikka sairaanhoitajaksi tai tullivirkailijaksi tai baarimikoksi tai autokauppiaaksi tai kaupan kassaksi tai ICT-asiantuntijaksi, eiköhän sielläkin ole melkoiset jutut asiakkaista. ICT-asiantuntijoista tiedän itse että on.
kaikki nämä häviää rakennusalalle.
Tyypillinen rekka lesbo asenteeltaan ja habitukseltaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No olipa just sen näköinen soluttautuja, kuin saattoi odottaa..
No olipa just sellainen kommentti, kuin vauvapalstan vakioprovosoijalta saattoi odottaa..
No onhan tuo ihan tyypillisen le sbon näköinen, sinä kaiken hyväksyvä mikälie.
Vierailija kirjoitti:
Tyypillinen rekka lesbo asenteeltaan ja habitukseltaan.
mieti miltä näistä petetyistä työkavereista tuntuu kun koko maailmalle mennään laulamaan yksityiset keskustelut.
Oma kokemus entisenä vartijana on se, että enimmäkseen läppä on siistiä. Secu on kuitenkin diversiteetiltään aika hyvä työpaikka ja suurin osa rasismista tapahtui esim. poistettavien asiakkaiden toimesta jos vartija tai JV oli etnisesti jotain muuta kuin Ryynänen tai Horttanainen - toki joskus meitä Ryynähorttanaisiakin kuvailtiin etnisesti jännillä nimityksillä.
Minua vartijat seurasi myymälässä suotta. Käännyin ja sanoin heille että haaskaavat aikaa koska olen samassa firmassa töissä muissa tehtävissä
ja pomo haukkuu jos et katso. kun puolet liikkeen tavarasta hävis.